Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

4+3 X 4 eller max under 20 min, vad ger mest?

• Vänligen logga in för att kunna svara
77 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Hur nära man kan ligga sitt max är till viss del åldersrelaterat. Äldre elitmotionärer som tränar regelbundet kan ligga närmare sin maxpuls än yngre dito. Dvs de har en högre mjölksyratröskel. I kraft av detta kan äldre personer, trots ett lägre VO2 max prestera bra på längre motiosntävlingar typ vasaloppet trots jämförelsevis lägre maximat syreupptag.

Intressant även om jag aldrig funderat i banor att tröskeln ligger högre på en äldre, under många år, regelbundet tränande motionär. Men det är ju alltid trevligt att hitta ljusglimmtar i åldrandet :)
Men tröskeln är ju lite av färskvara också, eller?
Att en rutinerad kille/tjej (läs äldre) som då tränat och tävlat genom åren kan prestera bra på ett VL tror jag dock hänger mycket på teknik och muskulatur. "Erfaranhet" kan man ju också kalla det när kroppens alla små beståndsdelar under många år fått nöta in en skidrörelse intill perfektion. Inget kraftöslande på onödigt "tjaffs".

mi

mi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg

Men tröskeln är ju lite av färskvara också, eller?
Att en rutinerad kille/tjej (läs äldre) som då tränat och tävlat genom åren kan prestera bra på ett VL tror jag dock hänger mycket på teknik och muskulatur. "Erfaranhet" kan man ju också kalla det när kroppens alla små beståndsdelar under många år fått nöta in en skidrörelse intill perfektion. Inget kraftöslande på onödigt "tjaffs".

Tröskeln är väldigt mycket en färskvara men ovanstående gäller om individerna / grupperna har samma förutsättningar avseende träningsdos. Säkert påverkar arbetsekonomi en hel del men jag tror mjölksyratrökeln/nyttjandegraden är viktigare för skillnaden i prestationsförmåga i relation till maximalt syreupptag. Detta eftersom det verkar finnas en stor skillnad avseende prestationsförmågan vid jämförelse av lopp med olika längd. Korta lopp och träning presterar unga med höga syreupptag men med relativt sett lägre mjölksyratröskel bäst. De kan periodvis ligga över mjölksyratröskeln utan att det får neagtiva konsekvenser med glykogendepletetion. Äldre kan inte ligga så mycket över mjölksyratröskeln eftersom det innebär arbete avsevärt över VO2 max.

Vid långa arbeten, (typ vasaloppet) blir skillnaden mellan unga och gamla tränande mindre. Äldre med hög mjölksyratröskel kan fortfarande ligga på hög relativ intensitet men den unga personen måste sänka farten.

Tillspetsat, äldre tränade åkare åker nästan lika fort oavsett loppets längd medan yngre med lägre mjölksyratröskel måste gå ned i relativ intensitet vid långa lopp typ vasaloppet .

Redigerat av mi, 10 december 2009 - 21:39 .

GD

GD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Glöm Wisslöf, Helgerud & Hoff!

Jag TROR inte de flesta av oss har så mycket nytta av hårda intervallpass typ 4x4min. Mest nytta gör dessa under de första 1-2 åren av träning p g a då utvecklar vi vår VO2 max. Denna stagnerar alltså relativt fort (tyvärr) och de hårda intervallerna finns kvar i träningen mest för att underhålla Vo2 max. Fortsatt utveckling av vår kapacitet sker istället i musklernas förmåga att ta emot syresatt blod (täthet av mitokondrier) varvid vi kan flytta vår mjölksyratröskel uppåt (vilket också når sitt tak så småningom men det tar ytterligare år). Slutligen är det fråga om att förbättra vår rörelseekonomi -vilket faktsikt kanske aldrig stagnerar och har STOR betydelse för prestationen. För att träna musklernas kapacitet behövs andra metoder än intervaller 4x4 minuter. AT-intervaller och LSD (inte drogen).

All erfarenhet pekar på att VOLYM är det viktigaste när det gäller att få utveckling av kapaciteten i konditionsidrotter. Vanligast är ett inslag av Vo2 max intervaller 1-2 ggr/vecka samt AT-intervaller lika mycket -resten LUGN långkörning (ca 70% av maxpuls vilket är väldigt långsamt).

Körde själv några månader enligt Helgerud & Hoff på Concept2-rodd (5 pass i veckan varav 3-4 intervaller och resterande hård långkörning). Visst, det gjorde ont -klart jag skulle få utdelning på det -men ikke! Min utveckling var mycket marginell... Vid ett senare tillfälle har jag kört "som eliten gör" (5 pass i veckan 1 pass hårda intervaller typ 4x4 min, 1 pass AT intervaller typ 3x12 min och resten långkörning, oftast 70% av max 1-1,5 timme (kom ihåg att detta är inomhus rodd!). Jag förblev fräsh i kroppen, taggad på intervallpassen och har haft en utveckling som vida överstiger Helgerud & Hoff träningen.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Hittade ett svar på relationen mellan puls vid V02max och maxpuls
http://www.olympiato...r/page2073.html

http://www.olympiato...o2/page907.html

Så pulsen vid V02max verkar vara 0-5 slag under maxpulsen.

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Var det inte testmaxet som beräknades till 0-5 slag under den riktiga maxpulsen?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Var det inte testmaxet som beräknades till 0-5 slag under den riktiga maxpulsen?

Jo, men jag gissar att testmaxet är pulsen vid V02max. Pulsen vid V02max kan ialla fall inte vara högre en testmaxet.

mrwalker

mrwalker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Glöm Wisslöf, Helgerud & Hoff!

Jag TROR inte de flesta av oss har så mycket nytta av hårda intervallpass typ 4x4min. Mest nytta gör dessa under de första 1-2 åren av träning p g a då utvecklar vi vår VO2 max. Denna stagnerar alltså relativt fort (tyvärr) och de hårda intervallerna finns kvar i träningen mest för att underhålla Vo2 max. Fortsatt utveckling av vår kapacitet sker istället i musklernas förmåga att ta emot syresatt blod (täthet av mitokondrier) varvid vi kan flytta vår mjölksyratröskel uppåt (vilket också når sitt tak så småningom men det tar ytterligare år). Slutligen är det fråga om att förbättra vår rörelseekonomi -vilket faktsikt kanske aldrig stagnerar och har STOR betydelse för prestationen. För att träna musklernas kapacitet behövs andra metoder än intervaller 4x4 minuter. AT-intervaller och LSD (inte drogen).

All erfarenhet pekar på att VOLYM är det viktigaste när det gäller att få utveckling av kapaciteten i konditionsidrotter. Vanligast är ett inslag av Vo2 max intervaller 1-2 ggr/vecka samt AT-intervaller lika mycket -resten LUGN långkörning (ca 70% av maxpuls vilket är väldigt långsamt).

Körde själv några månader enligt Helgerud & Hoff på Concept2-rodd (5 pass i veckan varav 3-4 intervaller och resterande hård långkörning). Visst, det gjorde ont -klart jag skulle få utdelning på det -men ikke! Min utveckling var mycket marginell... Vid ett senare tillfälle har jag kört "som eliten gör" (5 pass i veckan 1 pass hårda intervaller typ 4x4 min, 1 pass AT intervaller typ 3x12 min och resten långkörning, oftast 70% av max 1-1,5 timme (kom ihåg att detta är inomhus rodd!). Jag förblev fräsh i kroppen, taggad på intervallpassen och har haft en utveckling som vida överstiger Helgerud & Hoff träningen.

Nu känns det som som du rör ihop saker och ting, Volymen på träningen ökar alltid och måste öka för att man skall bättra på en kapacitet och uthållighet. Gör den inte det så når man en platå och kommer inte längre, för att bli bättre så måste det ske en förändring i träningen, kroppen vänjer sig annars vid belastningen och slutar att utvecklas om man tröskar på i samma lunk.

Som redan berörts i tråden tidigare så är volym en del av det hela, volymen måste öka för att man skall bli bättre. Men för att öka kapaciteten så måste man träna med HÖG intensitet. VO2max är "Easy come easy go", så det måste underhållas.

Uthålligheten däremot tränar man på eller runt ens tröskelnivå.

Det är i vart fall vad jag läst i all litteratur som är någorlunda uppdateradd och tränar efter för egen del.

Hur varje person reagerar på träning är väldigt individuellt, dvs. hur effekten av träning ger genomslag.

phanton

phanton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Frågan för de flesta av oss på detta forum är väl inte hur eliten, med obegränst med tid, ska träna för att bli så bra som möjligt, utan hur vi själva med begränsat med tid ska maximera effekten av dom få timmar vi har till förfogande. Jag tror alltså inte på att rakt av kopiera elitens proportioner mellan lugn och hård träning (vanligtvis 85 resp 15%). Ju färre timmar per år man tränar desto högre andel hård träning behöver man. Sen att man skulle bli mycket bättre med en mycket högre volym känns inte relevant när den tiden helt enkelt inte finns till förfogande (för mig och säkerligen de flesta andra).

Matte

Matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg
Men ganska många här på forum verkar ändå ha tid att träna ca 10 timmar per vecka om man läser trådarna om veckans träning och det är en ganska hyfsad mängd för att vara motionär. Jag tycker det är ett intressant ämne oavsett hur mycket man tränar.

Har man tid att träna ca 4 h/vecka tror jag att det mesta ska vara rätt intensiv träning om man vill utvecklas och vill vara effektiv. Men tränar man tex 10 h/vecka är det viktigt att lägga upp träningen med eftertanke och att ha en plan med både mängd, kvalité och hur stor del ska vara lugnt respektive högre intensitet. Jag tror också starkt på att man bör lyssna på kroppen och vilar alternativt tränar lugnare än planerat om man känner sig sliten.
Försöker leva i harmoni med de olika årstiderna.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Men ganska många här på forum verkar ändå ha tid att träna ca 10 timmar per vecka om man läser trådarna om veckans träning och det är en ganska hyfsad mängd för att vara motionär. Jag tycker det är ett intressant ämne oavsett hur mycket man tränar.

Har man tid att träna ca 4 h/vecka tror jag att det mesta ska vara rätt intensiv träning om man vill utvecklas och vill vara effektiv. Men tränar man tex 10 h/vecka är det viktigt att lägga upp träningen med eftertanke och att ha en plan med både mängd, kvalité och hur stor del ska vara lugnt respektive högre intensitet. Jag tror också starkt på att man bör lyssna på kroppen och vilar alternativt tränar lugnare än planerat om man känner sig sliten.

Delar din uppfattning till 100%. Det är en jädra skillnad om man tränar 4 eller 10h hur upplägget ska se ut. Har man som jag passerat 40 strecket så är vilan och återhämtningen mycket viktig. Det är inte bara träningen som sliter utan hela livssituationen måste tas med i beräkningen. Har du jobbat långa timmar och komme hem vid 8-9 tiden på kvällen kan det rent av vara smart att skippa träningen snarare än att tvinga sig ut för att planeringen säger 1h intervaller. Man måste vara smart och lyssna på kroppen och framförallt ställa sig frågan VARFÖR jag tränar. Det handlar om att hitta balansen i livet och njuta av det du tar dig för. När träningen blir ett tvång försvinner glädjen, till vilken nytta?
Sedan betyder det inte att man emellanåt måste pusha sig själv för att komma ut och träna. En gamal cykeltränare sa alltid: "Om du funderar på att skippa träningen så ta på dig träningskläderna och stick ut i 5min. Först då tar du beslutet". Förvånadsvärt sällan som träningen avslutas då ;)

Men just nu spritter det i benen. Dryga 20cm nyfallen snö som lockar :D

GD

GD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Tre fysioligiska faktorer betämmer i huvudsak din prestationsförmåha i s k konditionsidrotter
dessa är: Vo2 max, Mjöljsyratröskeln (AT) samt rörelseekonomi (obs ej detsamma som teknik)

VO2 max tränas snabbast upp och når med träning sitt tak (eller mycket nära sitt tak) efter 1-2 år. För att nå sitt Vo2 max måste träningen inriktas på intensitet (t ex 4x4 intervaller som ju på senare år kan räknas som klassikt intervallpass). Efter att taket är nått anses 1-1,5 intensivt intervallpass per vecka räcka för att underhålla sitt Vo2 max.

För att nå vidare i sin träning är det inte fler intervallpass av ovan typ som är bästa vägen.
AT-intervaller (eller snabbdistans) omkring tröskelpulsen anses som bästa sättet att höja mjölksyratröskeln. 1 pass/vecka (det finns här en trend på senare tid mot utökning) anses vara optimalt. Dock når även denna faktor sitt tak efter ytterligare några års träning och då återstår "endast" röresleekonomin.

Rörelseekonomin handlar om att muskeln skall kunna tillgodagöra sig det syre som levereras från blodet. Främst är det tätheten av mitokondrier i muskeln som sätter gränsen.
För att träna detta är det distansträning som gäller och intensiteten måste vara låg för att mitokodrierna skall bildas (träning med "förhöjt" inslag av mjälksyra blockerar denna process). Alltså är ett distanspass på lägre puls att föredra (dock över den s k aeroba tröskeln =65% av maxpuls) framför ett lika långt distanspass med högre puls.

Att som Stefan Sand såga lugn distansträning när han testat maffeträning (och bara kört lugna pass) är enligt mitt tycke helt fel. De olika typerna av träning kompletterar varandra -jämför t ex styrketräning och distansträning = bägge behövs.

Själv har jag som jag tidigare skrev väsentligt förbättrat mig efter det att (med ungefär oförändrad volym) minskat antalet hårda intervallpass samt sänkt farten på distanspassen. Believe it or not!

GD

Redigerat av GD, 16 december 2009 - 13:47 .

mrwalker

mrwalker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
GD: Du har helt rätt i det du skriver ovan om ens prestationsförmåga. Det framgick dock inte så väl i ditt tidigare inlägg. Jag tror inte heller att Stefan Sand "dissar" lugn distansträning. Det är nog dock oftast den typen av träning som oftast får ge vika vid tidsbrist, vilket många av oss har, livet består oftast av en massa andra sysslor som skall uträttas.

Vid en begränsad tidsmängd så är det enligt mig och enligt de flesta lite modernare artiklar man läser mer effektivt att köra kortar och intensivare pass. Det ger mer pengarna!

Men du har annar helt rätt i det du skriver, men visst, får man tid över så klämmer man naturligtvis in ett och annat pass som är längre.

Nu är det ju lite så att träningen är avhängig vad man tränar inför, det bör man nog tänka igenom innan man planerar sin träning.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg
4+3 X 4 eller max under 20 min heter ju tråden. Varför inte 8 minuter max varannan dag, eller 4 minuter max nästan varje dag? Finns det någon anledning att träna på hög puls "sammanhängande", dvs nära i tid, ungefär som vanlig styrketräning där man belastar en muskel hårt, för att sedan låta den vila i några dagar för maximal muskeltillväxt, gäller samma sak för hjärtat? Vilket gör att man inte bör köra högintensivt för ofta, även om man bara kör en kort tid för maximal effekt?

m_rx

m_rx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 218 inlägg
Man använder onekligen fler muskler än hjärtat när man åker skidor så man skall inte enbart stirra sig blind på att träna slagvolymen.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 014 inlägg

Man använder onekligen fler muskler än hjärtat när man åker skidor så man skall inte enbart stirra sig blind på att träna slagvolymen.

Jo visst, men denna tråd handlar väll om att träna VO2max på bästa sätt (antingen via 4*4 eller 20 max, jag trodde man tränade det för att få upp VO2max), där kommer bl a slagvolym in, så då undrar jag om det finns några teorier om man med fördel kan dela upp intervallerna i tid på flera dagar eller om det inte är lämpligt. Jag antar att du m_rx inte har någon teori om uppdelning i tid.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Att som Stefan Sand såga lugn distansträning när han testat maffeträning (och bara kört lugna pass) är enligt mitt tycke helt fel. De olika typerna av träning kompletterar varandra -jämför t ex styrketräning och distansträning = bägge behövs.

Då har du missuppfattat mig utan det är precis som mrwalker förklarar det. Sedan har jag försökt förklar att lugn distans för min del har ett högre pulsvärde än vad som verkar brukligt. Om det beror på att jag är felkonstruerad eller om det helt enkelt är så att det inte finns ett träningsupplägg som passar alla låter jag vara osagt. För min del räcker tiden till för ca 4 pass i veckan. Då är det max 1 pass som är ett långpass och så kommer det fortsatt bli. När tid gives så är det en annan sak.

Sedan delar jag till fullo att rörelseekonomi (=teknikträning) är det som det oftast slarvas med. Det är en jakt på mil och då finns inte tid till "fjolliga teknikövningar". Jag åker VL på 6-6,5h med mycket lite mängdträning p.g.a att jag har en teknik som gnuggats i många år. Ska jag kapa ytterligare 30min-1h är det en helt annan sak.

Ska man bli riktigt bra så är det väl bara att träna 12 pass i veckan och ca 800h/år. Lägg mycket mängd på lugna pass, lägg in flera träningsläger på snö och kör så i 3-4år. Då är VL på 4:15 en baggis ;)

mi

mi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg

T

Rörelseekonomin handlar om att muskeln skall kunna tillgodagöra sig det syre som levereras från blodet. Främst är det tätheten av mitokondrier i muskeln som sätter gränsen

Rörelseekonomi handlar om två helt olika saker:
1) Mekanisk verkningsgrad. Dvs hur mycket muskelarbete som krävs för att förflytta sig med en viss hastighet. För en person med dålig verkningsgrad krävs mycket mer mekaniskt muskelarbete för en viss hastighet. Det kostar då mer ATP och därmed mer syre för en viss hastighet. Enkelt uttryckt bra eller dålig teknik.
2) Den rörelsekonomi som du skriver om handlar om hur mycket ATP som kan utvinnas under förbrukning av en viss mängd syre. Detta har traditionellt ansetts vara små skillnader. På senare år har det dock uppmärksammats mer och man har funnit att mer typ I fibrer med mycket mitokondrier kan vara mer syresnåla vid ATP produktionen.

När man mäter arbetsekonomi mäter man hur mycket syre som går åt för att förflytta sig med en viss hastighet. Man kan således inte vid standardmätningar avgöra vilken typ av arbetsekonomi som eventuellt förbättrats.

Redigerat av mi, 17 december 2009 - 09:16 .

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Rotebrostakaren: det var en mycket intressant aspekt. Hoppas någon vet.

GD och mrwalker: Det är väldigt likt vad jag kommit fram till efter egen erfarenhet samt analys av vad som skrivits om träning. Jag skrev i en annan tråd en teori om att dom som tränar lite eller uteslutande hårda pass har lätt att få upp pulsen nära max beroende på att blodet inte utnyttjas ordentligt i dom små blodkärlen, blodet utnyttjas bara i dom stora musklerna.

Jag har alltid tränat så hårt jag orkat med pulsen nära max varje pass ända tills för ca 2 månader sedan. Då åkte jag mitt första AI pass på skaterullskidor och blev minst sagt chockad, jag fick lika mycket mjölksyra uppför backarna med den låga pulsen som jag brukade få vid AIII tempo. Då började jag fundera lite mer och kom fram till samma slutsats som GD.

Rörelseekonomin och allt annat som kommer med lugn träning har jag avstått från pga tidsbrist men ändå fått helt ok resultat, men den känslan jag har haft dom sista träningspassen när 2 mån av mängdträning ersatts av tempo igen är helt otrolig. Jag åker snabbare på rullskidorna i minusgrader eller väta än någonsin, och då har jag ändå passerat 40 år. Visserligen har jag blivit bättre tekniskt oxå men inte så mycket.

m_rx

m_rx

Medlem

• Members
  • Pip
  • 218 inlägg

Jo visst, men denna tråd handlar väll om att träna VO2max på bästa sätt (antingen via 4*4 eller 20 max, jag trodde man tränade det för att få upp VO2max), där kommer bl a slagvolym in, så då undrar jag om det finns några teorier om man med fördel kan dela upp intervallerna i tid på flera dagar eller om det inte är lämpligt. Jag antar att du m_rx inte har någon teori om uppdelning i tid.

Trodde den handlade om vilken träning som "ger mest".
Men det kan väll hända att den spårat in på vO2-max, så då får det det väll vara så. Bara alla som läser är medvetna om att man måste träna andra intervaller också.

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg

Jag tror att effektiv träning bör baseras på empiri, dvs observationer av vad som fungerar i) för mig och ii) för andra och inte på teori. Jämförelser mellan olika prestationer, mätningar, idrottare, idrotter är svåranalyserat.

Själv har jag gjort som GD, testat utifrån studier (ex H&H) om "teorin" fungerar för mig. H&H gjorde det inte för mig. Genom att byta hårda intervallpass mot längre lågintensiva pass (totalt sett mer volym ca +2h/v, men totalt mindre tid över 90% av maxpuls) har jag förbättrat mina resultat avsevärt. Dagsformen är dessutom jämnare, dvs skillnaderna mellan en bra dag och en dålig dag har blivit mindre. Jag kör fortfarande minst ett och ibland tre intervallpass på en vecka men det jag försöker att aldrig missa är ett långdistanspass (skidor/skridskor ca 3h, löpning minst 1h30m, cykel +3h). Styrketräning minst en gång per vecka har också givit resultat främst för teknik, både på skidor, löpning, skridskor och cykel.

Skall bli spännande att testa "mitokondrie-styrketräning" med 50 resp. Har hittills bara kört explosiv träning med 3 reps på max (bara ben givetvis).

MVh / Speedskejtarn

Ps. Märklig observation av Stefan S med 98% av maxpuls över 20 min. Borde enligt teorin inte funka, men det har hänt mig själv en gång också. Inlines på Nationaldagsspelen 2007 kom jag efter 5 minuter upp i maxpuls och trots att jag slog av på farten ville pulsen inte gå ner utan låg kvar på över 95% i mer än 15 minuter. Benen kändes inte stumma men det kändes i övrigt som om man inte fick en gnutta luft i sig. Pulskurvan såg bisarr ut!
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar