Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Välja pulsklocka?

• Vänligen logga in för att kunna svara
101 svar till detta ämne

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Jag tror att anledningen att i Polar har inbyggd GPS beror på att GPS:n äter batteri...

Sedan så tror jag det finns autolap på Polar oxå...vet ej säkert då jag bara mäter tid när jag tränar...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Eda

Eda

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Garmin har ju grymt bra skärm (eller vad det nu heter) som är ganska stor så skärm så att du tydligt kan se t e x puls, distans och tid samtidigt (kan även har fler fält och ha andra fält som du får bläddra fram (vilket man sällan gör, kollar istället på det på datorn. Klockan är ju inte snygg men väldigt tydlig att se på valda funktioner när man tränar. Tycker inte att det finns anledning att ha pulsklocka som vardagsklocka (måste ju ändå ha pulsbandet med dig (vill ju inte gå med det på hela dagen på jobbet t e x och då kan man lika gärna ha klocka nedpackad också)
Ska man kosta på ett antal tusen så tycker jag att det är självklart att man vill ha inbyggd GPS.

henkeee

henkeee

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg
305an har jag kört med i 2 och ett halvt år. Är på byte för andra gången. Fungerar ju vettigt i max 6månader. sen räcker ju batteriet knappt ett träningspass. Sen är det ju skapligt enerverande att behöva ladda den hela tiden.
Nä skippa 305an.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

305an har jag kört med i 2 och ett halvt år. Är på byte för andra gången. Fungerar ju vettigt i max 6månader. sen räcker ju batteriet knappt ett träningspass. Sen är det ju skapligt enerverande att behöva ladda den hela tiden.
Nä skippa 305an.

Då kör du riktigt långa pass, längre än de flesta faktiskt. Har haft min i nästan tre år, visst har batterikapacitet gått ner lite grann på samma klocka/batteri, men mkt mindre än på de flesta andra batterier tex laptops och mobiler. Min höll drygt 12 h i vårvärme efter två års användning och håller fortfarande lätt 7-8 h i många minusgrader. Men självklart en GPS drar mkt batteri, försök med GPS:en i din mobil eller en bil-GPS utan laddning så får du se, och då är batteriet eller åtminstone prylen betydligt större. Och OK all laddning är "jobbigt" (man svettas och pulsen går upp ordentligt:) ) precis som för mobilen laptopen, pannlampan och annat som går på batteri och har ngn intressant funktionalitet förutom att ta tiden.
Och återigen är man helt ointresserad av var man tränar och hur fort man kört men ändå vill ha puls så går det naturligtvis lika bra med enkel pulsklocka från diverse olika märken.

Men har du ett bra tips på en på en klocka med inbyggd GPS som har bättre batterikapacitet än 305 förutom 310XT och kostar mindre så är jag mkt tacksam om du kan tipsa mig om det!
Eftersom min 305 har slickat asfalten många meter, har används över 1000 h och jag kör en del långa pass så funderar jag på en ny av vilket märke som helst men än så länge ligger 305 och 310XT närmast.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Hur går det med klockan Vasa ?! Är också ute efter en Puls klocka.. när ekonomin tilllåter! Men blir svårt att välja... Så vore bra om du redovisa noga va du tycker om klockan för och nackdel..och hur gps funkar !

Redigerat av globe86, 02 februari 2010 - 16:48 .

janbanan

janbanan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 93 inlägg
Garmin Forerunner 310XT tycker jag är överlägsen. Batteri tid på 20 timmar också...så även jag kan använda den hela Vättern rundan...:).
Fördelar: Kan ställa in vilka värden du vill se i fönstret samt har GPS och puls. Dvs Det man behöver.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Garmin Forerunner 310XT tycker jag är överlägsen. Batteri tid på 20 timmar också...så även jag kan använda den hela Vättern rundan...:).
Fördelar: Kan ställa in vilka värden du vill se i fönstret samt har GPS och puls. Dvs Det man behöver.

Det kan man göra på Polar oxå...;)

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Får nog bli en forerunner 310 XT så småningom..fast när man har pengr till den har de väl kommit ut en ny bättre ! =)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Annars kan man ju kolla på vad eliten använder...;)
Och vad jag kunnat se så använder de flesta Polar!

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

hehe åfan! får kolla vidare då..fick för mig att dom va dyrare men har inte kollat så noga..

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Värstingen är ju dyr... ca 4000:- men finns några enklare varianter som är någon eller några 1000 lappar billigare...

Robson

Robson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Hur är det med stöd för Mac?

Garmin verkar ha det.
Suuntoo?
Polar, nope, vad jag kan se..

Någon mer Macian här som kan hjälpa mig?

/Rob

Bwanatom

Bwanatom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Bytte från Polar 725 till en Garmin 310xt vid nyår! Har inte helt vant mig vid den ännu plus att den hängt upp sig två ggr. vid träning vilket är två gånger fler än min Polar svikit mig under dom snaste tre åren, så jag vet inte ännu om jag är så nöjd med bytet! Tycker dessutom att Polars programvara är hästlängder bättre än Garmins! Och Yes, jag har testat "sporttracks" med men återigen tycker jag att Polars är bättre.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg

Hur går det med klockan Vasa ?! Är också ute efter en Puls klocka.. när ekonomin tilllåter! Men blir svårt att välja... Så vore bra om du redovisa noga va du tycker om klockan för och nackdel..och hur gps funkar !

Jag har bara använt den 3 gånger än, men då har den fungerat helt som den ska.
Och det är ju väldigt skoj att se direkt på armen hur långt och länge man kört, samt medelhastigheten.
Brukar leta fel på mina prylar, men har i detta fallet inte hittat något direkt. ;)
Det som den nyare är bättre på sägs vara längre batteritid (hur länge tar ditt Öppet Spår?) och att den är vattentät.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg

Jag har bara använt den 3 gånger än, men då har den fungerat helt som den ska.
Och det är ju väldigt skoj att se direkt på armen hur långt och länge man kört, samt medelhastigheten.
Brukar leta fel på mina prylar, men har i detta fallet inte hittat något direkt. ;)
Det som den nyare är bättre på sägs vara längre batteritid (hur länge tar ditt Öppet Spår?) och att den är vattentät.

Oki de låter ju bra de där ;) Nja nog ska jag klara mig på batteri tiden! hade inte tänkt stanna i spåret mer än 7 timmar i alla fall :P

matsii

matsii

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
hej alla, är det nån här som har en Polar RS400 och kan säga vad dom tycker om den? funderar starkt på att köpa den, vill inte gå upp i 3500 kronors klassen då jag klarar mig ändå utan GPS, det jag vill ha är bra programvara och en tillförlitlig klocka.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

hej alla, är det nån här som har en Polar RS400 och kan säga vad dom tycker om den? funderar starkt på att köpa den, vill inte gå upp i 3500 kronors klassen då jag klarar mig ändå utan GPS, det jag vill ha är bra programvara och en tillförlitlig klocka.

Det är nog ett bra köp!

Hilding

Hilding

Medlem

• Members
  • Pip
  • 381 inlägg
Lura dig bara inte med en jättebillig/-dålig av okänt märke. Min klocka fick jag tillsammans med ett par nummer av någon hälsotidning för 79 spänn. Det lät som en bra idé just då...

Mår mycket bättre när jag tränar utan den för jag blev alltid orolig att jag hade något allvarligt hjärtfel. Min maxpuls har varierat mellan drygt 130 och 214 på intervallpass! Pekfingret på handleden lugnade mig dock.

Ruskigt opålitlig manick. Blir en bättre klocka snart.

Redigerat av Hilding, 04 februari 2010 - 19:32 .

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg
Skulle rekommendera garmin 305.
För att.
- Bra pris
- stor display som ger en bra överblick
- lätt att ställa in intervallpass
- många val möjligheter av statistik i display
- Riktigt bra GPS
- fungerar med sporttracks
- Bra support om du får problem
- Går att ladda batteriet i GPSen (man får lov att bytta i polars externa enhet)

dåligt
- Batteri som måste laddas (fördel att de kan laddas mor polars GPS)

sen förövrigt att klockan är stor så har man inte nå problem med det när man tränar, sedan så brukar man ändå inte gå runt med träningsklockan till vardags så där spelar det inte roll.

Detta är mina synpunkter, och jag gillar denna klocka.
Total tid VL 8:36 (2 lopp)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Åker de fortare då? Eller kan de möjligen ha ngt endaste lite grann med sponsring att göra:)
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar