Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Frida Karlsson sex sekunder fre Charlotte Kalla i premiren

Burman vinnare fre Hggstrm i Gllivare

Fanny Axelsson och Daniel Duhlbo - Vasaloppets kranskulla och kransmas

Stina Nilsson str ver Gllivare!

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

LCHF:are - erfarenheter och uppladdning inför långlopp

• Vänligen logga in för att kunna svara
76 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Erfarenheter av Öppet spår måndag med LCHF och diabets typ-1.

Träningsmässigt körde jag två korta och hårda pass måndag och onsdag veckan innan, vilade sedan. Åt som vanligt men lite mer sista dagarna, fortfarande inga kolhydrater förstås bortsett från dem som finns i mandel och hasselnötter. Två nätter före loppet sänkte jag nattdosen från 4 till 3.
En halvtimme före starten mätte jag mitt blodsocker, låg på 4,5 som är lite för lågt och tog tre druvsocker för att puffa upp det. Mätte igen i Mångsbodarna och hade 12,5. (en person utan diabetes ligger konstant kring 5-6) Framme i Evertsberg tog jag min första mugg sportdryck, det bev en till längre fram, annars drack jag bara vatten och buljong. Hade 6,7 vid målgång, åt två burkar konserverad makrill och mandel i omklädningsrummet, stabil på en enhet insulin.

Körde ganska hårt i början och låg länge runt 85 % av maxpuls, det är ju så lätt att ryckas med i rusningen. Den största nyheten jämfört med andra år var att jag kände mig riktigt fräsch i slutet, jag åkte om många och hade inga problem med att gå ut i det orörda snöspåret för att staka om. Förut har jag känt tydlig energibrist på slutet, nu hade jag visserligen mycket bättre glid än i fjol men jag tror att det dessutom var frågan om bättre tillgång på energi. I gengäld kunde jag känna viss energibrist i början då jag låg på hög puls.

Detta öppna spår var menat som ett experiment för att se om det gick att köra utan att äta kolhydrater. Jag har vant kroppen att avstå sedan början av november och det verkar ju som om min kropp lärt sig. Andra år har jag varit tvungen att peta i mig något sockerhaltigt en gång i kvarten så den här varianten kändes mer rofylld på nåt sätt, jag kunde koncentrera mig mer på själva åkningen tyckte jag.

Dagen efter, ovanligt fräsch.

Härligt att höra! Även om det funkat förträffligt hittills så ska det ju erkännas att en viss osäkerhet smyger sig på de sista dagarna, ska det verkligen funka att köra utan kolhydrater...

Mora-nisse

Mora-nisse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg
Hej alla!

Tänkte bara höra med er som åt och laddade med LCHF INNAN vasaloppet och inte er andra. Själv så har jag ätit fett och protein i ett år och knappt inga kolhydrater innan loppet bortsett från grönsaker och frukt, men ingen pasta eller någon annan snabb kohlydrat. Under loppet så de första kontrollerna drack jag bara vatten och allt gick bra, men fick en svacka i evertsberg. Då var frågan : Ska jag ta till sportdryck och bulle eller ska jag fortsätta med mitt vatten och en banan. Då jag var sliten så tog jag till sportdryck och all annan snabb variant under loppet som erbjöds. Jag blev lite piggare och skidade in på dryga 7.30. Någon som har erfarenhet av detta, då min egentliga fundering är om jag hade fortsatt på mitt inslag att bara dricka vatten och ta en banan om jag då haft samma tid eller sämre eller kanske bättre.... Tyck till bara ni som gått på LCHF.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
Har kört LCHF sedan ett år tillbaka och egentligen bara haft positiva erfarenheter, ändå fanns en stor osäkerhet inför Vasaloppet. Jag hade beslutat att ta det ganska lugnt 4 första milen tills man tagit alla backarna före och efter Risberg enligt åkprofilen håller jag i princip samma placering tom Risberg. Väl däruppe kände jag mig pigg och tryckte på ordentligt till Evertsberg och började plocka rejält med placeringar och förstod att det skulle nog hålla till mål. Var lite sliten i Oxberg och fram till Hökberg sedan försökte jag trycke på sista 2 milen och kroppen svarade otroligt bra, har aldrig varit så pigg sista milena. Plockade ca 6-700 placeringar sista halvan av loppet.

Även om man givetvis blir sliten och trött så kände jag mig aldrig tom och utan kände mig förhållandevis fräsch och piggare än vanligt genom hela loppet, inga riktiga dippar eller nära-döden-upplevelser denna gång. Även under de passager när det gick tyngre så höll jag min placering eller tom tog placeringar.

Gjorde mitt bästa lopp nånsin placeringsmässigt och tog 1500 placeringar jämfört med förra året. Kändes efteråt som att det var nära max jag kunde gjort den här dagen med tanke på sista månaden innan loppet vart lite strulig. Möjligen kunde jag gått hårdare första halvan, men det brukar straffa sig. Ser redan framemot nästa års lopp.

Jag drack enbart vatten och buljong tom Evertsberg, i Oxberg och Eldris blev det även blåbär samt gelen i Hökberg. Tror detta kan vara en riktigt vass kombination att träna och ladda på fett men sedan boosta med socker under loppet...när väl fettförbräningen är igång tror jag sockret inte har så mycket negativa effekter utan snarare lite kickboost iaf under senare delen av loppet när man börjar bli tung i huvet.

Är mycket nöjd och kommer helt klart fortsätta men kommer att testa med lite olika toppingvarianter under och innan lopp. Och så underbart skönt att slippa kolhydratladdning och Vitargo....

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 557 inlägg

Gjorde mitt bästa lopp nånsin placeringsmässigt och tog 1500 placeringar jämfört med förra året.

Hade hellre sett att du tog 1498 placeringar istället! :(

Bumlingen

Bumlingen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Jag har avhandlat lite i detta ämne i annan tråd, men tar lite snabbt här också.

Efter ett år med LCHF:

ca 1h15 min bättre tid
ca 3000 platser bättre

Den som tror att jag kommer att fortsätta med LCHF räcker upp en hand!!

Under loppet drack jag sportdryck och vatten vid varje kontroll. I Evertsberg, Hökberg och Eldris tog jag en gel. Nu sitter jag här med lite huvudvärk och väntar på att socker-giftet ska lämna kroppen och jag ska hamna i skön ketos igen.

Känns dock, precis som Kustlöparen säger, att det är bra med sportdryck/gel under ett sånt här lopp för att boosta. Gelen jag tog i Eldris var en special som innehöll koffein. Kände mig som en duracellkanin efter det och körde om många trots sämre glid. Man ska nog dock vara aktsam med sån gel för jag tror att när energin väl sinar så sinar den ordentligt. Kändes som det var på väg sista km, men då var ju målet nära. Tidigare i loppet tror jag man gör sig en björntjänst att ta en sådan gel.

Nästa år ska det bli medalj (3 min ifrån i år). Återstår att se om man får behålla den här fördelen till nästa år eller om det är många som kommer att testa LCHF under sommaren...

Kung Magnus

Kung Magnus

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Intressanta erfarenheter! Jag har också varit med i tråden tidigare. Ett år med LCHF (+knäckebröd för magen). Kände i samband med längre pass innan loppet att det saknades lite krut i armarna, i övrigt bara fördelar med kosthållningen. Testade mindre kolhydratökning innan helgpassen samt Gavleloppet, fick den lilla extra styrkan och ändå uthålligheten vid övergången till ren fettförbränning. Vasaloppet: LCHF som vanligt men en portion rött ris på kvällen innan och "vanlig havregrynsgröt" på morgonen samt fläskpannkaka. Funkade finfint på Vasaloppet drack blåbär, vatten och buljong. Tuggade lite pannkaka igen i Tennäng samt som några fler i tråden, toppade med socker via coca cola på slutet. Gick bra, trött men snabb återhämtning efter loppet. Detta var grejen! Och skönt att slippa Vitargo carboloader och allt annat gokka man proppat förr. Tack för alla inlägg som hjälpt en då man tvekat ibland. P.S inte en förkylning på hela vintern!

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 557 inlägg
Har inte heller varit sjuk i vinter trots att jag äter kolhydrater!

Kung Magnus

Kung Magnus

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Har inte heller varit sjuk i vinter trots att jag äter kolhydrater!

Jamen fortsätt med det då.

Pinello

Pinello

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Hei

Kjenner noen til forskningsrapporter som måler glycogen ved muskelbiopsi i hviletilstand, og RQ (http://en.wikipedia....ratory_quotient) under aktivitet for personer som følger LCHF?

mvh

Falken

Falken

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Har åkt Vasaloppet över 20 gånger, mestadels med kolhydratuppladdning innan. Men i år åkte jag, lchf-laddad. D v s inga kolhydrater alls. Däremot mycket fett, kött och fisk - alltså samma lchf-kost som jag levt på de senaste tre åren (och därmed hamnat på normala blodsockernivåer - jag låg på gränsen till typ 2-diabetes).
Åkte årets lopp på 6.36. Min bästa tid sedan sex år tillbaka.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 002 inlägg

Skulle vara kul om någon som kört LCHF under en längre period gjorde ett VO2 test med RQ, där man ju faktiskt ser exakt hur mycket kolhydrater och fett som förbränns hela tiden. Såna test är ju enkla att göra.

Jag är ju "lite" skeptisk till att man skulle kunna bränna mestadels fett vid en intensitet motsvarande 85%-90% av maxpuls som man ju faktiskt kommer ligga på under långa delar av Vasaloppet.

Gjorde ett VO2 maxtest på GIH i ett forskningsprojekt, började äta LCHF-kost (har ingen aning om jag tror på det) mellan försöken. Vid VO2 max var RQ 1,1 när jag åt vanlig kost, och 0,93 efter typ 4-5 dagars LCHF. Har ingen aning vad det innebär, bara att testledaren insåg att jag åt fettkost på RQ eller RER värdet som det står i utskriften, hade lite högre VO2max gång två, veckan efter, vilket iofs de flesta tydligen brukar ha efter att man vant sig, 4,86l/min. Första gången 4,65l/min.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Skulle vara kul om någon som kört LCHF under en längre period gjorde ett VO2 test med RQ, där man ju faktiskt ser exakt hur mycket kolhydrater och fett som förbränns hela tiden. Såna test är ju enkla att göra.

Jag är ju "lite" skeptisk till att man skulle kunna bränna mestadels fett vid en intensitet motsvarande 85%-90% av maxpuls som man ju faktiskt kommer ligga på under långa delar av Vasaloppet.

Gjorde ett VO2 maxtest på GIH i ett forskningsprojekt, började äta LCHF-kost (har ingen aning om jag tror på det) mellan försöken. Vid VO2 max var RQ 1,1 när jag åt vanlig kost, och 0,93 efter typ 4-5 dagars LCHF. Har ingen aning vad det innebär, bara att testledaren insåg att jag åt fettkost på RQ eller RER värdet som det står i utskriften, hade lite högre VO2max gång två, veckan efter, vilket iofs de flesta tydligen brukar ha efter att man vant sig, 4,86l/min. Första gången 4,65l/min.

RER (respiratory exchange ratio) anger hur stor del koldioxid man andas ut i förhållande till hur mycket syre man andas in. utifrån detta kan man sedan räkna fram energiförhållandet mellan kolhydrat och fett, desto högre värde desto större andel kolhydrat används. Vid värden över 1.0 används övervägande kolhydrat och vid värden ner mot 0.7 nästan enbart fett.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

RER (respiratory exchange ratio) anger hur stor del koldioxid man andas ut i förhållande till hur mycket syre man andas in. utifrån detta kan man sedan räkna fram energiförhållandet mellan kolhydrat och fett, desto högre värde desto större andel kolhydrat används. Vid värden över 1.0 används övervägande kolhydrat och vid värden ner mot 0.7 nästan enbart fett.

Om en normalätande person tränar ca 4-5 timmar utan att äta kolhydrater, då borde väl inte finnas mkt kvar att ta av. Får man då samma RER som en strikt LCH:are har redan vid start och/eller kan man se det på ngt annat värde?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Om en normalätande person tränar ca 4-5 timmar utan att äta kolhydrater, då borde väl inte finnas mkt kvar att ta av. Får man då samma RER som en strikt LCH:are har redan vid start och/eller kan man se det på ngt annat värde?

Jag är ingen expert på detta men jag gissar att du skulle få en lägre RER men samtidigt säkerligen vara tvungen att sänka tempot och då försvinner ju poängen. Ett lågt RER är ju bara bra om man kan upprätthålla samma fart.

Jag kom i kontakt med begreppet när jag Googlade på forskningsrapporter om lågkolhydratkost och idrott. I dessa rapporter uppnådde lågkolhydratgruppen alltid ett lägre RER.
Poängen med dessa undersökningar dock snarare om toppning inför tävlingar än eventuell fördel av lågkolhydratkost. Upplägget var typ att man körde lågkolhydrat under 1 vecka och därefter kolhydratladdade en dag och sedan hade man testlopp på detta. Man sänkte RER man kunde inte se några stora skillander i prestation.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 697 inlägg
Ätit enligt LCHF sedan i Maj och minskat med 15 överflödskilon och mår mycket bättre både i magen och kroppen i övrigt.
Funderar dock hur jag ska göra under vasan. Första skidloppet sedan jag minskat på kolisar.(Här i norr börjar säsongen efter vasan.) Halvmara och långpass på skidor i 4-5 mil har dock gått utmärkt. Men antingen tiden eller intensiteten är ju mycket lägre då.
Ska jag köra på Lchf, kolhydratladda eller tillföra kolhydrater i senare skede av loppet? Är dock orolig för hur magen ska klara sig med kolisar då den verkar blivit ganska känslig för sådana.
Ni som provat, hur har era magar klarat omställningen från få till plötsligt många kolisar?
(Ps. Lite kul att köra i AXA,s färger utan kolisar. Är det Ok, Peja Ds.)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg
Jag rekommenderar dig att tillföra kolhydrater under hela loppet om du vill prestera så bra som möjligt. Självklart ska du kanske testa hur det går, innan.

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg
Jag äter enligt liberal lchf för att lära kroppen fettdrift samt hålla mig frisk. Har lyckats bra med det hittills. Har inte varit sjuk sen jag ställde om. Däremot så laddar jag alltid upp med kolhydrater och tillför så mkt jag kan under tävlingen för maximal prestation (hälsa och tävling är inte samma sak). Dock bör du nog testa en rejäl uppladdning och sportdryck på träningen för att se hur kroppen reagerar.
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg

Vad äter man till frukost tävlingsdagen?

Det här är för er som är intresserade av "train low - compete high". 

Jag äter LCHF, typ, och har funderat på hur en kolhydratladdningen skulle se ut. Framför allt vad man skall äta till frukost tävlingsdagen. Jag hittade en forskningsartikel där två grupper kolhydratladdade inför ett uthållighetsprov. Den ena gruppen åt snabba kolhydrater till frukost, den andra fettrik frukost med mycket lite kolhydrater. Båda grupperna tog kolhydrater under loppet. Gruppen som åt fettrik frukost klarade sig bättre. Förklaringen var att kolhydrater innan loppet ger minskad fettoxidation, varför kolhydratdepåerna tar slut fortare. När kroppen väl har kommit igång kan man ta kolhydrater utan att att störa fettoxidationen.

Jag har letat men inte hittat tillbaka till artikeln och inte hittat något annat om vad man äter innan loppet när man kör train low compete high. Vore trevligt om någon hittar någon referens.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Intressant diskussion!

Jag har ätit LCHF inspirerat under några år och mår allmänt bättre, bättre mage etc.

Har kört sportdryck på tävling 40km och Vasaloppet, men inte laddat med kolhydrater innan. På 40km-lopp känns det som att energin lagom tar slut och på de senaste 2 Vasaloppen har jag varit fullständigt slut efter 60km. Har tappat upp till 800 placeringar sista halvan av loppet. Har ändå inte gått för hårt 1a halvan tycker jag. Jag borde vara bra att gå på fettdrift, i och med att all träning sker utan sportdryck och med LCHF-kost.

Kanske ska testa att köra kolhydratkost sista veckan innan framförallt Vasaloppet eller hur ska man få det att funka?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Mitt tips till er LCHFare är att äta lite mer kolhydrater dagarna inför loppet. Finns ingen anledning för någon att sippa massa vitargo, bara ohälsosamt. Däremot under loppet, drick kolhydratsdryck. 

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar