Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svenska skidmärken?


Bocken

Recommended Posts

Hej!

 

Satt och bläddrade lite i diverse broshyrer nyss och njöt av de fina skidor som finns där.

Norska, österrikiska och tillomed finska skidor finns att tillgå, men inga svenska?

Finns överhuvudtaget Edsbyn längre och erbjuder dom en ok klassisk skida för tex VL?

 

Hälsningar från en skidpatriot.

 

Edit: Eller Edsbyn gör väl möbler nu? Men vart vänder man sig om man vill köra svenskt? Eller är det att gråta iförd Lill-sport handskar och Craft-ställ som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Satt och bläddrade lite i diverse broshyrer nyss och njöt av de fina skidor som finns där.

Norska, österrikiska och tillomed finska skidor finns att tillgå, men inga svenska?

Finns överhuvudtaget Edsbyn längre och erbjuder dom en ok klassisk skida för tex VL?

 

Hälsningar från en skidpatriot.

 

Edit: Eller Edsbyn gör väl möbler nu? Men vart vänder man sig om man vill köra svenskt? Eller är det att gråta iförd Lill-sport handskar och Craft-ställ som gäller?

Lillsport och craft är svenskt men tillverkas i Estland/Kina.

Link to comment
Share on other sites

Inte sedan Majbäck la ner sitt projekt med Tegsnässkidan (som aldrig kom igång i industriell skala) har det funnits svenska tävlingsskidor. Dock finns Tegsnässkidan kvar som terräng och skogsskida i trä, mer avsett för fiskare och jägare som tar sig fram ospårat i djupsnö. De säljer tom den gamla klassiska trätjäran för grundvallning av träskidor. I min skidungdom grundades tom tävlingsskidor med tjära, lite nostalgiskt kan tyckas, men det var en speciell doft iaf.

 

Jag har faktiskt ett par Edsbyn blåa tävlingsskidor från tidigt 90-tal fortfarande i drift någon enstaka gång vid lite snö.

Link to comment
Share on other sites

Inte sedan Majbäck la ner sitt projekt med Tegsnässkidan (som aldrig kom igång i industriell skala) har det funnits svenska tävlingsskidor. Dock finns Tegsnässkidan kvar som terräng och skogsskida i trä, mer avsett för fiskare och jägare som tar sig fram ospårat i djupsnö. De säljer tom den gamla klassiska trätjäran för grundvallning av träskidor. I min skidungdom grundades tom tävlingsskidor med tjära, lite nostalgiskt kan tyckas, men det var en speciell doft iaf.

 

Jag har faktiskt ett par Edsbyn blåa tävlingsskidor från tidigt 90-tal fortfarande i drift någon enstaka gång vid lite snö.

Finns också andra svenska skidor - rullskidor!

Link to comment
Share on other sites

Nog finns det svenska skidor: Hendryx skis (tillverkas i Åre, tror jag) och Goodah som tillverkas i Österrike. Jaja, visst är det här ett längdforum, men nu var ju faktiskt frågan rätt allmänt ställd ;-)

Ja, och extrem tillverkar väl både skidor och snowboards tror jag?

Men frågan gällde längd då som sagt detta är ett längdforum.

 

Men då är frågan utredd, tack för det!

 

Bara för att nörda till det lite. Är det så mkt lönsammare att tillverka carvingskidor än längd och skiljer sig tillverkning och forskning så mkt åt, att det är mkt lättare att få till en ok carvingskida?

Link to comment
Share on other sites

Nog finns det svenska skidor: Hendryx skis (tillverkas i Åre' date=' tror jag) och Goodah som tillverkas i Österrike. Jaja, visst är det här ett längdforum, men nu var ju faktiskt frågan rätt allmänt ställd ;-)[/quote']

Ja, och extrem tillverkar väl både skidor och snowboards tror jag?

Men frågan gällde längd då som sagt detta är ett längdforum.

 

Men då är frågan utredd, tack för det!

 

Bara för att nörda till det lite. Är det så mkt lönsammare att tillverka carvingskidor än längd och skiljer sig tillverkning och forskning så mkt åt, att det är mkt lättare att få till en ok carvingskida?

Det är inte många skidfabrikanter som har en lönsam längdskidstillverkning de flesta lever på alpinskidstillverkningen.

 

längd folk vill inte betala 5-6000 kr för ett par skidor en seriös utförsåkare köperskidor i dennakaliber vartannat år.

 

alpinskidor är enklare att göra inget spann på samma sätt som på längd. men materialkostnaden är högre

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...