Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 43


Vasa

Recommended Posts

Må Morgonrull 90 min A1, kväll 40 min styrke 50 min löp A1/A2

Ti Vila

On Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40min löp A1

To Morgonrull90 min A1,

Fr Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40 min rullskidor varav 30 min A2 stak, styrkestak gym 30 min

Lö Vila

Sö Rullskidor 60 min, varav 50 min stak A2/A3

Link to comment
Share on other sites

Måndag Rullskidor 8,5 kilometer..fart 5,38/km.Första passet efter förra veckans influensa.Trodde kroppen var redo,det var den INTE! Totalt slut efter tre kilometer och halvt svimfärdig efter fyra.Avbröt passet och tog mig med möda tillbaka till startpunkten.Våt asfalt och en del vind.

 

Onsdag Rullskidor 11 kilometer..fart 4,34/km.Helt annat svar nu.En flackare 11 km runda än den jag normalt åker,6 sekunder bättre kilometertid här jämfört med andra slingan.Nöjd med passet..särskilt efter Måndagens tunga upplevelse.Torr vägbana,relativt vindstilla.

 

Lördag Rullskidor 30 kilometer..fart 5,06/km.En annorlunda erfarenhet då jag gick mig tvärslut med 3 kilometer kvar.Styrfart in i mål från det.Höll 5 minutersfart i 26 kilometer och tyckte att det bara flöt på bra.Sedan kom all trötthet på en enda kilometer.

Trots allt 2 sekunder per kilometer snabbare än förra tremilen,och då var det torrt och relativt vindstilla.Nu var det våt asfalt som rullades på..så sammantaget upplever jag ändå en förbättring.

Link to comment
Share on other sites

Må Morgonrull 90 min A1, kväll 40 min styrke 50 min löp A1/A2

Ti Vila

On Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40min löp A1

To Morgonrull90 min A1,

Fr Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40 min rullskidor varav 30 min A2 stak, styrkestak gym 30 min

Lö Vila

Sö Rullskidor 60 min, varav 50 min stak A2/A3

Du ligger i ordetligt i år du. Du blir farlig i Rollsbo du.!

Efter att knappt ha tränat på 6 veckor är jag nu igång igen så att jag kan visa upp lite träning iallafall.

 

mån Vila pågrund av resa

tis rullskidor Skate 84 min

ons löpning 72 min

tors Fm rullskidor skate 33 min kväll rullskidor klassiskt 82 min

fre Vila (pågrund av lathet)

lör löpning 58 min

fre rullskidor tävling 1.51 h plus uppvärming 15 min

 

totaltid ca 7.5 h vilket är okej en vecka med bara resa i jobbet

Link to comment
Share on other sites

mån

racer till jobbet A1 1tim20

tis

elghufs 1tim15 A2

styrka på gym 55min

ons

rullskid 1½tim A2

Mtb 1tim20 A1

tor

racer tilljobb 1tim10 a1

stavgåmg 7ggr4min i A3

fre

vila

lör

rullskidor 1tim50 a2hög

sön

elghufs 1½a2+50% A3

 

summa 11tim. höstlov o ungar nästa vecka gäller o ha legat i innan

Link to comment
Share on other sites

Om jag vore som du skulle jag försöka få in några längre löppass oxå...

Jag har försökt i ett par omgångar men får så vansinnigt ont i vaderna och det sitter i en vecka.

 

Kanske att först köra stak och sedan springa en kortare sträcka vore något?

Samt att försöka köra lite nättare löpstil på foten istället för hälisättning, och kortare steglängd.

Det är när man har sprungit i en 3-4 km som det börjar göra ont.

 

Håller också på och letar efter en lång backe att gå elghufs i för att komplettera med.

Link to comment
Share on other sites

Om jag vore som du skulle jag försöka få in några längre löppass oxå...

Jag har försökt i ett par omgångar men får så vansinnigt ont i vaderna och det sitter i en vecka.

 

Kanske att först köra stak och sedan springa en kortare sträcka vore något?

Samt att försöka köra lite nättare löpstil på foten istället för hälisättning' date=' och kortare steglängd.

Det är när man har sprungit i en 3-4 km som det börjar göra ont.

 

Håller också på och letar efter en lång backe att gå elghufs i för att komplettera med.[/quote']

springar du hårt underlag? asfalt eller grusväl när du springer? Testa obanat i skogen eller små stigar eller varför inte mosse? de e skonsammare mot vaderna.

Link to comment
Share on other sites

Om jag vore som du skulle jag försöka få in några längre löppass oxå...

Jag har försökt i ett par omgångar men får så vansinnigt ont i vaderna och det sitter i en vecka.

 

Kanske att först köra stak och sedan springa en kortare sträcka vore något?

Samt att försöka köra lite nättare löpstil på foten istället för hälisättning' date=' och kortare steglängd.

Det är när man har sprungit i en 3-4 km som det börjar göra ont.

 

Håller också på och letar efter en lång backe att gå elghufs i för att komplettera med.[/quote']

Så skall det nog inte vara. Var sitter smärtan? Har du nån hypotes om vilken typ av skada det rör sig om?

Link to comment
Share on other sites

Mån: vila

Tis: Styrka 90min

Ons: rullskidor A2 45min stavbrott, em rullskidor A2 90min

Tors: Rullskidor A3-A2 min stakintervaller 10x 4min tot 110min

Fre: Styrka 95 min

Lörd: Rullskidor A2 med inslag av A3 135min

Sön: Rullskidor A2- A3 backintervaller tot 125min

 

En lite lugnare vecka mkt rullskidor haft problem med ett knä,tur att skidåkning är skonsammare än löpning.

Link to comment
Share on other sites

Må Morgonrull 90 min A1' date=' kväll 40 min styrke 50 min löp A1/A2

Ti Vila

On Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40min löp A1

To Morgonrull90 min A1,

Fr Morgonrull 90 min A1, eftermiddag 40 min rullskidor varav 30 min A2 stak, styrkestak gym 30 min

Lö Vila

Sö Rullskidor 60 min, varav 50 min stak A2/A3[/quote']

Du ligger i ordetligt i år du. Du blir farlig i Rollsbo du.!

Efter att knappt ha tränat på 6 veckor är jag nu igång igen så att jag kan visa upp lite träning iallafall.

 

mån Vila pågrund av resa

tis rullskidor Skate 84 min

ons löpning 72 min

tors Fm rullskidor skate 33 min kväll rullskidor klassiskt 82 min

fre Vila (pågrund av lathet)

lör löpning 58 min

fre rullskidor tävling 1.51 h plus uppvärming 15 min

 

totaltid ca 7.5 h vilket är okej en vecka med bara resa i jobbet

Ja det kan man ju alltid hoppas på. Har tränat på bra en månad nu, men från april till i mitten på september blev det totalt 20 mil rull, så jag har lite att ta igen :).

Link to comment
Share on other sites

Mån: Skidgångsintervaller i slalombacke 6x3,5min A3 tot 1t

Tis: Styrketräning 1t

Ons: Rullskidor A2 1t 10min

Tor: Rullskidor backintervaller A3 tot 1tim

Fre: Vila

Lör: Skidor A2/A3 2tim 15min

Sön: Skidor A1/A2 1tim 30min

 

Äntligen fick jag till ett par intervallpass. Lördagens distanspass i tunneln blev väl tufft med trängsel, moddiga spår och noll glid. På tok för hög puls där. Sliten på söndagspasset.

Link to comment
Share on other sites

vad är det för någon stakmaskin ni tränar i? blir det inte enformigt?

Jag har byggt ihop en ställning som jag fäst på väggen så att linan från en roddmaskin går ut på ungefär 210 cm höjd från golvet när maskinen sitter i 45 graders lutning.

Så har jag gjort som en galge där det hänger ut två rep till ett par handtag där jag sätt OneWays kontrollremmar.

Känns mycket likt som att staka på rullskidor.

 

När roddmaskinen brakar har jag nog planer på en Concept2 Skierg om den verkar bra.

Har inte haft möjlighet att prova den än. Tycker kanske att det inte ser helt perfekt ut med skidlikheten där.

 

Visst blir det "lite" enformigt men jämfört med att kriga på vägen i höstrusket så får det gå.

Jag har en TV snett framför så i morse blev det storslalomen även om man inte uppfattar så mycket när man sliter.

Sedan går det ju att stoppa i ett par hörsnäckor och höra på radion via mobilen.

 

Förut så körde jag motionscykel och då är det ju mer motiverande med att staka när man har tänkt att prova på Öppet Spår.

 

Men det är väl som det talades om i Concept2-tråden, att man är inte långt ifrån akutmottagningen hos psykiatrin när man står där och drar.

Link to comment
Share on other sites

springar du hårt underlag? asfalt eller grusväl när du springer? Testa obanat i skogen eller små stigar eller varför inte mosse? de e skonsammare mot vaderna.

Det blir väldigt offtopic för tråden men:

 

Det är i bakkant på vaderna samt sista gången i knät.

Jag kunde knappt gå på benen under några dagar.

Och när jag vaknade och skulle stiga upp smärtade det våldsamt då det var väldigt spänt.

 

Det är väl några samverkande faktorer som jag kan tänka mig och som jag får försöka få bort om jag ska prova med löpning igen:

 

1.) Eftersom jag cyklat mycket på motionscykel så har jag betydligt bättre kondition än vad benen tåler. Kanske inte springa för långt innan man är van.

2.) Att jag sprungit på för hårt underlag. Springa på mjukt underlag istället innan man är van är nog som sagt en bra idé.

3.) Att jag springer för "klumpigt", högt och långt. Jag får försöka sätta stegen tätare och springa mer framåtlutad efter vad jag har förstått.

 

Så jag har nog mig själv att skylla att löpningen inte varit någon succé!

Link to comment
Share on other sites

Hej på er! Ny på detta forum,men inte ny i skidspåret..=)

Börjar med att lägga in min senaste träningsvecka..

 

M: Löpning A1 1t53m

Ti: Löpn intervall A3 70/20 Tot 1t20m + Styrketr 25m

Ons: Rullskidor A1/A2 2t07m

To: Skidgångsinvervaller A3 1t12m

Fr: Vila

Lör: Längdskidor A2/A1 2t30m

Sön: Längdskidor A1/A2 1t30mn

 

Haft en hyfsad vecka, men med allt för lite styrketräning(för lite tid) Styrka är annars en viktig ingridiens i min träning.

Link to comment
Share on other sites

Ti: Rullskidor 75 min A1/A2

To: Löpning 55 min A1

Fr: Rullskidor 115 min A1

Sö: Löpning 40 min A2

 

Okej veckan då jag var bortrest hela lördagen och söndag fram till 18. Hade egentligen simträningar må och on men orkade inte. Men jag ligger bättre än jag någonsin gjort i oktober, 19 timmar hittills trots att jag har en liten tjej hemma som slutat somna om efter morgonvällingen vid 5:30 utan tycker det är lekdags... :)

Link to comment
Share on other sites

Hur planerar du att göra med skidträningen,Kleinstiefel?

 

Jag är också nybörjare..och jag tycker upplever att tekniken onekligen blir lite bättre allt eftersom när man rullskidar sig.

Nu har jag helt hemsnickrad och synnerligen undermålig teknik..men bara genom att åka så har den blivit bättre.Jag kommer längre fram med mindre ansträngning nu på ett staktag eller frånskjut.Det är en avsevärd skillnad emot hur det var i början.

 

Vad jag vill råda till är helt enkelt att kanske inte skjuta upp skidträningen för länge.Bättre teknik kommer naturligt,men jag upplever att det är små steg framåt hela tiden..så viss tid lär det ta att nå en teknik som inte är totalt undermålig.

 

Å andra sidan är det över fyra månader kvar till VS..så det finns ju fortsatt bra med tid.Jag vet inte hur man skall träna på den perioden för att bli optimalt mycket bättre,men ville bara understryka att man märker av en viss teknikförbättring om man kör skidor från närmast nollpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Växjöskidare!

Du har nog helt rätt, tror att det här kan sluta i katastrof om jag inte kommer ut på snö snart. planen är att köpa skidor i veckan och sen försöka åka varannan helg, med en dagstur och en helgtur per månad, samt så mycket det bara går om det skulle råka falla snö i stockholm. I kombination med fem dagars träningsläger över jul borde detta rendera 30 pass över 15 dagar. Vad tror du, hinner man lära sig tillräckligt på det? Problemet är ju också att man gärna skulle köra lite tuffare längre pass på många av dessa, varför det blir ganska begränsat med tid till teknik. Det enda som kanske talar för mig är att många av dessa pass kommer att vara med riktigt duktiga skidåkare, så borde iaf få bra tips

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Växjöskidare!

Du har nog helt rätt, tror att det här kan sluta i katastrof om jag inte kommer ut på snö snart. planen är att köpa skidor i veckan och sen försöka åka varannan helg, med en dagstur och en helgtur per månad, samt så mycket det bara går om det skulle råka falla snö i stockholm. I kombination med fem dagars träningsläger över jul borde detta rendera 30 pass över 15 dagar. Vad tror du, hinner man lära sig tillräckligt på det? Problemet är ju också att man gärna skulle köra lite tuffare längre pass på många av dessa, varför det blir ganska begränsat med tid till teknik. Det enda som kanske talar för mig är att många av dessa pass kommer att vara med riktigt duktiga skidåkare, så borde iaf få bra tips

Du har ju konstsnöspåret på Jarlabanke GK i Täby där det förhoppningsvis kommer bli många snödagar denna säsongen!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut att skidtekniken kommer att bli bättre på 30 pass..och alldeles särskilt om det finns duktiga skidåkare i närheten som kan ge tekniktips och kolla lite så att man inte gör helt fel när det skall utföras.

Finns det sedan även tillgång till konstsnöspår i närheten att gno på så tror jag att det kommer fixa sig fint.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...