Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tyngsta backen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

Bumlingen

Bumlingen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Det finns en banprofil på Vasaloppets hemsida, men den är väl gömd. Gå in på resultaten från förra året och klicka på valfri åkare, t. ex. Daniel Tynell. Du får då upp en massa information om hans lopp som t. ex. hastighet och placeringar vid olika passeringar, samt även ett diagram där man kan välja bansträckning, distans och höjdskillnad.

http://www.vasaloppe...10325&year=2009

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

Bra banprofil:

http://www.vasaloppe...pdf?MOD=AJPERES

(Vasaloppets hemsida->Öppet spår->Karta över öppet spår)

/TV-åkaren :)

Henrik D

Henrik D

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg
Det enda konstiga med den banprofilen är väl att det i slutet av första raden står Evertsberg 46,7 km och i början av andra raden står Evertsberg 48 km. Kör man en straffrunda på 1,3 km i Evertsberg?

Spaghettiarmen

Spaghettiarmen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg

Det enda konstiga med den banprofilen är väl att det i slutet av första raden står Evertsberg 46,7 km och i början av andra raden står Evertsberg 48 km. Kör man en straffrunda på 1,3 km i Evertsberg?

Ja för dem som har bommat en drickalangning blir det att ta en straffrunda ;)

FrökenKarin

FrökenKarin

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Jag brukar alltid komma in i en rejäl shackning vid backarna upp mot Goppshusbacken

martini

martini

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg
Lundbäcksbackarna är väl inget. När man som jag startat i led 5 så går ju folk upp där, mycket försiktigt. Där brukar jag (med dålig skidteknik men bra syreupptagning) köra förbi massor utan att liksom gå stum. Sen efter toppen får man vila sig, och pulsen går ner. Det är så tråkigt att åka så långsamt i backen, det blir som en paus.

Första backen är värst för att det är så kaotiskt.

Redigerat av martini, 25 februari 2010 - 09:27 .

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg
Jag befann mig i den berömda zonen efter tre kilometer (Vasaloppets högsta belägna punkt) fram till Tennäng. Där fick jag något under skidan som gav mig ett brutalt uppvaknande. Ett svart plastring låg gömd under snön och fastande under min fästzon. Fick stanna till och skrapa bort den. Där väntade en brant uppförsbacke, föret blev ju annorlunda och jag blev tvungen att diagonala. Hemska åkteknik ;-)

Efter ett tag gick det upp för mig att det var föret som hade försämrats, inte skidan som sådan. Efter den insikten blev Lundbäcksbackarna nästan en besvikelse. Trodde i min enfald att stigningen var längre.

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Jag kommer aldrig någonsin mer tycka att första backen, Lundbäcksbackarna eller någon annan lite backe i Vasaloppet är jobbig, lång eller brant.
Åkte Birkebeinerennet i lördags med totalt ca 30 km uppförsbackar varav en i början som var 15 km lång. :-)

tomas.andersson

tomas.andersson

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Hallå, starta i stafett Vasan, ska åka tredje sträckan. Åkte en annan förra året. Har hört om Lundbäcksbackarna, hur många är dom och hur långa ca .

Tacksam om svar.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 424 inlägg
Lundbäcksbackarna brukar inte upplevas som ett problem i Stafettvasan. De har nästan något mytoligiskt över sig i kraft av sin historia. Har åkt den sträckan två gånger. Ganska skönt att få diagonala en bit efter all utförskörning och hetsstakning efter Evertsberg.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg
Är nog lite som slutmilen i Lidingöloppet - inte så märkvärdig med fräscha ben. Lundbcksbackarna är först en hysat brant backe men inte toklång som sedan svänger och övergår i en lån slakmota. De år jag varit i bra frm har den slakmotan inte känts som mycket - som ovan mest en bra diagonalsträcka som går över i stak med frånskjut, och sedan en del småbackar vidare upp mot Oxberg. Men har man tre-fyra timmars hårdkörning i sig och spåren är bortsaxade stumnar benen lätt i första branten och det blir slitigt att staka uppför slakmotan. Börjar du i Evertsberg kommer du ju att vara nyponfräsch uppför:-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar