Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sandpapper istället för stålsickel (?)


Dunderklumpen

Recommended Posts

Jag tänkte att jag skulle representera en annan grupp av skidåkare. Om man har fyra ungar och bor i en trång lägenhet och inget garage, så verkar stålsickling vara ett mycket bra alternativ. För att stå och kladda med vallor och heta järn vid köksbordet med småbarn runt benen är ingen hit. Har man tid och plats så är det nog kul att testa och labborera med vallor. Men för oss som bor i gettot och inte satsar på wc poäng, så kan stålsickling vara perfekt. (tror jag)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Öhh..det var kanske inte riktigt vad jag menade eftersom stålsicklar kan användas i andra sammanhang än att just åka på en stålsicklad yta..men vad vet jag...

Så du menade att de använder sicklarna men sedan vallar skidorna ovanpå?

Var det så är vi mer överens :)

Nej inte så heller menade jag..Inte alls..Men känner tyvärr som ny på detta forum att det kanske inte är det rätta stället att uttycka sina åsikter om man inte förespråkar en viss metod så jag tror jag avstår helt förklara vad jag menar..

Men Risvik, nu är du allt lite känslig. Juset på detta forumet är det högt i tak och fritt fram att tycka vad man vill. Man får dock ladda med argument och vara bered att förklara sin ståndpunkt. Sedan är det emellanåt så att man läser lite fort och kanske inte ser undertoner av humor/ironi i vissa inlägg. Jag försöker då använda mig av "smiles" för att visa att jag inte ordagrant menar vad jag skrivit.

Link to comment
Share on other sites

(som jag sagt maanga gaanger tidigare' date=' JAG var nog den som var mest skeptisk, naastan i Dunderklass !).[/quote']

:)

 

- Jag gillar att glidvalla, har gjort det i 34 år och tycker inte det är svårt.

 

- Stålsicklade skidor på 80-talet som en galning, för att få fram bra "belag" och bra glid. (Dock med valla efteråt.)

 

- Testade sicklade ovallade skidor för två år sedan, mot stenslipade vallade. Blev positiv över hur bra sicklade ovallade gled, men för mig gled de sämre än slipade vallade.

 

- Efter Hogmarks föredrag kan jag mycket väl tänka mig stålsicklade skidor i riktigt kallföre, dvs kallare än 10 minus. (Dock kommer jag att glidvalla.)

 

- Tycker sicklade skidor över lag är OK för motionärer.

 

- Blir anti när stålsickling ska framhållas som bäst i alla lägen.

 

- Blir anti när det påstås att valla tar åt sig mer smuts än belag, när sådana bevis inte finns.

 

- Tycker att enkelheten i stålsickling gått förlorad, då man ska hävda att den är överlägsen stenslipning/glidvallat. Primateriasicklar och rillrar för ca summa sumarum 5000kr.

 

- Ser dock inte att skillnaden mellan just stenslip av en Tazzari mot en stålsickling med en primateria-sickel som den stora intressanta stötestenen. Är mer intresserad av kemin bakom ifall en vallad belagsyta tar upp mer smuts än en ovallad belagsyta. Om så är fallet, var går den optimala gränsen för en långloppsåkare.

 

Fortsätt åka dina Vasalopp på ovallade skidor om du vill Lars-Erik. Om jag någon gång får valla upp dina skidor efter en stenslipning av en duktig Tazzarislipare, så ska jag göra det gratis inför ett av dina Vasalopp. :)

Tack foer generoost erbjudande, jag aar INTE ovillig att proeva . Vid fjolaarets Vasalopp laat jag ju tom. en verklig vallaexert vaalkaand fraan skidforum kombinera staalsickling med glidvalla paa mina skidor enligt konstens alla regler. Resultatet blev inte baattre, snarare tvaartom om man bara ser till resultatet. Men jag tror INTE det beroode paa vallningen, jag tyckte jag hade ungefaar lika bra skidor som med ren staalsickling. Jag hade nog en lite saamre dag.

 

Jag tycker tvaartemot dig att det finns starka indikationer paa att valla verkligen tar upp smuts mer aan rent belag. Se t.ex de publicerade uppsatser som finns i Kuzmins avhandling. Min egen tro aar dock att de mikrohaar som bevisligen finns (oberoende vad The H och andra paastaar) kan ha stoerre betydelse naar de efter en tid kryper fram ur den valla de bakats in i, se t.ex. rapport fraan Stures elev som Stefan refererat till.

 

JAG gillar ditt ooppna sinnelag Dunderklumpen, trots att vi INTE aannu kommit till samma slutsats betraaffande staalsickling men aaven du har ju kommit underfund om att det fungerar oeverraskande bra.

 

Imorgon aaker jag tillbaka till Sverige igen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...