Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skarverennet


O-B H

Recommended Posts

Jag är nu anmäld till Skarverennet. Är det någon som åkt tidigare och vill delge sig sina erfarenheter?

 

Jag får känslan när jag läser deras hemsida att det främst är ett motionslopp för norrbaggar på tur. Innebär det att det kan bli trångt om man inte startar bland de första? (Jag är anmäld i Trimklassen i och med att jag tänker åka klassisk stil)

Link to comment
Share on other sites

Jag åker regelbundet Skarverennet. Loppet har två delar. De som åker på tid respektive de som åker utan tid varav de sistnämnda består av c:a 3/4. Dessa startar från kl 700 på morgon fram till kl 1100 då starten går för de olika tävlingsklasserna. Ifall du är anmäld för att åka på tid startar du alltså c:a kl 11.00 beroende på klass. Där skall du absolut inte stå längst fram om du inte vill bli överkörd för de flesta som åker på tid är mycket bra skidåkare. Förra året vanns loppet av Dario Colonga. Petter Northug vann året innan och Ole Einar loppet före det. De som går på tur åker på ena sidan av banmarkeringen vilket gör att man hejas fram under hela loppet. Så loppet är både och ett motionslopp men samtidigt säsongsavslutningen för skidåkning i Norge vilket innebär att i stort sett "alla" är där.
Link to comment
Share on other sites

Ja jag valde icke tidtagningsklassen då det känns meningslöst att köra klassiskt mot eliten som kör skate. Sedan lär det väl vara fler klassiska spår i trimtraseen jmf tävlingstraseen,

 

Det låter ju kanon. Ser mycket fram emot detta. Bara att få stå på skidor i slutet av april är ju en önskedröm för en sörlänning som mig. Känns som att det också kommer bli en kanonfin naturupplevelse att skida över fjället.

 

Jag såg att det redan är fullt (åtminstone för trimklassen från Finse). 7.000 anmälda på mindre än två timmar är imponerande.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Ja det kan man verkligen säga. Mycket vacker natur, bra vallningsförhållanden och kalasväder. En mäktig upplevelse. Härlig stämning också såväl under loppet som vid målet. Tyvärr hade inte speakern riktigt koll på herreliten när den skulle gå i mål så de missade såväl Perl som Södergren. De satt väl och väntade på att Northug skulel vara först medans han skrev autografer och testade bilen han vann före det han begav sig mot mål.
Link to comment
Share on other sites

Förvånande att det är ett så enormt intresse för ett lopp, som är tämligen okänt bland den stora skidåkarmassan i Sverige, att man måste anmäla sig i oktober året före för att komma med. Men det är säkert mycket större speciellt statusmässigt i Norge jämförbart med, ja vad skall jag dra till med för lopp i Sverige?
Link to comment
Share on other sites

Loppet går ifrån Finse till Ustaoset. Tävlingen går längs med Hallingskarvet som är ett bergsmassiv som är c:a 1900 m som högst. Starten går som sagt i Finse på c:a 1200 m, Finse är en av Norges äldsta skidorter belägen mellan Hardangerjökulen och Hallingskarvet, men en väldigt extrem sådan normal snömängd är c:a 4 m pga av det ligger på det så kallade "vannskillet" och vädret är därav ganska dåligt där rätt ofta. Finse kan man bara nå med tåg både vinter och sommar men på sommaren kan man cykla dit. Målet är i Ustaoset som är beläget c:a 1 mil väster om Geilo. Ustaoset är en av Norges populäraste orter att åka skidor på fjället med c:a 300 km spår preparerade tillsammans med Geilo. Till skillnad ifrån Finse är vädret betyligt stabilare. Banan börjar som sagt på 1200 m och börjar med en kraftig stigning efter c:a 2 km upp till 1450 m efter går det lite upp och (mest) ner fram tills det är c:a 5 km kvar då det bär av utför ner till Ustaoset som ligger på c:a 1000 m. Loppet går på kalfjället vilket innebär att man måste ha med sig överdragskläder i en säck. Av de 13000 deltagarna är det endast 1000 personer (många elitåkare) som åker på tid. Utifrån detta är det två spår uppkörda ett för tävlingsklassen som åker skate (8 m brett) och en lika bred sida med klassiska spår. Pga av att det blåser in snö i spåren efterföljs detta dock inte alltid av elitåkarna som söker den bästa snön under loppet. Det normala för den vanlige Skarverennsåkaren är att man bor i Geilo åker tåg därifrån till starten på Finse. Efter att man har kommit i mål går det tåg tillbaks till Geilo. Det finns även andra alternativ såsom att åka tåg ifrån Oslo eller Bergen men det avgörande är att man på något sätt måste åka tåg till starten. Detta är rätt coolt då man kan ha Axel Teichman eller Therese Johaug i sätet bredvid sig på tågresan dit...

 

http://www.skarverennet.no/

 

Södergrens beskrivning av loppet:

 

http://www.teamsodergren.se/default.asp?visa=aktuellt&id=309

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit på bilsemester i SörNorge med familjen och vi gjorde bla en tur via Odda, Eidfjord och Geilo, där vi övernattade på vandrarhemmet. På kartan ser man att det inte är så långt mellan Geilo och Ustaoset och att Hallingskarvet är som en högplatå. Minns att när vi var vid Sorfjorden kändes det som vi kommit till Körsbärsdalen och efter Eidfjord var det kraftigt uppför till Geilo.

 

Ett klart intressant alternativ för framtida skidupplevelse !:)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jaha, snart så trillar det nog in en startplats i trimklassen för en tur över fjället. Om nån annan letar så finns det en hel del på finn.no.

 

Vad har ni för tips på do's and dont's? Vad ska jag ha med i ryggan för den optimala upplevelsen? Var i Geilo ska man avrunda kvällen?

Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke i år for meg, men har tenkt til å gå neste år. Så jeg har ingen tips annet enn å oppfordre til å bli med neste år også, i fristil. :-) Det er vel kanskje Dr Holms som er stedet på kvelden, selv om det nok er rätt jävla kaxigt.

 

Er det forresten ikke slik at alle får tidtaking nå?

Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke i år for meg, men har tenkt til å gå neste år. Så jeg har ingen tips annet enn å oppfordre til å bli med neste år også, i fristil. :-) Det er vel kanskje Dr Holms som er stedet på kvelden, selv om det nok er rätt jävla kaxigt.

 

Er det forresten ikke slik at alle får tidtaking nå?

 

Skate but of course ;) Jo, alla har tidtagning men det är underordnat.

Dr Holms - OK

 

Även tågbiljett fixad, det fick bli nattåg och långfrukost på Finse  B) 

Nån som har plats hem till Göteborg och som vill ha bensinbidrag?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu var premiären avklarad. Propaganda så smått. Rekommenderas, speciellt för de som vill ta det lugnt för en gång skull och njuta av naturen. Referat och bilder finns här - https://www.strava.com/activities/953009152

Vore intressant att även få en rapport av strava. Har tänkt prova gratis versionen av deras "suffer score" i min garmin, men namnet gör mig för deprimerad.

Link to comment
Share on other sites

Vadå stanna och vänta in eliten - får man inte köra loppet i ett svep ?

Självklart är det valfritt liksom om man vill åka trimklass med flytande start eller "konkuranse" med Sundby & co.

Det heter Jaegertoppen av en anledning och det är lite förvånande hur mycket dagen går i spritens tecken med allas välsignelse mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Du får förklara lite bättre - är man tvungen att vänta 2,5 tim på eliten, om man åker Trimklass ?

Det är som öppet spår för trimklassen, fri start från 07.00 till 11.45 med tidtagning för den som vill prestera. 11.30 respektive 11.45 släpper de iväg tävlingsklasserna för damer och herrar. De flesta i trimklassen går på tur eller tar det som ett träningspass, stannar och tar kort, pausar i vätskestationerna, mm. Många stannar på Jägertoppen 8km innan mål och hejar på täten (förutom förfriskningar och solintag). Sen är det nästan bara utför ner till målet i Ustaoset.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...