Anl Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Gissar nog mer på 4-5 minus, och uppehåll under dagen. Möjligen hög luftfuktighet o mycket lätt snöfall tidigt pådagen innan solen bränt lite i natt-dimman. Inte blötsnö utan mer som typ frusen dimma. Alltså flourvallor för strax under nollan? Kanske spåren blir blanka framåt dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Nu får du staka Globe!!! :DNästan så man behövde åkt upp och dragit runt dig. ;)Haha! Nejdå får hoppas på ett par minus! Har ju hört om stigningen till stadion som ska vara rätt dryg har inte lust att staka där! =) Typiskt när de vart lättvallat så länge! Skulle ju va jobbigt att bryta på sitt första lopp hehe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan83 Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Hallå en liten fundering. Om det nuskulle visa sig bli o grader och snöfall. Hur pass kuperat är loppet. Skulle ni som åkt loppet tidigare greja att enbart staka? Eller är det för jobbiga backar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik_73 Posted January 14, 2010 Author Report Share Posted January 14, 2010 Köra ovallat är inte att rekommendera om du inte är väldigt stark i armarna .Nu är nog detta en relativt enkel bansträckning men försök hitta något fäste (burk eller klister) som passar även om det är nästan omöjligt kring 0 och nysnö. Ingen fara att använda klister det är bara att smeta på och köra om det nu är det föret (glöm inte att korta av fästzonen om du kör klister bara) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Hallå en liten fundering. Om det nuskulle visa sig bli o grader och snöfall. Hur pass kuperat är loppet. Skulle ni som åkt loppet tidigare greja att enbart staka? Eller är det för jobbiga backar?Jag stakade på skateskidor förra året och det var mitt bästa lopp den säsongen, man fick bita i uppför backen men jag tappade bara någon enstaka meter som jag sedan gled ikapp direkt och sedan hade jag kanonbra glid resten av varvet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 En titt på väderläget och mina tre poäng i meteorologi från 1978 säger mig att risken för noll o snöfall är väldigt liten! Inga fronter på gång, bara lite hötrycksdimma/moln o nån enstaka lokal by av lätt kallsnö. Att gissa är om solen bryter fram mitt på dagen eller inte, och om det blir fem eller tio minus på morgonen. Dimma o kallt=hög fuktighet ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Jag litar på dig ANL ;) inköpte lite LF Swix paraffin -2 till -8 och en burk blå extra =) Hoppas på de hehe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 -4 och ingen snö föränn efter målgång ser det ut som nu enligt yr.no. Skulle ju inte vara helt fel om det slog in. Siktar på 2:25 och hoppas det räcker för led 3. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Låter fint de ! Vilken fästvalla ska du köra på om de råder sådant väder ? Va tror du om V45 då? Åfan de va fin tid du satsa på... Jag ska under 3.30 i alla fall hoppas jag på! Fast jag startar i motionsklassen står man typ längst bak då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 Är ingen vallaexpert så du får säkert bättre tips av någon annan. Men i minus 4 och ingen snö så ska nog även vi amatörvallare få till fästet hyffsat. Motionsklassen startar längst bak ja. Siktar du på en tid över 3 timmar kommer inte startpositionen ha någon negativ inverkan, du kommer ha gått om plats att åka det tempo du själv vill de sista 40 km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 14, 2010 Report Share Posted January 14, 2010 hehe oki men jag kan ta ett tips av dig också för du e säkerligen bättre än mig =) Oki oki låter bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Är det hög luftkfuktighet o kanske lite rimfrost som fryser om i spåret kan det kanske bli ganske blankt o hårt. Grunda med (lila? blått?)klister och sen blå extra ovanpå skulle kunna bli ett alternativ, kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mollino Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Funderar på att åka upp från Stockholm (Sollentuna) någon mer som planerar att göra det och som vill göra sällskap och samåka upp? Sista anmälningsdag om man inte vill betala 300 kr extra i efteranmälan är i morgon tisdag.Är du, Eda, fortfarande i tankarna på att åka. Jag bor också i Stockholm och funderar så här sent om sider på att köra loppet. Är därmed intresserad av samåkning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Är det hög luftkfuktighet o kanske lite rimfrost som fryser om i spåret kan det kanske bli ganske blankt o hårt. Grunda med (lila? blått?)klister och sen blå extra ovanpå skulle kunna bli ett alternativ, kanske?Oki så då är de klister som gäller alltså... tror inte jag vågar chansa första klistervallningen då, kanske får bli röd tejp eller nåt... typiskt att de inte kunna få vara fortsatt kallt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Tejp tror jag kan komma att bli ett bra val. Fast det kan ju funka bra med bara burk också, om man tar hänsyn till ev hög fuktighet o ev blanka spår. Annars lägger du bara ett tunt lager klister underst istället för att grunda med en hård burk. Låt klistret kallna ordentligt och lägg sedan några vanliga lager av rätt burk ovanpå. Se till att inte skidorna blir för varma så att det blandar sig. men det tunt lager klister kommer att sitta ganska bra på det sandpapprade belaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 oki oki låter bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan83 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Någon som vet hur många väteskekontroller det finns? Är det en kontroll per varv? Mao 3 st. Vilken burk tror ni funkar bäst Swix vr 45 lr Rode super extra ( -1 -5) eller swix blå extra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag körde på v45 idag och hoppas på samma väder i morgon, hade bra fäste ! undrar också över vätskekontrollerna ? behöver man vätskebälte vill ju gärna slippa det! Daniel Tynell är tydligen med står de i startlistan! fyfan då lär man staka på för att inte bli varvad hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Jag körde på v45 idag och hoppas på samma väder i morgon, hade bra fäste ! undrar också över vätskekontrollerna ? behöver man vätskebälte vill ju gärna slippa det! Daniel Tynell är tydligen med står de i startlistan! fyfan då lär man staka på för att inte bli varvad heheKom bara ihåg att ladda med att käka bisarra mängder pasta ikväll så är det bara att ta rygg på Tynell när han varvar dig! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Hehe japp laddar för fullt...Nu sätter jag i mig en Vitargo påse :D tänkte att jag skulle tävla mot tynell! Fast jag kör dock ett varv mindre! Men känns som ett bra mål hehe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Kör hårt i morgon grabbar! Ser ni någon som ligger i skogen med skidorna i vädret så är de bara jag! inget att oroa sig för ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Kör hårt i morgon grabbar! Ser ni någon som ligger i skogen med skidorna i vädret så är de bara jag! inget att oroa sig för ;)Hur gick det? Edit:Resultatlista finns här...http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_218213/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 2:34 på mig. Jäkligt löst för stavfästet passade inte en rullskidåkare på 90 kg. Bara ta nya tag mot led 3 för dagens tid kommer inte räcka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Härligt Pejja! Bröt efter cirka 3 mils åking ! Förjävligt! Kontrollremmen på staven gick av så jag tappade humöret hehe... Gick fan inte att åka utan!!! SKigoo stavar är fan helt talanglösa =) Som du sa stavfästet va inte heller de bästa..stavarna försvann i snön stup i ett! Hade cirka 2 timmar vid 3 mil ! Så tempot är jag riktigt nöjd med! Men startade absolut längst bak så hade ett jävla jobb med att åka om folk! Men det var riktigt kul att åka i alla fall! Tog för övrigt rygg på D Tynell när han varvade mig :D MEn orkade bara 300 meter kanske sen kom syran haha! Och fyfan för backen upp mot stadion den va inte att leka med :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Härligt Pejja! Bröt efter cirka 3 mils åking ! Förjävligt! Kontrollremmen på staven gick av så jag tappade humöret hehe... Gick fan inte att åka utan!!! SKigoo stavar är fan helt talanglösa =) Som du sa stavfästet va inte heller de bästa..stavarna försvann i snön stup i ett! Hade cirka 2 timmar vid 3 mil ! Så tempot är jag riktigt nöjd med! Men startade absolut längst bak så hade ett jävla jobb med att åka om folk! Men det var riktigt kul att åka i alla fall! Tog för övrigt rygg på D Tynell när han varvade mig :D MEn orkade bara 300 meter kanske sen kom syran haha! Och fyfan för backen upp mot stadion den va inte att leka med :DTrist med kontrollrem som går av. Måste vara extremt ovanligt om inte stavarna är gamla och slitna. Otur! Imponerande att orka ta rygg på Tynell i några hundra meter, för det lär ha gått undan! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.