Egentligen är nog GPS funktionen minst lika viktig som pulsfunktionen i mitt fall. Jag går sällan på puls när jag väl tränar, det kan iofs vara skoj att se efteråt men i realtid går jag på känsla, tid och distans.
@mrwalker - vilken polarmodell skulle du säga är jämförbar med Garmins 310XT?
Hos suunto antar jag att det är t6c som gäller?
Vet faktiskt inte, det skulle möjligen vara någon av de nyare modellerna (RS800G3) som har fungerande GPS, alla modeller med G3 koppling i vilket fall. Dessa nyare modeller har jag inte använt, men är helt övertygad om att dom är lika bra som Polars tidigare modeller. Polars G1 GPS är dock helt värdelös, har provat den några gånger, det är borkastade pengar tycker jag. För löpning skulle jag rekomendera FootPod istället, men det funkar ju inte på rullskidor, tyvärr! :-(
Jag tränar allt utom cykel med Puls fokus, eller kanske snarare med fokus ansträngningsgrad. Distans är intresant att logga men säger så lite om träningen, man kan ju ändå inte se topografin, vindriktning, m.m. så tiden man tränar och ansträngningen är för mig de viktiga faktorerna.
Cykel tränar jag med effektmätare, dock inte Polars. Har dessutom en egenprogrammerad GPS applikation med GPS puck som jag nämnde ovan till min telefon, det fungerar helt OK.
Telefoner är dock inte gjorda för att vara ute i fukt, min har lagt av några gånger då jag glömt lägga telefonen i en plastpåse.
Garmins nya 310XT är nog ett bra val skulle jag tro, 305 har på tok för kort batterilivslängd, dessutom är den lite klumpig tycker jag.
Smaken ju som baken, skitig i mitten! Nej allvarligt talat, valet beror ju som antyds i tråden lite på vad man är ute efter, jag gör för egen del sammanställningar varje vecka och ser hur mycket jag tränat i respektive zon, så jag nyttjar inte alls GPS funktionen egentligen, även om jag inte skulle ha något emot att ha en sådan.
Polar har även en bra applikation som följer med alla mer avancerade klockor. ProTrainer 5, smidigt progam för sammanstälningar, jag har även här skrivit ett eget program för lite mer detaljerade analyser, lite nördvarning kanske! :-)
Det finns annars bra program att köpa, TrainingPeaks har ett som är rätt avancerat.
S725X kan man nu få tag på för ca. 2000:-, vilket jag tycker är en bra investering.