Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nystart/Grundträning - Tips på träningsprogram!


Soffpotatisen

Recommended Posts

Uj. Första passet avklarat igår, och var ett bevis på att konditionen inte alls är vad den borde. Trodde faktiskt den var bättre än så men iaf träning utförd efter programmet och skönt att komma sig ut. Idag har jag första rullskidspasset och räknar med träningsvärk imorgon, har även 15min allmän styrka efteråt.

 

Hittade en sida med många övningar för styrka med kroppsvikt

 

http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises.html

 

Kan kanske vara till hjälp för en del andra också.

 

Men hur många set resp repetitioner kör ni samt hur lång vila mellan varje rep samt set??

 

Då man räknar 15min styrka? Räknar man den totala tiden eller bara 15min eff styrketid. I så fall blir det en enorm mängd övningar. Räknar man in det i totala träningstid för veckan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Läs även paolo robertos träna en kvart om dagen där finns också en del bra övningar man kan använda sig av

Ok. Tack för tipset. Ska kolla in den, men får bli längre fram. Tror jag klarar mig ganska bra med alla de övningarna jag hittade.

 

Men mer intresserad av repetitioner, antal set, vila etc?

 

Samt hur dokumenterar ni styrketräning? 15min eff. tid eller total tid på styrkepasset? Tar ni med det i total träningstid?

Link to comment
Share on other sites

Om du kör som cirkelträning med kroppsvikten och kort vila så kan du ju räkna med totala tiden eftersom det även blir konditionsträning, men kör du 20 armhävningar och sen vilar 1-2 min så verkar det dumt att räkna styrketräningen i tid. Jag kör nästan bara styrketräning på gymet och då oftast med tunga vikter, då räknar jag aldrig med den tiden i vecko-/månads- och årssummeringen. Men noterar naturligtvis att jag kört styrka och jag brukar även skriva upp ungefär hur länge jag vart där.

 

Jag skulle rekomendera att du kör så tunga övningar som möjligt även med kroppsvikten för att få styrkehöjande effekt, uthålligheten i musklerna får du på rullskidorna!

Link to comment
Share on other sites

Jag gör så att jag utökar mina rullskidpass istället med 10 minuter istället för allmän styrka 1 gång/vecka. Tror det ger mig mer i nuläget att få upp styrkeuthålligheten istället på rullskidor, sedan längre fram då jag har tillgång till gym kommer jag lägga in mer tung styrketräning istället .

 

Nu ska jag ut och rulla!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...