Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Men snälla SKIDGURUN


MR FYS

Recommended Posts

Jag tror att de flesta som tränar och tävlar i konditionsidrotter sköter sitt drickande så att det inte påverkar resultaten negativt. Sen finns det givetvis undantag, men det finns det även i det träningsfria livet också, i mycket mycket större omfattning.

Före 30 års ålder blev det väl en och annan fylla, men sen jag bildade familj 1978 har jag bara varit onykter två gånger. Däremot har det hänt ofta att jag tagit en snaps och en öl till söndagsmiddagen som belöning för genomförd distansträning och någon gång har det väl hänt att det "snurrat till" en 5-10 min, men jag har inte haft någon som helst känning dagen efter.

 

I början när jag åkte Vasaloppet blev det en hutt efter loppet för att "lugna ner magen". Sen var det fest på kvällen med dans och då krävdes det lite "eldvatten" för att få fart på benen igen. Men med tiden har jag "dackat av" och skippat festen på kvällen och nöjt mig med en liten aptitretare innan maten.

 

Jag tror det har stor psykologisk betydelse för många vasaåkare att få släppa lite på sin återhållsamhet med alkohol - efter loppet har man ändå inget att förlora - loppet är ju kört och man kan unna sig att fira lite att man klarat provet.:)

 

Mot förkylning använder jag C-vitamin 3-4 tabl/dag + Kan Jang, tycker inte sprit har verkan för bekämpning av förkylningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget emot nykterister.... Jag dricker ytterst sparsamt under säsongen...

Men det jag stör mig på är att så många anser att skidåkare och andra idrottsmän är sådana renlevnadsmänniskor...

Hur kan du störa dig på det?

 

Det är väll en jättebra myt? Tycker det är bra om barn och ungdomar tror att duktiga idrottare (förebilder) inte dricker så länge som möjligt, eller? Jag menar det är ingen risk att det inte skulle komma i kontakt med alkohol senare i livet och på så sätt "missa något" ändå.

Link to comment
Share on other sites

finns det verkligen folk som kör vasan helt spiknyktra ?

ett par glas riktigt mörk och kall öl är det bästa som finns inför ett långlopp, fullpackat av kolhydrater !

Det går tydligen under loppet också, men jag tror det räknas som doping egentligen va?

 

Det är väl helt personligt om man vill dricka eller inte, valet är fritt om man är över 18. Däremot kan jag inte rekommendera ett hårdpass rullskidor på morgon efter en whiskyprovning... Trodde jag skulle dö. Men efter passet så mådde jag ganska fint faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att vi använder begreppet Stroh rom lite slarvigt här i tråden.

 

Stroh är ett av fabrikaten på Inländer rum. Det finns andra fabrikat också tex Spitz och Gautier Mückstein. Att kalla inländer rum för Stroh rom är lite som att kalla Burkvalla för Swixvalla.

 

För övrigt anser jag att Inländer rum inte ska drickas ren utan som tillsats i Jäger te, heisse Schokolade, B52 och som ingrediens i bakning och matlagning.

 

Efter eget experimenterande kan jag också meddela att min fysiska prestation försämras av både vanlig rom och Inländer rum och all annan alkohol också för den delen.

Däremot påverkas humöret positivt på kort sikt men negativt på lång sikt. (men det visste ju alla redan)

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att Emelie Öhrstig gurglade whisky dan innan sitt VM-guld då hon kände sig lite vass i halsen. Brukar själv göra det ibland och det bygger väl på samma teori som flera av naturläkemedlen, att döda bakterierna där de uppträder först dvs i halsen. Så förklarade iaf den lokala hälsokosten för mig hur ett av hans mirakelpreparat funkade.

 

Själv dricker alkohol mycket sparsamt under säsongen(och även annars, förutom vid fest då det kan bli några glas). Men en öl eller ett glas vin till maten nån gång ibland är knappast skadligt tvärtom. Alkohol är väl egetnlgien en form av naturläkemedel i rätt dos..knappast nyttigt att överdosera andra medel helller. Men det kan vi lämna därhän för det var inte det tråden handlade om.

Link to comment
Share on other sites

"En stor stark hjälper kroppen att återhämta sig efter ett hårt träningspass.

 

I senaste numret av Runners World hyllas ölen som den perfekta återhämtningsdrycken efter ett hårt träningspass.

 

En öl direkt efter ett träningspass kan för vissa kännas som om träningen var helt i onödan. Inget kunde vara mer fel. Efter ett pass behöver kroppen kolhydrater och då är både ölen i sig, liksom alkoholen, bra källor. Det är också så att öl innehåller många mineraler och vitaminer som är bra för den som sportat.

 

Det gäller även kvällen innan ett lopp, vilket kanske överraskar än mer. En öl innan kan nämligen hjälpa kroppen att slappna av. Däremot avråds den som aldrig druckit öl att plötsligt ta sig ett glas innan ett lopp. Alkohol för den ovane har en direkt försämrande inverkan på prestationen, eftersom bara en liten mängd alkohol stör sömnen för den som inte druckit alkohol tidigare.

 

Direkt innan ett lopp är dock öl inte att rekommendera, eftersom den är vätskedrivande. Den som träna behöver all vätska den kan få. Det tar ungefär tre timmar att förbruka en stor stark så närmare än så är ölen inte lämplig att inta, påminner tidningen om.

 

Öl är gjort av humle, malt, jäst och vatten, ingredienser som alla är bra för kroppen. Att vin innehåller antioxidanter är känt, men att öl också gör det är inte lika spridd kunskap.

 

Mer än en stor stark, eller eventuellt två, rekommenderas dock inte av tidningen."

 

 

* Antioxidanter. Öl innehåller humle, malt, jäst och vatten – bra ämnen för en tränande kropp och kan motverka cancer.

 

* Mot högt blodtryck. Öl innehåller framför allt b-vitaminer som niacin, riboflavin, pyridoxin och folat. Öl innehåller också mycket kalium och lite natruim och är därför bra mot högt blodtryck.

 

* Motverkar kolesterolet i blodet, vilket minskar risken för hjärtinfarkt.

 

* Fibrer. En liter öl innehåller i genon´msnitt 20 procent fibrer av det rekommenderade dagsintaget. Öl förbättrar matsmältningen och gör upptaget av födan långsammare.

 

* Drick inte öl om du är skadad, alkoholen fördröjer läkningstiden och motverkar kroppens immunförsvar.

 

 

Har ni provat?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...