Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja pulsklocka?


Anl

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Garmin Forerunner 310XT tycker jag är överlägsen. Batteri tid på 20 timmar också...så även jag kan använda den hela Vättern rundan...:).

Fördelar: Kan ställa in vilka värden du vill se i fönstret samt har GPS och puls. Dvs Det man behöver.

Det kan man göra på Polar oxå...;)

Link to comment
Share on other sites

Bytte från Polar 725 till en Garmin 310xt vid nyår! Har inte helt vant mig vid den ännu plus att den hängt upp sig två ggr. vid träning vilket är två gånger fler än min Polar svikit mig under dom snaste tre åren, så jag vet inte ännu om jag är så nöjd med bytet! Tycker dessutom att Polars programvara är hästlängder bättre än Garmins! Och Yes, jag har testat "sporttracks" med men återigen tycker jag att Polars är bättre.
Link to comment
Share on other sites

Hur går det med klockan Vasa ?! Är också ute efter en Puls klocka.. när ekonomin tilllåter! Men blir svårt att välja... Så vore bra om du redovisa noga va du tycker om klockan för och nackdel..och hur gps funkar !

Jag har bara använt den 3 gånger än, men då har den fungerat helt som den ska.

Och det är ju väldigt skoj att se direkt på armen hur långt och länge man kört, samt medelhastigheten.

Brukar leta fel på mina prylar, men har i detta fallet inte hittat något direkt. ;)

Det som den nyare är bättre på sägs vara längre batteritid (hur länge tar ditt Öppet Spår?) och att den är vattentät.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med klockan Vasa ?! Är också ute efter en Puls klocka.. när ekonomin tilllåter! Men blir svårt att välja... Så vore bra om du redovisa noga va du tycker om klockan för och nackdel..och hur gps funkar !

Jag har bara använt den 3 gånger än' date=' men då har den fungerat helt som den ska.

Och det är ju väldigt skoj att se direkt på armen hur långt och länge man kört, samt medelhastigheten.

Brukar leta fel på mina prylar, men har i detta fallet inte hittat något direkt. ;)

Det som den nyare är bättre på sägs vara längre batteritid (hur länge tar ditt Öppet Spår?) och att den är vattentät.[/quote']

Oki de låter ju bra de där ;) Nja nog ska jag klara mig på batteri tiden! hade inte tänkt stanna i spåret mer än 7 timmar i alla fall :P

Link to comment
Share on other sites

hej alla, är det nån här som har en Polar RS400 och kan säga vad dom tycker om den? funderar starkt på att köpa den, vill inte gå upp i 3500 kronors klassen då jag klarar mig ändå utan GPS, det jag vill ha är bra programvara och en tillförlitlig klocka.
Link to comment
Share on other sites

hej alla, är det nån här som har en Polar RS400 och kan säga vad dom tycker om den? funderar starkt på att köpa den, vill inte gå upp i 3500 kronors klassen då jag klarar mig ändå utan GPS, det jag vill ha är bra programvara och en tillförlitlig klocka.

Det är nog ett bra köp!

Link to comment
Share on other sites

Lura dig bara inte med en jättebillig/-dålig av okänt märke. Min klocka fick jag tillsammans med ett par nummer av någon hälsotidning för 79 spänn. Det lät som en bra idé just då...

 

Mår mycket bättre när jag tränar utan den för jag blev alltid orolig att jag hade något allvarligt hjärtfel. Min maxpuls har varierat mellan drygt 130 och 214 på intervallpass! Pekfingret på handleden lugnade mig dock.

 

Ruskigt opålitlig manick. Blir en bättre klocka snart.

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekommendera garmin 305.

För att.

- Bra pris

- stor display som ger en bra överblick

- lätt att ställa in intervallpass

- många val möjligheter av statistik i display

- Riktigt bra GPS

- fungerar med sporttracks

- Bra support om du får problem

- Går att ladda batteriet i GPSen (man får lov att bytta i polars externa enhet)

 

 

dåligt

- Batteri som måste laddas (fördel att de kan laddas mor polars GPS)

 

 

sen förövrigt att klockan är stor så har man inte nå problem med det när man tränar, sedan så brukar man ändå inte gå runt med träningsklockan till vardags så där spelar det inte roll.

 

Detta är mina synpunkter, och jag gillar denna klocka.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju kolla på vad eliten använder...;)

Och vad jag kunnat se så använder de flesta Polar!

Åker de fortare då? Eller kan de möjligen ha ngt endaste lite grann med sponsring att göra:)

Visst handlar till stora del om sponsring...men om Polar ger bättre värden så kan ju göra en bättre analys av träning och där av bli bättre...eller hur???;)

 

Men vi snackar ju pulskockor och jag har hört väldigt många säga att Polar är överlägsna...

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju kolla på vad eliten använder...;)

Och vad jag kunnat se så använder de flesta Polar!

Åker de fortare då? Eller kan de möjligen ha ngt endaste lite grann med sponsring att göra:)

Visst handlar till stora del om sponsring...men om Polar ger bättre värden så kan ju göra en bättre analys av träning och där av bli bättre...eller hur???;)

 

Men vi snackar ju pulskockor och jag har hört väldigt många säga att Polar är överlägsna...

Jo, det finns visst ngn extra pulsfiness på Polar som kallas R-R Recording. Som skall vara den exakta tiden i ms mellan varje pulsslag. Möjligt att elitens läkare eller tränare tittar på detta? Eller är det ngn här som använder det? Annars kan man väl inte göra så mkt mer än mäta pulsen korrekt varje sekund och det gör Garmin också. Så hur polaren skall kunna vara överlägsen en lika bra annan pulsklocka oavsett märke kan jag inte riktigt förstå.

Link to comment
Share on other sites

Den finessen finns bara på toppmodellerna av Polar.

Jag syftade på de "enklare" som bara lagar varje och var 5:e, 15:e 60:e sekund.

Att det resultatet skulle stämma bättre än andra märken.

Deras olika tester som finns inbyggda i klockan och programmet skall oxå vara väldigt tillförlitliga.

Link to comment
Share on other sites

Den finessen finns bara på toppmodellerna av Polar.

Jag syftade på de "enklare" som bara lagar varje och var 5:e, 15:e 60:e sekund.

Att det resultatet skulle stämma bättre än andra märken.

Deras olika tester som finns inbyggda i klockan och programmet skall oxå vara väldigt tillförlitliga.

Svårt att tro att enkel pulsmätning stämmer bättre på Polar än på Suunto, Garmin mfl, däremot bättre än på Clas Ohlsson och liknande. Pulsmätning tycks vara såpass svårt att de billigaste märkena inte klarar det men däremot de stora kända. Som du ser här på forumet har några enstaka klagat på att Garmin- klockan stannar helt och att batterier laddas ur pga av GPS:en, men få (ngn?) har klagat på att pulsen visas fel. Dock har detta hänt mig precis när batteriet i pulsbandet är på väg att ta slut. Kanske är Polar bättre då och kör en "sudden death"? Det sistnämnda hände iof med hela min gamla Polar efter ca två år, de var då jag såg ljuset och efter det kan jag alltid se var jag tränat:)

Link to comment
Share on other sites

Den finessen finns bara på toppmodellerna av Polar.

Jag syftade på de "enklare" som bara lagar varje och var 5:e' date=' 15:e 60:e sekund.

Att det resultatet skulle stämma bättre än andra märken.

Deras olika tester som finns inbyggda i klockan och programmet skall oxå vara väldigt tillförlitliga.[/quote']

Svårt att tro att enkel pulsmätning stämmer bättre på Polar än på Suunto, Garmin mfl, däremot bättre än på Clas Ohlsson och liknande. Pulsmätning tycks vara såpass svårt att de billigaste märkena inte klarar det men däremot de stora kända. Som du ser här på forumet har några enstaka klagat på att Garmin- klockan stannar helt och att batterier laddas ur pga av GPS:en, men få (ngn?) har klagat på att pulsen visas fel. Dock har detta hänt mig precis när batteriet i pulsbandet är på väg att ta slut. Kanske är Polar bättre då och kör en "sudden death"? Det sistnämnda hände iof med hela min gamla Polar efter ca två år, de var då jag såg ljuset och efter det kan jag alltid se var jag tränat:)

Jag återger bara vad andra har sagt till mig!

Hur vet ni att pulsen visar rätt???;)

Link to comment
Share on other sites

Den finessen finns bara på toppmodellerna av Polar.

Jag syftade på de "enklare" som bara lagar varje och var 5:e' date=' 15:e 60:e sekund.

Att det resultatet skulle stämma bättre än andra märken.

Deras olika tester som finns inbyggda i klockan och programmet skall oxå vara väldigt tillförlitliga.[/quote']

Svårt att tro att enkel pulsmätning stämmer bättre på Polar än på Suunto, Garmin mfl, däremot bättre än på Clas Ohlsson och liknande. Pulsmätning tycks vara såpass svårt att de billigaste märkena inte klarar det men däremot de stora kända. Som du ser här på forumet har några enstaka klagat på att Garmin- klockan stannar helt och att batterier laddas ur pga av GPS:en, men få (ngn?) har klagat på att pulsen visas fel. Dock har detta hänt mig precis när batteriet i pulsbandet är på väg att ta slut. Kanske är Polar bättre då och kör en "sudden death"? Det sistnämnda hände iof med hela min gamla Polar efter ca två år, de var då jag såg ljuset och efter det kan jag alltid se var jag tränat:)

Jag återger bara vad andra har sagt till mig!

Hur vet ni att pulsen visar rätt???;)

Men man märker väll om pulsen hoppar fem slag åt gången som på en billig klocka eller om den ändras "stabilt". Hur sjutton vet du att Polar visar rätt då? För att din kompis sagt det?

 

"Pratade med jultomten igår och han sa att Polarklockorna visade 5 slag för högt konstant" Du hör hur själv hur dumt det låter.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att tro att enkel pulsmätning stämmer bättre på Polar än på Suunto' date=' Garmin mfl, däremot bättre än på Clas Ohlsson och liknande. Pulsmätning tycks vara såpass svårt att de billigaste märkena inte klarar det men däremot de stora kända. Som du ser här på forumet har några enstaka klagat på att Garmin- klockan stannar helt och att batterier laddas ur pga av GPS:en, men få (ngn?) har klagat på att pulsen visas fel. Dock har detta hänt mig precis när batteriet i pulsbandet är på väg att ta slut. Kanske är Polar bättre då och kör en "sudden death"? Det sistnämnda hände iof med hela min gamla Polar efter ca två år, de var då jag såg ljuset och efter det kan jag alltid se var jag tränat:)[/quote']

Jag återger bara vad andra har sagt till mig!

Hur vet ni att pulsen visar rätt???;)

Men man märker väll om pulsen hoppar fem slag åt gången som på en billig klocka eller om den ändras "stabilt". Hur sjutton vet du att Polar visar rätt då? För att din kompis sagt det?

 

"Pratade med jultomten igår och han sa att Polarklockorna visade 5 slag för högt konstant" Du hör hur själv hur dumt det låter.

Va en läkare som sa det... Att Polars pulsmätning va så nära ett ekg man kunde komma...men nu va det några årsedan...och utvecklingen har väl gått framåt på GPS-klockorna...så dom har väl oxå blivit bättre...

 

Säger inte att det är fel att välja Garmin...men i mina ögon så är Garmin en GPS-klocka och ingen pulsklocka...

Link to comment
Share on other sites

En sprillans garmin 310xt hemma nu:). Riktigt bra.

Även om nyheterna mot 305an inte är så många är förbättringarna desto mer påtagliga. Snabbheten att hitta satelliter, batteritiden, det smidigare formatet, det sköna pulsbandet, ett nytt mycket smidigare gränssnitt, trådlös dataöverföring, grafer i realtid i klockan mm, gör denna klockan till ett väldigt mycket skönare träningsredskap.

 

Köpråd!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
En sprillans garmin 310xt hemma nu:). Riktigt bra.

Även om nyheterna mot 305an inte är så många är förbättringarna desto mer påtagliga. Snabbheten att hitta satelliter, batteritiden, det smidigare formatet, det sköna pulsbandet, ett nytt mycket smidigare gränssnitt, trådlös dataöverföring, grafer i realtid i klockan mm, gör denna klockan till ett väldigt mycket skönare träningsredskap.

 

Köpråd!

Tar upp den här gamla tråden...

 

@henkee

Låter som om du fått ett måndagsex av Garmin 305. Känns som om mitt ex inte heller gjordes av helt nyktra maskiner, har egentligen aldrig gått bra, dålig nogrannhet, långsam satellituppkoppling, icke fungerande ljudsignaler, dålig kontakt mot usb och nu senast obefintlig batteritid direkt efter indikering om fulladdat batteri.

 

Någon mer som känner igen sig i problemen? Hur har ni gjort för att komma till rätta med dem förutom att uppdatera programvaran (som jag gjort åtskilliga ggr redan)?

 

Sen till den eviga frågan (jag köper aldrig 305 igen...någonsin), men Garmin eller Polar...eller Suunto?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...