Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Händer och fötter


Spirello

Recommended Posts

Mina fötter blir isbitar om det är kallare än 8-9 minus. I Fischerpjäxorna har jag Segers s k löparskidstrumpor som är ganska tjocka.

 

FRÅGA: Funkar pjäxöverdrag mot kyla eller lämpar de sig bäst i blötsnö för att pjäxan inte ska bli blöt? Eller fins det bättre strumpor? Jag vill inte ha för mycket i skon.

 

På händerna har jag ganska tunna Lillsporthandskar, såna som har vindtät nylon på ovansidan och ofordrad skinn på insidan. Så länge jag åker har jag inga problem med värmen i fingrarna oavsett hur kallt det är men så fort man stannar och står stilla en stund i kylan med sina svettblöta skidhandskar blir det svinkallt och sen är det kört. Jag bävar redan för ett toastopp i Vasaloppet efter några timmars åkning och att sätta på sig de genomblöta handskarna igen.

 

FRÅGA: Vad har ni för handskar att rekommendera? Finns det överhuvudtaget handskar som hålls torra under åkning? Är problemet överdrivet av mig d v s kan man bli varm igen efter att fingrarna blivit is under en paus?

Link to comment
Share on other sites

Mina fötter blir isbitar om det är kallare än 8-9 minus. I Fischerpjäxorna har jag Segers s k löparskidstrumpor som är ganska tjocka.

 

FRÅGA: Funkar pjäxöverdrag mot kyla eller lämpar de sig bäst i blötsnö för att pjäxan inte ska bli blöt? Eller fins det bättre strumpor? Jag vill inte ha för mycket i skon.

 

På händerna har jag ganska tunna Lillsporthandskar, såna som har vindtät nylon på ovansidan och ofordrad skinn på insidan. Så länge jag åker har jag inga problem med värmen i fingrarna oavsett hur kallt det är men så fort man stannar och står stilla en stund i kylan med sina svettblöta skidhandskar blir det svinkallt och sen är det kört. Jag bävar redan för ett toastopp i Vasaloppet efter några timmars åkning och att sätta på sig de genomblöta handskarna igen.

 

FRÅGA: Vad har ni för handskar att rekommendera? Finns det överhuvudtaget handskar som hålls torra under åkning? Är problemet överdrivet av mig d v s kan man bli varm igen efter att fingrarna blivit is under en paus?

Har du tid att stanna så borde du väll kunna ha med en liten väska med torra handskar, lite energi och kanske en vallaburk också?

Link to comment
Share on other sites

Här ska du få lite tips:

Skoöverdrag fungerar bra och värmer en hel del. Jag kör med Lillsports som har en ovansida i tunn neopren. Det finns tunnare och smidigare av andra märken men jag gissar att de inte är lika varma.

Det bästa för frusna händer är tumvantar. Både Hestra och Lillsport har fina sådana gjorde för längdåkning. Annars har Lillsport också en överdragshandske och träs över den vanliga handsken och även stavremmen. Sambon som alltid fryser åker med sådana och tycker om dem.

Link to comment
Share on other sites

hehe jag är också nybörjare faktiskt... Men känner igen ditt problem med händerna...körde 1 timme idag och de är minus 24 ute.... De går inte att stanna så man får ju hålla igång! och även om man gör de så tycker jag värmen kommer igen efter en stund.. Jag kör med ett par tunna innehandskar och sen mina lillsport utanpå! Så dubbla handskar om de e riktigt kallt annars bara lillsporten! Funkar bra för mig...

 

Denna funkar nog bra... http://www.polder.se/1/sv/hestra-Hestra/hestra-power-dry-innerhandske-.php

Link to comment
Share on other sites

Fan grabbar, jag tänkte inte på att alla är halvpsoffs här. Men säg vad ni har för handskar ändårå? Fryser ni aldrig under era 4,5 tim i spåret?

Nja ibland men brukar gå över. Men Hestra har väll vindtäta handskar? Borde ju vara skönt i nedförsbackarna. Är det riktigt kallt kan man köra med tumvantar, då är risken väldigt liten att man skall frysa.

 

Ett par tumvantar och sen ett par tunna innerhandskar innanför dem och du torde garanterat hålla dig varm. Men jag tycker idén med att byta handskar halvvägs låter mycket skönare. :)

Link to comment
Share on other sites

Mina fötter blir isbitar om det är kallare än 8-9 minus. I Fischerpjäxorna har jag Segers s k löparskidstrumpor som är ganska tjocka.

 

FRÅGA: Funkar pjäxöverdrag mot kyla eller lämpar de sig bäst i blötsnö för att pjäxan inte ska bli blöt? Eller fins det bättre strumpor? Jag vill inte ha för mycket i skon.

 

På händerna har jag ganska tunna Lillsporthandskar, såna som har vindtät nylon på ovansidan och ofordrad skinn på insidan. Så länge jag åker har jag inga problem med värmen i fingrarna oavsett hur kallt det är men så fort man stannar och står stilla en stund i kylan med sina svettblöta skidhandskar blir det svinkallt och sen är det kört. Jag bävar redan för ett toastopp i Vasaloppet efter några timmars åkning och att sätta på sig de genomblöta handskarna igen.

 

FRÅGA: Vad har ni för handskar att rekommendera? Finns det överhuvudtaget handskar som hålls torra under åkning? Är problemet överdrivet av mig d v s kan man bli varm igen efter att fingrarna blivit is under en paus?

Jag har ett par Craft-handskar (föregångaren till Elite som exv Pölder och Xcountryskiers säljer) som funkar väldigt bra för mig. De finns även med Windstopper som borde vara lite varmare men som kanske ventilerar bort väta sämre?

Fryser som rackarn i början men blir varm sedan. Har aldrig blivit blöt och frusit därav utan det är kylan/vinden som gör det.

Åkte i -16 grader häromdan. Ont i händerna i början och jag försökte hålla händerna bakom ryggen i utförsbackarna för att skydda mot vinddrag. Efter ca 3 km så var jag varm och frös sedan inte mer om händerna. Tror det är något man får stå ut med alt. ha någon tunn överdragsvante i början.

 

Kompisen som åkte med vanliga alpinvantar var blöt om händerna av svett men frös heller inte i början.

 

Har även testat dem i högre temperaturer (1-3 minus) och även då frusit om fingertopparna innan jag kommit igång.

 

För mig var det bara Craft som passade på mina händer (breda händer, korta fingrar). Testade även Lillsport, Sinisalo och Hestra men ingen av dem satt bra. Jag upplevde rätt stor skillnad mellan märkena i passform så det kan vara värt att testa runt lite så att de passar bra för just dina händer. Ett par handskar som sitter bra är nog en förutsättning för att både hålla händerna varma samt undvika skav/tryck.

Link to comment
Share on other sites

Windstopper mebran är ju en enklare varian av gore-tex. Dvs det andas väldigt bra.

Jag kör uteslutande med windstopper handskar. Craf eller Hestras.

På fötterna kör jag med Salomons pjäxöverdrag. Funkar OK...

Tror att carbon-pjäxorna kyler mer från sulan än ovan ifrån...

Fryer mer eller mindre jämt om fötterna när jag åker...med eller utan överdrag.

Link to comment
Share on other sites

Har också dessa problem, men har nu investerat i ett par Lillsport Coach handskar och Lillsport Boot Cover pjäxöverdrag.

Så får vi se hur det blir med detta...

 

Jag tror det är viktigt att man har det lite rymligt om tårna så att man kan röra dem, och sockar med mycket merinoull.

Link to comment
Share on other sites

Windstopper mebran är ju en enklare varian av gore-tex. Dvs det andas väldigt bra.

Jag kör uteslutande med windstopper handskar. Craf eller Hestras.

På fötterna kör jag med Salomons pjäxöverdrag. Funkar OK...

Tror att carbon-pjäxorna kyler mer från sulan än ovan ifrån...

Fryer mer eller mindre jämt om fötterna när jag åker...med eller utan överdrag.

Fast om man har lätt att svettas så upplever jag att inte ens GoreTex hinner andas tillräckligt bra och att man därmed drar på sig väta som senare kyler. Skidjackorna har ju ofta en helt "öppen" baksida just för att ventilera så bra som möjligt.

 

Jag tror också att WS är bra i synnerhet när det är väldigt kallt men Spirello skrev om att han blir blöt om händerna, därav min fundering om vindskydd vs ventilationsförmåga.

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt tipsa om Hestras topphandskar med windstopper!

 

Är mycket sköna, väldigt tunna (gör att jag svettas minimalt) samtidigt som vindskyddet gör att man inte fryser i dem så länge man åker. Har använt dem både i plusgrader utan att de blivit för varma, och i minus 16 grader utan att frysa så länge man åker.

 

http://www.polder.se/1/sv/hestra-Hestra/hestra-ws-action-race.php

Link to comment
Share on other sites

Windstopper mebran är ju en enklare varian av gore-tex. Dvs det andas väldigt bra.

Jag kör uteslutande med windstopper handskar. Craf eller Hestras.

På fötterna kör jag med Salomons pjäxöverdrag. Funkar OK...

Tror att carbon-pjäxorna kyler mer från sulan än ovan ifrån...

Fryer mer eller mindre jämt om fötterna när jag åker...med eller utan överdrag.

Fast om man har lätt att svettas så upplever jag att inte ens GoreTex hinner andas tillräckligt bra och att man därmed drar på sig väta som senare kyler. Skidjackorna har ju ofta en helt "öppen" baksida just för att ventilera så bra som möjligt.

 

Jag tror också att WS är bra i synnerhet när det är väldigt kallt men Spirello skrev om att han blir blöt om händerna' date=' därav min fundering om vindskydd vs ventilationsförmåga.[/quote']

Lite blöt blir man nog alltid om händerna...och kall blir man när man om man stannar till...och tror att en hanske med WS funkar bättre än andra hanskar.

En handske som är helt tätt gör ju att det blir en slags kondens på insidan...

 

När det är så kallt som det har varit nu...får man minimera "stopptiden".

Jag tex stannar väldigt sällan när jag ska dricka...jag dricker helt enkelt i farten.

Link to comment
Share on other sites

Jag bävar redan för ett toastopp i Vasaloppet efter några timmars åkning och att sätta på sig de genomblöta handskarna igen.

Under mina Vasalopp har jag alltid haft ett par extra handskar med mig i midjeväskan, just för situationer som den du nämner. Dock har jag inte behövt dem hittills, det har inte varit speciellt kallt under mina lopp.

Link to comment
Share on other sites

Brukar aldrig frysa om händerna med fingerhandskar även om de inte är varmt fodrade åtminstone inte ner till -15 -20. Kan vara lite kallt första minuterna men kör man på lite brukar det bli varmt, åtminstone om det är lite kuperat. Fötterna blir jag däremot ofta kall om även om mina nya Salomon är bättre än de gamla. Kör man tävling eller tuffa pass är det sällan problem (då kör man ju hårt) däremot kan ju långa träningspass eller Vasan vara lite jobbig för fötterna eftersom det är så mycket stakåkning då är ju pjäxöverdrag ett alt, fungarar bra till gamla Salomonbindningen men har inte testad dem till nya Salomon men det borde väl fungera med samma överdrag (måste testa det).
Link to comment
Share on other sites

Pjäxöverdrag: nu när det har varit kallt har jag kört med lillsports pjäxöverdrag och det har hjälpt bra mot kylan. Jag har haft varmare löparstrumpor seger eller craft. Jag förfös nästan fötterna i mina salomon carbon pjäxor när det var -20 innan jag satte på pjäxöverdragen.

 

Ett vasalopp då det var riktigt kallt i starten hade jag pjäxöverdag som jag tog av efter någon mil för att det blev för varmt. Då hade jag dock varmare pjäxor.

 

Handskar: Samma vasalopp hade jag dubbla skidhandskar som jag tog av efter backen då händerna blivit varma. Sedan dess har jag bara haft vanliga tunna handskar i vasaloppet utan att byta. Värmen kommer tillbaka men det skadar nog inte att ha ett par extra handskar med sig. Såg att Justyna Kowalczyk hade handskar med fingrarna två och två. Någon som testat dessa?

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag har testat trefinger handskar. Tyckte inte om dom....särar man på fingrarna som jag då man stakar så blir man tokig och ha såna. Med värmevanten så har jag min tunna handske och värmevanten utanpå. Jag har samma stavgrepp och känsla som de skulle vara 0 gradigt.
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hej!

 

Mina Lillsport Coach smyger alltid fram när det blir kallare än -15. Då funkar de men är för varma annars. Skönt att ha älgskinn i handen!

 

/TV-åkaren :)

Ser att Pölder utöver Coach säljer två modeller av Lillsport Legend.

Är det någon som har testat Både "Coach" och dessa "Legend"-handskar

och som alltså kan uttala sig om någon skillnad dessa modeller emellan.

Jag är främst ute efter varma handskar som för den skull inte är osmidiga - vilket inte alltid är helt lätt.

Någon av Er alla tipsade om Ejendahls Vintermontörhandskar...så dessa ska också undersökas närmare även om jag gissar att passformen inte är lika bra, men man vet aldrig förrän man testat ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...