Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Doping...


deas

Recommended Posts

Jag undrar om någon vet var man kan få tag på FIS svarta lista och få en förteckning över vilka som varit(är) dopade. Jag tycker att kommentatorerna inte vågar prata om detta på sändningarna. Juridiskt har man kanske straffats efter 2 års avstängning, men jag tycker att prestationerna efter en sådan dom inte är vatten värda. Inte nog med att de självklart har en fördel av att tränat dopade, det gör att jag kommer misstänka dom för all framtid...och då vill jag veta!
Link to comment
Share on other sites

Eller som den gamle OS-guldvinnaren Evgenij Dementiev som åkt fast för doping, lägger av sin elitaktiva karriär och får istället jobb på toppidrottscentret i sin hemort, längdmetroplen Kanty-Mansysk.

 

Säger väl en hel om den ryska inställningen till doping...

 

http://www.langd.se/avstangda-i-2-aar.4657609-86318.html

 

Tror tyvärr att dopingen hos vissa nationers åkare fortfarande är mer eller mindre systematisk.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det fel med doping...och jag tycker oxå det är fel...

Men jag tror att öststatsländerna gör det av en annan annlednig än tex österikare, tyskar, svenskar, norrmänn, finnar, mfl.

 

Läste krönikan om doping som va på längd.se.

Och efter att varit i Ryssland så förstår man... Dom har bara idrotten...till skillnad från oss svenskar som oftast har en utbildning som vi kan falla tillbaka på efter karriären.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Tobbe L. Att lyckas inom sport tex skidåkning betyder ett helt annorlunda liv materiellt i framtiden för många. Tänk dig att du kommer upp och visar goda resultat och aspirerar på en plats i landslaget. Du blir då erbjuden ett dopingmedel, som garanterar att du tar sista "klivet" upp i eliten. Om du inte vill ta några medel, så stängs dörren och erbjudandet går till någon annan. Tror du att det är lätt att tacka nej, i synnerhet om du får informationen att det är bara "dumskallar" som åker fast.

 

Jag försvarar inte doping på något sätt, tvärtom. Men om man skall komma tillrätta med dopingen i Ryssland måste även ledare och tränare runt den aktive också få 2 års avstängning/aktiv som åker fast i annat fall kommer man aldrig tillrätta med dopingen där.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit om detta tidigare, och kan hålla med er. Dock anser jag inte att Ryssland är ett sådant "U-land" att det enda dom har är idrotten att tala om. De ligger inte på samma nivå som norden totalt, men på många områden är de lika med eller till och med före (Läskunninghet, skolgång, mobiltelefoner/inv mfl mer eller mindre viktiga faktorer)

 

Här anser jag däremot attd et är systematisk doping mer eller mindre, inte en aktiv inblandad utan tränare, läkare, klubbar och förbund.

 

Men det var inte mitt syfta att analysera varför de dopar sig. Jag ville för min egen skull veta, för även om de vill lura andra och sig själv och skylla på vad som helst, så vill inte jag bli lurad.

Räcker 2 års avstängning?

Link to comment
Share on other sites

Om deltagare från samma nation åker dit för doping gång på gång, borde man kunna utesluta hela nationen från nästa OS eller VM, då överlåter man ju ansvaret på de nationella förbunden att inte skicka dopade deltagare på tävlingar.

Tror detta är enda sättet för att få ryssarna att fatta att doping är fel.

Link to comment
Share on other sites

Doping är en komplex fråga och vi kan givetvis tycka att livstids avstängning och uteslutande ur OS/VM för hela nationer kan vara lämpligt. Är dock övertygad om att det juridiskt är omöjligt och att problemet måste attackeras på annat sätt.

 

Långa avstängningar undrar jag om det avskräcker? Dra en parallel med kriminalitet, funkar hotet om dödsstraff? Den aktive som tar till doping lever ju i tron att de dels kommer få framgång och pengar OCH att just han/hon inte kommer att åka fast. För många är det en väg till ett "lyxigare" liv och skygglappar åker på. Tror inte att man funderar över avstängningstider. Man tar risken oavsett så att säga.

 

Att stänga av tränare, läkare eller andra funktionärer blir lite tandlöst. Hur ska man kunna kontrollera att inte Dr Fusk finns med i bakgrunden? Man kan se till att inga akrediteringskort ställs ut till större tävlingar men sen då?

 

Att utesluta hela nationer stupar garanterat på juridiken och politiken. Särskillt som det skulle vara ett land som Ryssland. Säg att man utesluter Ryska skidåkare från Vancover OS, vad är oddset på att Ryssland skulle bojkotta hela OS och därmed skulle en politisk debatt ta vid. Ekonomiska intressen skulle kräva att uteslutningen skulle hävas osv. Ungefär som att stoppa USA från att delta i OS Friidrotten.

 

2 års avstängning är för kort tid, 4 år känns mer rimlig. Höga böter för förbundet i landet är också bra, skulle öka intresset för att göra egna tester.

Satsa ännu mer pengar på centralt utförda tester och framförallt utbildning i frågan bland ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

att motiven för att dopa sig är olika beroende på vilket land man kommer ifrån är ju självklart. men också fallhöjden, vad det kostar att åka dit.

 

i text Sverige och Norge är det ju socialt självmord att åka dit för doping se på tex Ludmila hon blev ju närmast landsförvisad.

 

Vetskapen om detta tror jag är betydligt mer avskräckande än att bli avstängd, att hela sitt liv bli hågkommen som en fuskare som drar vanära över sitt land. Misstanken att allt man åstadkommit i sin karriär är byggt på fusk.

 

I Ryssland riskerar du inte den sociala utstötningen, det värsta som kan hända är att du blir avstängd i 2år, på hemmaplan är du fortfarande en minst lika stor hjälte som innan.

 

nån lösning på eländet är svårt att se så länge vissa nationer har en liberal syn på doping.

tror också på nationsavstängning även om det är svårt juridiskt och politiskt, då skulle man lägga över ansvaret på resp förbund att verkligen skicka rena åkare.

 

Tror inte nån gråtit om Finland blivit avstängda en säsong efter Lathisskandalen.

Men för finsk skidåkning hade det vart klart kännbart.

 

Precis som engelska fotbollslag blev avstängda från allt internationellt spel under en tid.

Link to comment
Share on other sites

Doping är en komplex fråga och vi kan givetvis tycka att livstids avstängning och uteslutande ur OS/VM för hela nationer kan vara lämpligt. Är dock övertygad om att det juridiskt är omöjligt och att problemet måste attackeras på annat sätt.

 

Långa avstängningar undrar jag om det avskräcker? Dra en parallel med kriminalitet, funkar hotet om dödsstraff? Den aktive som tar till doping lever ju i tron att de dels kommer få framgång och pengar OCH att just han/hon inte kommer att åka fast. För många är det en väg till ett "lyxigare" liv och skygglappar åker på. Tror inte att man funderar över avstängningstider. Man tar risken oavsett så att säga.

 

Att stänga av tränare, läkare eller andra funktionärer blir lite tandlöst. Hur ska man kunna kontrollera att inte Dr Fusk finns med i bakgrunden? Man kan se till att inga akrediteringskort ställs ut till större tävlingar men sen då?

 

Att utesluta hela nationer stupar garanterat på juridiken och politiken. Särskillt som det skulle vara ett land som Ryssland. Säg att man utesluter Ryska skidåkare från Vancover OS, vad är oddset på att Ryssland skulle bojkotta hela OS och därmed skulle en politisk debatt ta vid. Ekonomiska intressen skulle kräva att uteslutningen skulle hävas osv. Ungefär som att stoppa USA från att delta i OS Friidrotten.

 

2 års avstängning är för kort tid, 4 år känns mer rimlig. Höga böter för förbundet i landet är också bra, skulle öka intresset för att göra egna tester.

Satsa ännu mer pengar på centralt utförda tester och framförallt utbildning i frågan bland ungdomar.

Dopingproblemet kommer inte tas tag i förrän dopingen får stora ekonomiska konsekvenser för dom initierade intressenterna. Då kommer det däremot med all säkerhet uppbådas ansenliga resurser. Pengarna styr, i denna verksamhet som all annan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för listan.

 

Denna gilalde jag..

 

1984 Sarajevo

Main article: 1984 Winter Olympics

Name Country Sport Banned substance Medals

Batsukh Purevjal Mongolia Cross-country skiing Anabolic steroid

 

EN snubbe från Mogoliet som 1984 käkat anabola steroider.. Var det värt det?

Link to comment
Share on other sites

här hittade jag en lista' date=' innehåller alla sporter och känns inte helt komplett.

men bland skidåkarna är 3 nationer i särklass....tom gamle Mäntyranta har åkt fast för doping (iaf amfetamin)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_doping_cases_in_sport[/quote']

USA - Ryssland 169 - 65. Jänkarna är helt bedrövliga!!

Japp håller med, vi ska nog vara tacksamma för att USA inte är speciellt stort i skidspåren.

Hur många amerikanska sprinters de senaste 20 åren har varit rena?

Link to comment
Share on other sites

Stefan Strand: Jag måste nog hålla med dig att det inte är realististiskt att stänga av en hel nation eller tränare o ledare just pga som du säger svårigheten att övervaka.

 

Finns det något annat sätt ? Inom svensk idrott har vi ju i flera år kört kampanjen om "etik och moral", kanske det på något sätt kunder överföras till FIS, som drev en liknande kampanj i de länder där dopingmoralen är låg, bara en tanke...:/

Link to comment
Share on other sites

Stefan Strand: Jag måste nog hålla med dig att det inte är realististiskt att stänga av en hel nation eller tränare o ledare just pga som du säger svårigheten att övervaka.

 

Finns det något annat sätt ? Inom svensk idrott har vi ju i flera år kört kampanjen om "etik och moral", kanske det på något sätt kunder överföras till FIS, som drev en liknande kampanj i de länder där dopingmoralen är låg, bara en tanke...:/

Hmm, tanken är nog god...men blir ganska svårt att överföra i praktiken. Men nog kan man väl centralt, internationellt ställa krav på förbunden med repressalier om deras utövare åker dit för doping?

Link to comment
Share on other sites

Doping är en komplex fråga och vi kan givetvis tycka att livstids avstängning och uteslutande ur OS/VM för hela nationer kan vara lämpligt. Är dock övertygad om att det juridiskt är omöjligt och att problemet måste attackeras på annat sätt.

Jag vet inte om jag kan vara lika pessimistisk, var det inte saa att IOK aatminstonne hotade Bulgarisk tyngdlyftning med uteslutning fraan naagot OS om dom "drabbades" av fler dopingfall. Det kan ha varit naagonstans kring 1996. Saa det finns foerhoppningsvis i den sportjuridiska lagboken! Och det kan knappast anses vara en _raettighet_ att faa delta i en maesterskapstaevling.

Link to comment
Share on other sites

Såg i listan att även Kowalczyk har blivit fälld för doping

 

http://www.fis-ski.com/data/document/info-kowalczyk-december.pdf

Vad har man för positiv dopingnytta av Dexamethasone? Det har väl närmast samma funktion som Cortison fast ca 50 ggr starkare. Är det för att skador läker för fort eller känner man smärtan mindre vid hög belastning?

Link to comment
Share on other sites

Såg i listan att även Kowalczyk har blivit fälld för doping

 

http://www.fis-ski.com/data/document/info-kowalczyk-december.pdf

Vad har man för positiv dopingnytta av Dexamethasone? Det har väl närmast samma funktion som Cortison fast ca 50 ggr starkare. Är det för att skador läker för fort eller känner man smärtan mindre vid hög belastning?

Man känner mindre smärta...eller rättare sagt man känner ingen smärta till att börja med...

Fick voltaren eller om det va något liknande under en AR-tävling i våras då mitt knä började krångla...och smärtan bara försvann och man kände inte av något alls...man knallade på som en kalv på grönbete...men smärtan kom ju tillbaka efter 6 timmar...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...