Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 2010


Jägarn

Recommended Posts

Kul att se så många anmälda till ståkenloppet i år. Skall åka loppet för första gången och som det ser ut så blir det en 2 mils slinga. Är det någon som åkt detta lopp förut och kan säga nåt om banans karaktär? Om väder prognoserna stämmer så skall det bli ca 6 grader kallt och uppehåll. Jag önskar andra deltagare från forumet lycka till och att vi alla får en trevlig tävling. Det vore ju kul om vi kunde lägga ut våra resultat och intryck här sen.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Skönt att man inte är anmäld till loppet ! 1000 åkare, då blir det trångt i spåren, lämnar gärna min plats till någon annan. Dessutom slipper jag stiga upp i ottan och dra iväg så där en 15 mil och fundera på om man kommer helskinnad fram. Det räcker en gång per år..........

 

Så alla ni som skall åka loppet; lycka till och ha en trevlig skiddag !:)

 

Men jag tänker inte ligga hemma och gosa i sängvärmen alltför länge på söndag morgon. Skall dra iväg till Alstermo och köra tävlingen där - Alstermoloppet - min favorit, som jag inte gärna missar. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att se så många anmälda till ståkenloppet i år. Skall åka loppet för första gången och som det ser ut så blir det en 2 mils slinga. Är det någon som åkt detta lopp förut och kan säga nåt om banans karaktär? Om väder prognoserna stämmer så skall det bli ca 6 grader kallt och uppehåll. Jag önskar andra deltagare från forumet lycka till och att vi alla får en trevlig tävling. Det vore ju kul om vi kunde lägga ut våra resultat och intryck här sen.

Har åkt tvåmilslingan för några år sedan. Tycker arrangörens beskrivning av banan, kartan och banprofilen ger en rätt bra bild av banan. Kanske skulle man möjligen kunna säga att den totalt sett liknar VL från Mångsbodarna till Evertsberg. Några rejäla backar, men inte överlånga/branta, inte så mycket saxbackar, inga svåra nedförsbackar och några långa platta stakpartier.

Link to comment
Share on other sites

Jag är anmäld, synd att missa ett så fint lopp nu när förhållandena är så bra. Jag har inte heller åkt förut, det skall bli roligt att testa ett nytt lopp. För övrigt blir det nog årets enda lopp för mig.

 

Resultatmässigt är mitt mål att försöka undvika sistaplatsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt loppet förut och kan väl säga att man inte ska ta sina finaste par skidor. Även om de skriver på sin hemsida att de har flera meter med snö så brukar man alltid få några fina repor i skidorna. Hoppas dom har packat banan bra så att det kommer finnas något stavfäste. Tycker banan är rolig att köra. Vad jag kommer ihåg så var det lite knixigt och trångt på vissa ställen.
Link to comment
Share on other sites

Jag har också precis åkt ett varav på banan. Tyvärr hade de inte preparerat med klassiska spår första 5km. Jag tycker dte var en mycket kul och varierande bana de lagt. Inga problem med stavfäste, och bara under ett kortare parti i skogen (efter ca 5-6km) med genomslag av ris och möjligtvis någon gren, precis som Ekis tidigare noterat.
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Ekis, men hur har du hamnat i Stråkenloppets skidspår, du som är från Tumba.:/ Är det inte lite väl långt att åka......

Nej det är det väl inte, drygt 3h bilresa var det. Tänkte få lite omväxling mot att åka till dalarna som man annars alltid gör.

 

Vi satt precis här och diskuterade om en klubbkompis som vid ett tillfälle för några år sen åkt till Jönköping tor för en elljusstävling en vardagskväll. Är man skidåkare så är man. :)

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag. Det var hårt underlag hela vägen och inga problem för stavfästet. Lite skräpigt på några partier i skogen men inget grus eller så så det är nog ingen fara för skidorna.

Tycker du fortfarande att det var bra stavfäste, alltså inte igår, utan på loppet:)

Link to comment
Share on other sites

Trevlig bana, bra skidor och kroppen svarade bra men det hela förstörs lite av 2 arrangörsmissar.

 

-Starten, här har man tillgång till en stor startplats men använder inte möjligheten att grena upp fältet direkt i starten. Istället för att göra flera fållor så gäller principen först på plats står först vilket resulterar i kambom tvärstopp när 1000åkare ska in i spåren. Sedan finns det inga reella möjligheter att köra om på riktigt förrän efter 6-7km...

 

-Spårprepareringen, varför i hela friden har man inte varit ute och packat snön i ett par omgångar i god tid innan loppet. Stavfästet var ju bitvis klent...eller hade det möjligen snöat i veckan?

 

Föredrar nästan varvlopp på konstnöslingor framför detta som väl iofs är mer att likna vid riktig skidåkning........

 

Min sämsta tid på flera år i ett seedningslopp men ett av de bättre rent utförandemässigt.

 

Hoppas nu att seedningskommitten tar hänsyn till de stora tidsavstånden som det blev.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl på sin plats att stå tills vars för att jag igår utlovade gott stavfäste. De första 5km var som jag sa i går inte preparerade med klassiska spår när jag åkte. Det kändes som de då gjort ett bra jobb med grundprepareringen och att snön var väl packad. Det känns dock konstigt att prepareringen för klassiska spår försämrade packningengen så pass mycket, så jag kanske hade fel känsla i går. Att det skulle bli stora genomslag ute på myren är väl så här i efterhand inte så svårt att lista ut. Dock tyckte jag på första varvet att det inte var några större problem om man såg till att sätta i stavarna så nära spåren som möjligt. Andra varvet var det däremot nästintill omöjligt att parera alla de hål som blivit. En skillnad jämfört i går är också att jag då var ute och njöt. I dag var kraften i stavisättningen betydligt högre.

 

Men men det är väl så här det blir om man vill köra tävlingar i skogsmark och det inte är betydligt kallare efter packning. Jag tycker att det är en betydligt trevligare att köra 2*21km än många de konstsnövarvlopp jag kört.

 

Om jag övergår till min egna prestation så var den lite tudelad. Jag är väldigt nöjd med den kraft och fart jag fick till i stakningen, men tyvärr var benen inte alls på g idag och jag fick inget driv under diagonalpartierna. Lite konstigt kan tyckas då jag varit lite orolig för att jag kört på för kupperade spår på träning och då inte fått den mängd stakning jag velat.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag håller med O-B-H. Jag tyckte att stav-fästet var riktigt uselt! Har sällan sett så många brutna stavar på ett seeding-lopp. Kan även tycka det är konstigt att man släpper iväg 1000 personer på det viset utan att nyttja det stora fältet och fördelat upp fältet lite mer. Annars en ganska tuff bana, tycker jag med ett flertal tuffa stigningar. Men jag kan hålla med om att jag hellre åker så här än som det var förra året, 14varv på en ihopskottad slinga.

 

Ska som sagt bli kula att se vad seedingen kommer att bli!

Link to comment
Share on other sites

Stavfästet var delvis uruselt, men det var väl iof lika dåligt för Dan Moberg på andra varvet. Nu börjar jag inse att VL faktiskt är extremt proffsiga när det gäller preparering.

Själv kom jag iväg kanonbra i starten, men många andra förlorade väldigt mkt, led tre borde delats upp i fler led men banan var bra och är svår att påverka.

 

Men resultaten stämmer fortfarande inte, många som kört ett varv av två finns med i resultatlistan. Vet ännu inte om jag blev 3:a eller 22:a! Men de kommer förhoppningsvis att ändras, inte minst seedningsmässigt är det ju viktigt

 

Seedningen blir nog superenkel tyvärr:

 

led 1 2,20, led 2 2,30 osv och fr led 6 lite större avstånd

 

I alla fall - stort grattis - Madde!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag håller med O-B-H. Jag tyckte att stav-fästet var riktigt uselt! Har sällan sett så många brutna stavar på ett seeding-lopp. Kan även tycka det är konstigt att man släpper iväg 1000 personer på det viset utan att nyttja det stora fältet och fördelat upp fältet lite mer. Annars en ganska tuff bana, tycker jag med ett flertal tuffa stigningar. Men jag kan hålla med om att jag hellre åker så här än som det var förra året, 14varv på en ihopskottad slinga.

 

Ska som sagt bli kula att se vad seedingen kommer att bli!

Jag kanske var otydlig, tyckte absolut inte det var bra stavfäste. Första varvet var det inte bra de första 5-6km, däremot tyckte jag att det gick bra när jag fick till stavisättningen så nära spåren som möjligt ute på myren (ca 6-8km). Det var då istället stor risk att sätta staven mellan skidorna. Andra varvet var det dåligt fram till myren var slut pga att det då bildtas stora hål ute på myren.

 

Om jag ger mig in i seedningstippandet så får det bli enl. följande:

Elit: -2.15

Led 1: -2:20

Led 2: -2:30

Led 3: -2:40

Led 3: -2:50

osv.

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag. Det var hårt underlag hela vägen och inga problem för stavfästet. Lite skräpigt på några partier i skogen men inget grus eller så så det är nog ingen fara för skidorna.

Tycker du fortfarande att det var bra stavfäste' date=' alltså inte igår, utan på loppet:)[/quote']

HAHA! inte direkt va, kommer drömma mardrömmar om myren från andra varvet. Även första varvet var det klart mjukare än igår, vet inte vad det beror på.

 

Jag brände mig rejält första varvet. Har aldrig åkt så mycket diagonalåkning/stakning med frånskjut på ett långlopp. Sen att backarna var söndersaxade på andra varvet var inte kul heller. Orkade knappt lyfta benen där.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att loppet var riktigt tråkigt. Pratade med en funktionär och han sa att de hade fått så mycket snö så det var svårt att göra det bättre.... Borde väl vara lättare att få det bra ju mer snö man har eller. Tycker sen att det är konstigt att speakern säger att det har varit 1100 anmälda när taket var på 1000 personer. Dom ville väl ha in lite mer pengar. Räckte inte med de 250000 som de fick in minus priser. Kommer dröja innan jag åker detta lopp igen. Men jag lyckades iaf klara skidorna från repor och det är första gången på detta lopp för min del. Övriga lopp man ska åka nu kan inte bli sämre....alltid nåt :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...