Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En veckas hårdträning, hur?


Snömannen

Recommended Posts

Hej alla skidfantaster!

Jag tränar löpning 6-7 ggr i veckan (mest fokus på medeldistans) och jag funderar eventuellt på att åka Vasaloppet nästa år.

 

Jag kommer inom snart att spendera en vecka i fjällen då jag kommer då träna längdskidåkning, men hur tycker ni jag ska lägga upp träningen.

Jag har åkt längdskidor ett antal år i följd nu, så helt ovan är jag inte..

 

Jag har möjlighet att träna minst två pass om dagen..

 

Uppskattar all hjälp och vägledning!

Link to comment
Share on other sites

Skate på morgonen, klassiskt på eftermiddagen. Ett kvalitetspass av vardera(F och K), typ ett backintervaller 3-5min beroende på vad för backe du har och ett lite längre snabbdistans eller långa intervaller 5x10min eller 4x15min.

Resten lugna pass där du fokuserar på teknik och kör en del utan stavar och med lite korta impulser.

 

Det är min rekommendation.

Link to comment
Share on other sites

Lite är beroende på vad du satsar på, men är det vasan som är huvudmålet och du även har skate skidor så kör 1 tretimmaspass klassiskt och ett 2 timmars skate, det är tidigt på säsongen fart hinner du få upp senare

Ska han bara köra 2 pass på hela veckan? Eller ska han köra sådär varje dag?

Just med tanke på att det är tidigt på säsongen så tyckte jag det räckte med 2 fartpass (varav ett lite längre) på en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Lite är beroende på vad du satsar på' date=' men är det vasan som är huvudmålet och du även har skate skidor så kör 1 tretimmaspass klassiskt och ett 2 timmars skate, det är tidigt på säsongen fart hinner du få upp senare[/quote']

Ska han bara köra 2 pass på hela veckan? Eller ska han köra sådär varje dag?

Just med tanke på att det är tidigt på säsongen så tyckte jag det räckte med 2 fartpass (varav ett lite längre) på en vecka.

Varje dag!

Har själv lagt av nu men när vi var på Idre läger brukade jag köra så, mitt i veckan blev det ibland bara ett pass för att inte krokna totalt mot slutet. Nu bor jag i sydöstra småland så många mil prioriterades, men visst vissa kanske detta inte passar alls och en förutsättning är mycket barmarksträning innan

Link to comment
Share on other sites

Jag har möjlighet att träna minst två pass om dagen..

Det låter väldigt ambitiöst att träna "minst" två pass om dagen i en hel vecka. Är du verkligen i så bra form att du grejar det? En 30-40 timmars träningsvecka?

Jag har själv varit på "långhelg" to-sö några gånger och då åkt 1 pass torsdag och söndag samt 2 pass fredag-lördag. Brukar vara rejält sliten efter det och då har jag ändå kört en hel del skidor/rullskidor innan.

Jag tycker du ska lägga in någon vilodag eller i alla fall någon/några dagar med mindre träningstid. Fast jag är ju motionär jag...

Link to comment
Share on other sites

Jag har möjlighet att träna minst två pass om dagen..

Det låter väldigt ambitiöst att träna "minst" två pass om dagen i en hel vecka. Är du verkligen i så bra form att du grejar det? En 30-40 timmars träningsvecka?

Jag har själv varit på "långhelg" to-sö några gånger och då åkt 1 pass torsdag och söndag samt 2 pass fredag-lördag. Brukar vara rejält sliten efter det och då har jag ändå kört en hel del skidor/rullskidor innan.

Jag tycker du ska lägga in någon vilodag eller i alla fall någon/några dagar med mindre träningstid. Fast jag är ju motionär jag...

Kör en lugn vecka innan du åker så fixar du 2 pass om dagen ifall du tränat bra tidigare,

men det är A1 fart som gäller inte blåsa på för då lär du gå krokigt i slutet av veckan

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat får jag se med Vasaloppet, det tar jag som det kommer i så fall, det är inte så viktigt, det är av större vikt att gynna löpningen. Jag tror att jag fixar två pass per dag, absolut.. Det har jag klarat av innan, dock med mindre seriöst planlagd träning.

Tackar Ekis och Lappkast för era förslag.

 

Ok, då börjar planerarna rulla i alla fall (säkerligen med viss modifikation):

Dag 1: FM - Lätt distans (ca 1.5-2 timmar)

EM - Långa intervaller (X*5-10 minuter tex)

Dag 2: FM - Lätt distans (ca 1.5-2 timmar)

EM - Snabbdistans 6-10 km

Dag 3: FM - Lätt distans (ca 1.5-2 timmar)

EM - Backintervaller

 

Testar säkerligen ett längre distanspass senare i veckan uppemot 2,5-3 timmar..

Någon dag räcker kanske ett pass, eller ren vila i form av utförsåkning :)

 

Återigen tack för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Lite kort tips. Om du kör ett överlångt pass (dvs en bra bit över din normala längd på ett lungt pass, i ditt fall 3-4h) en dag och startar tidigt på morgonen så kan du få nästan 24h vila till nästa pass. Sen beror det på om ett så långt pass passar dig, men ska du åka Vasan så bör du väl träna på dom timmar det tar.

 

Tänkte också att du kan försöka få något pass med bara/mestadels stakning och på så sätt vila benen lite.

 

Kör högintensitetspassen tidigt i veckan när du är pigg.

 

Ta det verkligt lungt på dom lugna passen.

Link to comment
Share on other sites

Lite kort tips. Om du kör ett överlångt pass (dvs en bra bit över din normala längd på ett lungt pass, i ditt fall 3-4h) en dag och startar tidigt på morgonen så kan du få nästan 24h vila till nästa pass. Sen beror det på om ett så långt pass passar dig, men ska du åka Vasan så bör du väl träna på dom timmar det tar.

 

Tänkte också att du kan försöka få något pass med bara/mestadels stakning och på så sätt vila benen lite.

 

Kör högintensitetspassen tidigt i veckan när du är pigg.

 

Ta det verkligt lungt på dom lugna passen.

Fokusera inte för mycket på intervaller om du ska dunka mycket timmar och har obegränsat med tid, ta det som en mängdvecka, intervaller kan du köra när du har mindre tid, 6 dagar med 5h om dan är en bra mängdvecka ett långpass på 5h annars 3h+2h

Link to comment
Share on other sites

Lite kort tips. Om du kör ett överlångt pass (dvs en bra bit över din normala längd på ett lungt pass' date=' i ditt fall 3-4h) en dag och startar tidigt på morgonen så kan du få nästan 24h vila till nästa pass. Sen beror det på om ett så långt pass passar dig, men ska du åka Vasan så bör du väl träna på dom timmar det tar.

 

Tänkte också att du kan försöka få något pass med bara/mestadels stakning och på så sätt vila benen lite.

 

Kör högintensitetspassen tidigt i veckan när du är pigg.

 

Ta det verkligt lungt på dom lugna passen.[/quote']

Fokusera inte för mycket på intervaller om du ska dunka mycket timmar och har obegränsat med tid, ta det som en mängdvecka, intervaller kan du köra när du har mindre tid, 6 dagar med 5h om dan är en bra mängdvecka ett långpass på 5h annars 3h+2h

Om du nu väljer att köra 30h på 6 dagar så var medveten om att sådana träningsveckor är ovanliga även bland elitåkare...

Link to comment
Share on other sites

5 dagar 2 pass och 2 dagar 1 pass. I timmmar totalt max 25h.

 

Kör 70% klassiskt och 30% skate om Vasaloppet är ditt mål.

 

Glöm intervallerna helt, du har flera månader på dig innan Vasaloppet. Kör du mängd och intervaller i November så kommer säsongens bästa lopp att var åkt före "lägret" är slut.

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion. Detta är mitt första år som jag 'satsar' på Vasaloppet med rullskidor, kost, intervaller och träningsdagbok och det känns som jag har koll på det mesta förutom att veta vilken träning jag ska fokusera på när.

 

Spelar det någon roll vilken typ av träning (distans eller intervaller) man tränar när?

Ska man fokusera på distans på hösten och intervaller/teknik ett par månader innan Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion. Detta är mitt första år som jag 'satsar' på Vasaloppet med rullskidor, kost, intervaller och träningsdagbok och det känns som jag har koll på det mesta förutom att veta vilken träning jag ska fokusera på när.

 

Spelar det någon roll vilken typ av träning (distans eller intervaller) man tränar när?

Ska man fokusera på distans på hösten och intervaller/teknik ett par månader innan Vasaloppet?

Man kör intervaller både med rullskidor och löpning, men min åsikt är att första veckan på snö så är det distans och tänka på att åka tekniskt rätt som gäller. Kör gärna delar av pass utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...