Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergemo Skimaraton


denisanic

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Jag tänkte ta den när jag ändå 'är i krokarna. Nu vill jag åka loppet fräsch i kroppen och så, se hur pass bra man mår i olika stadier. Men egentligen skulle man åka samma bana för att få en verklig referens, men det här funkar kanske också.

 

Var du sliten efter söndagens lopp?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta den när jag ändå 'är i krokarna. Nu vill jag åka loppet fräsch i kroppen och så, se hur pass bra man mår i olika stadier. Men egentligen skulle man åka samma bana för att få en verklig referens, men det här funkar kanske också.

 

Var du sliten efter söndagens lopp?

Jag höll ett ganska lugnt tempo tills efter backen på varv nummer två! När jag kommit upp där la jag i högväxeln och körde princip max tills jag kom i mål :D Va ruggigt sliten efter målgång men på kvällen efter en massa pizza och mat så börja ja känns mig OKI!

 

har lite träningsvärk i övre delen av ryggen annars lugnt! själv då ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta den när jag ändå 'är i krokarna. Nu vill jag åka loppet fräsch i kroppen och så' date=' se hur pass bra man mår i olika stadier. Men egentligen skulle man åka samma bana för att få en verklig referens, men det här funkar kanske också.

 

Var du sliten efter söndagens lopp?[/quote']

Jag höll ett ganska lugnt tempo tills efter backen på varv nummer två! När jag kommit upp där la jag i högväxeln och körde princip max tills jag kom i mål Måste ha varit cirka 15 kilometer det vart hårdkörning...Vart många omåkningar i alla fall ! :D Va ruggigt sliten efter målgång men på kvällen efter en massa pizza och mat så börja ja känns mig OKI!

 

har lite träningsvärk i övre delen av ryggen annars lugnt! själv då ?

Link to comment
Share on other sites

Jag höll ett ganska lugnt tempo tills efter backen på varv nummer två! När jag kommit upp där la jag i högväxeln och körde princip max tills jag kom i mål :D Va ruggigt sliten efter målgång men på kvällen efter en massa pizza och mat så börja ja känns mig OKI!

 

har lite träningsvärk i övre delen av ryggen annars lugnt! själv då ?

Jag måste säga att det inte var dåligt att komma under 3 timmar från att inte åkt så värst många mil på skidor.

I modern tid då... ;)

 

Du måste ha en hyfsad grundkondition sedan tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Jag höll ett ganska lugnt tempo tills efter backen på varv nummer två! När jag kommit upp där la jag i högväxeln och körde princip max tills jag kom i mål :D Va ruggigt sliten efter målgång men på kvällen efter en massa pizza och mat så börja ja känns mig OKI!

 

har lite träningsvärk i övre delen av ryggen annars lugnt! själv då ?

Jag måste säga att det inte var dåligt att komma under 3 timmar från att inte åkt så värst många mil på skidor.

I modern tid då... ;)

 

Du måste ha en hyfsad grundkondition sedan tidigare?

Hehe jo jag är riktigt nöjd! Sportade mycket tills jag var 15 - 16 typ.. Mycket fotboll och innebandy men sen kom festernas tid och sen när man va 18 så var de krogen! Så då var de slut med sport ;) sen har jag väl alltid gjort nåt till och från tills i somras... Då började jag springa några mil i veckan och på den vägen är de... Men som sagt hade bra kondition när ja va mindre så det gick fort i somras att bli bättre! Började med milen på strax över timmen och sen var man helt plötsligt nere på 45 !

Link to comment
Share on other sites

Jag kände att vätskestoppen överensstämde med mina egna som jag tog under träningsmilen, ca 40 min innan påfyllning, och sen in med 3-5 dl vatten/sportdryck, beroende på hur det kändes.

 

Bullen var en tabbe dock, det ska jag sköta annorlunda nästa gång, antingen släpar jag eget i midjeväskan, typ energibollar som tjejen gör på gott och nyttigt, eller så måste jag lägga längre stopp vid bullintag, blev som tapetklister i halsen i ca 30 min. Hade nämligen tappat i tid på andra varvet kontra min miltid, och här klickade jag igång klockan igen, och var då 10 ifrån nästsista vätskestoppen visade det sig, den med bullen. 10+stopp med vätska och bulle+30 (inträffade på sjön) betydde ny stopp, kände orken tryta och vågade inte vänta till sista vätskekontrollen. Ur spår då, ner med en squezy (gel, 25 g och bra grej, hade bara en med mig så även om jag fick K-vallan hade du gått bett på den ;) ) och ca 3 dl sportdryck ur midjeväskan och sen vidare. Tog sista vätskekontrollen med ca 30 sek vila för att inte spilla överallt, och sen var det in mot mål. Här sög taskiga glidet mycket ur krafterna så vid hårnålen var jag i praktiken slut, kände det karaktäristiska signalen på att det töms snabbt, lite yr och trögtänkt. Här kickade negativa tankar in också, blev lite stum och tänkte konstigt, negativt främst, typ stanna och pusta ut, du orkar inte uppför, hur ska det här gå, ingen snö etc. Kom i mål gjorde jag dock.

 

Efter målgång stum i benen ca 15 min. Fyllde på rikligt med vätska efter målgång på en gång, 1 liter vatten + 1 liter sportdryck + 1 liter vatten + banan + Gaino. Kroppen sög i sig allt, behövde inte pinka på ett bra tag, trotts mer vätska efter dusch. Men mattheten släppte ur skallen snabbt, ur kroppen ca 45 efter loppet så kändes det inte stumt längre, men tomt, definitivt.

 

Under vår inomhusträning på kvällen hade jag inte återhämtat krafterna än, så det tolkar jag som att jag inte var helt pigg och att återhämtningsmåltiden inte var tillräckligt bra och i tid. Måndagen planerade jag 1 mils åkning för att slagga ur kroppen, men kände att vilan var nog klokare valet pga ljumsken.

 

Slutkontentan:

Körde loppet nedtränad och energiintaget innan var inte proportionsenlig mot uttaget vilket bäddade för längre återhämtning än planerat. Kort sagt så kände jag av loppet fram till lunch på måndag. Är dock nära nog 100 nu, och musklerna suger efter mer träning, och det akut, så 2-mila i kuperad terräng hoppas jag på idag.

 

Phu, blev långt det där

Link to comment
Share on other sites

Jag kände att vätskestoppen överensstämde med mina egna som jag tog under träningsmilen, ca 40 min innan påfyllning, och sen in med 3-5 dl vatten/sportdryck, beroende på hur det kändes.

 

Bullen var en tabbe dock, det ska jag sköta annorlunda nästa gång, antingen släpar jag eget i midjeväskan, typ energibollar som tjejen gör på gott och nyttigt, eller så måste jag lägga längre stopp vid bullintag, blev som tapetklister i halsen i ca 30 min. Hade nämligen tappat i tid på andra varvet kontra min miltid, och här klickade jag igång klockan igen, och var då 10 ifrån nästsista vätskestoppen visade det sig, den med bullen. 10+stopp med vätska och bulle+30 (inträffade på sjön) betydde ny stopp, kände orken tryta och vågade inte vänta till sista vätskekontrollen. Ur spår då, ner med en squezy (gel, 25 g och bra grej, hade bara en med mig så även om jag fick K-vallan hade du gått bett på den ;) ) och ca 3 dl sportdryck ur midjeväskan och sen vidare. Tog sista vätskekontrollen med ca 30 sek vila för att inte spilla överallt, och sen var det in mot mål. Här sög taskiga glidet mycket ur krafterna så vid hårnålen var jag i praktiken slut, kände det karaktäristiska signalen på att det töms snabbt, lite yr och trögtänkt. Här kickade negativa tankar in också, blev lite stum och tänkte konstigt, negativt främst, typ stanna och pusta ut, du orkar inte uppför, hur ska det här gå, ingen snö etc. Kom i mål gjorde jag dock.

 

Efter målgång stum i benen ca 15 min. Fyllde på rikligt med vätska efter målgång på en gång, 1 liter vatten + 1 liter sportdryck + 1 liter vatten + banan + Gaino. Kroppen sög i sig allt, behövde inte pinka på ett bra tag, trotts mer vätska efter dusch. Men mattheten släppte ur skallen snabbt, ur kroppen ca 45 efter loppet så kändes det inte stumt längre, men tomt, definitivt.

 

Under vår inomhusträning på kvällen hade jag inte återhämtat krafterna än, så det tolkar jag som att jag inte var helt pigg och att återhämtningsmåltiden inte var tillräckligt bra och i tid. Måndagen planerade jag 1 mils åkning för att slagga ur kroppen, men kände att vilan var nog klokare valet pga ljumsken.

 

Slutkontentan:

Körde loppet nedtränad och energiintaget innan var inte proportionsenlig mot uttaget vilket bäddade för längre återhämtning än planerat. Kort sagt så kände jag av loppet fram till lunch på måndag. Är dock nära nog 100 nu, och musklerna suger efter mer träning, och det akut, så 2-mila i kuperad terräng hoppas jag på idag.

 

Phu, blev långt det där

Hehe oki oki ! Men tror du bullarna är viktiga på ett 4.2 mils lopp ? Jag drack på kontrollerna men tog inga bullar och hade inte med mig något heller..varken vätska eller energi!

 

Och att du ska va pigg redan samma kväll är väl inte heller något man kan räkna med! Har man kört ur sig på en tävling så ska man nog räkna med att va sliten resten av dagen!

Link to comment
Share on other sites

Jo, bullar är inget man egentligen behöver för 4,2 mils lopp men bra uppladdning och en eller två närliggande Squezy pack.

 

Men som jag såg det skulle jag åka loppet nedtränad till att börja med, för att ha någon form av simulering till hur jag kommer känna mig en bit in på Vasaloppet.

 

[Trängsel i starten och uppförsbacken kommer inte suga allt för mycket energi, mest tid. Sen kommer jag stå där mätt med störst sannolikhet, stor måltid 1 timme innan typ, eller när det hinns med kring denna tid, då uttaget är låg i början och aktivitet påskyndar matsmältningen, och när det glesnar för snabbare åkning ska blodsockret vara på rätt nivå.]

 

För att inte bli överraskad när det gäller ville jag testa hur det är att ta in fast föda under loppets gång med flås i halsen, hur det är att köra på smulor i munnen samt hur jag reagerar på gel[träningstestad med bra resultat],sportdryck, tempen på det etc. [Varm vatten gillar jag inte, kräks nästan av det, så det späder jag alltid ut med egen, lite kallare i midjeflaskan, det vet jag nu tex.] Sen ville jag också testa att ta vatten när kroppen frågade efter det, och inte när kontrollen sa att jag skulle göra det, stor skillnad i tid upptäckte jag.

 

Kort och gott, ville testa vad är bra för mig, vad är inte bra för mig etc, Vasaloppet vill jag inte experimentera under, och inte för den delen Engelbrektsloppet heller.

 

Nu är all fokus på att försöka ta sig ner till i alla fall 6:e led, och lyckas jag med det får jag ändra taktiken kring start lite och omdisponering av näring som följer med. För best belive jag åker med min fannypack, skulle kännas fel utan den.

 

Nu är det möjligt att jag skitsnackar bort mig själv i allt detta, men jag tror mig känna av att struktureringen har bidragit till bättre träning, och jag hoppas det kan funka på längre lopp, tyvärr vet vi inte före jag är i Norberg och Mora.

 

Hur resonerar ni andra? Kan vara fel tråd eller fel ställe, men just nu är vi här, och testtillfället är i Borlänge den 7:e. Och då är målet att vara fräsch, pigg och med bra reserver i kroppen, för det loppet ska ju gälla lite mer, kan inte testa mig i all oändlighet.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Ni dricker för sällan under loppet...

Så du menar att man ska köra med vätskebälte ? Ingen höjdare direkt...Va ju vätska 5 gånger på 4.2 mil måste väl räcka?

Jag kör alltid med ett flaskbälte på längre tävlingar och försöker dricka var 20 min.

Hur gör du för att inte drickan ska bli väldigt kall eller frysa? Körde 2 timmar igår i -10 och efter ett tag så blev det för kallt för att dricka.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att man ska köra med vätskebälte ? Ingen höjdare direkt...Va ju vätska 5 gånger på 4.2 mil måste väl räcka?

Jag kör alltid med ett flaskbälte på längre tävlingar och försöker dricka var 20 min.

Hur gör du för att inte drickan ska bli väldigt kall eller frysa? Körde 2 timmar igår i -10 och efter ett tag så blev det för kallt för att dricka.

Vätskan måste vara varm från början och flaskan måste sitta någolunda isolerad. Jag har bara en oisolerat bälte och jag kan inte drick efter 40 min men syrran som var ute samtidigt drack från flaskan t o m på vägen hem från åkningen efter nästan 2 timmar (det var ca -15).

Link to comment
Share on other sites

Ni dricker för sällan under loppet...

Vätskebunkring är nog så individuellt tror jag. Löpning kräver mer frekvent vätskeintag i mindre mängder pga att det skvalpar med varje stöt.

 

Däremot så kan man inta vätska med längre mellanrum vid längdåkning eftersom man kan större mängd utan obehag som uppstår vid löpning. Men klart, 40 min är det absolut längsta jag försöker klara mig på, och klockan är ställd som en veckarklocka. Däremot uppstår segheten i salivet och jag känner mig trött så spelar inte tiden på klockan någon roll, då är det stopp och in med vätska.

 

Min kropp svarar bra på den här metoden just vid längdåkning och än så länge har jag inte känt behovet till någon förändring. Vad jag tror på Vasa är att jag kommer skära ner det till 30 min intervaller efter halvan ungefär.

 

MIn resonemang i alla fall.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Ja så var det en vecka kvar, hur ligger alla till med träningen och uppladdningen?

 

Själv lyckades jag inför fredagspassen med bedriften att sparka av min lilltå nagel, blödde som en stucken gris. Störde inte så mycket att skida dock så nu är det bara att hoppas ingen infektion uppstår.

 

Såg att det inte var extremt stort startfält än så länge, men det borde vara skoj i alla fall. Norrbärke var ju det i alla fall.

 

//D

Link to comment
Share on other sites

Ni dricker för sällan under loppet...

Vätskebunkring är nog så individuellt tror jag. Löpning kräver mer frekvent vätskeintag i mindre mängder pga att det skvalpar med varje stöt.

 

Däremot så kan man inta vätska med längre mellanrum vid längdåkning eftersom man kan större mängd utan obehag som uppstår vid löpning. Men klart' date=' 40 min är det absolut längsta jag försöker klara mig på, och klockan är ställd som en veckarklocka. Däremot uppstår segheten i salivet och jag känner mig trött så spelar inte tiden på klockan någon roll, då är det stopp och in med vätska.

 

Min kropp svarar bra på den här metoden just vid längdåkning och än så länge har jag inte känt behovet till någon förändring. Vad jag tror på Vasa är att jag kommer skära ner det till 30 min intervaller efter halvan ungefär.

 

MIn resonemang i alla fall.

 

/D[/quote']

Jag dricker med samma intervall oavsett om jag springer, åker skidor, cyklar eller paddlar.

För min del handlar det om att få ett jämt intag av näring och energi!

Link to comment
Share on other sites

Japp, nu har jag fått justera vätskeintervallen, testade tätare á 20 min ungefär, kändes helt ok. Kräver dock annan flaskalösning, smidigare sådan. Blir till att handla.

 

Tips?

 

Midjeväskan typen intersport känns inte lika smidig här, inte teleskopkork, och harva med spännen i fart med stavar på känns inte optimalt.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker med samma intervall oavsett om jag springer, åker skidor, cyklar eller paddlar.

För min del handlar det om att få ett jämt intag av näring och energi!

Det är väl kanske så, i varje fall i mitt fall, att det vanliga thermobältet som var och varannan skidåkare har inte inbjuder till regelbundet vätskeintag gentemot ett bälte med lös flaska som bara är att rycka upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker med samma intervall oavsett om jag springer' date=' åker skidor, cyklar eller paddlar.

För min del handlar det om att få ett jämt intag av näring och energi![/quote']

Det är väl kanske så, i varje fall i mitt fall, att det vanliga thermobältet som var och varannan skidåkare har inte inbjuder till regelbundet vätskeintag gentemot ett bälte med lös flaska som bara är att rycka upp.

På träning kör jag med termobälte och det går att dricka i farten med det oxå...krångligt...och otävlingsmässigt.

Så på tävling blir det ju lösflaska. Att¨drycken blir kall gör inte så mycke...så länge den inte fryser...

Inte optimalt...men hellre kalldryck än ingen dryck alls...

Link to comment
Share on other sites

Motivationen är de inge fel på efter att Vasa ändrat sin signatur! ;) Sitter och kollar marciolonga loppet om och om igen ocj bara väntar på att få sova ut och hoppas vakna 100 % frisk i morgon! Ser framför mig hur Vasa står och drar i dom där förbannade remmarna :D
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...