Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar, satans hundar


jonasa

Recommended Posts

Skulle vilja höra om er erfarenheter.

 

Blir tokig på alla hundar man stöter på när man är ute och rullar. Jag bor strax söder om Stockholm så jag brukar träna på cykelbanor och inte ute i trafiken. Det verkar som att hundarna blir rädda av stakandet, och att man rullar istället för att röra sig som en "normal" människa. Nästan varenda hund man passerar börjar i bästa fall skälla och i värsta fall gör dom utfall och "hugger" mot mina tightsbekläda vader (händer minst en gång per runda)

 

Det läskigaste är små (svaga) tjejer med stora så kallade kamphundar. Dom tjejerna verkar inte ha en chans att hålla fast hunden när dom ser mina saftiga vader:-) Jag brukar sluta staka och rulla förbi hundarna med stavarna redo för att försvara mig. Kanske inte så smart, dom känner väl att jag är på vakt och lite skraj?!?

 

Jag funderar på att ge mig ut i trafiken istället, hellre slåss med bilar än pittbulls.

 

Har ni några tips? Nån som har liknande erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Tyvärr är detta inte unikt för hundar! Jag har vid flera tillfällen skrämt hästar så dom blivit helt spattiga. Dom hugger nu inte efter benen men det är ju stora djur som kan åstadkomma en massa annat elände.

 

 

Du får väl ha en flaska pepparsprej i fickan och dra en dos i trynet på hunden om !den blir närgången. :P

Link to comment
Share on other sites

Har haft hundar som jagat mig på skoj, men dom fattar ju inte att jag inte kan bromsa så det är trots allt en olycksrisk både för mig och hunden.

 

Hade jag problem med aggressiva hundar som jagade mig varje gång hade jag uppmanat hundägaren att hålla sina hundar kopplade ifall dom var rädda om sina hundar, veterinärbesök är både dyrt och tråkigt!

Link to comment
Share on other sites

har varit med om 2 olika händelser med djur och rullskidor och brutna stavar=)

 

Första gången kom jag förbi en hästhage då hästen i hagen blev galen och hoppade över staketet och ut på stora vägen bakom mig.... Jag tänkte jag skulle va lite snäll, så jag tog av mig skidor och stavar och knackade på i huset brevid och sa att de va en häst på villovägar. De va inte deras häst med de skulle lösa problemet. När jag skulle ta mig därifrån så stod hästen på mina stavar som va av aluminium=) De va en fin vinkel på staven! Tror inte hästar gillar stavar!

 

 

Den andra gången va de en hund som hoppade ut från tomten och satte fart mot mina vader... tänkte jag skulle försöka försvara mig men hamnade i diket men en knäckt stav som följd=(

 

Tycker om djur men inte med rullskidor på fötterna!

Link to comment
Share on other sites

Åker ofta rullskidor förbi en anläggning med många hästar och har tagit för vana att sakta ner eller stanna för att inte sätta dom i sken. Uppskattas av tjejerna (vilket det oftast är) och så kan man byta några ord med dom.

När det gäller hundar och speciellt lösspringande sådana så verkar det inte hjälpa att ta det lugnt utan dom gör gärna utfall och jag är rädd att nån dag kommer jag att använda staven som vapen och dräpa nån om jag inte blir uppäten innan. Nu verkar i och för sig dom stora hundarna lugnare än dom små som tur är. Är inte speciellt hundrädd men obehagligt är det iallafall.

Link to comment
Share on other sites

De flesta djur verkar vara rädda för rullskidor och stavar, även kor kan läggas till listan.

Fast jag har ju inte sett kor hoppa ut på vägen :) bara springa några varv i hagen...

 

Jag kör förbi kor, hundar och hästar.

Men jag måste säga att de djur som får se mig någon eller ett par gånger i veckan absolut verkar vänja sig och reagerar allt mindre.

Det finns också skillnad på dressyr av hundar... vissa går fot utan det minsta utfall när jag rullar förbi (alltid lite lugnare för att minimera riskerna).

 

Men visst är det otrevligt att bli jagad, jag skulle absolut försöka försvara mig!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det blir lite fel att skylla på hunden. Den kan väl knappast rå för om den blir rädd eller om dess naturliga jaktinstikt väcks. Hundar har inte människors tankeförmåga och vi kan inte kräva att de ska bete sig som vi anser rätt i alla lägen. Det är ägaren (eller den som håller i kopplet) som ska ha förstånd att se till att obehagliga situationer inte uppstår.

 

Jag kan också bli förbannad på folk som går med lösa hundar när jag är ute och åker rullskidor. Speciellt om de inte ens försöker koppla upp dem. Men sedan tycker jag att man faktiskt kan ta lite hänsyn som motionär också och inte bara kräva fri väg. Det bästa är att sakta ned farten, då brukar det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ibland längs ett elljusspår där jag bor. Där är det många som är ute med sina hundar. Något som funkat bra flera gånger är att prata (!) med den som är ute med hunden, be att de kopplar hunden och förklara att hundar brukar bli rädda av så konstiga saker som rullskidåkare. Istället för en sur min och en skällande hund har det gett ett trevligt bemötande och en lugn hund.

 

Av någon anledning verkar det som om de hundar som mest skulle behöva gå i koppel går lösa medan de hundar som skulle klara att gå lösa ändå är kopplade för säkerhets skull. Säger nog mer något om ägaren än om hunden...

Link to comment
Share on other sites

Hej, det var ett tag sedan jag skrev på forumet, men delar gärna av mig av en händelse för ngt år sedan. Jag kom åkandes på landsväg i en uppförsbacke för min del så hastigheten var inte hög. Jag mötte två yngre tjejer (ca 15år), på var sin häst på den andra sidan vägen på en landsväg typ 8-10m bred. Jag märkte att den ena hästen blev sprallig vid mötet men jag fortsatte mitt pass och åkte hemåt. Några dagar efter så fick jag höra att den ena tjejen ramlat av och brutit handleden och de var mycket arga på mig som inte stannat och hjälp denna tjej. Det pratades mycket skit om denna j....a rullskidåkare som skrämt hästen...osv. Jag tog då kontakt med de berörda och sa direkt att jag tänker inte be om ursäkt eller dyligt: för jag tar en stor risk själv varje dag jag tränar på allmän landsväg och har fullt upp med att hålla min position på vägrenen och då räknar jag med att tjejerna tar sitt ansvar och är vetande om risken de tar med att rida på landsväg. Varför rider man ens på landsväg då man vet om att hästen inte fixar möte med fordon eller liknande??? Hästen var mycket rädd för både lastbilar traktorer och annat sa de, ändå väljer de att lägga skulden på mig?? De tyckte även att jag skulle stannat helt i god tid innan mötet, men sedan att de hade en stor åker utmed hela deras sida som gjorde det möjligt att rida ut i en båge och tex stanna där, det ville de ej diskutera utan alla rullskidåkare har inte på vägen att göra. Jag kan erkänna att jag kokade av ilska. :mad: :mad:
Link to comment
Share on other sites

Skall föresten tillägga att vid ett senare tillfälle ringde fadern till tjejen som bröt handleden och sa: att du skall veta att de spytt galla på dig men bry dig inte om det utan detta var inte ditt fel utan jag håller med dig helt och hållet, alla tar en risk och de visste om att hästen var sprallig. Det kändes gött att han höll med mig. :D
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är de hårda ljuden fråns stavarna som hästar (och hundar) mest reagerar på, brukar jag lägga in några hundra meters diagonal utan stavar (med stavarna mer eller mindre vågräta) när jag möter en häst. Jag stakar ju annars nästan alltid 100% av passen, så det kan vara som en bra liten variation. Okopplade hundar riskerar nog att möta mina stavar om de skulle trilskas.
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är de hårda ljuden fråns stavarna som hästar (och hundar) mest reagerar på, brukar jag lägga in några hundra meters diagonal utan stavar (med stavarna mer eller mindre vågräta) när jag möter en häst. Jag stakar ju annars nästan alltid 100% av passen, så det kan vara som en bra liten variation. Okopplade hundar riskerar nog att möta mina stavar om de skulle trilskas.

Osolidariskt Dunder, det gäller att vänja hästar och hundar vid rullskidor och spetsljudet, prata så de inser att det är en människa är bäst, nästa gång den hunden eller hästen möter en rullskidåkare är det lugnt. Men detta utnyttjar jag inte precis på hemvägen vid Solnastrand närmast Bällstabron, där samlas ofta människor som pratar sluddrigt och så har de ofta schäfrar i sällskap som har "skojjagat mig", jag är inte alls hundrädd, men missbrukarhundar har jag fördommar mot, än så länge har det bara blivit stavsnafs, medans jag febrilt pratat med hunden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vad skönt att det fanns en tråd om arga hundar och rullskidor, började undra ett tag där om jag tappat hundkänslan! Vissa hundar blir verkligen skogstokiga, och för min del är detta den största krockrisken då jag åker mycket i park.

 

Man blir nästan nyfiken på just varför de reagerar på stakningen - är det kanske ljudfrekvensen? Jag uppfattar det mera som att de blir arga snarare än rädda.

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa odjur. Blev själv jagad av en liten vit golvmopp ett par hundra meter i onsdags. Hade den gjort något utfall mot mig hade den fått smaka stavspets. Hundar som inte är 100% lydiga skall hållas kopplade. Dvs alla hundar ska kopplas, då de är okontrollerbara oavsett vad deras ägare säger
Link to comment
Share on other sites

Vad skönt att det fanns en tråd om arga hundar och rullskidor, började undra ett tag där om jag tappat hundkänslan! Vissa hundar blir verkligen skogstokiga, och för min del är detta den största krockrisken då jag åker mycket i park.

 

Man blir nästan nyfiken på just varför de reagerar på stakningen - är det kanske ljudfrekvensen? Jag uppfattar det mera som att de blir arga snarare än rädda.

Hej akvik!

När det gäller hästar och rullskidor så tror jag de kopplar ihop det klickande ljudet mot asfalten med det knäppande ljudet från ett elstängsel. Det gör det svårt att vänja dom vid detta. Dessutom ska hästar respektera elstängsel.

Jag har dock aldrig råkat ut för att hundar reagerar på mina rullskidor.

Har även testat på mina egna hundar.

Kan det vara själva händelsen; något obekant närmar sig fort och det hörs konstiga ljud?

/apelsin-skidåkande hund-och hästägare.

Link to comment
Share on other sites

Haha har en cykelbanan som går bredvid landsvägen jag brukar nöta på o en sträng m buskar emellan. Förra v kom d upp en rottweiler från busken bakom mig i attackläge husse helt nonchalant vandrande med kopplet lösgjort i handen. Va bara o sätta högsta fart. Tur att s var svagt nedför.
Link to comment
Share on other sites

Ja dessa odjur. Blev själv jagad av en liten vit golvmopp ett par hundra meter i onsdags. Hade den gjort något utfall mot mig hade den fått smaka stavspets. Hundar som inte är 100% lydiga skall hållas kopplade. Dvs alla hundar ska kopplas, då de är okontrollerbara oavsett vad deras ägare säger

Håller med dig- koppeltvång och vid minsta tendens till utfall så skall munkorg vara obligatoriskt!

 

Kom ihåg att om du skulle köra i vällt och skada dig eller utrustning såsom en stav, så har hundägaren strikt hundägaransvar dvs. hundägare är ALLTID ansvarig för vad sin hund gör, oavsett om hunden har blivit provocerad eller inte!

 

Pengar är ett språk som de flesta fattar!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det blir lite enkelriktat...

Jag har tidigare varit hundhatare, men har nu blivit med hund och har fått en större förståelse.

XChansa: Jag tror att det du skriver om att hunden blir provocerad eller inte är om en lösspringande hund hoppar på din kopplade hund och den lösspringande får skador så är man ersättningsskyldig. Jag är inte lika säker att det gäller om du som människa medvetet provocerar hunden? Det där med munkorg???

Sen har vi som rullskidåkare också ett ansvar. Hur fort klarar du att stanna? Jag har sett många som bara svichar på efter cykelbanorna utan koll på andra medtrafikanter.

Jag tror att det till stor del beror på vanan från hunden sida. Det är nog inte så många hundar som fått hälsa på en rullskidåkare;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...