Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

Dags att ska kontrakt hos Salomon

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tyngsta backen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Så skall det vara jobbigt från led 3 skall man ha lite tur i starten eller otränad möjligen :)

Ja, otränad är en fördel som jag också har erfarenhet av :)

Har endå för mig att jag inte var mycket mer en 10 minuter efter de första til smågan (det var rekord året 98) och det är endå ca så mycket per mil som det tillslut blev sån cirka på hela loppet. Så väldigt sakta gick det i alla fall inte. Tror det stoppade opp lite i förste delen resten gikk i jemn ganska lagom fart för mig.

Möjlig att jag hade tur i starten. Stardade långt bak i led 3, blev om åkt hela loppet men kom endå in som ca 1900.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Glöm inte den lilla stigningen upp mot Gopshus. Kort men ganska brant och med tomma depåer känns den rejält

Kanske inte brant precis. Men man har tagit Lundbäcksbackarna ocn sedan är det lite småknixigt och sen upp till Gopshus. Den lilla pluttbacken röstar jag också på. ;) Innan Hökberg har man ju fått vila i lite utförslöpor!

Spaghettiarmen

Spaghettiarmen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Från vilket led upplever ni att tempot är så högt i första backen att det börjar svida lite...? Är själv glad amatör, har startat i led 3 som bäst, och tycker inte att man har behövt/kunnat trycka på uppför första backen så att det har upplevts som direkt jobbigt...

Jag är också en glad amatör som startar från led 5-6. Problemet för mig med första backen (första gången) var nog att jag bara hade skidat på flack mark, hade aldrig skidat i en så lång backe tidigare :D För det första blev det tungt och för det andra kom tankarna "vad har jag nu egentligen gett mig in på"

Corduroy

Corduroy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 194 inlägg
Första backen utan tvekan! Förra året stod jag lång fram i led 1 och kom iväg grymt bra på gärdet. När backen började kunde jag se Svärd och Ahrlin inte alls långt framför mig! Jag låg på 95% av maxpuls hela första backen, helt slut i toppen på backen. Inte förrän en bit efter Smågan kunde jag åka normalt igen. Nyttig erfarenhet..

Tjuren

Tjuren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
En sak som jag tyckte var intressant första året jag åkte var den stora tystnaden i Lundbäckbackarna. Jag åkte in på 9:25 det året och det går inte fort när man kör så långsamt och det går extremt långsamt i backarna. Alla går upp i makligt tempo med rök från kropparna och är helt tysta. Det kändes som en väldigt abstrakt upplevelse.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 748 inlägg
Jag har åkt både VL o ÖS och det är helt olika förutsättningar att bedöma första backen. I VL har jag startat i led runt 5:an de senaste åren och då har inte första backen varit hård mer än den första branta delen. Det beror på att hela fältet stoppar upp och tempot blir inte så högt uppför backen.
För drygt 10 år sedan körde jag ÖS i fristil för första gången och det kom som en chock att första backen var så hård. Det var bara att dra på och det var nära att jag gick in i väggen, innan jag var uppe. I de efterföljande ÖS har jag vilat lite på hanen och masat på i jämt tempo hela backen upp och då har det fungerat bättre.

Måste fundera lite, men jag tycker backen upp mot Hökberg är jobbigast. Visserligen är den inte så brant, men då är man så utmattad i armar o ben att den känns brantare än den är.
Är man riktigt trött känns minsta liten kulle i spåret jobbig, då man måste ta i lite extra för att komma över.
Har åkt Skejtvasan två gånger och då har de tre milen kännt nästan befriade från backar - där ser man vad tröttheten kan ställa till med. Förra året skojade jag lite om det, då en åkare undrade varifrån alla backarna hade kommit. Jag svarade; "Det måste vara landhöjningen !":)

Fö har jag alltid gillat Lundbäcksbacken och har inte upplevt den som hård. Har den inte gjorts om de senaste åren, den verkar iaf lättare nu.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 637 inlägg
En parallell kan ju vara sista milen på Lidingöloppet, som inte alls känns backig (med undantag för Aborrbacken) om tar den utan att ha de första 20 km i benen

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

Finns det någon karta och banprofil på Vasaloppet.se

Googla "banprofil vasaloppet" så får du upp en massa.

Vad gäller backarna i vasan så är det ju relativt få och inte speciellt jobbiga, förutom den första, men då sprutar man ju av energi. Det enda sätt som de kan bli riktigt jobbiga på, är ju om man är tom på energi, då blir både backar och platta myrar en pina. I min första vasa körde jag utan utan både mat och vätska med mig. Några få kilometer innan Mångsbodarna höll jag på att bryta ihop, till följd av att det var slut mat i magen. Min mage skickar svåremotsägliga signaler till hjärnan om att det är dags att ge upp så fort magen är tom och som helt grön visste jag inte att man inte fick något att äta i Smågan. Det blev en plågsam resa i lågt tempo till Mångsbodarna. Numera har jag en energibar med till Smågan, sedan blir det i den mån det behövs bullar som komplement till sportdrycken.

HJ

HJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Första gången jag åkte så startade jag i elitledet och det gick rejält mycket för fort för mig uppför första backen, jag har ALDRIG varit så trött varken före eller efter detta. Att se 86 km skylten (är det väl som står i toppen av backen?) kändes rätt knäckande. Jag var helt inställd på att bryta men det tar ju några km innan man kommer till första vägen där man skulle kunna kliva av men då hade jag redan kommit på bättre tankar, och i mål kom jag.
Lundbäcksbackarna har jag aldrig tyckt vara speciellt jobbiga.

studer

studer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg

Finns det någon karta och banprofil på Vasaloppet.se

Svenskan han en animerad banguide. Kolla på:
http://www.svd.se/sp...asaloppsgrafik/

Tack!

Men tycker att det borde finnas på vasaloppets egen hemsida.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
Jag har för mig att Vasaloppets banprofil fanns i någon tidigare tråd men kunde inte hitta den nu...
Och då var det alltså någon som visade sin egen registrerade banprofil från en klocka, jag komer inte ihåg vilken modell.

Vasaloppets hemsida saknar toalt vettig baninformation.
En bra karta och detaljerad banprofil borde vara enkelt att åstadkomma.
Dessutom vore det en bra grej att ha en kamera på skallen av en skidåkare som åker loppet på t ex Öppet spår, jättekul att kika på detta senare. Vore en succé troligtvis m a p antalet träffar.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
denna är fin!

Spaghettiarmen

Spaghettiarmen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Vasaloppets hemsida saknar toalt vettig baninformation.
En bra karta och detaljerad banprofil borde vara enkelt att åstadkomma.
Dessutom vore det en bra grej att ha en kamera på skallen av en skidåkare som åker loppet på t ex Öppet spår, jättekul att kika på detta senare. Vore en succé troligtvis m a p antalet träffar.

Håller med!

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

Svenskan han en animerad banguide. Kolla på:

Den va lite rolig, å lite inspirerande :)

Lärde mig också att det finns kaffe i Evertsberg...kanske lite väl tidigt för koffein då, men bra veta att det finns.

Fischerman

Fischerman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Jag röstar på knixarna innan Hökberg.
Lundbäcksbackarna har jag alltid upplevt att man "klipper" rätt snabbt, jag har alltid varit pigg i den delen av loppet (kanske just därför det går tungt en mil senare)

Från vilket led upplever ni att tempot är så högt i första backen att det börjar svida lite...?

Om tempot är så högt att det svider i första backen så har man nog hamnat i fel startled.

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg
Eftersom det verkar vara svårt hitta banprofil...

http://images.google...q=f&oq=&start=0

Spaghettiarmen

Spaghettiarmen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Dessutom vore det en bra grej att ha en kamera på skallen av en skidåkare som åker loppet

Undra hur många som skulle fastna på film skejtandes? :)

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Om tempot är så högt att det svider i första backen så har man nog hamnat i fel startled.

Varför då? Första backen är ingen dålig backe. I alla fall tycker jag det är jobbigt att köra 3km med 95% puls... Dessutom ganska dåligt uppvärmd. Inte precis drömstarten på ett 90km skidlopp men det är ju så det är. Bara att bita ihop. Stod i led 3 och står där igen så ledet var nog rätt.

Fischerman

Fischerman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Det blir ju fullt i spåren rätt tidigt, med stopp och dämpad fart som följd, det är väl bara elitledet som har fri fart.
Jag har själv startat i led 1 många år, och tycker inte att man varken kan eller måste åka så det svider, oavsett hur bra man kommer iväg från startgärdet.
Men åkare är ju bra på olika typer av åkning; stakåkare har det kämpigt i första backen medan bergsklättrare inte hänger med på platten.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Enligt en tracklogg jag har sett er förste backen ca 190 höjde meter över ca 2 km. Det är en rimelig tung backe det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar