Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Labradorens Skidlära & Dogma


Labradoren

Recommended Posts

Detta är skrivet för dig som vill bli skidåkare. En sådan karakteriseras av en tid på ett skidmaraton under 2.30 (typ). Om du redan är skidåkare alternativt inte vill bli en kan du skita i detta inlägg.

 

1. Skaffa vallabod. Skidåkning är en materialsport, valla är hemskt kladdigt och på sommaren har man också en massa utrustning som måste fixas med. Vill eller kan du inte skaffa en vallabod blir du aldrig skidåkare utan får nöja dig med att vara en person som åker runt på ett par skidor. Vallaboden skall var behagligt tempererad och vara synnerligen oöm.

 

2. Skaffa hund. Du kommer att tillbringa många timmar i skogen, såväl sommar som vinter. Människan är ett socialt djur och behöver sällskap. De flesta av ens kamrater vill inte bli skidåkare men det vill de flesta hundar. Dessutom sorterar den bort eventuella allergiker och annat löst patrask från punkt 3. Hunden skall vara robust och vänlig.

 

3. Skaffa korrekt partner. Vill du ha en kvinna skall hon vara smal och gladlynt, vill du ha en man skall han vara stark och snäll. Om du redan har en partner men vederbörande inte uppfyller ovan nämnda, mycket grundläggande krav - byt partner. Det blir du i alla fall tvungen till så småningom ändå så det kan lika bra ske nu och under ordnade former.

 

4. Skaffa pannlampa. De flesta av oss behöver jobba. Av oklar anledning försigår detta vanligtvis under dygnets ljusa timmar, alltså sker skidåkande när det är mörkt. Köp en dyr lampa för flera tusen. Dels därför att jönsiga diodskrällen från Stadium är odugliga i en snabb utförslöpa, dels är skidåkning huvudsakligen en sport för vita medelklassmän. Det gäller alltså att visa att man har råd.

 

5. Skaffa minst två par skidor. Dessa skall vara så lika varandra som möjligt och helst lite för mjuka. Du behöver två för att kunna jämföra valla. De flesta av oss måste valla en ganska lång bit från spåret och måste således gissa på förhållandet i spåret. Har du två par kan du valla dem lite olika och på så sätt maximera sannolikheten att det blir rätt. De skall vara lite för mjuka av den enkla anledningen att då blir det lättare att få fäste, även om det sker på bekostnad av glidet. Om du har dåligt glid går det sakta och inget annat händer. Har du däremot dåligt fäste kan hela skidturen vara förstörd - och därmed äventyras hela karriären. När du blir skickligare kan du skaffa hårdare skidor om du vill.

 

6. Skaffa två par stavar. Ett dyrt par och ett snorbilligt. Sätt på de största trugor du kan hitta på bägge paren. Använd det dyra paret. När du vurpar och har sönder det dyra paret åker du bara vidare med det billiga. På så sätt slipper du avbryta en trevlig dag i spåret. Den dyra staven går nämligen av endast när det är som minst lägligt.

 

7. Valla enligt följande:

 

Kallt väder och det har inte snöat idag: Swix blå extra. Detta gäller allt från -50 till sådär - 4/5. Blir det varmare än -4 kommer du märka att fästet blir sämre - valla då med Swix VR45. När det sedan blir närmare noll eller kanske någon grad över lägger du på SkiGo HF röd 1/-3.

 

Kallt väder och det har snöat eller snöar: Rode Super -1/-3 (skit i tempmärkningen, den är bara till för att jävlas). När det sedan blir nära noll, från -2 typ byter du ut Rode mot Star Racing Red. Blir det över noll och snöfall bör du åka hem och kramas istället med partnern från punkt 3.

 

Är det is eller konstsnö i spåren lägger du klister under vallan. Ta ett blått eller violett klister, spelar inte så stor roll. Täck detta med valla enligt ovan. Ju mer is eller ju mer konstsnö, ju mer klister ända till du bara har klister. Börjar det snöa åker du hem och kramas enligt ovan.

 

Är det plusgrader och/eller blött i spåret tar du ett rött klister.

 

Om du inte får fäste på detta sätt har du fel skidor. Skaffa genast två par mjukare innan du tröttnar på skidåkning.

 

Skit i glidvallan och kramas i stället. När du börjar få häng på fästvallningen och tekniken kan du fundera på glidvalla. Vid det laget kommer du dock att vara en mycket smartare människa och inte behöva läsa mina fåniga inlägg!

 

8. Ta skidlektioner. Kommer du ihåg hur du lärde dig att läsa? Slängde nån till dig en bok av en fransk filosof och sade åt dig att sätta igång? Va? Nää, tänkte väl det - du fick en snäll fröken som tragglade alfabetet upp och ner tills du lärde dig. Samma sak gäller skidåkning - det är mycket roligare och går mycket fortare att lära sig ordentligt från början.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lysande!

 

 

Nu inser jag vilka grundläggande förutsättningar som måste åtgärdas bums!

Håller med. Detta inlägg har alla förutsättningar att bli en "klassiker" för alla som vågar ta ut svängarna lite på skidforum och annorstädes. Med öppet sinnelag, humor och att just "våga" kan man komma långt.

Link to comment
Share on other sites

Jag inser att jag changerat på en rad punkter Labradoren! Det var t.ex. 8 år sedan jag hade hund. På punkt 3 får jag också leva i det förflutna, min fru var smal och gladlynt när vi träffades för 18 år sedan. (Då var jag även stark och snäll...och framför allt också smal!) Jag hoppas punkterna 5 och 6 kan väga upp bristerna i punkterna 2 och 3?

 

Jag vill också påminna om vikten av att inte vara sjuk. Man ska inte förakta tidigare inlägg i detta utmärkta forum. Vill därför citera olle från tråden http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1573

 

Håller med stakarn men man kan gå längre. Förkylningar sprids med droppsmitta och närkontakt. Undvik människor helt och hållet. Ta inte i ytor som andra kan ha tagit i, ha handspriten ständigt redo.

Skaffa aldrig barn. Om du nödvändigtvis måste (då har du slarvat med regeln ovan) sätt dem aldrig i dagis.

 

Antioxidanters effekt skiljer sig inte i stora studier från sockerpiller men tron kan försätta berg (placebo)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Kul inlägg som i alla fall jag känner mig riktigt träffad av.

Har vallabod, spänstig hund, dyr pannlampa, smal sambo (skidtokig träningsnarkoman dessutom), flera par skidor och stavar, har tagit skidlektioner och klarar ibland 2.30. Vit medelklassman dessutom... Måste betyda att jag är Skidåkare då? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan bocka för samtliga punkter utom nr 3 och där vill jag framföra följande:

 

Hundägare är ett patrask som helt tappat kunskapen om vad en hund är till för. En hund sitter inte i soffa, äter inte vid matborden, tillåts inte slicka sin ägare i ansiktet (trots att åbäket slickat sig själv i arslet sekunderna innan) och framförallt ska de inte vara i skidspår. Hund sitter i hundgård och används till jakt, knarkspaning, bovjakt eller som ledsagare till synskadad. Hundägare har också svårt att se att just deras hund är en byracka som ska hållas kopplad. Patentsvar som "han är så snäll" är en klen tröst när byrackan sniffar dig i grenen med blottade tänder. Hundägare har heller inte förstått att om man nödvändigtvis måsta traska runt i skidpår så får man fixa dom i sin egen Brukshundsklubb eller kennel. Skidspår är till för skidåkare (alltså en människa som klarat 2,30 på ett skidmaraton) och inga andra.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Fick igår rådet av trådens skapare att krama min fru. Det gick lätt att göra efter att hon betalt det sista röda paret swix CT1 som Runners Store hade kvar.

 

Meningen var att då jag och frugan som omväxling var barnlediga, skulle vi åka skidor tillsammans! Då takboxen inte är ständigt monterad på bilen, har det denna vinter fungerat att ha skidorna inne i bilen. Frugan letar igenom bilen efter sina skidpjäxor (troligen kvarglömda på hennes jobb!). I lite brådska ställer jag våra skidor och stavar lutandes mot bilen och springer in och letar. Under tiden backar min fru så snällt ut och kör över min ena CT1-a. ¨

 

Allt resulterade (efter lite utbrott) till att istället för skidåkning blev det en tur till bl.a. Runners Store, en kinaresturant och en trevlig vän inne i stan. Allt iklädd tajta skidkläder!!!

 

(Anledning till att inlägget lagts i denna tråd beror på telefonsamtal till Labradoren, som skulle kommit förbi hemma för att mäta upp spannet på sina "nya" Carbon Lite.)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Ja jäklar...man känner sig träffad och inser att man har alla förutsättningar...2 par skidor, en bunt stavar, pannlampa, ingen partner men planer på vallabod och hund.

 

Har man extra bra förutsättningar om man äger träningsställning för dips, chins och benlyft? ;)

Edited by Jim N
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inlägg nr 1 har jag skickat in till crimson för utskrift på en canvas som jag ska ha i min vallabod som ska byggas nu i vår.

 

Min fru envisas dock med att kalla vallaboden för gäststuga?

 

Klockren uppräkning av labradoren. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...
Efter att ha (återigen) spenderat för mycket tid på Skidforum kan jag inte annat än notera att det förekommer mycket lite nytt under solen. I stort sett är det samma gamla frågor som dras om och om igen. För att assistera alla glada nybörjare (och kanske även andra) tänkte jag bumpa mitt eget inlägg och på så sätt svara även på de frågor som ännu inte ställts! :) Edited by Labradoren
Link to comment
Share on other sites

Jag har inget gjort åt punkt 3, det är samma partner fast vikten är lite för hög och skratten inte alltid avlöser varandra. Men detta väges upp av ett genuint skidintresse, hon har koll på varje sändning från Vinterstudion, missar vi någon direktsändning finns ju alltid reprisen.

 

Hon vallar inte mina skidor, där går gränsen, men annars är grönt ljus för varje skidträning.:) Så det skulle nog bli att byta ner sig i såna fall.........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...