Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatejp vid plusgrader?


schneeman

Recommended Posts

Har hört mycket gott om vallatejp av bekanta skidåkare på olika nivåer.
Tyckte det lät smidigt så idag tog jag tillfället i akt att göra ett försök med tejp (Start).
Har hört att nackdelarna med tejp främst uppenbarar sig vid nysnö men när jag
testade skidorna idag hade jag i stort sett inget fäste alls. Det rådande vädret
var ca 5+ dvs lite mosiga spår. Föll lite regn innan jag gav mig ut.

Det står att tejpen ska klara -20 till +5 så eftersom jag inte har använt tejp förrut
undrar jag om mitt försök var dödsdömt från början eller om det är jag som är den
felande länken.

Kändes bra vid appliceringen och jag höll mig till klisterzonen eftersom jag hört att
den suger mer än vanlig valla. Har jag lagt tejpen för kort?
Efter min korta åktur var skidorna blöta under, små vattendroppar men ingen snö hade
fastnat i fästzonen som jag är van vid.

Vad har ni för erfarenheter av tejp vid dessa väderförhållanden?
Är det vädret eller mig som är orsaken till det obefintliga glidet?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Samma erfarenhet här. Start vallatejp fungerar inte när det är plusgrader. Om det inte fastnar någon snö under så finns heller inget fäste. Vid nysnö runt eller strax under nollan så är fästet dåligt men det fryser iaf inte på. För helt isiga spår fungerar det inte alls.

Annars är det väldigt bekvämt.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hej forumare.
Jag har haft premiär med mina nya Fischer RCR på snö. Första gången jag åker skidor på 12-13 år!!!! KUL!!
Premiären blev dock en mardröm.. Nästan i alla fall.
Jag har K-sicklade skidor för glidet, samt starts röda tejp för fästet.
Allt var upplagt för ett par mil i spåret på Borås skidstadion. Vädret ca +4 till +5 grader lite mosiga spår och regn i luften.

Glidet var grymt bra, minst lika bra om inte bättre än de andra åkarna. De andra kanske hade sina reservskidor den dagen??

Det jobbiga var fästet. Nästan obefintligt. Det var till och med svårt att klättra uppför svagt lutande backar. Tekniken är nog inte så bra heller men lite fäste borde man ju ha? Inte ens dubbelstak med frånskjut funkade vettigt.
Det fäste hyfsat om man körde på en liten "kulle" så att spannets mitt fick ett ordentligt tryck mot snön. Kanske skulle jag ha lagt två lager tejp i mitten av spannet?
Jag har en längd på spannet på ca 52 cm när jag belstar på skidorna samtidigt.
Tror inte att spannet är för hårt eller?? Hela spannet blir nedtryckt när jag står på tå enligt försäljarens spannbänk..

Är det så här tejpen funkar?? Kass vid mosig snö? Har någon erfarenheter??
Vid vilken väderlek är tejpen bra? När är den kass?

Kan man lägga klister på tejpen? Slits det bort fort? Hur länge håller det i så fall?
Skulle Ni använt Rossa vid denna väderlek?

I alla fall åkte jag en mil och försökte åka diagonalåkning uppför men det gick dåligt.
Jag tröttnade på detta. Har legat sömnlös på natten och undrat om spannet är för hårt för mig.. Måste jag köpa nya skidor till seedningsloppen framöver??
Hjälp?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]När det är blöt snö måste du ha ett mjukt klister för att få fäste i snö/iskristallerna och vattnet mellan dom. Köp ett sådant och lägg lite över tejpen och sedan lite mer om du inte har tillräckligt fäste.[/quote]
Hur tas klister och valla bort bäst från tejpen inför nästa före?
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag testade med tejp förra säsongen som ren nybörjare. Jag upplevde precis samma känsla som du, att det inte var lika bra fäste för mig som för andra och absolut inte vad jag hade förväntat mig...
Men jag testade med klister ett par gånger på tejpen, och det hjälpte bra.
Problemet var att få bort klistret när det inte var klisterföre, men det hände bara 2 gånger för mig förra vintern. Den ena gången bytte jag tejp, helt enkelt. Och den andra gången testade jag mot bättre vetande, och tro det eller ej så slog vädret om och det blev töväder och klistret var perfekt.
Jag tycker tejp fungerar bäst i minusgrader och snö, slask eller isigt före ger klister. Det här året har jag kastat tejpen och satsar på traditionell vallning.
Förra året så fanns inget tejpföre där jag bor... Antingen var det slask eller is, ingen nysnö...
Längre norrut med mer "snö" och mindre slask eller is så fungerar säkert tejp bättre.
Jag har dock gett upp...
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, tack för svaren.
Jag tänker testa tejpen fortsättningsvis också, men jag börjar tro på att göra rätt för mig och börja använda traditionell fästvallning. Det verkar vara bäst.

Köpte ett par klister och burkvallor igår. Dessutom ett vallajärn.
Jag har läst många av de gamla inläggen under kategorin vallning, där finns det MYCKET fina tips som Ni bidragit med. TACK för dem!

Knappen:
Tack för dina erfarenheter gällande tejpen. Jag var inne på samma tankar gällande isigt och blött före. Nu blir att försöka valla "på riktigt".

Förhoppningsvis kan jag få skidorna att fungera och komma igång med teknikträning.
Ska åka på VL-läger i Långberget nästa vecka. Där får man säkert en massa bra tips också!
Link to comment
Share on other sites

Vallning är inte så svårt som man kan tro. Man skall bara inte krångla till det för mycket. Den ända gångerna det är besvärligt är när det är runt 0 grader, annars är det ganska lätt att valla.
Obs pratar om fästvalla nu altså.....
men runt nollan kan vara ett rent helvete ibland se bara på Tour de ski och sista massstarten....
Link to comment
Share on other sites

Vallning är definitivt intressant. Komplext och lite grann på känn.
Man måste ha koll på många parametrar samtidigt som man måste ha koll på nyheter på marknaden.
Man kan helt klart stämma in i kören att det är SVÅRT att bli en duktig vallare.
Det enda är att testa många olika vallor vid olika väderlek och snöstrukturer.
Det görs ju lättare om man har snö på vintern.. Det verkar som om vintern inte vill infinna sig här i småland.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...