Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Axlarna!


globe86

Recommended Posts

Hallojsan! Har ett stort problem när jag diagonalåker och det är att jag bli sjukt trött i axlarna! Nästan som brännande mjöksyra... Har frågat lite folk om de känner lika men Nej blir deras svar... Så vad gör jag för fel och är det någon annan som upplever samma sak ?
Link to comment
Share on other sites

DU ser rätt grov ut, kanske är det just det du får i axlarna? Om du böjer armarna mer i armbågarna, belastar det mindre på axlarna, sen tar det lite olika hur brett man sätter i stavarna,. stavlängd osv. Svårt att säga utan att ha sett dig!?
Link to comment
Share on other sites

Tror att du åker mycket på armarna istället för bena, men sluta inte åk med armarna för de, för snart kommer du att bli van att åka på detta viss.

Men det du ska göra är att använda dina ben lite mer och försöka jobba på stort med dem.

Och om du sedan använder armarna som nu så kommer det att gå riktigt fort för dig på skidorna.

Hoppas att de är enligt denna teori. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå, ett bra tips är faktiskt att anmäla sig till ett skidläger som de gör reklam för, 3-4 dagar med teknik och träning. ANdra här på forumet kanske har tips på bra läger? Eller klubbar med teknikträning även för ickeelit?

 

Jag tror att de flesta av oss har lättare att "kötta" på med fysisk träning och svårare att lägga in teknikpass, gärna med videoinspelning. De behövs inte så mycket, men det är svårt om man är ensam!

Link to comment
Share on other sites

Jag känner också av axlarna och det är nog, i mitt fall, som skiforfun säger, att jag åker för mycket med armarna vid diagonalåkning. Jag har känt lite smärta i armbågarna vid långa pass eller många pass utan vila. Det känner jag bara när jag diagonalar och inte vid stakning. Är nog rädd att tappa fästet och kompenserar då med armkraft.

Får ge mig ut och teknikträna utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

Kan bero på många saker, allt från ovana, tillfällig överbelastning eller för långa stavar. Förmodligen gör du inget fel, är det mjölksyra så kommer det ge med sig med tiden. Sedan är det ju så att man är lite olika konstruerade och har olika förutsättningar för olika kroppsdelar. Själv har jag tränat ganska mycket gym i många år, mestadels överkropp, och de senaste ett och ett halvt året utan avbrott (bortsett från sjukdom och resveckor) kört 2-7 timmar (oftast runt 4-5timmar) stakning på inlines och rullskidor varje vecka. Trots det är jag svag i triceps och det är de muskler jag lättast drabbas av överbelastning i.
Link to comment
Share on other sites

Jag får också mjölksyra och blir trött i axlarna vid diagonalåkning. Jag har under hösten testat tung styrketräning för axlarna men märker ingen större skillnad. Jag har lärt mig att leva med det.

Hur tränar du tung styrke träning då?

viktigt att man kör rätt annars så kan man bli ruskigt seg och få motsatt effekt av det.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte får ont av tung stakning men av diagonalåkning känns det ju inte som att det är muskeltrötthet på grund av mjölksyra. Däremot tänker jag mig att rörligheten behöver utredas. Bedömer du att du har god rörlighet i axlar och bröstrygg?
Link to comment
Share on other sites

Jag får också mjölksyra och blir trött i axlarna vid diagonalåkning. Jag har under hösten testat tung styrketräning för axlarna men märker ingen större skillnad. Jag har lärt mig att leva med det.

Hur tränar du tung styrke träning då?

viktigt att man kör rätt annars så kan man bli ruskigt seg och få motsatt effekt av det.

Vad är då rätt träning ? När jag kör gym brukar jag köra cirka 3 övningar tex på axlarna.. ibland 5*10 på basövningen tex militärpress och sen 3*10 på de andra två.. Men sen växlar jag och kör tex 5*5 veckan efter...Är ganska välutvecklad just i axelpartiet på kroppen. Kanske därför jag drar på mig syra lättare där?

Link to comment
Share on other sites

globe86, Ont i axlarna (och ländryggen) löser man bäst genom förberedande övningar som "snoddrag" och ryggresningar innan säsongen! och då är det många upprepningar som gäller (om du vill ha hög eller låg belastning väljer du själv bara du orkar 100 reps, ha,ha.)

 

Lite sent att komma dragande med förebyggande träning nu! Så här kommer några konkreta tips:

 

Håll löst i staven! greppa inte handtaget utan häng i remmen.

Prova kortare stavar (om du vill lära dig perfekt diagonalteknik får de inte vara längre än att du orkar "snärta" med handleden). kortare stavar kommer att spara axlarna, men du kommer att torska spurtstriderna med polarna där det är platt och isigt. ;)

 

Prova följande teknikövning i en svag "mota": Åk växelvis med stavarna i luften (ca 10 tag) sedan med stavarna igen, upprepa. Försök att åka så att fästet kommer från benen och att armarna bara ger fart!

Försök lära in en teknik där stödbenet är så långt fram som möjligt och kroppen upprät (hög höft, rak överkropp) då får du mer vikt på fästvallan. och slipper du hänga på stavarna. Om det släpper, är det bättra att sjunka ner i knät, inte höften.

 

Om du lyckas tyda detta och testar, så berätta gärna om du upplever nån förbättring...

Link to comment
Share on other sites

Hehe fina tips här! Vet inte om jag vill ha kortare stavar tror jag förlorar för mycket i stakningen då... :D Känns som de är på gränsen i stakningen och det är ju det jag kör mest... MEn ska prova teknkövningarna är säkert där det brister helt enkelt!

 

Kan du förklara dom där snoddragen =) ?

Link to comment
Share on other sites

Hehe fina tips här! Vet inte om jag vill ha kortare stavar tror jag förlorar för mycket i stakningen då... :D Känns som de är på gränsen i stakningen och det är ju det jag kör mest... MEn ska prova teknkövningarna är säkert där det brister helt enkelt!

 

Kan du förklara dom där snoddragen =) ?

Kolla här: http://www.refit.se/ och leta på deras SkiExpander.

Men spara dem till försäsongen annars får du nog ännu mer överbelastade axlar.

 

Tung styrketräning med få reps. har visats sig fungera utmärkt för elitskidåkare.

Men komplettera gärna med övningar med många repetioner typ snoddrag (fast kanske inte just under säsongen).

Link to comment
Share on other sites

Hehe fina tips här! Vet inte om jag vill ha kortare stavar tror jag förlorar för mycket i stakningen då... :D Känns som de är på gränsen i stakningen och det är ju det jag kör mest... MEn ska prova teknkövningarna är säkert där det brister helt enkelt!

 

Kan du förklara dom där snoddragen =) ?

Jag hade liknade problem med axlarna för ett par årsedan...

Har sedan den tiden kortat av stavarna i omgångar... Har nog gått ner 4-5 cm i längd.

Tycker inte jag tappat så mycket i stakningen...och det lilla jag tappat har jag kompenserat med lite högre frekvens.

 

Testa lite kortare stavar och tycker du tappar för mycket så kan du gå tillbaka...men kan vara ett bra sätt att hitta tekniken...

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår på en kuperad bana med mycket digonalning... tänkte på att hålla ner axlarna och jobba mer med benen... Och visst det kändes mycket bättre men direkt jag började "kräma" på så fick jag känningar i axlarna...

 

Får nog helt enkelt lita mer på fästet... Svårt de där att slappna av för direkt man inte trycker ner med skidan hårt så släpper de ju, eller om man inte har 100 % fokus... Vetefan om mina skidor är för hårda för jag upplever att jag lär trampa ner riktigt ordentligt för att de ska bita i riktigt bra... Och det är ju ganska jobbigt de också =) Men de kanske ska vara så?

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår på en kuperad bana med mycket digonalning... tänkte på att hålla ner axlarna och jobba mer med benen... Och visst det kändes mycket bättre men direkt jag började "kräma" på så fick jag känningar i axlarna...

 

Får nog helt enkelt lita mer på fästet... Svårt de där att slappna av för direkt man inte trycker ner med skidan hårt så släpper de ju, eller om man inte har 100 % fokus... Vetefan om mina skidor är för hårda för jag upplever att jag lär trampa ner riktigt ordentligt för att de ska bita i riktigt bra... Och det är ju ganska jobbigt de också =) Men de kanske ska vara så?

Jag ställer några frågor utifrån det du skrivit i tråden...

 

- Hur lång är du? Hur långa är dina stavar, från ytterst på metallspets till längst upp på handtagets plast? Vilka stavar kör du med (bra veta eftersom olika handtag sticker upp olika mycket ovanför handen).

 

- Du skulle lossa handtagen och trycka ner handtagen ytterligare har du skrivit...är inte handtagen ordentligt nedtryckta på stavarna? Tycker att det låter lite märkligt...

 

Kom just att tänka på...i det här loppet http://svtplay.se/v/1837490/skidor/langdskidor__tour_de_ski__herrarnas_10_km_klassiskt?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,1837490/sb,p104208,6,f,-1 kan man studera olika diagonal- och staktekniker rätt bra. Tyskarnas diagonalstil är lite komisk...men jag tycker att den är rätt avslappnande, mer benjobb och rakare överkropp, känns som att den fordrar mindre jobb, men jag får inte riktigt samma fart med den som med en mer framåtlutande och "flytande" stil.

 

Vid 43,20 in på filmen syns det väldigt tydligt på Jens Filbrich hur tyskarna diagonalar...för den som har problem med axlarna kan det vara något att fundera på när man jobbar med tekniken, tyskarna håller armföringen väldigt nära kroppen, vilket sparar axlarna en hel del.

Link to comment
Share on other sites

Hallojsan! Har ett stort problem när jag diagonalåker och det är att jag bli sjukt trött i axlarna! Nästan som brännande mjöksyra... Har frågat lite folk om de känner lika men Nej blir deras svar... Så vad gör jag för fel och är det någon annan som upplever samma sak ?

du har för långa stavar

Link to comment
Share on other sites

Hallojsan! Har ett stort problem när jag diagonalåker och det är att jag bli sjukt trött i axlarna! Nästan som brännande mjöksyra... Har frågat lite folk om de känner lika men Nej blir deras svar... Så vad gör jag för fel och är det någon annan som upplever samma sak ?

men det har ju alla hurtibullisar...

Link to comment
Share on other sites

Var ute igår på en kuperad bana med mycket digonalning... tänkte på att hålla ner axlarna och jobba mer med benen... Och visst det kändes mycket bättre men direkt jag började "kräma" på så fick jag känningar i axlarna...

 

Får nog helt enkelt lita mer på fästet... Svårt de där att slappna av för direkt man inte trycker ner med skidan hårt så släpper de ju' date=' eller om man inte har 100 % fokus... Vetefan om mina skidor är för hårda för jag upplever att jag lär trampa ner riktigt ordentligt för att de ska bita i riktigt bra... Och det är ju ganska jobbigt de också =) Men de kanske ska vara så?[/quote']

Jag ställer några frågor utifrån det du skrivit i tråden...

 

- Hur lång är du? Hur långa är dina stavar, från ytterst på metallspets till längst upp på handtagets plast? Vilka stavar kör du med (bra veta eftersom olika handtag sticker upp olika mycket ovanför handen).

 

- Du skulle lossa handtagen och trycka ner handtagen ytterligare har du skrivit...är inte handtagen ordentligt nedtryckta på stavarna? Tycker att det låter lite märkligt...

 

Kom just att tänka på...i det här loppet http://svtplay.se/v/1837490/skidor/langdskidor__tour_de_ski__herrarnas_10_km_klassiskt?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,1837490/sb,p104208,6,f,-1 kan man studera olika diagonal- och staktekniker rätt bra. Tyskarnas diagonalstil är lite komisk...men jag tycker att den är rätt avslappnande, mer benjobb och rakare överkropp, känns som att den fordrar mindre jobb, men jag får inte riktigt samma fart med den som med en mer framåtlutande och "flytande" stil.

 

Vid 43,20 in på filmen syns det väldigt tydligt på Jens Filbrich hur tyskarna diagonalar...för den som har problem med axlarna kan det vara något att fundera på när man jobbar med tekniken, tyskarna håller armföringen väldigt nära kroppen, vilket sparar axlarna en hel del.

Hallo.. Jag är 177 cm lång och har 145cm Skigoo Elit stavar.

 

Jo det är så att jag upplevde att stavarna kändes lite korta när jag stakade så jag värmde av handtagen och satte dit dom igen, fast jag tryckte inte ner dom längst ner. Så stavarna är ungefär 147-148cm nu...

 

På en sida står det att stavarna ska vara "ungefär" 177 * 0.85 i mitt fall och det får jag till 150 cm... Sen läser man ju mycket att en riktlinje är cirka 30 cm kortare stavar än längd..

 

Ja jag tycker inte stavarna borde vara för långa...

 

Ska kolla in de där loppet du skrivit om...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...