Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sandpapper istället för stålsickel (?)


Dunderklumpen

Recommended Posts

Sedan är mycket av dina resonemang dina sanningar' date=' inte nödvändigtvis mina. Du (ni) skriver saker som om det är absoluta sanningar. För mig är det dina slutsatser. T.ex.[/quote']

Givetvis för jag fram mina åsikter och resonemang och de får gillas alternativt ogillas av var och en. Men jag kan inte tycka att jag för fram dem som absoluta sanningar även jag emellanåt spetsar argumentet för att få igång debatten :)

 

Det är väl så att det fortfarande finns 2 skyttegravar. I den ena ligger de som är höga på flourångor och kastar paraffinklossar mot den andra sidan där sickelmobben ligger och täljer vassa pinnar med sina sicklar. Men skyttegravarna har blivit mindre och djupa och kanske vi en dag får paradera under konfetti på Kungsgatan :D

 

Det var väl sist vi sa hej... Jag hoppas det kan bli en gång till i ditt garage!

Det hoppas även jag. Min dörr är alltid öppen för längdnördar som oss. Mina datumförslag är fortfarande öppna och den ende hittills som kommit med konkreta förslag är KalleP som föredrar en lördag. Vardagskväll tror jag blir för kort om tid. KalleP kunde tänka sig 22/11, en söndag varför jag gör en ny förfrågan till samtliga här:

 

Öppen diskussion om skidprepparering Söndag de 22/11 kl 11:00 Södertälje. Lunch serveras liksom kaffe. Jag tillhandahåller uppvärmt garage med arbetsbänk, vallprofil mm. Ställer in ett bord och stolar som vi kan sitta vid och så låter vi det vara högt i tak.

 

Vem kommer?

 

Anmäl dig här eller via epost: stefan.sand@bredband.net eller via SMS/samtal på 070-284 95 20

 

Välkomna :)

Citerar din fina inbjudan, så den inte försvinner in i det innersta av tråden (hoppas själv kunna komma, dock ej förankrat än).

 

Lite förfunderingar innan träffen som jag gärna tar emot kommentarer på: Antar att Primaterias nya borste är något liknande Reed Creeks fin fin stål?! som jag inhandlat. Borde man inte använda den efter struktur med riller eller struktursickel men före polersickeln, sedan polersickel och sedan sist kanske blå nylon. Jag tror att polersickeln ger en finare yta än fin fin stål, men att man med blå nylon kan få ännu finare yta än polersickel, men att det krävs stål för att få till poleringen i dalarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Sedär, det börjar dra sig mot vinter på allvar. Som vanligt på skidforumet är det trådarna om stålsicklingens överlägsenhet som tar all uppmärksamhet å intresse.

 

Trådar om trivialiteter som träning och skidteknik är alltjämt av föga intresse.

 

Ytterligare som vanligt lär mitt inlägg rendera i ett oräkneligt antal idiotförklaringar, allt är som det skall i säsongsupptakten med andra ord. Det känns tryggt!

 

Men ser trots allt en nyhet för året i denna tråd, och det är den omvälvande upptäckten att stålsickling inte bara ger ett överlägset glid, utan även har den fördelen gentemot stenslip/parafinering att man tydligt ser att fästzonen skall justeras. Här handlar det, vad jag kan förstå, dessutom inte om några fjuttiga och inbillade justeringar utan nu pratar vi i enheter om decimetrar.

 

Onekligen har vi valla-muppar mycket att lära.

 

Kul att vintern snart är här!!

Link to comment
Share on other sites

Sedär, det börjar dra sig mot vinter på allvar. Som vanligt på skidforumet är det trådarna om stålsicklingens överlägsenhet som tar all uppmärksamhet å intresse.

 

Trådar om trivialiteter som träning och skidteknik är alltjämt av föga intresse.

 

Ytterligare som vanligt lär mitt inlägg rendera i ett oräkneligt antal idiotförklaringar, allt är som det skall i säsongsupptakten med andra ord. Det känns tryggt!

 

Men ser trots allt en nyhet för året i denna tråd, och det är den omvälvande upptäckten att stålsickling inte bara ger ett överlägset glid, utan även har den fördelen gentemot stenslip/parafinering att man tydligt ser att fästzonen skall justeras. Här handlar det, vad jag kan förstå, dessutom inte om några fjuttiga och inbillade justeringar utan nu pratar vi i enheter om decimetrar.

 

Onekligen har vi valla-muppar mycket att lära.

 

Kul att vintern snart är här!!

Visst tusan är det kul att vintern närmare sig och det för med sig en ökad aktivitet här på forumet. Se bara tråden om Charlott Kalla där känslor svallat :)

 

Som valla-mupp du är så vore det kul om även du kunde avvara en söndag för ett "meeting" hemma hos mig. Vet inte var du bor, det kanske är så långt bort att det inte är realistiskt, men välkommen är du :)

 

Hittills har AndreasT anmält sitt deltagande och han tillhör inte stålsickelmobben, hoppas också på Dunderklumpen, KalleP mfl. MCHammer har inte varit inne på länge men han vore också mycket intressant att få träffa. GundeG sköna inställning gillar jag skarpt så han skulle förhöja stämmningen ytterligare.

 

Så du som är sugen att närvara. 22/11 11:00 i Södertälje. Anmälan till stefan.sand@bredband.net (så jag kan planera lunchen)

 

Ses vi?

Link to comment
Share on other sites

Så du som är sugen att närvara. 22/11 11:00 i Södertälje. Anmälan till stefan.sand@bredband.net (så jag kan planera lunchen)

 

Ses vi?

Vi får se. Det finns risk att jag måste skjuta på firandet av svärfar till 21-22/11, då ungarna är så sjuka att det troligen inte funkar den 14-15/11. Så min anmälan får du tidigast nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se. Det finns risk att jag måste skjuta på firandet av svärfar till 21-22/11, då ungarna är så sjuka att det troligen inte funkar den 14-15/11. Så min anmälan får du tidigast nästa vecka.

OK, hoppas att det löser sig

 

Nu har även Rotebrostakaren anmält sig, så det tar sig så sakterliga.

 

Ytterligare ett önskenamn: Finn2

Vet inte var han bor men har han långt så ordnar jag med boende. Suterängplanet i källaren har 2 sängar och eget badrum. Frukost ingår :D

Link to comment
Share on other sites

I dagsläget är vi 4st anmälda till Söndagens (och säsongens höjdpunkt ;) ) men det finns givetvis plats för fler.

 

Så anmäl dig och kom och träffa forumvänner :)

Jag kommer gärna om jag får och Ni får förstås välja om jag skall komma som privatperson eller mera komma och visa upp lite sortiment. Eller både och förstås.

Link to comment
Share on other sites

Det hade ju varit kul, men jag skulle inte tillföra så mycket i dagsläget. Skall dessutom till Lofsdalen och hoppas på att få ta premiärturen! Är dock mycket nyfiken på vad diskussionen och mötet ger. Glöm inte att sätta de viktigaste upptäckterna på pränt innan ni slänger korken på whiskyflaskan! :)
Link to comment
Share on other sites

I dagsläget är vi 4st anmälda till Söndagens (och säsongens höjdpunkt ;) ) men det finns givetvis plats för fler.

 

Så anmäl dig och kom och träffa forumvänner :)

Jag kommer gärna om jag får och Ni får förstås välja om jag skall komma som privatperson eller mera komma och visa upp lite sortiment. Eller både och förstås.

Alla är givetvis välkomna. Tanken är en förutsättningslös diskussion och utbyte av tankar, idéer och egna tester. Jag tror ingen är intresserad av att utse någon vinnare av den enkla anledning att det inte finns någon. Efter några års debatterande och utvecklande så visar det sig som oftast att inget är svart eller vitt. Det jag hoppas på är ett erfarenhetsutbyte som öppnar ögon och lust att fortsätt att testa.

 

Så Enklaresport, du är välkommen och jag ser dig som privatpersonen Enklaresport. Business lämnar vi hemma :)

Link to comment
Share on other sites

Det hade ju varit kul, men jag skulle inte tillföra så mycket i dagsläget. Skall dessutom till Lofsdalen och hoppas på att få ta premiärturen! Är dock mycket nyfiken på vad diskussionen och mötet ger. Glöm inte att sätta de viktigaste upptäckterna på pränt innan ni slänger korken på whiskyflaskan! :)

Givetvis kommer rapporter från vår träff att publiseras här på forumet. Det kommer sedan gälla som facit för all framtid ;)

 

Kommer Dunderklumpen så verkar han onekligen sitta på ett digert barskåp därhemma. Tar han med sig halva det så kan det sluta mycket lyckligt :)

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt smita från jobbet en dag o ta långhelg i snö. Men nu verkar det ju bli regn och värme långt upp i landet, så det får kanske flyttas framåt. Är jag kvar i Sthlm kommer jag väldigt gärna förbi på söndag!

Kul, vi börjar bli en liten skara. Kommer du är vi i dag 8st (varav minst 1 inte är aktiv på forumet utan en klubbkompis)

Link to comment
Share on other sites

Det hade ju varit kul' date=' men jag skulle inte tillföra så mycket i dagsläget. Skall dessutom till Lofsdalen och hoppas på att få ta premiärturen! Är dock mycket nyfiken på vad diskussionen och mötet ger. Glöm inte att sätta de viktigaste upptäckterna på pränt innan ni slänger korken på whiskyflaskan! :)[/quote']

Givetvis kommer rapporter från vår träff att publiseras här på forumet. Det kommer sedan gälla som facit för all framtid ;)

 

Kommer Dunderklumpen så verkar han onekligen sitta på ett digert barskåp därhemma. Tar han med sig halva det så kan det sluta mycket lyckligt :)

Härligt uttalande, och det gäller ju att hålla ihop både i vått och i torrt ! Och det gör vi väl här på skidforum även om synpunkterna går isär ibland på ett härligt sätt.

Jag är verkligen avundsjuk att jag inte kan vara med på denna unika tillställning (på väg till Kazakhstan). Tänk att samtidigt få träffa flera av mina verkliga skidforumfavoriter, bl.a. Dunderklumpen, Stefan Sand, Rotebrostakaren, Anl,... Och med åtminstone en av er har jag ju festat förut (gissa vem ?) så nog skulle jag kunna bidraga lite till att lätta på Dunderklumpens förråd också.

Link to comment
Share on other sites

Har just spikat att vi åker till Vemdalen senare i eftermiddag, för tre dagar i på snö. Blir väl kanske en dagstur till Bruksvallarna också, för känslans skull. Så jag gör den olyckliga prioriteringen av åkning på snö framför vallasnack med likasinnade vasaloppsnördar. Hoppas på många spänannde slutsatser att ta del av!
Link to comment
Share on other sites

Då var söndagen passerad och ett stort tack till er som tog er tid att passera mitt garage. Det blev en lång och givande dag som inte avrundades föränn vid 16 tiden :)

 

Jag ska smälta intrycken och återkomma med någon form av sammanfattning. Tyvärr så löste vi inte världens samtliga problem, till det hade nog Dunderklumpens Whiskey förråd behövts, men mycket diskuterades.

 

Så jag ber att få återkomma med en liten sammafattning :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Har precis nu suttit och läst inläggen ang. sickling i stället för valla och känner att jag måste säga något. I ett glidtest är det mycket möjligt att en ovallad men sicklad skida vinner, men om man gör om samma test efter några km. åkning så vinner den vallade.

I dag letar de flesta i världseliten efter detaljer som gör att de kan tjäna några tiondelar så om det vore en bra grej att köra ovallat men sicklat så borde väl de om någon göra det eller.....?

En stenslipad och därefter rätt uppvallad skida är vad som används, slaggprodukter efter slipen beror till stor del på vem som slipat och om stenslipen har dagens teknik med t.ex.kylning av slipvattnet. Stenslipningen är ett hantverk så det gäller att det blir bra gjort annars kan det bli bakvänd effekt med t.ex. "vågiga" skidor och konstig struktur.

 

Ha det bra!

Link to comment
Share on other sites

Då var söndagen passerad och ett stort tack till er som tog er tid att passera mitt garage. Det blev en lång och givande dag som inte avrundades föränn vid 16 tiden :)

 

Jag ska smälta intrycken och återkomma med någon form av sammanfattning. Tyvärr så löste vi inte världens samtliga problem, till det hade nog Dunderklumpens Whiskey förråd behövts, men mycket diskuterades.

 

Så jag ber att få återkomma med en liten sammafattning :)

Var Bromskalle där? I så fall får han och jag ta en whisky på träningslägret...

Link to comment
Share on other sites

Var Bromskalle där? I så fall får han och jag ta en whisky på träningslägret...

Om Bromskalle är lika med KalleP så var han på plats. En trevlig bekantskap och som dessutom tog sig omaket att både släpa med spannmätare och mikroskåp :)

 

Hejsan!

Har precis nu suttit och läst inläggen ang. sickling i stället för valla och känner att jag måste säga något. I ett glidtest är det mycket möjligt att en ovallad men sicklad skida vinner, men om man gör om samma test efter några km. åkning så vinner den vallade.

I dag letar de flesta i världseliten efter detaljer som gör att de kan tjäna några tiondelar så om det vore en bra grej att köra ovallat men sicklat så borde väl de om någon göra det eller.....?

En stenslipad och därefter rätt uppvallad skida är vad som används, slaggprodukter efter slipen beror till stor del på vem som slipat och om stenslipen har dagens teknik med t.ex.kylning av slipvattnet. Stenslipningen är ett hantverk så det gäller att det blir bra gjort annars kan det bli bakvänd effekt med t.ex. "vågiga" skidor och konstig struktur.

Välkommen till forumet Flim. Jag delar dock inte din uppfattning om att den vallade skidan skulle glida bättre efter några km, snarare tvärtom. Detta har många tester som redovisats här på forumet gett vid handen. Att stenslip och efterföljande vallning varit den dominerande preppareringsmetoden råder inga tvivel. Jag kan dock försäkra dig om att intesiva tester görs av landslagsvallare runt om i världen med stålsickling. Vallning är fortfarande aktuellt på den nivån och som du själv skriver är det tiondelar som jagas då små skillnader är vad det handlar om mellan en seger och en 4:e plats.

Stenslipningen verkar en djungel det med, och öppenbart är det ett hantverk som inte många kan hantera. Vi pratar om en handfull slipare i detta avlånga land.

Ta dig tid att läsa den forskning som gjorts på Uppsala universitet under ledning av Sture Hogmark. Där kan du få de teoretiska principerna vilka kortfattat går ut på att skapa ett så slätt belag belag som möjligt för att sedan med struktur hantera vattenspalten vid olika fören. Hur du vill komma fram till det släta belaget är helt upp till dig själv :)

Link to comment
Share on other sites

I ett glidtest är det mycket möjligt att en ovallad men sicklad skida vinner, men om man gör om samma test efter några km. åkning så vinner den vallade.

Hej Flim. Det är precis som Stefan Sand skriver: I flera av de tester som är utförda och som finns redovisade på detta forum visar det sig att det förhåller sig precis tvärtom.

 

Se tex hur man i dubbelsprint borstar som galningar i "depån" mellan delsträckorna. Ledande fråga : Varför då?

 

Jag har tom hört att man lägger på nytt pulver. Någon som vet om det stämmer?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Naturligtvis borstar man upp ytorna igen i en sprint och då är det en vallad yta vi pratar om för att återfå en mer välpolerad yta. Jag hävdar också att man i t.ex. ett Vasalopp har effekt av att åka på skidor vallade med högfluorpulver oavsett väderförhållande.

Ytan man får av ett rätt pålagt pulver håller skidorna rena betydligt längre än ovallade, dock åker de som står i de främsta leden i mycket renare spår och använder säkert inte högfluor i alla lägen. På en skida som inte har någon valla så fäster vallarester,blåbärssoppa och liknande direkt medans en välpolerad "pulveryta" håller skräpet borta och skidan bibehåller ett bra glid.

För att få pulvret att sitta kvar bra så krävs även rätt sorts underlagsvallor.

Link to comment
Share on other sites

I Thunder Bay åkte eliten över vallaväckmattor för att få bort smuts, om ryktet stämmer var det på ovallade ytor. Snön där var extremt skitig. Ovallat funger utmärkt i tunneln, där är det skitigt. Så din teori Flim om att flouren stöter bort smutsen, tja högflour binder kanske mindre smuts än utan flour, men minst smuts TROR JAG att det blir med ovallat. "Problemet" med ovallat är att få till blanka ytor, lättare intitiat med valla som binder mikorhåren, men sedan TROR JAG att ovallat är bättre efter X km om man fått bort mikorhår, har du mikorhår krävs det valla för att binda dom. Eventuellt så skulle det kunna vara så att mikrohårsfria skidor initialt får bättre glid med högflourpulver och sedan blir det likvärdigt, TROR dock att det är väldigt lite och att det är viktigare att hittar rätt struktur.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...