Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 2010


Jägarn

Recommended Posts

Åkte banan idag. Det var hårt underlag hela vägen och inga problem för stavfästet. Lite skräpigt på några partier i skogen men inget grus eller så så det är nog ingen fara för skidorna.

Tycker du fortfarande att det var bra stavfäste' date=' alltså inte igår, utan på loppet:)[/quote']

HAHA! inte direkt va, kommer drömma mardrömmar om myren från andra varvet. Även första varvet var det klart mjukare än igår, vet inte vad det beror på.

 

Jag brände mig rejält första varvet. Har aldrig åkt så mycket diagonalåkning/stakning med frånskjut på ett långlopp. Sen att backarna var söndersaxade på andra varvet var inte kul heller. Orkade knappt lyfta benen där.

Intressant med stavfästet. Det såg väldigt bra ut men det måste nog prepareras hårt med stor tyngd varje gång det snöat. Annars blir det nog som idag dvs hyfsat bra tills några i tävlingsfart gjort hål i snön. Du åkte väl rätt ok ändå?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Jag vet inte om jag håller med O-B-H. Jag tyckte att stav-fästet var riktigt uselt! Har sällan sett så många brutna stavar på ett seeding-lopp. Kan även tycka det är konstigt att man släpper iväg 1000 personer på det viset utan att nyttja det stora fältet och fördelat upp fältet lite mer. Annars en ganska tuff bana' date=' tycker jag med ett flertal tuffa stigningar. Men jag kan hålla med om att jag hellre åker så här än som det var förra året, 14varv på en ihopskottad slinga.

 

Ska som sagt bli kula att se vad seedingen kommer att bli![/quote']

Jag kanske var otydlig, tyckte absolut inte det var bra stavfäste. Första varvet var det inte bra de första 5-6km, däremot tyckte jag att det gick bra när jag fick till stavisättningen så nära spåren som möjligt ute på myren (ca 6-8km). Det var då istället stor risk att sätta staven mellan skidorna. Andra varvet var det dåligt fram till myren var slut pga att det då bildtas stora hål ute på myren.

 

Om jag ger mig in i seedningstippandet så får det bli enl. följande:

Elit: -2.15

Led 1: -2:20

Led 2: -2:30

Led 3: -2:40

Led 3: -2:50

osv.

OK! Jag försökte även jag att sätta stavarna så nära skidorna som möjligt vilket resulterade i en riktig praktvurpa på andra varvet. Jag kan inte riktigt det här med att göra spår men det känns som om man misslyckats ganska ordentligt med tanke på förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur långt detta lopp var. Enligt arrangören var det 40km men jag har läst på jogg.se och där verkar det som om det var längre än 43km enligt 3st gps-loggar. Jag körde inte själv, men en kompis körde så det kan vara roligt å veta exakt längd på loppet.
Link to comment
Share on other sites

43,33 enligt min GPS, så inte konstigt att många av oss blev trötta, man tar ju ut sig fullständigt till den distans man tror det är....jag trodde det var 40 km......sen tappade jag typ 25 min på sista 3 km ...... :) eller

Fast det var ju mest nerför i slutet:) Fick det till 43,46 liksom en som kom i mål samtidigt. Men skyltarna stämde rätt OK.

5 km kom efter 4,81

10 km 9,99!

15 km 14,70

 

sen 21,60 ungefär vid mållinjen.

 

Hade följande mellantider/försämringar

0 - 5km varv1 18,19, varv 2 19,28 försämring 6,28% Medelpuls (174/168)

5-10 km v1 18,03 v2 19,10 +6,19% (171/166)

10-15 km v1 15,43 v2 16,45 +6,57% (166/165)

15-21,6 km v1 22,37 v2 24,06 +6,56% (166/165)

 

Vad jag trodde jag skulle fått fram med detta var att jag borde ha tappat mest på delen 5-10 km, dvs mossträckan där stavfästet var ännu sämre på andra varvet, men så var det tydligen inte. Konstigt nog tappade jag nästan exakt lika mkt på varje etapp fast pulsändringen var klart störst jämförelsevis i början på varven.

 

Arrangörens mellantider som står med i resultatlistan togs i slutet på sista nedförsbacken när vi passerade målet på andra sidan grusvägen. Distansen till den första mellantiden var enligt mina beräkningar 20,96 km och till den andra 42,75. Det innebär att "andra" sträckan var 21,8 km dvs nästan en km längre än den första, detta beroende på att den extra slingan runt varvningen gjorde det varvet längre. Så riktigt så stor försämring på andra varvet som resultatlistan ger sken av att alla hade var det inte. Jag tappade tex i verkligheten 6,4 % inte 11,1%.

 

Så nördig man kan bli med en GPS:)

Link to comment
Share on other sites

Nu finns seedningen ute:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/691f0900412e2d76baf9bb8b5fb567a7/svenska+lopp+2010.pdf?MOD=AJPERES

 

Stenhård och fullständigt ologisk, inte för att jag trodde att det skulle gå att seeda sig på detta lopp, det gjorde nog ingen.

 

Elit 2.08, ganska hårt i mitt tycke därefter sedan ett intervall på 17minuter till 2.25 för led 1 för att sedan övergå till 8-minutersintervaller upp til led4!

 

Skulle va intressant att veta hur man tänkt, tycker det här en av de märkligare seedningarna. Hur sätter man dessutom elitgränsen, Moberg siktar på topp-10 på VL och är med i det absolut toppskiktet bland långloppsåkarna, det var nån kille osm vart runt 100 i VL förra året och åkte in på 2.10 men platsar inte enligt seedningen i Elit...

 

Skulle va intressant att höra om det var någon som seedade upp sig på detta lopp??

Link to comment
Share on other sites

Ser man på tiderna, nästan en halvtimme efter segraren räckte till led 2 så är det väl relativt sätt generöst. Ser man på de andra seedningsloppen så är det ofta runt 20 minuter till led 2. 65 minuter till led 6 ser också ut att vara 5 minuter generösare än ex. Norrbärke.

 

Men, det är ju inte helt lätt att jämföra lopp, eftersom förutsättningarna är så olika.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på tiderna, nästan en halvtimme efter segraren räckte till led 2 så är det väl relativt sätt generöst. Ser man på de andra seedningsloppen så är det ofta runt 20 minuter till led 2. 65 minuter till led 6 ser också ut att vara 5 minuter generösare än ex. Norrbärke.

 

Men, det är ju inte helt lätt att jämföra lopp, eftersom förutsättningarna är så olika.

Går inte alltid att jämföra på det sättet. Jag har åkt många olika typer av seedningslopp, detta var nog det tuffaste jag har åkt, vilket syns på tiderna också. Det vara stora avstånd i täten också.

Mend ett finns ju aldrig ett bra sätt att seeda, det är alltid ett spel om det skall bli bra eller dåligt. Detta var dock oerhört tufft med tanke på att det var rätt dåliga förhållanden och smalt längs banan, det var nog många som itne kunde åka om ens pågrund av trängseln. Jag kunde inte åka min egen fart förrän efter ca 8 km, innan dess var det söndagspromenad.

Så jag är glad att jag inte åkte loppet med några seedningsambitioner utan bara tog det som en genomkörare.

Men det är intressant att se om det är någon som lyckades seeda sig

självklart gjorde en del förstagångs åkare det, men annars tufft tufft.

Link to comment
Share on other sites

Taskigt att inte ta med Peter Arnesson, Marcus Johansson och Christian Olsson i elitledet, men annars var ju tiden till led1 väldigt snäll. Jag kom in trots ett förskräckligt uselt lopp. Jag förtjänade inte en plats i led1. Men sen blir tidsintervallen tajtare igen. Undra hur de tänker där.
Link to comment
Share on other sites

Ser man på tiderna' date=' nästan en halvtimme efter segraren räckte till led 2 så är det väl relativt sätt generöst. Ser man på de andra seedningsloppen så är det ofta runt 20 minuter till led 2. 65 minuter till led 6 ser också ut att vara 5 minuter generösare än ex. Norrbärke.

 

Men, det är ju inte helt lätt att jämföra lopp, eftersom förutsättningarna är så olika.[/quote']

Går inte alltid att jämföra på det sättet. Jag har åkt många olika typer av seedningslopp, detta var nog det tuffaste jag har åkt, vilket syns på tiderna också. Det vara stora avstånd i täten också.

Mend ett finns ju aldrig ett bra sätt att seeda, det är alltid ett spel om det skall bli bra eller dåligt. Detta var dock oerhört tufft med tanke på att det var rätt dåliga förhållanden och smalt längs banan, det var nog många som itne kunde åka om ens pågrund av trängseln. Jag kunde inte åka min egen fart förrän efter ca 8 km, innan dess var det söndagspromenad.

Så jag är glad att jag inte åkte loppet med några seedningsambitioner utan bara tog det som en genomkörare.

Men det är intressant att se om det är någon som lyckades seeda sig

självklart gjorde en del förstagångs åkare det, men annars tufft tufft.

Jag själv åkte loppet för några år sedan och vill minnas att loppet även då var "hårt seedat". Jag för min del brukar oftast hamna i ett visst led på nästan alla seedningslopp, men just detta blev resultatet två led sämre. Det var även det året svåra förhållanden med 0-gradigt, svårt med fäste och dåligt stavfäste.

 

Att man inom seedningsgruppen inte tar hänsyn till sådana förhållanden verkar vara uppenbart. Ser man då strikt på tider i förhållande till sträcka så är inte denna seedning hård. Skulle man väga in andra faktorer, vilket man borde göra, så tror jag säkert att seedningen hade varit mer generös.

Link to comment
Share on other sites

Kustlöparen: Min VL-seedning är i nuläget led 5 enligt min placering på Vasan 2009 där jag kom in på runt 3300. Tidsmässigt hamnade jag nu ungefär mitt i led 6.

 

Jag är nöjd med min insats, hade bra skidor och inte heller några problem i starten som gick väldigt smidig. Jag hade hoppats på att åtminstone försvara mitt startled och kanske seeda upp mig.

 

Bland de 7 åkare från klubben som åkte och som sedan tidigare är seedade blev 4 sämre än sitt nuvarande startled (från Elit till 1, 7 till 8, 5 till 6, 5 till 7), 2 blev lika (led 5*2) och 1 åkare seedade upp sig (från led 4 till 3).

Link to comment
Share on other sites

Det verkar tämligen orimligt att man måste vara max 4 min efter Dan Moberg för att komma med i elitledet.

 

Som sagt tidigare så hörde jag Peter Arnesson säga att han satsar på topp 30 i Vasan men han kom inte till elitledet på sin tid från Stråken...mycket märkligt.

 

Vem sitter i seedningskommittén?

Är det skidåkare tro?

 

Undra vad de tar hänsyn till? Bara vilka åkare som är med eller förhållanden i spåret.

 

Det var flera åkare, som redan står i elitledet, som nu knappt lyckas komma med i led 1 enligt seedningstiderna från Stråken. Alla kan ju inte haft en dålig dag i spåret.

 

 

...Världen går ju inte under för detta men någon rättvisa borde de vara!

Link to comment
Share on other sites

Oerhört konstig seedning !!!!!

 

Jag har nu kollat 18 pers som jag vet eller känner, 15 st har ett led sämre än i VL och de andra 3 st är 2 led sämre.

 

Skulle vara väldigt intressant att känna till kriterierna som VL använder.

Eller är det en strategi, att seeda ett led för hårt, för att slippa en massa förändringar i startfältet?

 

Bara att bryta ihop och köra ett nytt lopp :-)

 

Ps. Jag backade också ett led!

Link to comment
Share on other sites

Taskigt att inte ta med Peter Arnesson, Marcus Johansson och Christian Olsson i elitledet, men annars var ju tiden till led1 väldigt snäll. Jag kom in trots ett förskräckligt uselt lopp. Jag förtjänade inte en plats i led1. Men sen blir tidsintervallen tajtare igen. Undra hur de tänker där.

 

Christian Olsson Tranemo IF var 101 i VL 2009, på 4,31, så han är väl Elit.

Link to comment
Share on other sites

Oerhört konstig seedning !!!!!

 

Jag har nu kollat 18 pers som jag vet eller känner, 15 st har ett led sämre än i VL och de andra 3 st är 2 led sämre.

 

Skulle vara väldigt intressant att känna till kriterierna som VL använder.

Eller är det en strategi, att seeda ett led för hårt, för att slippa en massa förändringar i startfältet?

 

Bara att bryta ihop och köra ett nytt lopp :-)

 

Ps. Jag backade också ett led!

Seedningen till VL sköts ungefär som kohandel i politiken, utan fasta riktlinjer och med stor ovilja att berätta om hur man kommit fram till det man kommit fram till. På VL: s hemsida framgår att dom har möte varje måndag sedan långloppssäsongen dragit igång och att dom där sätter gränserna för de olika lopp som genomförts. Det handlar om ett litet slutet sällskap som kommer överens, utan på förhand antagna riktlinjer eller behov av att ta hänsyn till andra. Som rysk inrikespolitik med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker på att Vasaloppet officiellt uttalar att de ger rabatt i seedning i sina egna lopp jämför med andra. Så att folk ligger 1 led bakom sin vasaloppsseedning är inte så konstigt.

 

(Men visst, nån som precis missade 3de i vasa borde väl ha kommit i 4de men mer åt 5te-hållet i stråken även med rabatten inräknad så lite konstigt är det allt)

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte seedningen förutom till elit var rätt generös, missade led 2 med mindre än 2 minuter. Så nära att komma i led två på ett lopp utanför Dalarna har jag bara varit en gång, på Stråkenloppet 2007 då jag bara vara sekunder ifrån. Men det året och 2008 är det enda jag varit form då kom jag i led 2, närmare led 1 än 3 på 4 st lopp i Dalarna.

 

Det står ju faktiskt tydligt att VL bedömer på följande sätt " Vi bedömer andra lopp hårdare än våra egna när vi seedar. De egna loppen vi har är TjejVasan, Öppet Spår och HalvVasan." Dock borde väl detta iof ändras till: "Vi bedömer lopp utanför Dalarna hårdare än andra lopp" Eller "Vi bedömer lopp utan Mora-åkare hårdare än andra lopp" Med den logiken i åtanke borde bara ca hälften klara sitt led, relativt många inte klara det och bara de som verkligen blivit mkt bättre kunna seeda upp sig. För mig är detta i alla fall ett kvitto på att jag är på väg upp ur min två år långa formsvacka. Nu gäller det bara att hitta ett bra lopp i Dalarna med många hemma-åkare på startlinjen att köra:)

 

Sen ser det ju iof lite konstigt ut jämfört med tex Landvetter långlopp som jag också åkte, ibland krävs en bättre tid för ett visst led och ibland sämre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...