Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja pulsklocka?


Anl

Recommended Posts

Min gamla Polar från 1800-talet verkar ha gått ur tiden, bokstavligt talat. Hur väljer jag en ny i den djungel av modeller som finns år 2010?

 

Är rejält pryl-ointresserad när det gäller så'na saker. Gillar inte att behöva ägna en massa tid åt manualer, trixa med konfiguration och en massa dataanalys. Hittills har jag bara brytt mig om att se pulsen momentant, men jag kan tänka mig att sånt som pulskurva för ett pass är något jag skulle använda om det är lätt att få upp på datorn. GPS vet jag inte om jag behöver? Egentligen är jag inte så priskänslig, men jag vill hellre ha en lättskött klocka som är snygg o praktisk även som vardagsklocka än en tokanvacerad träningsvärsting.

 

Vad säger panelen? Vad ska jag tänka när jag väljer, och vilka modeller rekommenderar ni/inte?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Min gamla Polar från 1800-talet verkar ha gått ur tiden, bokstavligt talat. Hur väljer jag en ny i den djungel av modeller som finns år 2010?

 

Är rejält pryl-ointresserad när det gäller så'na saker. Gillar inte att behöva ägna en massa tid åt manualer, trixa med konfiguration och en massa dataanalys. Hittills har jag bara brytt mig om att se pulsen momentant, men jag kan tänka mig att sånt som pulskurva för ett pass är något jag skulle använda om det är lätt att få upp på datorn. GPS vet jag inte om jag behöver? Egentligen är jag inte så priskänslig, men jag vill hellre ha en lättskött klocka som är snygg o praktisk även som vardagsklocka än en tokanvacerad träningsvärsting.

 

Vad säger panelen? Vad ska jag tänka när jag väljer, och vilka modeller rekommenderar ni/inte?

Enkelt: Garmin Forerunner 305! Har dessutom inbyggd gps i klockan. Jag tycker det är mycket bra att både kunna se exakt hur långt jag åkt och att samtidigt när jag åker kunna se i klockan exakt vilken hastighet per kilometer jag håller! Kostade ca 2500kr när jag köpte den för snart ett år sedan, men går att hitta under 2000kr nu har jag hört. En bra pulsklocka kostar ändå rätt mycket, mitt tips är att lägga till lite extra och få en med inbyggd gps på köpet.

Link to comment
Share on other sites

Min gamla Polar från 1800-talet verkar ha gått ur tiden' date=' bokstavligt talat. Hur väljer jag en ny i den djungel av modeller som finns år 2010?

 

Är rejält pryl-ointresserad när det gäller så'na saker. Gillar inte att behöva ägna en massa tid åt manualer, trixa med konfiguration och en massa dataanalys. Hittills har jag bara brytt mig om att se pulsen momentant, men jag kan tänka mig att sånt som pulskurva för ett pass är något jag skulle använda om det är lätt att få upp på datorn. GPS vet jag inte om jag behöver? Egentligen är jag inte så priskänslig, men jag vill hellre ha en lättskött klocka som är snygg o praktisk även som vardagsklocka än en tokanvacerad träningsvärsting.

 

Vad säger panelen? Vad ska jag tänka när jag väljer, och vilka modeller rekommenderar ni/inte?[/quote']

Enkelt: Garmin Forerunner 305! Har dessutom inbyggd gps i klockan. Jag tycker det är mycket bra att både kunna se exakt hur långt jag åkt och att samtidigt när jag åker kunna se i klockan exakt vilken hastighet per kilometer jag håller! Kostade ca 2500kr när jag köpte den för snart ett år sedan, men går att hitta under 2000kr nu har jag hört. En bra pulsklocka kostar ändå rätt mycket, mitt tips är att lägga till lite extra och få en med inbyggd gps på köpet.

Garmin 305 som vardagsklocka, då blir man nog betraktad lite som ett UFO..., den enda klockan med inbyggd GPS som funkar som vardagsklocka är 405an. Jag kan visa upp den på Bisslinge nu i helgen....., men är man inte intresserad av av GPS är de väll suunto som är snyggast tror jag. Fast smaken är som baken, jag tycker 405an är snygg, andra tycker annorlunda, men det finns nog ingen som jag känner eller hört talas om som använder 305an som vardagsklocka.

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha klockan till bara pulsmätning så rekomenderar jag Polar.

Dom har ju oxå klockor som kan koppla GPS-pod:ar till om man vill.

Har själv en RS 800cx med gps-pod som jag är grymt nöjd med.

Dålig batteri tid på poden men jämförbar tid med Garmin klockan.

Garmin klockan har väl ett uppladdningsbart batteri.

Link to comment
Share on other sites

305:ans batteri laddas enkelt via usb i datorn eller med medföljande strömkabel.

 

Nej, inte använder man 305:an som vardagsklocka. Sportklockor överhuvudtaget går helt bort i min värld att använda till vardags. Men när jag tränar vill jag ha en bra och tydlig display, och då är 305:ans storlek bara en fördel jämfört med en mindre klocka.

 

Gps i lös pod funkar säkert lika bra men ska man ändå köpa något nytt så är det ju bra mycket smidigare att ha det inbyggt i klockan istället för att ha en extra pryl att fästa på kroppen...

Link to comment
Share on other sites

Just det varför pulsklockor har en design som billigaste barn-Swatch på tidigt 80-tal är en av sakerna jag undrar över och som gör det lite svårt att välja. Varför kan inte nån göra en pulsklocka som ser cool ut o har ett snyggt titanarmband?
Link to comment
Share on other sites

Köp helt klart Polar, där finns det modeller som du kommer undan med som vanliga digitalklockor (eller hade i alla fall gjort för 10 år sedan när folk fortfarande använde sånna :)). Garmin är som sagt rena "under användning"-klockor, även om 405 är klart bättre så märks det att det är en stor och ful sportklocka.
Link to comment
Share on other sites

Köp helt klart Polar, där finns det modeller som du kommer undan med som vanliga digitalklockor (eller hade i alla fall gjort för 10 år sedan när folk fortfarande använde sånna :)). Garmin är som sagt rena "under användning"-klockor, även om 405 är klart bättre så märks det att det är en stor och ful sportklocka.

Jo, helt korrekt en klocka med inbyggd GPS är en "under-användning" klocka. Men jag har inte riktigt förstått logiken med att använda just den enda delen av träningsutrustningen till vardags. Är det för att spara 5 sekunder när man skall ut och träna? Vem går omkring med sitt pulsband hela dagen, har skidskor på jobbet eller skiddräkt på en fest. Det sistnämnda möjligen på en maskerad på temat "nörd":)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en Garmin 305 som lade av för två vecor sedan. Köpte då Polar RS800cx och är ruskigt nöjd. Enda nackdelen är att displyen är mindre och jag tycker det är lite besvärligt att ha en fristående gps-enhet. Det senaste kan jag tänka mig är en vanesak.

 

I övrigt är det nästan bara fördelar.

Polars träningsprogram där du laddar ned träningarna slår Garmins med hästlängder. Klockan kan användas som vanlig klocka (jag erkänner att jag tycker det är coolt :-) )

Uppkopplingen mot sateliterna på gps sändaren går mycket snabbare än med min gamla Garmin.

Link to comment
Share on other sites

Jag är supernöjd med min Garmin 310XT och tycker definitivt att du ska ha GPS det gör ju träningen mycket roligare även om det på intet sätt är nödvändigt (eller kanske inte ens gör att du får ut mer av den, fast blir det roligare kanske du får ut mer och inte minst vill träna mer). Skulle i och för sig tro att dess föregångare 305:an är nästa lika bra (längre batteritid och vattentäthet är ju inte nödvändigheter och den r ju ett pa tusen billigare). Men att ha den som vardagsklocka - nej! Men det tror jag knappast man vill ha pulsklockan som i vilket fall som helst om man inte gillar plastiga fula klockor.
Link to comment
Share on other sites

Varför inte titta lite närmare på Forerunner 310XT (Garmin alltså...). Har 20 tim batteri och är smäckrare än 305:an, i övrigt ungefär samma funktionalitet...

Då är vi i samma prisklass som Polar RS800...

Och som Vasaa säger så är programvaran riktigt bra till Polaren.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte titta lite närmare på Forerunner 310XT (Garmin alltså...). Har 20 tim batteri och är smäckrare än 305:an' date=' i övrigt ungefär samma funktionalitet...[/quote']

Då är vi i samma prisklass som Polar RS800...

Och som Vasaa säger så är programvaran riktigt bra till Polaren.

Finns gratis programvara, Sportracks som är kanonbra så det argumentet faller bort tycker jag. Dessutom kan man ladda ner till den utmärkta siten funbeat.se.

 

Det polaren är bättre på är höjdmätning, eftersom den har barometrisk höjdmätning som iof kräver kalibrering men som sedan funkar riktigt bra i alla fall så länge vädret är stabilt. Sen vet jag inte om den är speciellt snygg men i alla fall smäckrare än garmins GPS-modeller. Efter vad jag kunnat utläsa av de tekniska specarna så verkar dock GPS-podden rätt rudimentär, oklar (dålig?) batteritid och tycks inte ha de underbara funktionerna Autolap eller Autostop, men det kanske finns fast det inte står ngt om det på hemsidan? Sen blir det även dyrt och bökigt med gps-pod-konstruktionen, ett feltänk helt enkelt, där design fått gå långt före funktion.

 

Så faktum kvarstår:

 

Klockan skall hjälpligt kunna användas även till vardags, välj en Polar.

Ser du klockan som ett träningsredskap och vill du ha bra GPS-funktioner, välj Garmin.

 

Vill betona att jag absolut inte har ngt emot Polar i sig, kommer det med en modell med inbyggd GPS så kan det bli den nya drömklockan. Riktigt synd att inget seriöst märke ännu dryga 3 år efter GF 305 kom riktigt har tagit upp konkurrensen. Kanske kommer när batteritekniken har utvecklats ännu ett steg mot mindre, bättre och billigare varianter.

Link to comment
Share on other sites

Slog till på en Garmin Forerunner 305 från PC City för 1849:- inkl. frakt.

 

Får se om det påverkar kilometertiderna något i positiv riktning, man kan ju alltid hoppas.

Har tills nu kört med en vanlig skogs-GPS i midjeväskan, vilket kan vara lite opraktiskt och klumpigt ibland.

Link to comment
Share on other sites

Funkar den fint ?

Jag beställde igår kväll så det vågar jag inte svara på än.

Men det verkar ju på de som har den (t.ex Everest här på forumet) att det ska vara bra grejer, samt t.ex dessa användarrecensioner:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=76145

 

Och så blir det en morot till Vasaloppet att köra såpass fort att inte batteriet tar slut. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, så hyfsat snygg klocka med bra grundfunktioner o ett batteri som räcker länge är alltså ännu inte uppfunnen ... ?

Nej, så är det tyvärr. Men det beror väl iof på hur lång batteritid du vill ha och smaken är ju som bekant delad om du verkligen måste ha den till vardags. Om du inte redan har ngn så kan du ju istället köpa en extra vanlig klocka, godtyckligt snygg med en pris från 50 kr till ett par hundra tusen. Har faktiskt valt en vanlig enkel klocka med analog visare för ca 300 kr till vardags, mkt snyggare än alla polarer i världen.

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen rekomendera Polar. Har själv en rs800 och är mycket nöjd. Kanske lite dyrare än Garmin men det är en grymt bra pulsklocka. Kör med fotpod när jag springer och GPS pod när jag åker skidor. Enkelt att synka med datorn med medföljande programvara (Polar pro trainer) där man får all information som man behöver för att analysera träningen.
Link to comment
Share on other sites

Garmin har ju grymt bra skärm (eller vad det nu heter) som är ganska stor så skärm så att du tydligt kan se t e x puls, distans och tid samtidigt (kan även har fler fält och ha andra fält som du får bläddra fram (vilket man sällan gör, kollar istället på det på datorn. Klockan är ju inte snygg men väldigt tydlig att se på valda funktioner när man tränar. Tycker inte att det finns anledning att ha pulsklocka som vardagsklocka (måste ju ändå ha pulsbandet med dig (vill ju inte gå med det på hela dagen på jobbet t e x och då kan man lika gärna ha klocka nedpackad också)

Ska man kosta på ett antal tusen så tycker jag att det är självklart att man vill ha inbyggd GPS.

Link to comment
Share on other sites

305an har jag kört med i 2 och ett halvt år. Är på byte för andra gången. Fungerar ju vettigt i max 6månader. sen räcker ju batteriet knappt ett träningspass. Sen är det ju skapligt enerverande att behöva ladda den hela tiden.

Nä skippa 305an.

Då kör du riktigt långa pass, längre än de flesta faktiskt. Har haft min i nästan tre år, visst har batterikapacitet gått ner lite grann på samma klocka/batteri, men mkt mindre än på de flesta andra batterier tex laptops och mobiler. Min höll drygt 12 h i vårvärme efter två års användning och håller fortfarande lätt 7-8 h i många minusgrader. Men självklart en GPS drar mkt batteri, försök med GPS:en i din mobil eller en bil-GPS utan laddning så får du se, och då är batteriet eller åtminstone prylen betydligt större. Och OK all laddning är "jobbigt" (man svettas och pulsen går upp ordentligt:) ) precis som för mobilen laptopen, pannlampan och annat som går på batteri och har ngn intressant funktionalitet förutom att ta tiden.

Och återigen är man helt ointresserad av var man tränar och hur fort man kört men ändå vill ha puls så går det naturligtvis lika bra med enkel pulsklocka från diverse olika märken.

 

Men har du ett bra tips på en på en klocka med inbyggd GPS som har bättre batterikapacitet än 305 förutom 310XT och kostar mindre så är jag mkt tacksam om du kan tipsa mig om det!

Eftersom min 305 har slickat asfalten många meter, har används över 1000 h och jag kör en del långa pass så funderar jag på en ny av vilket märke som helst men än så länge ligger 305 och 310XT närmast.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...