Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla tips till ÖS?


Step-to-step

Recommended Posts

Jag hade SkiGo:s Ultima, ett par lager, LF-grafiten underst.
Det gled kanon, inte många som hade bättre glid.
Fästet var svårare att bestämma sej för, på startplatsen i lördagskväll var det knallhårt, isigt, men det blir ju annorlunda när spåren blir nykörda.

Jag valde mellan att lägga klister (Base / Blått / Lila) och täcka detta med blått vax, eller det som jag till slut lade på:
Blått klister invärmt, Blå Xtra invärmt i klistret, V45 2 lager, V50 2 korta lager (framkant bindning - ca 25 cm framåt), täckte med 1 lager V45, ytterligare 1 lager VR45.
Det kom prognoser om nysnö, då är det inte kul med klister....

Bergfäste i backarna, som höll i över 50 km (jag lade på lite V45 innan Oxbergsbackarna, det hade börjat småsläppa), kanonglid som sagt.
Tid: 5,46 (pers.rekord med över 60 min).

10 minus i starten, skönt uppe på myrarna, minus 15 vid Tennäng.
En kjempefin dag i spåret.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Ekis]Jag debuterade i vasaloppsspåren igår med Öppet Spår (5:08). Jag körde på ett tunt lager blått swix klister och sen ett lager Skigo röd (burk) och sen 4-5 lager swix blå extra på det. Det funkade kanonbra och jag hade riktigt bra fäste hela vägen.[/quote]
Jag borde vallat som Ekis på fästet, men hade tydligen bättre glid eftersom jag åkte snabbare. Glidet var klassikern HF8 med FC8 on top.
Link to comment
Share on other sites

Osquar: hehe, det kan inte bero på något annat än glidet då? t.ex styrka, uthållighet, teknik? :) Men visst, min glidvallning får man väl kalla lite av en budgetvariant. Tycker att det svider ganska rejält i plånboken med pulver och även "riktiga" högfluorklossar. dvs de etablerade märkenas. vad körde du på då?
Link to comment
Share on other sites

Nu i söndags så skulle man kört med grundklister jättetunt sen ett kall klister lika tunt och täckt med blå burkvalla sen grafit Grön LF valla på glid och kallpulver. Nämner inga fabrikat för vissa blir griniga men de ja testa gick grymt:P åkte ej själv
Link to comment
Share on other sites

Tilläggas bör att jag åkte på LJ03 skidor. Inte ett enda rill drag. (Varför skulle man i isföre och -8C?). Ville köra på mina LJ02 skidor, men det fanns en liten liten repa bak. (Och det pallade inte mitt psyke, så det fick bli varmföres skidorna. Dom gick bra dom med...)
Hade jag fått göra om fästet så hade jag nog kört på tunt lager blå klister täckt med 2-3 tunna lager VR40.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Finn, nu får du berätta vilket kallpulver du åkte på! Kan tänka mig att P16 fungerar? Solda? inte Star väl?

Själv testar jag inte förr än på fredag, snö väntas, hårt jag som ville staka.[/quote]
åkte inte på något :P vallade bara.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Nu i söndags så skulle man kört med grundklister jättetunt sen ett kall klister lika tunt och täckt med blå burkvalla sen grafit Grön LF valla på glid och kallpulver. Nämner inga fabrikat för vissa blir griniga men de ja testa gick grymt:P åkte ej själv[/quote]
Finn, varför ska jag lägga grunklister under det blåa egentligen? Jag hade enbart blått klister med blå burkvalla på och fästet var kanon. När jag inspekterar dem efter så har det i det närmaste inte slitits bort någonting alls förutom lite burkvalla längst ut på zonen där jag inte hade klister.
Link to comment
Share on other sites

Jasså du åkte inte din luring, nåväl ryktet säger att några moraåkare hade fina skidor på stafetten idag, dessutom försökte dom visst köra livet ur varandra.

Glömde Starts härdarpulver, kanske det användes om det var isigt.

Väntar på rapport från spioner i Moratrakten.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Ekis][quote=finn2]Nu i söndags så skulle man kört med grundklister jättetunt sen ett kall klister lika tunt och täckt med blå burkvalla sen grafit Grön LF valla på glid och kallpulver. Nämner inga fabrikat för vissa blir griniga men de ja testa gick grymt:P åkte ej själv[/quote]
Finn, varför ska jag lägga grunklister under det blåa egentligen? Jag hade enbart blått klister med blå burkvalla på och fästet var kanon. När jag inspekterar dem efter så har det i det närmaste inte slitits bort någonting alls förutom lite burkvalla längst ut på zonen där jag inte hade klister.[/quote]
Ja oftast räcker det men vill man säkra uppså kan man ha grundklister också.
Grundklistret ska lägga så tunnt att ruggen är högre än klistret sen ett tunt lager av ett blått klister.finns ingen andledning me burkvalla där du intehar klister!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jake]TEJP!
Jag körde med 2 lager BWLF, 2 Lager Toko HF -2 - -8 på glidet...[/quote]
Jag har hör att Tokovallor inte ska gå så bra ihop med andra vallor (typ swix, start, skigo mfl) rent kemiskt. Gäller det glid-, fästvallor eller både och? Eller är det mer skröna än verklighet??? Någon duktig vallare som vet? Finn2?
Link to comment
Share on other sites

Ojdå - det hade jag ingen aning om! Men det var ingen som hade direkt bättre glid bland de jag åkte med i söndags. Tror jag var 11:a i mål, så killarna som jag körde med hade nog hyfsade vallningar...
Var lite sugen på att testa pulver för första gången, men fick ångest över priset och la ner de tankarna.

Glömde skriva att jag som topplager istället gnuggade på två lager Pölder högflourkloss, värmde med luftvärmepistol och borstade.
Jake
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=jake]TEJP!
Jag körde med 2 lager BWLF, 2 Lager Toko HF -2 - -8 på glidet...[/quote]
Jag har hör att Tokovallor inte ska gå så bra ihop med andra vallor (typ swix, start, skigo mfl) rent kemiskt. Gäller det glid-, fästvallor eller både och? Eller är det mer skröna än verklighet??? Någon duktig vallare som vet? Finn2?[/quote]
dom är väl tvungen att säga någonting för att för att få sälja mer toko vallor:P rent skitsnack.
har då blandat med bra resultat och har aldrig hört de från annat håll heller att de inte ska gå.
DE va nått annat fabrikat som sa förut att deras fästvallor inte går att blanda med andras. men så va inte fallet heller.

Noterade ni nere i stadiumtältet i mora att Han som jobba på START i början av sässongen på mässorna jobbar åt toko nu:) ibland går de fort!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=finn2]Noterade ni nere i stadiumtältet i mora att Han som jobba på START i början av sässongen på mässorna jobbar åt toko nu:) ibland går de fort![/quote]
Jag anar att du har en liten bakgrundshistoria att berätta...[/quote]
nä men skulle gjort lika. jobbar hellre me Madshus toko än me nordic trade å kratzen.
Link to comment
Share on other sites

BTW!
"Åkte ÖS ( dryga 6 h) igår och vallade enl Rex rekommendationer:
Blå powergrip/easy grip i botten.
Lila powergrip under foten.
Täck med blå burk.

Hade bra skidor och framförallt höll det hela vägen."



Var in och kollade på deras sida, men rekomendationen var borta.

Var det två ggr easy grip du menar? Först blå och sedan lila easy grip för att sedan täcka med vanlig blå burk och i så fall var det deras blåa burk och hur många lager?

Själv var jag tvungen att ploga lätt i sista backen före Tennänget eftersom det vurpades hejvillt framför mig, varpå det sista av Skigos vallatipps försvann på min ena skida :/

Mvh
Hans-Johan
Link to comment
Share on other sites

HJN!
Jag vallade enl följande:
Blå easy grip i botten, lila easy grip i stegetca 20 cm.
Skidan får kallna ordentligt. Täckte sen med 3 lager Blå burk -2 till -8.
Höll mycket bra hela vägen med bra glid.
Nu till helgen är det dock grön tejp som gäller för underlag med tanke på kylan och nysnön.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...