Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar, satans hundar


jonasa

Recommended Posts

Jag tycker det blir lite enkelriktat...

Jag har tidigare varit hundhatare, men har nu blivit med hund och har fått en större förståelse.

XChansa: Jag tror att det du skriver om att hunden blir provocerad eller inte är om en lösspringande hund hoppar på din kopplade hund och den lösspringande får skador så är man ersättningsskyldig. Jag är inte lika säker att det gäller om du som människa medvetet provocerar hunden? Det där med munkorg???

Sen har vi som rullskidåkare också ett ansvar. Hur fort klarar du att stanna? Jag har sett många som bara svichar på efter cykelbanorna utan koll på andra medtrafikanter.

Jag tror att det till stor del beror på vanan från hunden sida. Det är nog inte så många hundar som fått hälsa på en rullskidåkare;)

Faktiskt så att som hundägare är man alltid ansvarig oavsett vem som orsakat det. Om jag inte missminner mig enda djuret som detta gäller, därav alla kattbråk... Se tex här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm §19.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Jag tycker det blir lite enkelriktat...

Jag har tidigare varit hundhatare' date=' men har nu blivit med hund och har fått en större förståelse.

XChansa: Jag tror att det du skriver om att hunden blir provocerad eller inte är om en lösspringande hund hoppar på din kopplade hund och den lösspringande får skador så är man ersättningsskyldig. Jag är inte lika säker att det gäller om du som människa medvetet provocerar hunden? Det där med munkorg???

Sen har vi som rullskidåkare också ett ansvar. Hur fort klarar du att stanna? Jag har sett många som bara svichar på efter cykelbanorna utan koll på andra medtrafikanter.

Jag tror att det till stor del beror på vanan från hunden sida. Det är nog inte så många hundar som fått hälsa på en rullskidåkare;)[/quote']

Faktiskt så att som hundägare är man alltid ansvarig oavsett vem som orsakat det. Om jag inte missminner mig enda djuret som detta gäller, därav alla kattbråk... Se tex här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm §19.

Det är väl ganska svagt att lägga totalt ansvar på hundägaren och därmed med gott samvete strunta i att ta någon som helst hänsyn. Försök samarbeta lite så ska ni nog se att det blir lite trevligare i slutändan.

 

Själv har jag ganska stor erfarenhet av både hundar och rullskidåkning. Hade en dobermann som blev helt vild av inlines- och rullskidåkare. Det triggade igång jaktkamplusten och måste ha varit den optimala retningen med ljudet av stavarna plus den yviga rörelsen. Det blev till att kliva ur vägen, korta in kopplet och låta åkarna passera.

 

Jag gillar inte folk som går med lös hund eller långt koppel när jag kommer åkande. De har en övertro på hundarnas lydnad och det är otroligt nonchalant att bete sig på det viset. Jag har faktiskt stannat några gånger och försökt prata med hundägarna men ofta blir det tyvärr en massa tjafs. Försöker dock alltid slå av på takten och minimera rörelser och ljud för att inte hetsa upp hundarna.

Link to comment
Share on other sites

Försöker dock alltid slå av på takten och minimera rörelser och ljud för att inte hetsa upp hundarna.

Har du kollat hur det gick med den franska bulldoggen i Ulvsby?

Haha, ja ibland hinner man inte göra så mycket än att tänka: F_n nu smäller det! Vi hade tur den gången både jag och hunden... :)

Link to comment
Share on other sites

Försöker dock alltid slå av på takten och minimera rörelser och ljud för att inte hetsa upp hundarna.

Har du kollat hur det gick med den franska bulldoggen i Ulvsby?

Haha' date=' ja ibland hinner man inte göra så mycket än att tänka: F_n nu smäller det! Vi hade tur den gången både jag och hunden... :)[/quote']

fasen att man missade detta ... hahaha

Link to comment
Share on other sites

TT: Håller med dig om att det finns väldigt många hundägare som verkar tro att deras "lilla gulleplutt" är helt apatisk och inte kommer att intressera sig för något ovanligt som kommer förbi...

Hade själv en incident med en hund när jag cyklade hem från jobbet. Kommer ifatt 2 stycken som är ute med sina hundar, jag saktar ner o ringer med ringklockan och dom går åt varsitt håll med varsin hund(ingen kopplad) precis när jag passerar får ena hunden försig att den ska över till den andra o springer rakt in i framhjulet, men som tur är händer inget allvarligt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hundar och hästar är läskiga att pasera, då kan jag rekomndera bävermöte.

 

Vart mycket förvånad då jag såg att det var en bäver som passerade över gatan, trodde först att det var en katt eller räv.

Den var hur cool som helst och brydde sig inte det minsta.

 

De kanske är både blinda och döva.

Roligt möte! :)

 

Men det gäller att åka mot vinden, för de har bra luktsinne.

Kanske fungerar handskarna och skorna som maskering om de luktar bävergäll? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hundar och hästar är läskiga att pasera' date=' då kan jag rekomndera bävermöte.

 

Vart mycket förvånad då jag såg att det var en bäver som passerade över gatan, trodde först att det var en katt eller räv.

Den var hur cool som helst och brydde sig inte det minsta.

 

De kanske är både blinda och döva.[/quote']

Roligt möte! :)

 

Men det gäller att åka mot vinden, för de har bra luktsinne.

Kanske fungerar handskarna och skorna som maskering om de luktar bävergäll? ;)

Kul möte med bävern! :)

Det kanske var en rutinerad bäver som sett mååånga rullskidåkare. ;)

Åh, ännu en...suck, att man aldrig kan få gå över vägen i lugn o ro...

 

TT; nu vill jag höra historien om den franska bulldoggen! :)

 

Är det någon som kört på en orm? Borde ju kunna hända. Jag var ute och sprang på mossen hemmavid. Det var väldigt varmt och jag hade sprungit rätt långt och var lite trött och tom i huvudet. Min kompis som låg en bit bakom hojtade till. Jag hade sprungit över en stor huggorm och helt enkelt hoppat över den i steget utan att se den!

Link to comment
Share on other sites

Hundar och hästar är läskiga att pasera, då kan jag rekomndera bävermöte.

 

Vart mycket förvånad då jag såg att det var en bäver som passerade över gatan, trodde först att det var en katt eller räv.

Den var hur cool som helst och brydde sig inte det minsta.

 

De kanske är både blinda och döva.

Det är därför du åker så mycket rullisar, du hoppas på fler bävermöten, tror också de är blinda och döva, har svårt att tro att de har något luktsinne såsom Vasa tror..., men man kan inte närma sig en bäver hur som helst, då kommer du inte nära ...

Link to comment
Share on other sites

TT; nu vill jag höra historien om den franska bulldoggen! :)

Ja, det var på sista Klarälvsturen som jag låg i täten för fem-sex åkare och testade min nya PU-hjul för första gången. Plötsligt hör jag ett rop "Nej!" ifrån skogspartiet på höger sida. Sekunden efter står bulldogen rakt framför mig på bara någon meters avstånd och mopsar upp sig. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände men jag måste ha fått isär skidorna såpass att den passerade mellan benen innan den vettskrämd drog tillbaka in i skogen. Tror att Vasa låg metern bakom mig och blev nog lika överraskad. Det kunde ha blivit en hel stapel med rullskidåkare ovanpå bulldogen om det velat sig illa. Vi hade en otrolig tur. :)

Link to comment
Share on other sites

Här är ytterligare en som drabbats av dessa hundar:

 

Elin, 28, attackerades av två hundar

 

"Elin Gränsgärd, 28, gjorde sig beredd att ge upp och dö där hon låg i diket med två stora aggressiva hundar över sig."

 

Kan vara bra att vara på sin vakt när man är ute och rör på sig!

Riktigt otäck olycka.

För 6 år sedan blev jag och min häst attackerade av en lös hund när vi i skritt passerade ett hus längs en väg. Jag såg hunden ligga under hängmattan där husse låg. I nästa sekund var den på väg mot oss i full fart utan ett ljud.

Den försökte hugga mot min hästs bakben, hästen kastar sig runt och jag ramlar av i diket vid vägen. Hunden bryr sig inte om mig utan sätter av efter min häst som skräckslagen skenar iväg. Han sprang ca 8 km innan en person fångade in honom.

Allt gick bra för mig, men inte för min häst. En fraktur på frambenet opererades framgångsrikt och efter 6 månader fick jag hem honom. Psykiskt var han då helt förändrad och efter ett år fick jag rådet av veterinär att ta bort honom.

Jag fick då en galen idé om att testa en tävling med honom eftersom han älskade att tävla och det var början till vägen tillbaka. Det tog 3 år innan han var helt bra mentalt.

 

Ursäkta häst-berättelsen!

Link to comment
Share on other sites

TT; nu vill jag höra historien om den franska bulldoggen! :)

Ja' date=' det var på sista Klarälvsturen som jag låg i täten för fem-sex åkare och testade min nya PU-hjul för första gången. Plötsligt hör jag ett rop "Nej!" ifrån skogspartiet på höger sida. Sekunden efter står bulldogen rakt framför mig på bara någon meters avstånd och mopsar upp sig. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände men jag måste ha fått isär skidorna såpass att den passerade mellan benen innan den vettskrämd drog tillbaka in i skogen. Tror att Vasa låg metern bakom mig och blev nog lika överraskad. Det kunde ha blivit en hel stapel med rullskidåkare ovanpå bulldogen om det velat sig illa. Vi hade en otrolig tur. :)[/quote']

Haha, dagens bästa! :)

Link to comment
Share on other sites

Riktigt otäck olycka.

För 6 år sedan blev jag och min häst attackerade av en lös hund när vi i skritt passerade ett hus längs en väg. Jag såg hunden ligga under hängmattan där husse låg. I nästa sekund var den på väg mot oss i full fart utan ett ljud.

Den försökte hugga mot min hästs bakben, hästen kastar sig runt och jag ramlar av i diket vid vägen. Hunden bryr sig inte om mig utan sätter av efter min häst som skräckslagen skenar iväg. Han sprang ca 8 km innan en person fångade in honom.

Allt gick bra för mig, men inte för min häst. En fraktur på frambenet opererades framgångsrikt och efter 6 månader fick jag hem honom. Psykiskt var han då helt förändrad och efter ett år fick jag rådet av veterinär att ta bort honom.

Jag fick då en galen idé om att testa en tävling med honom eftersom han älskade att tävla och det var början till vägen tillbaka. Det tog 3 år innan han var helt bra mentalt.

 

Ursäkta häst-berättelsen!

Tråkigt att du också drabbats och att du utan egen förskyllan nästan blev tvungen att avliva din häst- tack vare en lös hund! Ändå trevligt att läsa att du hade tålamodet att ge din häst en chans till rehabilitering och tid att komma tillbaka.

Hoppas att hundägaren är införstådd med vad hans hund ställt till med och att han fick chans att dela på notan!

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa odjur. Blev själv jagad av en liten vit golvmopp ett par hundra meter i onsdags. Hade den gjort något utfall mot mig hade den fått smaka stavspets. Hundar som inte är 100% lydiga skall hållas kopplade. Dvs alla hundar ska kopplas, då de är okontrollerbara oavsett vad deras ägare säger

Det är väl inte hunden som ska ha stryk, utan ägaren?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt otäck olycka.

För 6 år sedan blev jag och min häst attackerade av en lös hund när vi i skritt passerade ett hus längs en väg. Jag såg hunden ligga under hängmattan där husse låg. I nästa sekund var den på väg mot oss i full fart utan ett ljud.

Den försökte hugga mot min hästs bakben, hästen kastar sig runt och jag ramlar av i diket vid vägen. Hunden bryr sig inte om mig utan sätter av efter min häst som skräckslagen skenar iväg. Han sprang ca 8 km innan en person fångade in honom.

Allt gick bra för mig, men inte för min häst. En fraktur på frambenet opererades framgångsrikt och efter 6 månader fick jag hem honom. Psykiskt var han då helt förändrad och efter ett år fick jag rådet av veterinär att ta bort honom.

Jag fick då en galen idé om att testa en tävling med honom eftersom han älskade att tävla och det var början till vägen tillbaka. Det tog 3 år innan han var helt bra mentalt.

 

Ursäkta häst-berättelsen!

Tråkigt att du också drabbats och att du utan egen förskyllan nästan blev tvungen att avliva din häst- tack vare en lös hund! Ändå trevligt att läsa att du hade tålamodet att ge din häst en chans till rehabilitering och tid att komma tillbaka.

Hoppas att hundägaren är införstådd med vad hans hund ställt till med och att han fick chans att dela på notan!

Hundägaren fick påhälsning av polisen och fick ett föreläggande. Han flyttade kort därefter (vet ej om det berodde på denna händelse).

Jag känner än idag ett visst obehag när jag passerar platsen till häst.

Hundägaren har inte betalat något.

Jag är mycket glad över att jag hade min häst fullförsäkrad då operationen var väldigt dyr.

Kanske ska tillägga att jag själv är hundägare (tollare+jaktlabrador).

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa odjur. Blev själv jagad av en liten vit golvmopp ett par hundra meter i onsdags. Hade den gjort något utfall mot mig hade den fått smaka stavspets. Hundar som inte är 100% lydiga skall hållas kopplade. Dvs alla hundar ska kopplas' date=' då de är okontrollerbara oavsett vad deras ägare säger[/quote']

Det är väl inte hunden som ska ha stryk, utan ägaren?

Absolut men det är inte ägaren som bits och jagar mig, mitt självförsvar går nog ut över den som faktiskt angriper...

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa odjur. Blev själv jagad av en liten vit golvmopp ett par hundra meter i onsdags. Hade den gjort något utfall mot mig hade den fått smaka stavspets. Hundar som inte är 100% lydiga skall hållas kopplade. Dvs alla hundar ska kopplas' date=' då de är okontrollerbara oavsett vad deras ägare säger[/quote']

Det är väl inte hunden som ska ha stryk, utan ägaren?

Absolut men det är inte ägaren som bits och jagar mig, mitt självförsvar går nog ut över den som faktiskt angriper...

Även om du är i ditt livs tempo så kan du väl stanna. Jag hade stannat och pratat med den hunden, hade den haft ett koppel efter sig hade jag tagit det och åkt till ägaren med den.

Hunden vet ju inte bättre!

 

Sen jag skaffade hund har jag alltid prata med lösa hundar som kommer och drygar. Det fungerar i 99% av fallen.

Dessutom så förstår nästan alla hundar stopp, stanna, sitt, ligg, kom osv.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte hunden som ska ha stryk' date=' utan ägaren?[/quote']

Absolut men det är inte ägaren som bits och jagar mig, mitt självförsvar går nog ut över den som faktiskt angriper...

Även om du är i ditt livs tempo så kan du väl stanna. Jag hade stannat och pratat med den hunden, hade den haft ett koppel efter sig hade jag tagit det och åkt till ägaren med den.

Hunden vet ju inte bättre!

 

Sen jag skaffade hund har jag alltid prata med lösa hundar som kommer och drygar. Det fungerar i 99% av fallen.

Dessutom så förstår nästan alla hundar stopp, stanna, sitt, ligg, kom osv.

haha, skulle jag göra så skulle det inte bli mycket tränat på många av motionsspåren häromkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Många intressanta inlägg här om mötet mellan rullskidor och djur! Jag som älskar djur och som själv varit hundägare kan bara tänka mig att använda stavarna som självförsvar om det blir absolut skarpt läge. Annars står jag för "sakta-ned-eller-stanna"-paradigmet när jag är på rullskidorna. Det är klart att jag blir irriterad när jag har en jättefin landsväg, men så springer det lösa hundar på gårdarna intill som tvingar mig att diagonalåka med vilande stavar, när jag egentligen skulle kunna fräsa på i 190 med stakning. Men som några andra skrivit här är det inte bara andra som har ansvar utan även man själv.

 

Vad gäller hundar fungerar det oftast att bara låta stavarna vila ett tag, men när jag möter hästar på väg stannar jag hellre tills de passerat - de är stora djur, och ens respekt för dem bör vara i proportion till deras storlek.

 

En fin herrgård som ligger intill en vältrafikerad bil- och cykelväg där jag åker ibland avgränsas av ett dike. Jag har kommit underfund med att de som bor på herrgården har hund, för varje gång jag har passerat på sistone så har den varit lös. Om mina stavar hörs så springer hunden och ställer sig vid diket och skäller medan bilarna och jag svischar förbi. Jag har börjat undra om ägarna ens bryr sig om sin hund? Vad hindrar den från att springa ut i vägen och bli påkörd? Det är ganska ofattbart... Men med tanke på att detta inte verkar vara ovanligt, så är nog det bästa alternativet att visa viss ödmjukhet när man närmar sig "känsliga" områden på ens skidrunda.

Link to comment
Share on other sites

Även om du är i ditt livs tempo så kan du väl stanna. Jag hade stannat och pratat med den hunden, hade den haft ett koppel efter sig hade jag tagit det och åkt till ägaren med den.

Hunden vet ju inte bättre!

 

Sen jag skaffade hund har jag alltid prata med lösa hundar som kommer och drygar. Det fungerar i 99% av fallen.

Dessutom så förstår nästan alla hundar stopp, stanna, sitt, ligg, kom osv.

Detta är min nya strategi också, det har funkat bra hittills - hundägarna blir glada för att man stannar och låter hunden hälsa! Hunden också, antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Hundar och hästar är läskiga att pasera' date=' då kan jag rekomndera bävermöte.

 

Vart mycket förvånad då jag såg att det var en bäver som passerade över gatan, trodde först att det var en katt eller räv.

Den var hur cool som helst och brydde sig inte det minsta.

 

De kanske är både blinda och döva.[/quote']

Roligt möte! :)

 

Men det gäller att åka mot vinden, för de har bra luktsinne.

Kanske fungerar handskarna och skorna som maskering om de luktar bävergäll? ;)

Kul möte med bävern! :)

Det kanske var en rutinerad bäver som sett mååånga rullskidåkare. ;)

Åh, ännu en...suck, att man aldrig kan få gå över vägen i lugn o ro...

 

TT; nu vill jag höra historien om den franska bulldoggen! :)

 

Är det någon som kört på en orm? Borde ju kunna hända. Jag var ute och sprang på mossen hemmavid. Det var väldigt varmt och jag hade sprungit rätt långt och var lite trött och tom i huvudet. Min kompis som låg en bit bakom hojtade till. Jag hade sprungit över en stor huggorm och helt enkelt hoppat över den i steget utan att se den!

Höll på att mangla en saftig snok (tror jag) i fjol på Klarälvsbanan men lyckades ändra rikting något och allt gick bra för både mig och reptilen :)

Link to comment
Share on other sites

Roligt möte! :)

 

Men det gäller att åka mot vinden' date=' för de har bra luktsinne.

Kanske fungerar handskarna och skorna som maskering om de luktar bävergäll? ;)[/quote']

Kul möte med bävern! :)

Det kanske var en rutinerad bäver som sett mååånga rullskidåkare. ;)

Åh, ännu en...suck, att man aldrig kan få gå över vägen i lugn o ro...

 

TT; nu vill jag höra historien om den franska bulldoggen! :)

 

Är det någon som kört på en orm? Borde ju kunna hända. Jag var ute och sprang på mossen hemmavid. Det var väldigt varmt och jag hade sprungit rätt långt och var lite trött och tom i huvudet. Min kompis som låg en bit bakom hojtade till. Jag hade sprungit över en stor huggorm och helt enkelt hoppat över den i steget utan att se den!

Höll på att mangla en saftig snok (tror jag) i fjol på Klarälvsbanan men lyckades ändra rikting något och allt gick bra för både mig och reptilen :)

Det gick inte lika bra för mig när jag rundade en huggorm i juli...

Har en (äcklig) bild på armbågen som fick sys.

Detta var på lördagen. På måndagen skär jag mig illa i fingret och blir hopsydd igen.

Läkaren frågar när jag fick stelkramp sist..i lördags svarar jag och skäms lite..

Jo, huggormen klarade sig! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...