Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LCHF:are - erfarenheter och uppladdning inför långlopp


kustlöparen

Recommended Posts

Tänkte denna tråd skulle handla om erfarenheter av uppladdning inför och under långa tävlingar gjorda av er som kör LCHF. Alltså inte för eller emot LCHF, det finns flera andra trådar där detta debatteras.

 

Själv började jag med LCHF efter förra Vasaloppet då jag fick nog av kolhydrahysterin. Jag märkte skillnad i princip från dag ett och har egentligen enbart positiva erfarenheter av LCHF. Viktminskning, bättre uthållighet och styrka, bättre immunförsvar etc.

 

Ser nu framemot mot årets Vasalopp och har börjat fundera på uppladdning och upplägg under loppet. Men kan egentligen inte komma på att jag skulle behöva ladda upp på nåt speciellt sätt mer än att se till att äta bra(dvs som vanligt) och sova bra under veckan?!

 

Under loppet har jag tänkt att dricka vatten och buljong, har ni med er något att tugga på,

för energins skull är det ju meningslöst men ändå?

 

Mina egna längsta tester härrör från ett par veckoslutsträningsläger med dubbla pass och som längst pass på upp 3tim. Jag har då stenhårt kört LCHF kost och vatten, har haft märkbart bättre ork, snabbare återhämtning mellan passen och inga tendenser till mattning i slutet av passen, heller inga svackor under långpass. Jämfört med mig själv och tidigare då alltså!

 

De enda slutsatser jag hittills har kunnat dra är att ingen speciell uppladdning eller kostförberedelse behövs inför Vasaloppet, ej heller något speciellt under loppet mer än att hålla sig ifrån sockerblasket och bullarna då!

 

Men kan svaret på min inledande fråga vara så enkelt!? Vasaloppet är ändå 9mil och mitt längsta träningspass ungefär hälften(å andra sidan var jag inte det minsta sliten då), ihop med omvärldens skepsis gör ju att man blir lite fundersam.

 

Så därför ställer jag frågan till er som kört Vasaloppet på LCHF tidigare, är ingen uppladdning all uppladdning som behövs eller gör ni på annat sätt?

 

Är det också någon som testat Coltings variant med sockerboost inför och under lopp?

Själv trodde jag att jag skulle testa detta, men behovet att tillföra ytterligare snabb energi har ännu inte funnits och de ggr jag av någon anledning gjort detta så har det haft negativa effekter.

 

Nästa test för egen del blir Stråkenloppet på söndag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply
Under loppet har jag tänkt att dricka vatten och buljong, har ni med er något att tugga på,

för energins skull är det ju meningslöst men ändå?

På sätt och vis är ju en klassisk kolhydratuppladdning en minivariant av LCHF kost med kolhydratboost. Vad vet man, tömningens främsta betydelse kanske istället är att förbättra fettmetabolismen. Däremot undrar jag över vad du menar med att det är meningslöst att tilföra energi under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara kul om någon som kört LCHF under en längre period gjorde ett VO2 test med RQ, där man ju faktiskt ser exakt hur mycket kolhydrater och fett som förbränns hela tiden. Såna test är ju enkla att göra.

 

Jag är ju "lite" skeptisk till att man skulle kunna bränna mestadels fett vid en intensitet motsvarande 85%-90% av maxpuls som man ju faktiskt kommer ligga på under långa delar av Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Under loppet har jag tänkt att dricka vatten och buljong' date=' har ni med er något att tugga på,

för energins skull är det ju meningslöst men ändå?[/quote']

På sätt och vis är ju en klassisk kolhydratuppladdning en minivariant av LCHF kost med kolhydratboost. Vad vet man, tömningens främsta betydelse kanske istället är att förbättra fettmetabolismen. Däremot undrar jag över vad du menar med att det är meningslöst att tilföra energi under loppet?

Poängen med LCHF i träningsammanhang är ju att bränna fett, vilket vi har obegränsat av på kroppen för att ta energi ifrån. därför behöver man inte tillföra någon energi under ett så kort tidsintervall som i mitt fall 6-7 timmar. Tillförd enrgi iform av fett tar ändå så lång tid för kroppen att ta upp att jag inte skulle nån större nytta av det under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara kul om någon som kört LCHF under en längre period gjorde ett VO2 test med RQ, där man ju faktiskt ser exakt hur mycket kolhydrater och fett som förbränns hela tiden. Såna test är ju enkla att göra.

 

Jag är ju "lite" skeptisk till att man skulle kunna bränna mestadels fett vid en intensitet motsvarande 85%-90% av maxpuls som man ju faktiskt kommer ligga på under långa delar av Vasaloppet.

Jag har tänkt jag ska göra det nångång...för att få svart på vitt att möjlksyrebildningen är i princip obefintlig plus att det går att köra på hög puls ändå..

 

Mina egna utsagor är ju ändå ingen som tror på...men min egen subjektiva uppfattning är att jag kanske inte kommer på samma maxpuls men att jag klarar att ligga längre på en högre puls än tidigare, dvs klarar hålla högre fart under längre tid.

Förbättrade min löptider markant under hösten, speciellt i kuperad terräng och det stämmer med känslan av att ha blivit starkare och uthålligare. Har även kört intervall i princip varje vecka och det funkar hur bra som helst.

 

Jag kan ju egentligen bara jämföra med mig själv, jag har ju usla gener från början och kanske helt enkelt sämre förbränning från början varför jag har mer att hämta än en elitidrottsman som säkerligen har en mycket bättre förbränning från början?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att den traditionella kolhydratuppladdningen är den bästa inför vasaloppet. Vinnarna i V-loppet kör ju den, skulle något annat fungera bättre så skulle ju eliten tillämpa det. Har själv kört 9 v-lopp och laddat extra med kolhydratrik mat + vitargo tre sista dagarna innan och det har funkat på mig.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att den traditionella kolhydratuppladdningen är den bästa inför vasaloppet. Vinnarna i V-loppet kör ju den, skulle något annat fungera bättre så skulle ju eliten tillämpa det. Har själv kört 9 v-lopp och laddat extra med kolhydratrik mat + vitargo tre sista dagarna innan och det har funkat på mig.

Vinnarna på 70-talet körde på träskidor. Alltså var utvecklingen av plastskidan helt onödig enligt samma resonemang. Vi vet inte om nån i täten har försökt ändra kost, alltså vet vi inte ifall det är bättre för de eller inte, vi vet bara "hur de alltid har gjort". Om vi skulle avfärda alla nya grejer med "eliten gör inte så" så skulle inte utvecklingen gå framåt.

 

En stor skillnad är ju också satt ju längre man håller på desto större risk att kolhydraterna tar slut, så att rakt av jämföra elit med motionärer går inte. Däremot finns självklart motvikten att motionärer inte orkar hålla samma anstränging så att de naturligt blandar in mer fett i förbränningen den vägen.

 

Jag tycker Mogrens uttalande om att han alltid kände sig jättepigg i början men sen alltid tog slut på samma ställe (efter ungefär 3 timmars åkning) visar väldigt tydligt att det inte går att leva på enbart kolhydrater, ruskig kondition och fin teknik. Något mer måste till för att blanda in fett som bränsle, om det sen är träning av fettförbränning (mycket långpass), kost med mer fett eller något helt annat är det väl bara att testa sig fram till. Eller ännu bättre när någon annan gör det :)

Link to comment
Share on other sites

Har även kört intervall i princip varje vecka och det funkar hur bra som helst.

 

Det förklarar din framfart i tunneln senast ;) Bara så du vet så ska du känna dig jagad vart du än är. HÄÄÄÄMND

Förutsättning för att bli jagad är man är före den som jagar..känns inte troligt i dagsläget med din dagsform!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att den traditionella kolhydratuppladdningen är den bästa inför vasaloppet. Vinnarna i V-loppet kör ju den, skulle något annat fungera bättre så skulle ju eliten tillämpa det. Har själv kört 9 v-lopp och laddat extra med kolhydratrik mat + vitargo tre sista dagarna innan och det har funkat på mig.

Det har jag kört under 15 år och kan konstatera att fettköret iaf för mig är överlägset.

 

Att eliten inte använder en sak innebär inte att det funkar. Förmoldigen är det tvärtom, jag som motionär kan testa vadsomhelst det spelar inte så stor om det funkar eller inte, kanske gör lite sämre resultat under en period. En elitåkare är inte beredd att spoliera en säsong på något som han inte med säkerhet vet funkar.

 

Tror vi här på skidforum på några år har bidragit med mer utveckling än vad eliten gjort på 20år. Nu använder tom landslaget stålsickling....hade förmoldigen aldrig hänt utan skidfourm.

 

Men nu är vi offtopic.

Link to comment
Share on other sites

Poängen med LCHF i träningsammanhang är ju att bränna fett, vilket vi har obegränsat av på kroppen för att ta energi ifrån. därför behöver man inte tillföra någon energi under ett så kort tidsintervall som i mitt fall 6-7 timmar. Tillförd enrgi iform av fett tar ändå så lång tid för kroppen att ta upp att jag inte skulle nån större nytta av det under loppet.

Fettet tar förstås inte slut, men även en person som är aldrig så bra på att förbränna fett kommer att kunna framställa ATP med högre effekt med kolhydrat som energisubstrat. En normalperson har väl ungefär dubbelt så hög effekt med ren kolhydratförbränning jmf ren fettförbränning. Skillnaden i effekt mellan energisubstraten minskar väl med ökad träningsgrad, men den blir inte 0. Det bör alltså absolut finnas en poäng med att tillföra kolhydrater för att kunna arbeta på en lite högre effekt. Du får helt enkelt en lite mer högoktanig bränsleblandning.

Link to comment
Share on other sites

Poängen med LCHF i träningsammanhang är ju att bränna fett' date=' vilket vi har obegränsat av på kroppen för att ta energi ifrån. därför behöver man inte tillföra någon energi under ett så kort tidsintervall som i mitt fall 6-7 timmar. Tillförd enrgi iform av fett tar ändå så lång tid för kroppen att ta upp att jag inte skulle nån större nytta av det under loppet.[/quote']

Fettet tar förstås inte slut, men även en person som är aldrig så bra på att förbränna fett kommer att kunna framställa ATP med högre effekt med kolhydrat som energisubstrat. En normalperson har väl ungefär dubbelt så hög effekt med ren kolhydratförbränning jmf ren fettförbränning. Skillnaden i effekt mellan energisubstraten minskar väl med ökad träningsgrad, men den blir inte 0. Det bör alltså absolut finnas en poäng med att tillföra kolhydrater för att kunna arbeta på en lite högre effekt. Du får helt enkelt en lite mer högoktanig bränsleblandning.

Jo jag vet ju allt det där, det har man ju hört sen man börja för 15 år sen..tror dock att alla tester som är gjorda utgår ifrån folk som äter normal kolhydratrik kost.

 

Jag kan säga att jag numera tvivlar ganska rejält på att det stämmer, trodde också att man kunde boosta under tävlingar precis som jonas Colting gör. Men jag är inte lika säker längre, kroppen har blivit fruktansvärt känslig mot kolhydrater främst från spannmålsprodukter och verkar mest ställa till det..

 

Har bestämt att jag sak ge detta ett år över Vasaloppet och sedan utvärdera..just nu känns det inte som jag kommer att börja äta så mycket kolhydrater igen..möjligen testa lite olika boostvarianter.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet ju allt det där, det har man ju hört sen man börja för 15 år sen..tror dock att alla tester som är gjorda utgår ifrån folk som äter normal kolhydratrik kost.

 

Jag kan säga att jag numera tvivlar ganska rejält på att det stämmer, trodde också att man kunde boosta under tävlingar precis som jonas Colting gör. Men jag är inte lika säker längre, kroppen har blivit fruktansvärt känslig mot kolhydrater främst från spannmålsprodukter och verkar mest ställa till det..

 

Har bestämt att jag sak ge detta ett år över Vasaloppet och sedan utvärdera..just nu känns det inte som jag kommer att börja äta så mycket kolhydrater igen..möjligen testa lite olika boostvarianter.

Förstår att du är bra insatt. Vill bara täppa igen luckor i tråden. Jag föreställer mig att det ännu är för tidigt att säga att det är meningslöst att tillföra kolhydrater under ett långt arbete.

 

Angående vetenskapliga studier på området så är det kanske ett paradigmskifte på gång och man kan ju notera att det kommer en mängd studier inom området. De flesta experiment (har vad jag sett i alla fall) haft ganska korta invänjningsperioder med låg-kolhydratkost. Det är dock helt klart ett intressant område och det är kul att du och andra experimenterar seriöst med långa perioder med strikt diet, och rapporterar om era erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet ju allt det där, det har man ju hört sen man börja för 15 år sen..tror dock att alla tester som är gjorda utgår ifrån folk som äter normal kolhydratrik kost.

 

Jag kan säga att jag numera tvivlar ganska rejält på att det stämmer, trodde också att man kunde boosta under tävlingar precis som jonas Colting gör. Men jag är inte lika säker längre, kroppen har blivit fruktansvärt känslig mot kolhydrater främst från spannmålsprodukter och verkar mest ställa till det..

 

Har bestämt att jag sak ge detta ett år över Vasaloppet och sedan utvärdera..just nu känns det inte som jag kommer att börja äta så mycket kolhydrater igen..möjligen testa lite olika boostvarianter.

Skillnaden kanske inte är stor i verkligheten. Ta tex Landvetterloppet. Jag drack en mugg sportdryck vid 6 av 8 varvningar. Missade två gånger och satte inte i mig ngt annat. En normal sportdryck ger ca 35 kcal per dl. Sen kanske arrangören späder ut ytterligare till ca 30 kcal per dl eller mindre. Vissa andra stora lopp (ej VL) späder nog ut minst dubbelt så mkt. Jag fick då i mig 6*30 kcal = 180 kcal under loppet som för mig tog nästan 2,40 och enligt min Garmin 305 drog ca 3300 kcal och korrigerat i Sportracks 2960 kcal. Detta kan säkert diskuteras men med 88% medelpuls drar man nog ändå uppåt 1000 kcal per timme.

 

Jag ersatte alltså 180/3000 = 6% av den energi jag förbrukade! Sen hade jag säkerligen även utan kolhydratladdning glykogen i musklerna som räckte kanske halva loppet? Men ändå har jag bara ersatt ca 10% av den förbrukade energin under sista halvan. Huvuddelen av energin måste alltså ha kommit från fettreserverna. Detta förklarar varför det ändå går relativt "bra" att köra utan kolhydrater, många gör det redan periodvis under långlopp utan att det är "meningen". Sen kan man ju i en annan tråd se att jag och de flesta andra tappade enormt mkt under sista halvan även om det oerhört svårt att veta om det berodde mest på sämre spår, dålig träning eller energibrist. (Testar man på en rullskidstävling kan man ju i alla fall få bort dåliga spåreffekten)

 

Nu tror jag ju inte alls på LCHF av massa andra anledningar men vänjer man kroppen, dvs tränar på det under lång tid så kan det säkert gå nästan lika bra som för oss sockernarkomaner på långlopp. Människokroppen är oerhört anpassningsbar, det tycks ju gå att träna den att bli allergisk mot kolhydrater. Det är tom så att det kanske går bättre för en tränad LCHF:are att köra utan energi som för en icke LCHF:are att köra på minimalt med energi. Så alltså bör man kanske antingen bli LCHF:are eller sätta i sig mkt mer energi under loppet än vad arrangörerna brukar bjuda på. Begränsningen är väl vad magen kan processa och få ut till musklerna under hård ansträngning? Ngn som läst forskning om detta, de individuella variationerna kanske är enorma? Kanske går även det att träna upp ""precis"" som motsatsen. Dvs vi som inte är LCHF:are kanske inte borde efterlikna LCHF till 90% på träning och tävling utan istället möka i oss 1000 kcal per timme under hård ansträngning tills kroppen kan ta hand om det eller kanske åtminstone 500 istället för 60 i alla fall? Och/Eller kanske skall man träna LCHF kontinuerligt och träna sockerboostning under ett hårt långpass/tävling per månad?

Link to comment
Share on other sites

Begränsningen är väl vad magen kan processa och få ut till musklerna under hård ansträngning? Ngn som läst forskning om detta, de individuella variationerna kanske är enorma? ?

Tarmen klarar ca 1 gram kolhydrat per kg kroppsvikt och timme, troligtivis med lite andra variationer än bara kroppsvikt. Dvs 70-80 gram kolhydrater per timme som någon form av snitt. Det kanske då står för 30% av förbrukningen.

 

Ofta får man i sig lite mindre än 70-80 gram per timme om man dricker 7-8 dl sportdryck med 6-8% kolhydrater med vätskelangning var 5e km.

 

Och med vätskekontroll en gång per mil är det ju riktigt svårt. Så det kan behövas både vätskebälte och någon bulle, bar, blåbärssoppa eller liknande för att nå upp i vad man klarar att ta upp.

Link to comment
Share on other sites

Begränsningen är väl vad magen kan processa och få ut till musklerna under hård ansträngning? Ngn som läst forskning om detta' date=' de individuella variationerna kanske är enorma? ?[/quote']

Tarmen klarar ca 1 gram kolhydrat per kg kroppsvikt och timme, troligtivis med lite andra variationer än bara kroppsvikt. Dvs 70-80 gram kolhydrater per timme som någon form av snitt. Det kanske då står för 30% av förbrukningen.

 

Ofta får man i sig lite mindre än 70-80 gram per timme om man dricker 7-8 dl sportdryck med 6-8% kolhydrater med vätskelangning var 5e km.

 

Och med vätskekontroll en gång per mil är det ju riktigt svårt. Så det kan behövas både vätskebälte och någon bulle, bar, blåbärssoppa eller liknande för att nå upp i vad man klarar att ta upp.

OK eftersom ett gram kolhydrat innehåller ca 4 kcal, så bör jag kunna ta upp 75*4*1 = 300 kcal per timme och på Landvetterloppet satte jag i mig 60 kcal/timme. Inte konstigt att jag blev trött, det var som sagt nästan LCHF. Finns det ngn forskning på om det går att träna upp detta?

 

Nu börjar vi iof kanske bli lite utanför ämnet men ändå inte. LCHF-Uppladdning inför långlopp gör man knappast veckan innan utan genom en lång träningsperiod. Har du inte gjort detta och nästan kör på LCHF ändå så blir man trött!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet ju allt det där' date=' det har man ju hört sen man börja för 15 år sen..tror dock att alla tester som är gjorda utgår ifrån folk som äter normal kolhydratrik kost.

 

Jag kan säga att jag numera tvivlar ganska rejält på att det stämmer, trodde också att man kunde boosta under tävlingar precis som jonas Colting gör. Men jag är inte lika säker längre, kroppen har blivit fruktansvärt känslig mot kolhydrater främst från spannmålsprodukter och verkar mest ställa till det..

 

Har bestämt att jag sak ge detta ett år över Vasaloppet och sedan utvärdera..just nu känns det inte som jag kommer att börja äta så mycket kolhydrater igen..möjligen testa lite olika boostvarianter.[/quote']

Förstår att du är bra insatt. Vill bara täppa igen luckor i tråden. Jag föreställer mig att det ännu är för tidigt att säga att det är meningslöst att tillföra kolhydrater under ett långt arbete.

 

Angående vetenskapliga studier på området så är det kanske ett paradigmskifte på gång och man kan ju notera att det kommer en mängd studier inom området. De flesta experiment (har vad jag sett i alla fall) haft ganska korta invänjningsperioder med låg-kolhydratkost. Det är dock helt klart ett intressant område och det är kul att du och andra experimenterar seriöst med långa perioder med strikt diet, och rapporterar om era erfarenheter.

De senaste årens framgångsvåg för olika högfettvarianter som hjälpt människor med diverse problem och sjukdomar på ett enkelt sätt har givetvis fått forskningen att intressera sig för saken. Tror vi kommer att se många gamla sanningar slängas i papperskorgen de närmsta åren. Men så är det ju med forskning och vetenskap, just därför ska man också vara öppen för nya saker.

 

När jag senast letade fanns det endast undersökningar där fetttillvänjingen var så kort att det mer liknade en kolhydratstömning och det ger såklart inga vettiga resultat.

 

Det finns ju några exempel på elitidrottsmän tex VM-medaljören i brottning Jimmie Lidberg och juniorlandslagsmannen i orientering Anton Tynung. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/374/Hur-upptackte-jag-LCHF.aspx

Link to comment
Share on other sites

Här står det lite om mat för vasaloppet

http://jdettner.blogspot.com/search?q=vasaloppet

Tackar' date=' det var en ny bekantskap med för mig delvis nya tankar men helt klart intressant![/quote']

Har nu läst vidare på Dettners blogg, intressant läsning! ingen som vet vilka 2 unga elitskidåkare det är han matchar mot framgång lågkolhydratkost?

Link to comment
Share on other sites

Första frågan i tråden gällde om man som LCHF-are bör kolhydratladda före Vasaloppet eller inte. Jag tror inte att man ska göra det, jag tror att en kolhydratladdning skulle störa den omställning till fettbränsle som man uppnått.

Jag har också fått bra resultat med LCHF, nu har jag kört helt utan potatis, bröd, ris och pasta sedan i början av november och tränar på bra på tider som är de bästa någonsin. (eller de bästa i "modern tid" åtminstone, jag är 50) Det främsta skälet till att jag just nu går på LCHF är att jag är typ-1-diabetiker, sjukdomen är mycket mer lättskött nu! Jag behöver inte oroa mig för att få farligt lågt blodsocker vare sig när jag tränar eller annars. Blodsockret svajar inte längre - om jag inte ger efter för suget efter t.ex. choklad...

 

Men hursomhelst, i början av "fettätandet" i november kände jag mig trött och utan kräm i låren, den tröttheten försvann efter ungefär en månad, nu åker jag utan problem 2,3 -3 timmar utan att äta med en snittpuls på 80 %. Jag föreställer mig att min kropp lärt sig att det är fett som gäller som bränsle. (eller har den kanske lärt sig att tillverka socker av fett?)

 

För mig blir det första vasaloppet med den här kosten så jag har ingen erfarenhet än men det är helt klart intressant, när jag började trodde jag inte att det skulle gå att genomföra ett lopp utan kolhydrater men nu börjar jag tro på att äntligen komma under 6 timmar. Om man googlar på träning och kost får man ju intrycket att man i princip skulle ta livet av sig om man försökte träna utan att äta kolhydrater men så är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny på forumet. Äntligen ett ställe där nån med erfarenhet berättar om sina upplevelser och funderingar. Jag lade om kosten till någon sorts variant av LCHF för ett år sedan. Det är så mycket tjafsande på många liknande siter utan att nån egentligen tillför något.

Jag skall heller inte värdera för eller mot eller varför lågkolhydratkost utan istället försöka hjälpa till samt önska få erfarenhetsutbyta med likasinnade beträffande träning/skidåkning kontra kosten.

Mitt utgångsläge: Lade om kosten förra vintern. Äter inge pasta, ris, potatis eller mjukt bröd, nästan inget godis förutom lite choklad ibland. Svagheten ligger väl i att man tar sig någon öl på helgen. Äter "rätt" fett om ej inte så mycket som man kanske bör i denna kostform. Tränar året runt men med lägre intensitet under sommarhalvåret. Åker Vasan på ca 7 timmar, har väl teknik/styrka för under 6 timmar men inte träningsmängden/kondition för det.

Erfarenhet: Det gick segt att åka skidor förra vintern, lossnade mot slutet och vasan gick hyfsat. Jag åt dock lite mer kolhydrater dagen innan och intog sportdryck samt bullar "som vanligt" under loppet. Under året och denna säsong känns det mycket bättre, mer uthållighet. Andra fördelar med kostomläggningen har varit att min allergiastma blivit bättre, magen mår bättre, samt bättre motståndkraft mot förkylningar (hittills).

Skall prova med fettladdning inför längre pass (4mil) för att se hur det funkar innan vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ny på forumet. Äntligen ett ställe där nån med erfarenhet berättar om sina upplevelser och funderingar. Jag lade om kosten till någon sorts variant av LCHF för ett år sedan. Det är så mycket tjafsande på många liknande siter utan att nån egentligen tillför något.

Jag skall heller inte värdera för eller mot eller varför lågkolhydratkost utan istället försöka hjälpa till samt önska få erfarenhetsutbyta med likasinnade beträffande träning/skidåkning kontra kosten.

Mitt utgångsläge: Lade om kosten förra vintern. Äter inge pasta, ris, potatis eller mjukt bröd, nästan inget godis förutom lite choklad ibland. Svagheten ligger väl i att man tar sig någon öl på helgen. Äter "rätt" fett om ej inte så mycket som man kanske bör i denna kostform. Tränar året runt men med lägre intensitet under sommarhalvåret. Åker Vasan på ca 7 timmar, har väl teknik/styrka för under 6 timmar men inte träningsmängden/kondition för det.

Erfarenhet: Det gick segt att åka skidor förra vintern, lossnade mot slutet och vasan gick hyfsat. Jag åt dock lite mer kolhydrater dagen innan och intog sportdryck samt bullar "som vanligt" under loppet. Under året och denna säsong känns det mycket bättre, mer uthållighet. Andra fördelar med kostomläggningen har varit att min allergiastma blivit bättre, magen mår bättre, samt bättre motståndkraft mot förkylningar (hittills).

Skall prova med fettladdning inför längre pass (4mil) för att se hur det funkar innan vasaloppet.

Hur reagerade kroppen på bullar och sportdryck efter ett par månaders uppehåll på "snabba" kolhydrater?

Link to comment
Share on other sites

I det loppet var skillnaden mot tidigare lopp att jag tyckte man svettades ovanligt mycket i första backen, kändes jobbigare första två milen, blev "starkare" bort mot oxberg och den senare delen av banan. Förmodligen för att "fettdriften" tog över. Men det är svårt att direkt säga vad som orsakar vad. Någe mer Vitargo carboloader blir det dock inte, överhuvudtaget. Kompisen har samma erfarenhet fast han inte kör lågkolhydratkost. Det blir nån sorts "sockerchock" i kroppen tror jag. Det är väl även så att kolhydraterna binder vätska, eller har jag fel där?

Det blir spännande att köra längre pass snart bl.a Evertsbergsrännet hade vi tänkt, utan kohydratladdning. Återkommer med känslan av resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...