Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i tån.


omega3000

Recommended Posts

Hej!

Har samma pjäxor och skidor som förra vintern.
Har dock nyligen börjat få ont i höger stortå när jag kör lite längre pass speciellt om jag har lite risigt fäste.
Eftersom utrustningen är den samma så tror jag inte att det är den som felar men varför får jag då ont?
Träningsmängden är ökad men inte så fasligt mycket...kan det vara att jag har lagt mig till med någon teknisk olat som gör att stortån får stryk? I så fall varför bara på ena foten?

Tips och råd mottages tacksamt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem.
Har ökat träningsmängden betydligt har ont i stortåns leder.
Kan det bero på nått tekniskt fel när jag trycker ner skidan för att få fäste
eller kan det vara så att jag trycker ned mkt hårdare än förr pga mer träning
så att lederna inte hunnit bli starkare?
Link to comment
Share on other sites

Ja samma strumpor och ingen märkbar förändring på pjäxorna.
Smärtan känsn mest i första leden, alltså in mot foten. Om jag går och "trycker till" med tån i slutet av steget så gör det ont.
Kan nog bara tänka mig överbelastning pga för mycket träning eller pga teknikfel och eftersom träningsmängden inte har ökat så mycket lutar jag åt teknikfel men vet inte vad i så fall.
Link to comment
Share on other sites

Omega3000: Vi har tydligen identiska problem, jag kan också "knipa "bra men har problem att lyfta tån. Däremot känner jag ingen egentlig smärta när jag åker skidor, kanske för att pjäxan har styv sula så man inte behöver böja tån så mycket, men om jag åker länge så kommer smärtan efteråt, då kan jag inte gå utan att halta lite.
deas: Jag har käkat antiinflammatoriskt och dessutom smörjt med Orudis men problemen finns kvar. Körde du på med skidåkning eller tränade du annat under tiden? Hur mycket
och ofta tränar du?
Link to comment
Share on other sites

om du lyfter stortån så kan du känna senan som en sträng. är det mer ont generellt i leden kan man givetvis tänka lite benpålagring som gör att du inte får ut rörelsen riktigt, och när du åker skidor och trycker på så står man ju i princip på tån---> mer ont!
Link to comment
Share on other sites

Min inställning till orudis och liknande är att det inte fungerar. Hoppas jag har fel med tanke på alla som lägger pengar på det. Jag körde på 3-4 skidpass/v (ca 70-80 km/v). Som jag sa ovan kan man få nått som heter "Hallux rigidus", dvs att leden börjar växa ihop och man får mindre rörlighet. Gör det ont om du lyfter stårtån med handen, utan att lyfta med tåns muskler?
Link to comment
Share on other sites

Fisherman: Man kan få en slitning i ledkapseln, dvs de mjukdelar som håller leden på plats. när jag menar att det inte fungerar så bra så är det nog som du skriver, det tar bort symptomen ett tag i bästa fall, men man blir inte "frisk". Det låter som "Hallux rigidus"
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...