Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa burken för kallföre


TT

Recommended Posts

Tack för tipsen. Har åkt ML endast en gång och då i Grönklitt. Banan ser ut att vara lite slingrig men ganska platt.

Vi (tre st) hade tänkt åka i ottan på söndag i min bil. Om jag åker finns en plats kvar....

Nu känns det mer än skit. :(

OK, om det är ok tar jag gärna den platsen om min polare hoppar ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply
Ingen nämner något om Tokos fästvallor (som jag själv alltid använder). Menar ni att de inte är lika bra eller vad är anledningen?

Nja, inget jag använder om jag vill ha glid på skidorna.

 

Deras grundwax gillar jag däremot då den är hård går att lägga tunt å fint.

Link to comment
Share on other sites

Du hoppar alltså från v20 (grön) ner direkt till v40 (blå extra)! Antingen kan du ju blanda ihop dem, annars har du ju v30 (blå) däremellan. Rode är väl annars lite mer erkänt bra i nysnö jämfört med swix.

 

Sen beror ju på vad man prioriterar, krogrundor eller välfylldä vallalådor ;) .

Inte riktigt sant iofs. Jag brukar blanda dem men förenklade lite. V30 har jag aldrig använt.

Link to comment
Share on other sites

Idag började snön falla lite lätt och snön ville fastna under på fästytorna.

Hade på vanlig hederlig gammaldags Swix V40 "Blå Extra".

 

Skulle det fungerat bättre med den gröna versionen?

Eller något annat?

 

 

Angående trådstartaren så verkar han enligt denna artikel snarare behöva en valla för grusföre... =(

http://www.nwt.se/karlstad/article639912.ece

Link to comment
Share on other sites

Idag började snön falla lite lätt och snön ville fastna under på fästytorna.

Hade på vanlig hederlig gammaldags Swix V40 "Blå Extra".

 

Skulle det fungerat bättre med den gröna versionen?

Eller något annat?

 

 

Angående trådstartaren så verkar han enligt denna artikel snarare behöva en valla för grusföre... =(

http://www.nwt.se/karlstad/article639912.ece

Att snön fastnar lite är ju helt OK, bara det inte isar...

Link to comment
Share on other sites

Vid nysnö och kallare än -5 kör jag normalt på Rode Blå Super. Har även provat Skigo Blå Super vid finkorning snö och temperaturer mellan -15 och -20. Har tyckt att båda vallorna funkat bra. Någon som har erfarenhet av att det finns bättre alternativ?

 

Vid gammal snö och kallt så kör jag VR40 eller om det är runt -15 och kallare, Skigo Blå Super. Bättre alternativ?

Link to comment
Share on other sites

För burkar är det väl så att fluoren gör vallan mjukare och därmed inte lika slitstark. Den gör dock så man får en lite "lenare" känsla. Så även vid kallare fören kan man toppa med lite fluorburk om man vill.

Det är nog inte fluoren som gör vallan mjukare, fluoret gör att fäsvallan tappar bettet, därför använder man mjukare vallor som bas för att de ska gå få fäste med dem.

Jag har hört flera duktiga vallare som oftast använder fästvalla utan fluor.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som testat SkiGo's HF vallor, lila och blå i dessa förhållanden?

Jo jag har kört med blå HF och är mycket nöjd. Är det nysnö så kan man toppa med HF violett. Funkar väldigt bra för mig.

 

Har TOKO grön invärmt i botten

Link to comment
Share on other sites

Idag började snön falla lite lätt och snön ville fastna under på fästytorna.

Hade på vanlig hederlig gammaldags Swix V40 "Blå Extra".

 

Skulle det fungerat bättre med den gröna versionen?

Eller något annat?

 

 

Angående trådstartaren så verkar han enligt denna artikel snarare behöva en valla för grusföre... =(

http://www.nwt.se/karlstad/article639912.ece

Haha, jo det går lite trögt för tillfället. Alla som vill få gratis stenslipning kan komma till Karlstad. ;)

Blå Extra är nog i mjukaste laget vid nysnö och såpass kallt som idag. För mig går Blå Extran bäst i grövre snö. Tycker att Rode går bäst i nysnö av det jag provat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis kört några rundor mellan 12-13 minus som varmast och ett par i ca 23 minus.

Skigo Blue Super ytterst, jag har märkt att jag inte får så bra fäste som jag hade vid förra Vasaloppet (VR45) även om jag försökt göra vallalagret tjockare och burklångt.

Är det normalt sett sämre fäste vid kallare före?

 

Min teknik är inte bländande men jag brukar ha hyfsat fäste och brukar köra om fler än vad som kör om mig, även i uppförsbackar.

Jag tycker bara att fästet blir sämre vid kyla.

Kan det ha med just kylan att göra? Är skidan styvare vid kyla och därmed behöver längre eller tjockare valla för att komma ner i snön?

 

Hur tänker ni vid kyla, när temperaturen kryper under -15 alltså.

 

Jag blev glatt överraskad av att jag klarade 23 minus så bra, jag körde underställ, kondomdräkt och Dobsom R90 överst. På händerna hade jag Craft innerhandskar och sedan ett par tunna arbetshandskar (ser ut som skidhandskar, men utan förstärkningar). Huvudet med rånarluva, tunn skidmössa och pannlampa. Inga problem med en timme i kylan, men jag prövade ju inte 7 timmar förstås... hoppas det blir varmare i mars :)

Link to comment
Share on other sites

Kallt och nysnö = Rode Blå super, lika självklart som GundeG´s Gin o Tonic ;)

 

Kallt och lite äldre snö = Vill då vurma en del för Vauhti Orange (Morot) en trevlig burk med skön framföring. Swix VR serien funkar också bra.

 

Kallt och äldre snö, blanka spår = Grunda med blått klister, tunnt!

Link to comment
Share on other sites

Haha, jo det går lite trögt för tillfället. Alla som vill få gratis stenslipning kan komma till Karlstad. ;)

Blå Extra är nog i mjukaste laget vid nysnö och såpass kallt som idag. För mig går Blå Extran bäst i grövre snö. Tycker att Rode går bäst i nysnö av det jag provat.

:cool:

 

Jag får nog titta närmare på denna Rode eftersom det verkar vara lite enighet om att den fungerar bra...

Link to comment
Share on other sites

Kallt och nysnö = Rode Blå super' date=' lika självklart som GundeG´s Gin o Tonic ;)[/quote']

Håller med men hur kallt får det bli innan det finns ännu bättre vallor?

Tja, bra fråga. Men det känns som att det är för kallt för Rode blå super är det nog så kallt så att jag allvarligt överväger att stanna inne :) Ner till -15 funkar det i alla fall mycket bra.

 

Sedan finns ju en gamal räv som inte är oäven: Swix Polar V05.

 

Jag får nog titta närmare på denna Rode eftersom det verkar vara lite enighet om att den fungerar bra...

Har du den inte så är det ett tvång att genast införskaffa. Ingen vallabox är komplett utan en Rode blå super helt enkelt. 60:- mycket väl investerade pengar!

Link to comment
Share on other sites

Trodde jag hade en komplett Vallabox, men jag äger ju inte Rode Blå super.....,har enbart kört med swix vr, med blå-extra under eller enbart blå-extra (på Toko base). Försöker hålla emot för att inte komplicera till det, kostnaden för en burk är ju försummbar, men komplexiteten ökar om du har för mycket som du inte har testat. Men en Rode Blå super har många vurmat för i många trådar så det kanske är en bättre valla än vr40 i nysnö och under -5. En valla till kan nog min lilla hjärna klara av och i det föret kan man nog inte riktigt misslyckas. En parameter som ingen diskuterar, tjockleken, säg att det är -15, Vr40 funkar utmärkt med len framföring om du har den väldigt väldigt tunt, är det -5 och du lägger på Vr40 tjockt är det en helt annan valla som inte kommer att fungera optimalt om det blir minus 15. Tror detta är en del av faran med för mycket vallor, nu om jag börjar med Rode blå super kommer jag inte ha en aning om hur tjockt jag ska lägga den när det är t ex -5, men man lär sig, men det krävs mycket för att lära sig alla vallor för alla dina skidor och alla olika snötyper. Tror det är omöjigt att hitta EXAKT rätt valla med EXAKT rätt tjocklek och längd för ditt spann och din åkstyrka speciellt ofta. Tror inte man hittar ungefär rätt oftare om man har för många burkar och märken att dribbla med.
Link to comment
Share on other sites

Go kväll!

Har följt den här tråden lite grann och många verkar imponerade av Rode blå super, själv tycker jag att den går hur tungt som helst om man jämför med t.ex vallor ur Vauhtis sortiment. Jag har provat många vallor där ur och som Stefan säger så är "morotburken" -1 till-6 en höjdare, len och fin att åka på och slår ut blå extra enligt mig. Självklart har alla sina egna favoriter men Vauhtis vallor är helt klart mina!

Link to comment
Share on other sites

Trodde jag hade en komplett Vallabox, men jag äger ju inte Rode Blå super.....,har enbart kört med swix vr, med blå-extra under eller enbart blå-extra (på Toko base). Försöker hålla emot för att inte komplicera till det, kostnaden för en burk är ju försummbar, men komplexiteten ökar om du har för mycket som du inte har testat. Men en Rode Blå super har många vurmat för i många trådar så det kanske är en bättre valla än vr40 i nysnö och under -5. En valla till kan nog min lilla hjärna klara av och i det föret kan man nog inte riktigt misslyckas. En parameter som ingen diskuterar, tjockleken, säg att det är -15, Vr40 funkar utmärkt med len framföring om du har den väldigt väldigt tunt, är det -5 och du lägger på Vr40 tjockt är det en helt annan valla som inte kommer att fungera optimalt om det blir minus 15. Tror detta är en del av faran med för mycket vallor, nu om jag börjar med Rode blå super kommer jag inte ha en aning om hur tjockt jag ska lägga den när det är t ex -5, men man lär sig, men det krävs mycket för att lära sig alla vallor för alla dina skidor och alla olika snötyper. Tror det är omöjigt att hitta EXAKT rätt valla med EXAKT rätt tjocklek och längd för ditt spann och din åkstyrka speciellt ofta. Tror inte man hittar ungefär rätt oftare om man har för många burkar och märken att dribbla med.

Eller som det stod på instruktionen på Swixburkar från 80-talet "The longer, the thicker, the better, the grip.

Link to comment
Share on other sites

Körde tävling vid -19 snö som fallit dagen innan. Rode Blue super och Blue super extra var klart bättre än Toko vit&mint, Swix VR 45/40 och vauhti K15/18/21. Låt er inte skrämmas av texten -1 -3 och -1 -5 ;)

Förlåt en fråga från en amatör men ,,Eeeeh varför inte Rode Grön -10/-30? vid minus 19?

Eller föjljer den gröna samma felaktiga märkning så den funkar vid -20-40?

Link to comment
Share on other sites

Blue super extra ger bättre fäste och glidet var lika bra eller bättre än med Rodes gröna, vid de tester vi utförde.

 

Generellt används åtminståne in Finska förhållanden alltid en mycket varmare Rode burk än vad som står på burken. Multigrade (0 -2) ner till -7, Blue super till -10 och Blue super extra vid kallare. Och Multigrade används under blue super och super extra ännu vid -14.

 

Tunna lager är vad som gäller!

 

Tips: eftersom pulver inte behövs vid så här kallt kan man använda lite av det sparade pulvret och gnida in det i ändorna på fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...