Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Avgift för längdspår kanske inte okej


Perre

Recommended Posts

Det är tydligen lätt att underskatta vad spårskötsel kostar.

En normal spårarkväll på ett par tre timmar efter ett lätt snöfall gör jag av med ca 20 liter bensin på vårt spårsystem (ca 15km spår i normalfallet). Efter ett stort snöfall (2-3dm) eller ett töväder och omfrysning kan man lätt bränna över 50 liter bensin, med dagens besinpris alltså sådär 700kr vid ett tillfälle.

Sedan ska man ju ha utrustning också. Avskrivningen på en skoter ligger på sådär 5000-10000kr/år då en arbetsskoter kostar ca 100000kr och håller i 10-20år för spårarbete. Skotern ska ju skötas också. Har man någon duktig mekare så får man ändå räkna med ett par tusen per vinter för reservdelar. Ska det göras på verkstad springer det iväg många tusen till.

 

Till detta kommer alla sommararbeten. Förr var det lätt att dra ihop 20 personer och gå ut och röja sly eller rensa diken. Idag är detta nästan omöjligt. Tyvärr är alternativet att hyra in folk och maskiner mycket dyra sett ur en förenings perspektiv.

 

Trots det tycker jag inte att vi ska ha spåravgifter, men däremot borde alla som åker skidor se till att vara med i sin lokala skidklubb och även arbeta i dess verksamhet. Det finns något att göra för alla!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Svårt med en entydig åsikt. Kan nog finnas enstaka fall där man "måste" ta betalt för att kunna göra spår.

 

Samhällsekonomiskt är jag ganska säker på att det inte lönar sig att ta betalt. Några operationer eller dagar på sjukhus är många mil spår.

 

Absolut viktigast är att de barn och ungdomar som vill åka inte begränsas av en kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen lätt att underskatta vad spårskötsel kostar.

En normal spårarkväll på ett par tre timmar efter ett lätt snöfall gör jag av med ca 20 liter bensin på vårt spårsystem (ca 15km spår i normalfallet). Efter ett stort snöfall (2-3dm) eller ett töväder och omfrysning kan man lätt bränna över 50 liter bensin, med dagens besinpris alltså sådär 700kr vid ett tillfälle.

Sedan ska man ju ha utrustning också. Avskrivningen på en skoter ligger på sådär 5000-10000kr/år då en arbetsskoter kostar ca 100000kr och håller i 10-20år för spårarbete. Skotern ska ju skötas också. Har man någon duktig mekare så får man ändå räkna med ett par tusen per vinter för reservdelar. Ska det göras på verkstad springer det iväg många tusen till.

 

Till detta kommer alla sommararbeten. Förr var det lätt att dra ihop 20 personer och gå ut och röja sly eller rensa diken. Idag är detta nästan omöjligt. Tyvärr är alternativet att hyra in folk och maskiner mycket dyra sett ur en förenings perspektiv.

 

Trots det tycker jag inte att vi ska ha spåravgifter, men däremot borde alla som åker skidor se till att vara med i sin lokala skidklubb och även arbeta i dess verksamhet. Det finns något att göra för alla!

I år hade ni ju fått till spåren på ett bra sätt på 5-milen också. Hur som helst så tycker jag att det är uppmuntrande att ni har ambitionen att driva det ideelt och öppet för alla. Lite av den springande punkten är ju att få tag på dom där 20 personerna som jobbar med spåren vår som sommar. Jag tror ändå att att det är fullt möjligt även om jag inte riktigt vet hur det ska gå till. I Strömsberg planeras det ju renovering av det gamla elljusspåret exempelvis. Men arbetsstyrkan behöver helt klart föryngras dom närmaste åren. Tror man både måste våga fråga och som skidåkare föregå med gott exempel.

 

Angående avgiftsbaserad spårskötsel (i motsats till skattefinansierad/ideellt finansierad) så är det något som möjligtvis funkar i hyfsat stora befolkningscentran, ex Stockholm, Falun. Men i mindre orter finns det ingen ekonomisk bärkraft i ett sådant förslag. Och kostnaden för att åka i ex Falun, 500kr, kanske verkligen är värd det men bara så länge man kan betala det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker skidklubbar generellt, och även andra liknande organisationer och föreningar, är lite dåliga på att tala om att ni finns och vad ni behöver hjälp med.

 

Samhället har gått mer och mer mot individualism och att man kör sitt eget race. Men jag tror fortfarande det finns en hel del människor som gärna hjälper till både ekonomiskt och rent fysiskt. Men då måste man se och ta vara på viljan till engagemang på något sätt.

 

Förr i tiden, för några tiotals år sedan, var var och varannan människa med i ett antal föreningar och organisationer men det är inte så det ser ut nu. Men bara för att folk inte organiserar sig, på samma sätt, betyder inte det med automatik att det inte finns något engagemang.

 

Jag tror många föreningar skulle tjäna på att hänga med lite i sin tid och finna nya vägar för att knyta frivilliga krafter till sig.

 

Det finns en rad frivillig organisationer som nåt stor framgång genom att göra det enkelt för människor att hjälpa till, dom är aktiva på sociala forum och sajter där man söker volontärer, visar upp att dom finns och vad dom vill ha hjälp med. På statsmissionen i sthlm, för att ta ett exempel som jag känner till, är det mer eller mindre kö med folk som vill hjälpa till. Man tackar nej till hjälp ibland.

 

Personligen är jag inte ett smack intresserad av den sociala delen i en förening eller som jag upplever det långdragna möten och dividerande om små-tjafs. Tungdragna möten och nötande med andra människor får man ofta nog av i jobbet och på annat håll, men att komma ut i friska luften och göra ett rejält arbetspass åt en god sak tror jag det finns många med mig som tom saknar ibland.

 

Samma sak med ekonomiska bidrag, det finns ju ofta inte ens en möjlighet att ge dom.

 

Jag tror det finns en del att göra från klubbarnas sida, som skulle kunna leda till att man kan komma åt både bidrag och arbetsinsatser.

 

Det gäller bara att hitta rätt (nya) vägar.

 

Det kommer naturligtvis inte storma in människor, men börja med att sätt upp ett anslag redan nu, att man i tex sista helgen i april ska köra storstädning, gallring eller vad det nu är och att man sätter värde på att folk hjälper till. Av alla tusentals åkare som passerar genom spårsystemet en vinter är jag ganska säker på att det den aktuella dagen i alla fall dyker upp ett tiotal frivilliga. Jag är i alla fall deffenitivt en av dom.

 

Ofta är det ganska trötta anonyma anslagstavlor man möter ute i spåren, om det ens finns några. Ibland går det överhuvudtaget inte ens att lista ut vilken hemma-klubb man hälsar på hos, även om man letar. Folk står ju ofta vid start och mål, fipplar en stund och glor i tomma intet, det är ju mängder med människor som passerar helt utan att man försöker fånga in intresse eller engagemang. Om det var ett vinstdrivande företag skulle det vara mer eller mindre tjänstefel att inte ta den serverade chansen att förmedla ett budskap.

 

Man måste presentera ett erbjudande innan man kan förvänta sig att någon antar det.

 

Jag är övertygad om att det dom här två senaste vintrarna är tiotusentals kronor som runnit förbi och funnits på en armlängds avstånd om man bara hade tänkt till lite och bett om dom.

Link to comment
Share on other sites

Min enda erfarenhet av spåravgifter är den nya avgiften på Lugnets skidstadion detta år. Betalade 500 kronor för en säsong och då det vid varje tillfälle har funnits fina spår så anser jag att det var värt det.

Och med tanke på att driftsbudgeten är ca 6miljoner för lugnets skidstadion (enbart skidstadion inte hela lugnetanlägningen) och vad jag hörde så får de in 190 000kr i år på spåravgifter så ska vi nog vara lyckligt ovetande om vad kostnaderna att driva anläggningarna är, om det hade vart marknadsmässiga spåravgifter så skulle de säkert vart 1500kr/år för sådana ställen som östersund, mora, torsby, billingen, lugnet, grönklitt, bruksvallarna, idrefjäll mm.

 

OBS! sprid inte detta till alla bittra socialbidragstagare som sitter och gnäller på lokaltidningens hemsida om att de vill ha mer bidrag och inget annat ska få kosta!

Link to comment
Share on other sites

Min enda erfarenhet av spåravgifter är den nya avgiften på Lugnets skidstadion detta år. Betalade 500 kronor för en säsong och då det vid varje tillfälle har funnits fina spår så anser jag att det var värt det.

Och med tanke på att driftsbudgeten är ca 6miljoner för lugnets skidstadion (enbart skidstadion inte hela lugnetanlägningen) och vad jag hörde så får de in 190 000kr i år på spåravgifter så ska vi nog vara lyckligt ovetande om vad kostnaderna att driva anläggningarna är' date=' om det hade vart marknadsmässiga spåravgifter så skulle de säkert vart 1500kr/år för sådana ställen som östersund, mora, torsby, billingen, lugnet, grönklitt, bruksvallarna, idrefjäll mm.

 

OBS! sprid inte detta till alla bittra socialbidragstagare som sitter och gnäller på lokaltidningens hemsida om att de vill ha mer bidrag och inget annat ska få kosta![/quote']

Eftersom jag drog igång debatten igen så vill jag påpeka att jag personligen förmodligen klassas som höginkomsttagare och säkert har råd att betala x kr för att åka skidor. Jag har säkert råd med en massa annat också. Det är också helt irrelevant. Det som är relevant är att politiker allt mer fått för sig att man ska ta vanliga löparspår/skidspår och avgiftsbelägga dem. Det är ganska stor skillnad från att bygga en stor skidanläggning i Dalarna som har 56.000 invånare som målgrupp tycker jag. Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

Link to comment
Share on other sites

Jag har säkert råd med en massa annat också. Det är också helt irrelevant. Det som är relevant är att politiker allt mer fått för sig att man ska ta vanliga löparspår/skidspår och avgiftsbelägga dem. Det är ganska stor skillnad från att bygga en stor skidanläggning i Dalarna som har 56.000 invånare som målgrupp tycker jag. Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

Ingen hindrar ju någon från att åka - bara man betalar. Så det är till för alla. Dom som vill löpa på vintern kan göra det överallt så man behöver inte åka till skidspåret för att göra det. Däremot behöver vi skidåkare ett spår. Vill man inte betala så kan man trampa upp egna spår ute i skogen med turskidor. Så får man det gratis med.

 

Om skidklubben får 20 000 av kommunen för spårdragning. Men så räcker bara dom pengarna i två månader. Vad ska man göra då? Sluta dra spår då bara för att allemansrätten säger minsann... Nej då är det väl bättre med att vi får spår hela vintern och att vi betalar 50 spänn per månad.

 

Allt annat kostar så man är ju van? Månadskort på gym minst 300 t.ex. Bensin till en pistmaskin och en oavlönad person som spårar ideelt kostar bensin med. Då ska jag inte förvänta mig att det ska vara gratis.

Link to comment
Share on other sites

På Billingen betalar vi 400kr/säsong och det är billigt för den standarden som är där! Köper man i november så är den på 300 kr. Jag betalar gärna så länge det görs bra spår och att dom spåras om ofta.

Är Billingen ett skidstation? Ville bara veta =)

 

Hur som helst så har jag varit runt i många spår här i Gästrikland sedan jag börjat åka skidor seriöst. Och jag har blivit lite chockad. "Hur kan allt detta vara gratis". Det var min reaktion. Rena lyxen. Dom spårar varje vardag och många spår är det och inte en krona betalar jag.

 

Dom skulle kunna införa ett kommun/landskapskort. Jag menar; i stället för att betala 300 varje säsong vid varje anläggning så betalar man 500 för alla anläggningar i kommunen så får man åka överallt. Då får dom lite mer i kassan överallt.

 

Eller så kan kommunen avgiftsbelägga dom spåren dom vill men alltid spara ett där det ska vara gratis. Men så spåras det inte lika ofta där. Då får alla som dom vill. Alla som tränar längd på mer proffsig nivå förväntar sig nog inte gratis skidspår utan skulle utan gnäll betala per säsong. Medan dom som åker skidor för att njuta av allemansrätten kan åka till kommunens gratisspår.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag drog igång debatten igen så vill jag påpeka att jag personligen förmodligen klassas som höginkomsttagare och säkert har råd att betala x kr för att åka skidor. Jag har säkert råd med en massa annat också. Det är också helt irrelevant. Det som är relevant är att politiker allt mer fått för sig att man ska ta vanliga löparspår/skidspår och avgiftsbelägga dem. Det är ganska stor skillnad från att bygga en stor skidanläggning i Dalarna som har 56.000 invånare som målgrupp tycker jag. Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

du har rätt, men ville belysa lite om vad det egentligen kostar att hålla en anläggning i drift så att folk får veta det!

 

Och så tycker jag att vi inte ska uppge kostnaderna till icke skidåkare eftersom vi då riskerar att dra på oss ännu mera avgifter...

 

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Link to comment
Share on other sites

Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

Om alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter så får väl alla som åker skidor betala? Antagligen mer än nuvarande avgifter... plus att man får köra skoter någon/några kvällar istället för att träna...

Eller är det folk som åker skidor som inte vill åka?

 

Avgifter är ett hett ämne och kan knappast ha ett entydigt svar.

 

Jag betalar gärna avgift för att utnyttja någon annans arbete, och ja jag gör sådant arbete själv utan att vi tar betalt (när vi spårar kommunens löparbanor så får vi en timersättning).

Arbetar gör jag för att jag har så svårt med samvetet att kräva spår men inte arbeta för det själv, ingen bad mig utan jag anmälde mig!

 

Så jag kör både i gratisspår och i betalspår, ingetdera är gratis att sköta men finansieras olika.

 

Generellt sett så håller jag med den sidan i debatten som säger att betalspår = högre standard (som krav för att betala).

Övriga spår tycker jag kan finansieras med skatt/klubbavgifter etc.

Men då har jag förenklat grovt....

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag i många fall att det räcker med ett kort:

 

"- eller så betalar vi skatt."

 

Jag är van vid öppna motionsanläggningar som är "gratis" (dvs skattefinansierade) där man även kan dusha och byta om efter träningen. Efter att jag flyttade till Göteborg har jag insett att detta inte är en självklarhet.

 

Det känns väldigt högerspöke att tänka att "de som använder spåren ska betala för dem". Jädra jidder säger jag. Jag har inget emot att finanseria fotbollsplaner, skridskobanor eller tennisbanor med min skatt, trots att sällan eller aldrig nyttjar dessa. Ska man betala för den trottoar man råkar gå på? Dyrare med bredare däck på cykeln pga att man vidrör större del av cykelbanan? Få en faktura för snöröjningen på sin gata? En avgift per ruta toalettpapper ditt barn använder i skolan?

 

Högre skatt - mindre meck. Fy fan vad skönt det vore.

Link to comment
Share on other sites

Jag har säkert råd med en massa annat också. Det är också helt irrelevant. Det som är relevant är att politiker allt mer fått för sig att man ska ta vanliga löparspår/skidspår och avgiftsbelägga dem. Det är ganska stor skillnad från att bygga en stor skidanläggning i Dalarna som har 56.000 invånare som målgrupp tycker jag. Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

Ingen hindrar ju någon från att åka - bara man betalar. Så det är till för alla. Dom som vill löpa på vintern kan göra det överallt så man behöver inte åka till skidspåret för att göra det. Däremot behöver vi skidåkare ett spår. Vill man inte betala så kan man trampa upp egna spår ute i skogen med turskidor. Så får man det gratis med.

 

Om skidklubben får 20 000 av kommunen för spårdragning. Men så räcker bara dom pengarna i två månader. Vad ska man göra då? Sluta dra spår då bara för att allemansrätten säger minsann... Nej då är det väl bättre med att vi får spår hela vintern och att vi betalar 50 spänn per månad.

 

Allt annat kostar så man är ju van? Månadskort på gym minst 300 t.ex. Bensin till en pistmaskin och en oavlönad person som spårar ideelt kostar bensin med. Då ska jag inte förvänta mig att det ska vara gratis.

Problemet är att avgifter inte ens nästan räcker. Som skiforfun säger är det inte ens 5% av vad anläggningen kostar i Falun. Så alla i kommunen är med och via skatten betalar 95% men bara de som hostar upp 5% till får nyttjta anläggningen?

 

Jag har inget principiellt emot avgiften, men det blir fel när den är en så liten del av kakan. Och har tyvärr inte någon lösning heller, även om jag t ex giller som det är i Falköpning att konstsnödelen kostar men inte naturdelen. Men jag antar att även där är det falköpingsborna som bjuder på det mest av upplevelsen trots avgiften jag betalar.

 

Edit:

Glömde refresha innan inlägg om det känns som det kom lite fel :).

 

Sen kan man ju också se fina gratis skidanläggningar som en viktigt konkurrensfördel för en kommun för att få folk att flytta just dit. Så man måste ibland tänka lite större än att spåren bara kostar.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan kommunen avgiftsbelägga dom spåren dom vill men alltid spara ett där det ska vara gratis. Men så spåras det inte lika ofta där. Då får alla som dom vill. Alla som tränar längd på mer proffsig nivå förväntar sig nog inte gratis skidspår utan skulle utan gnäll betala per säsong. Medan dom som åker skidor för att njuta av allemansrätten kan åka till kommunens gratisspår.

Jag tror att en del av problemet är att folk kan tvingas betala får att åka på ställen där de normalt går eller åker hela året. Det är inte heller säkert att alla dessa vill ha oppkörda spår och det är inte heller säkert att det är spesiellt praktiskt att åka utanför områdena där det spåras.

 

Jag skulle i alla fall säga att det antagligen är så där jag åker. Ett stort område som används hela året får en massa maskin preparerade skidspår kors och tvärs på vintern. Det är också många som åker där det inte är maskinpreparerat men det skulle vara väldgt opraktiskt att åka en hel tur utan åka i de preparerade spåren en del för att många av de preparerade spåren går på tur vägar och stiar.

 

Det är nog väldigt olika vad som är fallet på olika ställen men jag tror att det är mycket enklare att få folk att betala för en skidstadion än spår där folk normalt färdas.

 

Sen har man ju frågan om vad som kommunen och staten ska vara med att betala. Hur mycket kostar tex fotbollen i form av anlägg i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen tycker jag att spår-kostnader borde gå genom skatt. Men sist jag var och åkte skidor själv i de skidspår där vår klubb gör spår var en hel golfparkering överfull och folk hade parkerat helt galet längs stora vägen. Den folkhälsonytta detta är borde vara "gratis".

 

Tyvärr är vår ersättning till föreningen patetisk från kommunen. Den räcker i stort sett till bensin. Utrustning mm har vi i vår lilla skidklubb i stort sett fått bekosta själva. Så den dag "våra" duktiga skoterkillar inte orkar jobba idéellt för att dra spår - blir det nog inga spår där längre.

 

Vi har satt upp anslag om att vi vill att folk betalar - och många gör det. I och med detta samt att våra killar jobbar gratis, så går det ihop.

 

Jag ska iväg till annan ort så småningom för att åka längdskidor, och jag kan säga att - JAG BETALAR SÅ GÄRNA - eftersom jag vet vad som krävs för att göra/bibehålla bra spår.

 

När klubbar inte får tillräcklig ekonomisk ersättning från kommuner, för att göra något som borde vara rent samhällsekonomiskt lönsamt med tanke på folkhälsan, så får nog folk betala lite. För att stötta klubbarna om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har säkert råd med en massa annat också. Det är också helt irrelevant. Det som är relevant är att politiker allt mer fått för sig att man ska ta vanliga löparspår/skidspår och avgiftsbelägga dem. Det är ganska stor skillnad från att bygga en stor skidanläggning i Dalarna som har 56.000 invånare som målgrupp tycker jag. Avgiftsbelagda motions- och skidspår som funnits länge rimmar inte speciellt bra med vår allemansrätt i min mening. Då skulle jag hellre föredra att kommunen inte spårar med skoter alls och att alla som vill åka skidor gemensamt investerar i en skoter tillsammans. Skidåkning och annan natursport ska vara till för alla.

Ingen hindrar ju någon från att åka - bara man betalar. Så det är till för alla. Dom som vill löpa på vintern kan göra det överallt så man behöver inte åka till skidspåret för att göra det. Däremot behöver vi skidåkare ett spår. Vill man inte betala så kan man trampa upp egna spår ute i skogen med turskidor. Så får man det gratis med.

 

Om skidklubben får 20 000 av kommunen för spårdragning. Men så räcker bara dom pengarna i två månader. Vad ska man göra då? Sluta dra spår då bara för att allemansrätten säger minsann... Nej då är det väl bättre med att vi får spår hela vintern och att vi betalar 50 spänn per månad.

 

Allt annat kostar så man är ju van? Månadskort på gym minst 300 t.ex. Bensin till en pistmaskin och en oavlönad person som spårar ideelt kostar bensin med. Då ska jag inte förvänta mig att det ska vara gratis.

Problemet är att avgifter inte ens nästan räcker. Som skiforfun säger är det inte ens 5% av vad anläggningen kostar i Falun. Så alla i kommunen är med och via skatten betalar 95% men bara de som hostar upp 5% till får nyttjta anläggningen?

 

Jag har inget principiellt emot avgiften' date=' men det blir fel när den är en så liten del av kakan. Och har tyvärr inte någon lösning heller, även om jag t ex giller som det är i Falköpning att konstsnödelen kostar men inte naturdelen. Men jag antar att även där är det falköpingsborna som bjuder på det mest av upplevelsen trots avgiften jag betalar.

 

Edit:

Glömde refresha innan inlägg om det känns som det kom lite fel :).

 

Sen kan man ju också se fina gratis skidanläggningar som en viktigt konkurrensfördel för en kommun för att få folk att flytta just dit. Så man måste ibland tänka lite större än att spåren bara kostar.[/quote']

Nu e kanske inte lugnet ett bra exempell då jag tippar på att dom drar in en del pengar på skidspelen. Det är ju till dom banorna den mesta snön går...

Link to comment
Share on other sites

Ingen hindrar ju någon från att åka - bara man betalar. Så det är till för alla. Dom som vill löpa på vintern kan göra det överallt så man behöver inte åka till skidspåret för att göra det. Däremot behöver vi skidåkare ett spår. Vill man inte betala så kan man trampa upp egna spår ute i skogen med turskidor. Så får man det gratis med.

 

Om skidklubben får 20 000 av kommunen för spårdragning. Men så räcker bara dom pengarna i två månader. Vad ska man göra då? Sluta dra spår då bara för att allemansrätten säger minsann... Nej då är det väl bättre med att vi får spår hela vintern och att vi betalar 50 spänn per månad.

 

Allt annat kostar så man är ju van? Månadskort på gym minst 300 t.ex. Bensin till en pistmaskin och en oavlönad person som spårar ideelt kostar bensin med. Då ska jag inte förvänta mig att det ska vara gratis.

Problemet är att avgifter inte ens nästan räcker. Som skiforfun säger är det inte ens 5% av vad anläggningen kostar i Falun. Så alla i kommunen är med och via skatten betalar 95% men bara de som hostar upp 5% till får nyttjta anläggningen?

 

Jag har inget principiellt emot avgiften' date=' men det blir fel när den är en så liten del av kakan. Och har tyvärr inte någon lösning heller, även om jag t ex giller som det är i Falköpning att konstsnödelen kostar men inte naturdelen. Men jag antar att även där är det falköpingsborna som bjuder på det mest av upplevelsen trots avgiften jag betalar.

 

Edit:

Glömde refresha innan inlägg om det känns som det kom lite fel :).

 

Sen kan man ju också se fina gratis skidanläggningar som en viktigt konkurrensfördel för en kommun för att få folk att flytta just dit. Så man måste ibland tänka lite större än att spåren bara kostar.[/quote']

Nu e kanske inte lugnet ett bra exempell då jag tippar på att dom drar in en del pengar på skidspelen. Det är ju till dom banorna den mesta snön går...

Precis, om man ser till hur stor aktiviteten är de sista 3veckorna inför WC på lugnet så kan man förstå att det brinner pengar, åtminstone år med dåligt med snö. För 3 år sen så var det typ 5-10 hjullastare som snurrade runt där i stort sett dygnet runt i flera veckor för att täcka banorna, då förstår man att det tickar iväg. Allmänheten får tyvärr inte nytta av detta arbete förrän efter tävlingarna, som är säsongsavslutning, men det är ju i alla fall bättre än inget.

Link to comment
Share on other sites

I vår kommun ersätter kommunen föreningen Växjö AIS/tim för det arbete som läggs ner för att preparera skidspår, kommunen håller dessutom med skotern. I lokala Smålandsposten var det idag ett repotage om spårmakaren Sune Emanuelsson och det arbete ha lägger ner för att hålla spåren i gott skick (artikeln finns inte med i nätbilagen, tyvärr). Han säger att drivkraften att lägga ner allt arbete, ibland på sena kvällar, är det beröm han får av nöjda skidåkare.

 

Hittills har det inte varit tal om att ta ut spåravgifter, jag är helt emot det pga hälsonyttan av att motionera och sköta sin kropp, där skidåkning är ett av de bästa alternativen. En del företag och kommuner satsar friskvårdspengar på sin personal, så att hålla avgiftsfritt är del i denna policy.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att avgifter inte ens nästan räcker. Som skiforfun säger är det inte ens 5% av vad anläggningen kostar i Falun. Så alla i kommunen är med och via skatten betalar 95% men bara de som hostar upp 5% till får nyttjta anläggningen?

 

Jag har inget principiellt emot avgiften' date=' men det blir fel när den är en så liten del av kakan. Och har tyvärr inte någon lösning heller, även om jag t ex giller som det är i Falköpning att konstsnödelen kostar men inte naturdelen. Men jag antar att även där är det falköpingsborna som bjuder på det mest av upplevelsen trots avgiften jag betalar.

 

Edit:

Glömde refresha innan inlägg om det känns som det kom lite fel :).

 

Sen kan man ju också se fina gratis skidanläggningar som en viktigt konkurrensfördel för en kommun för att få folk att flytta just dit. Så man måste ibland tänka lite större än att spåren bara kostar.[/quote']

Nu e kanske inte lugnet ett bra exempell då jag tippar på att dom drar in en del pengar på skidspelen. Det är ju till dom banorna den mesta snön går...

Precis, om man ser till hur stor aktiviteten är de sista 3veckorna inför WC på lugnet så kan man förstå att det brinner pengar, åtminstone år med dåligt med snö. För 3 år sen så var det typ 5-10 hjullastare som snurrade runt där i stort sett dygnet runt i flera veckor för att täcka banorna, då förstår man att det tickar iväg. Allmänheten får tyvärr inte nytta av detta arbete förrän efter tävlingarna, som är säsongsavslutning, men det är ju i alla fall bättre än inget.

Ja de e igentligen helt sjukt att dom sprutar tokmycket snö på spår som bara prepareras till skidspelen...

Link to comment
Share on other sites

Kan delvis förstå er som inte vill betala och som bor på ställen där det under större delen av säsongen finns bra skidspår som prepareras flera gånger i veckan. Ni är helt enkelt bortskämda. Som boendes i Stockholm så ser dock inte verkligheten en normalvinter inte ut så.

 

Skulle mer än gärna betala en slant för att få möjlighet att åka skidor i bra skidspår på hemmaplan. Är galet avundsjuk på er som bor norröver och som tar perfekta skidspår alla dagar i veckan för givet.

 

Tror det finns ett grymt stort underlag för exvis konstsnöspår Stockholmsområdet och kan inte fatta att det inte finns fler. Varenda kommun här har en skidbacke (eller sluttande parkeringsplats) där det sprutas snö från november och det verkar vara proppfullt med folk i backarna. Men hur kul är det att åka utför härnere? Är också en inbiten utförsåkare men skulle aldrig komma på tanken att åka till hammarbybacken för att stå i liftkö i 20 minuter och åka ner på 10s.

 

Längdåkningsupplevelsen blir därmot precis densamma härnere som i fjällen, så snälla, ge oss möjlighet att betala en slant för att få åka skidor i bra spår även där klimatförutsättningarna inte är de bästa.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser inte att kommunerna ska svgiftsbelägga de vanliga skidspåren (ej konstsnö), det ska vara tillgängligt för alla oavsett ekonomi. Däremot tycker jag att man kan ta emot och uppmana till frivilliga donationer och ideellt arbete efter behov.

Det skulle kännas schysstare att frivilligt lägga en slant på något som jag anser vara bra & välskött och som jag uppskattar, snarare än att vara tvingad till avgifter.

Jämför med utvecklingen på t ex musiksidan där det drar åt donationer direkt till artisterna ist för en fördyrande omväg via skivbolag och mellanhänder.

Avgifter kräver en administration och kontroll i sig för att fungera, lägg sedan på ett vinstkrav i varje led när det sedan privatiseras.

Nä, ideellt is the shiznit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...