Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Välja pulsklocka?


Anl

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Nej inte direkt i programmet. Men det finns en koppling till Google Earth eller om det är maps... Sedan kan man koppla det till typ Fugawi eller Kartex om man vill kolla på gpx filen.

Ok, funkar det med G1 sensorn eller är det bara G3 sensorn som kan lagra rutten? Jag har idag en Polar RS200 som jag är mycket nöjd med och hade helst velat köpa en ny Polar med GPS men det lutar mer och mer åt en Garmin 405.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte direkt i programmet. Men det finns en koppling till Google Earth eller om det är maps... Sedan kan man koppla det till typ Fugawi eller Kartex om man vill kolla på gpx filen.

Ok' date=' funkar det med G1 sensorn eller är det bara G3 sensorn som kan lagra rutten? Jag har idag en Polar RS200 som jag är mycket nöjd med och hade helst velat köpa en ny Polar med GPS men det lutar mer och mer åt en Garmin 405.[/quote']

Det har jag dålig koll på...men tror det bara gäller G3 sensorn...

Info om det borde du kunna hitta på polars hemsida...

Link to comment
Share on other sites

G3 sensorn lagrar ingen information i sig utan informationen överförs till klockan som sköter lagringen. Tyvärr lagrar inte alla Polars alla modeller GPS koordinater, tex min rs800 lagrar bara sträckan. Märkligt upplägg av Polar för den modellen. Vill man har möjlighet att tex se turen via karta så behövs tex rs800 cx som lagar koordinaterna.

 

Se Polars hemsida för vilken klocka som klarar vad.

Link to comment
Share on other sites

G3 sensorn lagrar ingen information i sig utan informationen överförs till klockan som sköter lagringen. Tyvärr lagrar inte alla Polars alla modeller GPS koordinater, tex min rs800 lagrar bara sträckan. Märkligt upplägg av Polar för den modellen. Vill man har möjlighet att tex se turen via karta så behövs tex rs800 cx som lagar koordinaterna.

 

Se Polars hemsida för vilken klocka som klarar vad.

Har varit på Polars hemsida en hel del och vad jag förstår så måste jag ha RS800CX med G3 sensor för att kunna få rutten jag sprungit till en karta vilket blir ca 3900:- + 1000:-. Blir en ganska dyr klocka. Trodde att alla med GPS skulle klara detta men icke.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nyligen ny klocka och det blev en Polar RS800CX med GPS-sensor. En stor det av anledningen till valet var att klockan i sig fungerar som vilken pulsklocka som helst. Inget batteri som ska laddas av 10:e eller 20:e timme. GPS-funktionen är en kul grej men inte så viktig att den måste med på alla pass. Tycker att Garmin klockor (305-310) är klumpiga också men det är väl en smaksak.
Link to comment
Share on other sites

Har två enkla frågor om Forerunner 305! ligger och tallar på den för tillfället och verkar förstå det mesta utom 2 grejjer! När den mäter distans är de i meter? och sen står de takt längst ner till vänster vad menas med de !? Är lite förvånad att pulsmätar ikonen är så liten där uppe i högra hörnet ? Men de gör väl inge i och för sig!
Link to comment
Share on other sites

Har två enkla frågor om Forerunner 305! ligger och tallar på den för tillfället och verkar förstå det mesta utom 2 grejjer! När den mäter distans är de i meter? och sen står de takt längst ner till vänster vad menas med de !? Är lite förvånad att pulsmätar ikonen är så liten där uppe i högra hörnet ? Men de gör väl inge i och för sig!

Jag mailar dig bruksanvisning på svenska imorgon när jag sitter vid rätt dator.

 

Du går in på Inställningar -> Allmänt -> Enheter och väljer Metrisk på Sträcka och Höjd och jag kör Slag per minut på puls.

På Dataregistrering kör jag Smart.

 

Takt är väl (är inte säker) min/km men det går att ändra till dels större siffror och sedan välja vad som ska visas.

Jag kör med fyra rutor och då Tid/Sträcka/Medelfart(km/h)/Hastighet.

Du kan ha tre olika visningar att växla mellan med piltangenterna.

 

Och så får du skaffa glasögon! ;)

Link to comment
Share on other sites

Fan va schysst! tack för info =)

 

 

I morgon lär man ju ut på längsvända bara för att testa klockan :D

 

Behövs inge glasögon kunde ju få upp puls i en av dom dör fyra rutorna! fan att man jobbar annars hade jag vart ute med pannlampan :P Som ett barn på julafton!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
VIlken inställning ska ja välja om jag vill ha snitthastighet i km/h under passet?! Har Takt Medel men då visar den ju bara snitttid per kilometer !'

'Har en Garmin FR305

Du går in på Inställningar -> Allmänt -> Infofält och väljer det infofält på den av sidorna du vill ändra.

 

Där ska för att få nuvarande fart i km/h (om du har metriskt inställt): Fart

För att visa medelfart under passet välj: Medelfart

 

Hängde du med här? ;)

 

Inte behöver du väl bekymra dig om detta nu, det blir väl ingen mer träning nu förrän till veckan? Tat lugnt!

Link to comment
Share on other sites

VIlken inställning ska ja välja om jag vill ha snitthastighet i km/h under passet?! Har Takt Medel men då visar den ju bara snitttid per kilometer !'

'Har en Garmin FR305

Du går in på Inställningar -> Allmänt -> Infofält och väljer det infofält på den av sidorna du vill ändra.

 

Där ska för att få nuvarande fart i km/h (om du har metriskt inställt): Fart

För att visa medelfart under passet välj: Medelfart

 

Hängde du med här? ;)

 

Inte behöver du väl bekymra dig om detta nu' date=' det blir väl ingen mer träning nu förrän till veckan? Tat lugnt![/quote']

Nu verkar jag hittat rätt :D

 

Hehe kanske nåt mer pass de vet man aldrig ! Globen ligger i vet du ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon här på forumet som har koll på om man kan justera signalerna på en Garmin 305? Som det är nu får jag stanna om jag ska kunna höra när klockan indikerar att en intevall är över....

Går inte att justera ljudet på 305:an. En lite dyr men bra lösning är att byta upp sig till 310:an då den även har vibrator. Annars får du väl hänga klockan runt halsen så den kommer närmare öronen. ;)

Link to comment
Share on other sites

De är här fyra brukar jag ha på min 310:a när jag tränar:

 

Snittfart senaste (innevarande) km

Snittfart tot under träningspasset

Puls

Avstånd i km

Jag med.

 

Sen för att även svara på Micke31, man kan inte justera ljudet på en 305:a vilket några redan har skrivit.. Tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

vet inte om det är skit/svett eller nåt som sätter igen klockan, för min klocka lätt högt och tydligt för några år sen....numera får man trycka den mot örat för att höra den.

Samma här, men ibland låter den lite högre! Den hade även en period i våras när den stängde av sig hela tiden under passen - men nu har den tillfrisknat och har funkat hela sommaren! Vad kan sånt bero på?

Link to comment
Share on other sites

Min gamla brakade ihop i fredags. Knappsatsen på höger sida lossnade, i och med det tog den in en massa vätska. Inte lustigt med tanke på hur mycket den är använd.

 

Nu har jag köpt upp mig på en ny garmin 305. Det mesta löper på precis som det ska, men en sak förbryllar. Jag kan inte lägga in måttenheterna till km/h och distans mätt i kilometer. Pratar alltså om frontpanlen med de fyra rutorna som ska indikera vilken hastighet jag åker i och längden på själva passet.

 

Hjälp...

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon här på forumet som har koll på om man kan justera signalerna på en Garmin 305? Som det är nu får jag stanna om jag ska kunna höra när klockan indikerar att en intevall är över....

Jag hör heller inte signalerna från min Garmin men däremot gör alla i min omgivning det. Men så hör jag ju inte syrsorna heller... Dåligt att det är en så högfrekvent signal för alla oss som har en avtagande hörtröskel...

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon här på forumet som har koll på om man kan justera signalerna på en Garmin 305? Som det är nu får jag stanna om jag ska kunna höra när klockan indikerar att en intevall är över....

Jag hör heller inte signalerna från min Garmin men däremot gör alla i min omgivning det. Men så hör jag ju inte syrsorna heller... Dåligt att det är en så högfrekvent signal för alla oss som har en avtagande hörtröskel...

Hmm... inte bara gråa och färre hår man drabbas av alltså. Men som oftast går det att köpa sig fri från sina problem. Skaffa en 310 XT den vibrerar så gott att även vi gamlingar känner det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...