Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa webshopen?


Vasaa

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har sagt till min fru att jag inte skall köpa några mer skidor i mitt liv, skidlivet börjar lida mot sitt slut..... Men lite sugen på ett par Salomon skejtskidor är jag, fast det är inget som bör nämnas i förskott. Viktigt är dock att se till att man uppdaterar sin klädsel successivt, annars kan man få höra att man lägger alla sina pengar på skidor och utrustning.

 

Det svåraste är väl annars att köpa skidpjäxor på nätet, dels varierar märken och årsmodeller i storlek och passform - tycker provning är ett måste. Fria returer är en uppskattad service, som bidrar till att underlätta köp, om man är tveksam. I det avseendet måste jag ge Skistart ett + men enkel returgång. Returnerade en R90-jacka, som hade annan färg i verkligheten än i webbutiken och ett par rullskidor pga en fotskada.

Link to comment
Share on other sites

Lite trådkapning...

Fruar bör hållas ovetande om antal skidor. Ju fler som redan finns, ju lättare slinker fler in utan att det behöver märkas. Jag köpte nyligen 5 par klassiska och 2 par skateskidor till barnen, samt 5 par bra uhm-stavar (också till barnen). Det liksom sedimentetar in bland alla ens egna skidor o stavar... ;) (Det var svårare att obemärkt komma undan med en heldämpad mtb och en ny hardtail. Större hål i plånboken och inte lika många mtb att gömma dem bland ;) )

Link to comment
Share on other sites

Ang. haijaa.fi : förr en pålitlig skidleverantör - numer inget vidare urval av skidpar.. Blir nog sporttipalvelu.fi eller Intersport vid skidtunneln i jämi/Kimmo Vilen som jag i fortsättningen gör skidaffärer med...

Du verkar bo i Finland redtag :) Vad säger ni därborta om Kirves skidfabrik o märkena Yoko/karhu. Hört om dom leverar bra skidpar?

Link to comment
Share on other sites

Du verkar bo i Finland redtag :) Vad säger ni därborta om Kirves skidfabrik o märkena Yoko/karhu. Hört om dom leverar bra skidpar?

Toppmodellerna av Yoko har jag hört mycket gott om, bla. en toppåkare hemma "från byn" som tävlar på yoko.. Karhus nya skidor har jag inte hört mycket om, inte heller sett i skidspåren i modern tid...

 

...Tror att ex. "Finn" är betydligt mer insatt och kan berätta mer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dessutom, jag har rätt så bra pannlampa men funderar på att skaffa mig en ännu bättre . Jag har nu via en elitorienrterare fåt tips om följande: Lupine Piko X Duo, 1 hardcase 1,7 Ah, 1 smartcore 1,7 Ah

Var skaffar man en sådan (eller likvärdig) till bäst/bra pris ?

 

Flikar in med lite info om den pannlampa jag använder sen många år, höst-vinter-vår.

​Det är en Petzl Ultra Rush. Den finns med batteri som man kan ha på huvudet ungefär som den du funderar på och så finns den med en sele (den kallas då Ultra Rush belt man kan ha batteriet i). Jag har använt min Ultra Rush belt sen 2008 och har varit otroligt nöjd med den. Har fått köpa ett nytt batteri två gånger då de förstås inte varar i evighet. De får sämre kapacitet med åren och så när det är kallare ute orkar de inte lika bra som när batterierna är nya. Det är Lithium Ion batteri till denna. Finns två storlekar på batteriet, ett mindre 2600 mAh och ett större 5200 mAh (jag har alltid använt det större batteriet, det var 4000 mAh först men kom senare i 5200 mAh). Det är 6 små LED lampor i denna pannlampa och det är 3 lägen, låg, mellan och hög ljusstyrka. Jag har fått köpa nytt "pannband" en gång då resåren vekna efter några år.

​Borde finnas ännu bättre och billigare pannlampor numera än den jag har men den säljs fortfarande och finns på Petzls hemsida ännu trots att det var nästan 10 år sen jag köpte min. Jag använder min nästan uteslutande vid löpning på kvällarna. På starkaste läget är det nästan som hel-ljus på bilen, nåja kanske inte men det är väldigt bra sken, men jag använder mest det lägsta läget. Värt att kolla vad extra batterier kostar, till min när jag köpte nya varierade priserna rejält så det är värt att leta runt lite för att hitta vettiga priser. Köpte min pannlampa hos Letro Sport men de säljer inte Petzl längre.

 

/Bo

Link to comment
Share on other sites

Vill slå ett slag för funraise.se. en svenskfinsk webbutik som kanske inte många känner till.

Utmärkt service och snabba leveranser. Lite begränsat utbud men väldig trevliga finska märken som yoko, vauthi, karhu , optiwax m.m som man sällan hittar i Sverige.

 

Annars är mina svenska favoriter Huselius och Skistart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skistart har jag köpt flertalet produkter. Bra service & snabba leveranser

Man ska dock inte lita på produktrecensionerna på deras hemsida. Jag har gett några dåliga omdömen, men då får man ett mail med innebörden att Skistart väntar med att publicera omdömet, de ska först kolla varför man inte är nöjd. Sedan hör man aldrig något, och recensionen publiceras inte. Ren censur av dåliga omdömen alltså.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...