Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Drickaservice


MrT

Recommended Posts

Jag känner att Vasaloppets egna drickastationer inte räcker till och planerar ta med en kamelback nästa VL. Förra veckan fick jag tips om att det går att köpa ytterligare vätskekontroller hos bl.a Vasasvahn och New Sweden.

 

Är det någon som har erfarenhet av denna eller någon liknande drickaservice förrut?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt VL ännu, du har nog bättre erf än jag. Men att åka med en kamelback, blir det inte svettigt på ryggen? Man vill ju ha fritt utblås av svettångorna. Då skulle jag hellre peta ner ett par 1dl-flaskor i ngn ficka som jag kan slänga sen.

 

Jag planerar åka upp tillsammans med någon skidklubb, de brukar ha extra vätskekontroller på ett par ställen utmed spåret.

 

Bra synpunkt från din sida, jag ska lägga till den på min lista över allt som man kan ha ångest över och måste planera lite extra för :) Min lista är lång redan.

Link to comment
Share on other sites

Du lär bli svettig på ryggen även utan kamelback.:)

Räknade alla mina dryckesmuggar i årets ÖS och den totala mängden vätska blev bara 1,6 liter, alldeles för lite! Skall man få sina 4-5 liter behövlig vätska behövs mer än några 1dl-flaskor.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner att Vasaloppets egna drickastationer inte räcker till och planerar ta med en kamelback nästa VL. Förra veckan fick jag tips om att det går att köpa ytterligare vätskekontroller hos bl.a Vasasvahn och New Sweden.

 

Är det någon som har erfarenhet av denna eller någon liknande drickaservice förrut?

Hej. Jag har kört 2 ggr med camelbacken på ryggen på vasan. Det funkar ypperligt, anläggningsytan blir inte så stor. Fördelen är att man kan dricka oftare och när man vill, och att man inte måste fippla med småflaskor (det kan vara krångligt med händerna fast i remmarna).

Jag har haft problem på en tävling, det var kallt i starten och det frös i slangen. Det hindrar man genom att blåsa tillbaka lite luft efter man druckit så att munstycket töms. Å andra sidan frös min drickaflaska på senaste vasan, och när jag skulle skruva av locket såtappade jag hela flaskan i en utförsbacke.

 

Som allt annat är det ju bra att göra likadant på träning, dvs ha samma utrustning, som på tävling

Link to comment
Share on other sites

Har ofta en flaska som jag tömmer före Smågan eller åtm före Mångsbodarna o sen kastar. På kontrollerna tar jag två eller tre muggar. Det blir nog 3 - 3,5 liter totalt.

 

Deas tips om att träna med Camelback är nog bra. Jag har en Camelback, men tränar så sällan med den att det känns för struligt att hålla på med under tävling.

Link to comment
Share on other sites

funderar på att köra med vasasvahn 2010, dricker vitargo när jag tränar längre pass

och det har funkat dom senaste VL, vet inte vad new sweden har för dricka men ska nog

gå med i den klubben nästa säsong det verkar vara bra vätskaservice och bra priser på vallningen

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det Vitargo drickaservice?

Det har funnits de senaste 3 åren åtminstone, men vem som ordnar det vet jag ej.

Vitsen med sådan langning är väl att inte stanna i kontrollerna?

Annars får man ju tillräckligt inne i kontrollerna.

 

Jag tycker själv att det är alldeles för mycket upplevelse i kontrollerna för att bara åka rakt igenom, men jag skyndar mig lite :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...