Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

v 39


TT

Recommended Posts

Må: Vila

Ti: Vila

On: Rullskidor A2 1t 45m

To: Vila

Fr: Kajak A1 2t 20m

Lö: Rullskidor A2 1t 35m

Sö: Styrketräning 1t 15m

 

Småsjuk i början av veckan så det blev ett par extra vilodagar. Söndagens blåsväder gjorde att det fick bli inomhusträning, vilket i och för sig inte var fel.

Link to comment
Share on other sites

Får väl lägga in träningen ibland.

 

Må: Vila

Ti: Styrka 40 min + Roddmaskin A3 20 min

On: vila

To: Rullskidor 2,50 + 0,20 med treor A1/A2 Testade banan för tävlingen Höstrullen 11 okt kan verkligen rekommenderas! (www.hostrullen.se)

Fr: Styrka 40 min + roddmaskin Intervall 4*4min (A3)

Lö: Rullskidor treor A1/A2 1,51

Sö: Rullskidor treor backintervall diagonal 4*3,15 + lite uppvärmning ettor A1/A2 40 min

Link to comment
Share on other sites

Mån:Löpn 60min A2

Tis:Vila

Ons:Rullskidor A2 35min,simning 40min

Tors:Rullskidor A2 82min, styrka 78min

Fre:Löpning A2 65min

Lör:Rullskidor A2 60min, styrka 55min

Sön:rullskidor A2 65min

 

hyffsat lugn vecka drog på mig en sträckning i ryggen under förra helgens

skogsarbete, inte tillräckligt tränad tydligen

Link to comment
Share on other sites

Mån-Torsd: Jobb tills skymningen

Fredag:11 Km rullskidor,snabbdistans..fart 4,48/Km.

Lördag-Söndag: Småsnuvig och därför vila.

 

En katastrofal träningsvecka.

Jobb som ödelade all rullskidträning,sedan kände jag mig inte i toppform på Fredagens pass.

På Lördagen var jag lite snuvig och ställde därför in helgens planerade träning.

Nu på Söndagskvällen känns allt helt ok dock.Distanspass imorgon och förhoppningsvis en bra träningsvecka den som kommer istället.

Link to comment
Share on other sites

Mån: Intensivjympa Friskis 60 min

Tis: Pulsbasjympa Friskis 60 min

Ons: Medeljympa Friskis 60 min

Tor: Typ vilodag, promenad ca 1 tim + lätt styrka

Fre: Löpning 7,5 km + lite styrka *)

Lör: Löpning 7,5 km + lite styrka *)

Sön: Löpning 15 km + 30 min nedvarvning + lite styrka *)

 

*) "lite styrka" = oftast 50 armhävn, 50 situps, 50 tåhävn per fot samt ca 10 min liggande stakning med hantlar

 

VL-rookie 2010, starled 10, tidsmål <9 tim, inga rullskidor

Link to comment
Share on other sites

haha ja du kleinsteifel, ett litet experiment för att variera träningen med belastning på rätt muskler. Förmodligen ett alt till din expander (vad är det?). Jag ligger på rygg och drar armarna i stakrörelser från ovanför huvudet och ner till knäna med 2,5 kg i varje hand så det känns lite lagom i triceps och magen efter en stund. Man kan snegla på tvn samtidigt ;o)

 

Spirello, vad är liggande stakning med hantlar?

 

Mån: Gym 50 min

Tis: Löpning 7km

Ons: Basket 90 min

Tor: Gym 50 min

Fre: Gym 50 min

Sön: Löpning 11 km

 

10 min expander varannan dag

 

Förstagångsåkare, siktar på under 8,5h i VL

Link to comment
Share on other sites

Mån: Morgonpass rullskidor 1,5h A1, kvällspass löpning 1h A2

Tis: Morgonpass löpning 1,5h A1

Ons: Morgonpass rullskidor 1,5h, eftermiddagspass 30 min rodd A2, 20 min styrke(stak).

Tor: Morgonpass löpning 1,5h

Fre: Styrketräning 1h

Lör: Vila

Sön: Vila

Link to comment
Share on other sites

Måndag

Vila

Tisdag

1tim Laktat test ute på Bosön=helt ny A2 o A3 zon ska ligga i 175-190 i A3 istället för 165-185 pust!

em

5km rullskidor vurpa efter backe i regnet. bröt

 

Onsdag

cykel till jobbet 1tim A2

rullskidor 1½timme A2 blandade växlar

Torsdag

stavgång i flottsbrobacken 7ggr4min arbete 3-4min aktiv vila, fyller ryggsäcken nästa gång

A3

Fredag

rullskidor 2tim 20min a1-a2 distanspass

Lördag

vila

Söndag

Elghufs 55min varav 35min i A3

Link to comment
Share on other sites

Mån-Torsd: Jobb tills skymningen

Fredag:11 Km rullskidor,snabbdistans..fart 4,48/Km.

Lördag-Söndag: Småsnuvig och därför vila.

 

En katastrofal träningsvecka.

Jobb som ödelade all rullskidträning,sedan kände jag mig inte i toppform på Fredagens pass.

På Lördagen var jag lite snuvig och ställde därför in helgens planerade träning.

Nu på Söndagskvällen känns allt helt ok dock.Distanspass imorgon och förhoppningsvis en bra träningsvecka den som kommer istället.

kan ha mött dig när jag körde skate i fredags... I backen upp mot vattentornet på teleborg...Va de du?

Link to comment
Share on other sites

Må: Sjuk på bättringsvägen

Ti: Lugnt med motionscykel 50 min + Stakmaskin 25 min

On: Lugnt med motionscykel 32 min + Stakmaskin 18 min

To: Lugnt med motionscykel 35 min + Stakmaskin 5 min

Fr: Rullskidor 16,5 km på Klarälvsbanan i lugnt tempo (trevligaste träningsrundan i år)

* 1 h 10 min - Everest rullskidor *

Lö: Heldag i skogen

Sö: Stakmaskin 71 min

 

Var sjuk förra helgen och i början av veckan så det var svårt att motivera sig med annat än att sitta och trampa på motionscykeln i lugnt tempo. Kanske bra för hälsan också.

Har varit snuvig hela veckan.

 

Siktar på att ta mig igenom mitt första Öppet Spår 2010.

Inga tidsgränser första gången...

Link to comment
Share on other sites

Ganska ovanligt att det finns folk, som tränar skate i Växjö m o. De rullskidåkare man ser tränar utan undantag klassisk skidåkning utom LÅS, men han är ju nästan aldrig hemma i Växjö numera.

Själv kör jag skate på inlines och har faktiskt mött några till som kört inlines med stavar. Pga en smärtande fot har dock inlinesåkningen legat nere 1½ månad, har precis börjat köra igen.

 

Har du testat den nya cykelbanan ut mot Vikensved från Sandsbro - fin sträcka med ett par härliga "slakmotebackar".:)

Link to comment
Share on other sites

haha ja du kleinsteifel, ett litet experiment för att variera träningen med belastning på rätt muskler. Förmodligen ett alt till din expander (vad är det?). Jag ligger på rygg och drar armarna i stakrörelser från ovanför huvudet och ner till knäna med 2,5 kg i varje hand så det känns lite lagom i triceps och magen efter en stund. Man kan snegla på tvn samtidigt ;o)

Ah, låter intressant. Ski expanders är egentligen inte mer än gummiremmar med ett smart dörrfäste. Känns som bra uthållighetsträning för triceps och axlar, men engaterar inte bålen alls tycker jag, så ska prova din metod

Link to comment
Share on other sites

Ganska ovanligt att det finns folk, som tränar skate i Växjö m o. De rullskidåkare man ser tränar utan undantag klassisk skidåkning utom LÅS, men han är ju nästan aldrig hemma i Växjö numera.

Själv kör jag skate på inlines och har faktiskt mött några till som kört inlines med stavar. Pga en smärtande fot har dock inlinesåkningen legat nere 1½ månad, har precis börjat köra igen.

 

Har du testat den nya cykelbanan ut mot Vikensved från Sandsbro - fin sträcka med ett par härliga "slakmotebackar".:)

Nej de har jag inte testat... var går den ifrån? Vem är LÅS?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bör nog var lite försiktig med att redovisa planerad sluttid i Vasan - man kan floppa rejält om det vill sig illa. Sen är 5.30 5.30 oavsett hur mycket eller lite man tränat.

 

En lite annan fundering. Dagens elitåkare redovisar sin träning i timmar och det är många på olika nivåer som också gör samma. Men i takt med stigande ålder och lägre tempo blir varje tim mindre "värd". För min del fungerar träning i mil el km bättre. Att enbart titta på tim ger ingen upplysning om tempot på träningen, iaf den träning som kräver högre tempo för att vara effektiv.

Link to comment
Share on other sites

En lite annan fundering. Dagens elitåkare redovisar sin träning i timmar och det är många på olika nivåer som också gör samma. Men i takt med stigande ålder och lägre tempo blir varje tim mindre "värd". För min del fungerar träning i mil el km bättre. Att enbart titta på tim ger ingen upplysning om tempot på träningen, iaf den träning som kräver högre tempo för att vara effektiv.

Gissar att det har att göra med att många tränar med pulsklocka och använder pulsen som mätning på intensitet istället för att använda tempot. Tempot vid skidåkning är ju väldigt beroende på föret och åker man rullskidor påverkar vilka hjul man åker med. Men visst kan det vara lockande att köra extra mycket distanspass i låg fart för att fylla träningsdagboken med timmar. Tid + ansträngningsgrad tycker jag är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Man får ju räkna tid i de olika pulsnivåerna för att se att man har en vettig fördelning.

Har man en pulsklocka som går att logga i datorn så ser man ju precis hur många minuter man spenderat i respektive zon/vecka. Utan att veta det famlar man ju i mörkret oavsett om man vet hur många kilometer eller timmar man tränat, klart man kan notera intervalltid och få ett sakpligt hum hur mycket tid A3-A3+ man har, men det säger ju inte allt, mängden A2 är ganska väsentligt för hur bra kondis/uthållighetsstyrka du får och den är svårare att ha koll på tycker jag A1 är ju lite lättare.

Tex hur många minuter A2 får du i ett 2h tufft kuperat distanspass tex är lite svårgissat tycker jag.

Sen är det ett bra analysverktyg om man tex känner sig seg som f-n kan man kolla tillbaka och se att oj det blev nog kanske lite mycket intesitet i sistonde och vice versa, bra verktyg för att veta vad man blir i form av och inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag är imponerad av alla som tränar så hårt. Själv kör jag 3-4 timmar i veckan och siktar på 5.30 på Vasaloppet...

hörru nu vet jag att du sitter och ljuger för hela skidforum, det är MINST två timmar dagligen, på vilo dagarna kanske det bara blir en timme, och det är bara tiden du lägger på rullskidor, sen har vi ju löpträningen, cyklingen och styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...