Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergemo Skimaraton


denisanic

Recommended Posts

Motivationen är de inge fel på efter att Vasa ändrat sin signatur! ;) Sitter och kollar marciolonga loppet om och om igen ocj bara väntar på att få sova ut och hoppas vakna 100 % frisk i morgon! Ser framför mig hur Vasa står och drar i dom där förbannade remmarna :D

Då hörde du väl också hur Svärd hade tränat? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply
[][]

Då hörde du väl också hur Svärd hade tränat? ;)

Stakning i uppförsbacke =) ?

 

Synd Vasa att vi inte åker samma dag bara! men vi får köra tiden ;) Men nästa år åker jag riktiga vasaloppet... Då kan man seeda sig till led 6 - 4 kanske ;) Missade led 6 med 25 sekunder på Norrbärke loppet ! Då får vi köra den "riktiga" Vasa VS Globe86 tävlingen !

Link to comment
Share on other sites

[][]

Då hörde du väl också hur Svärd hade tränat? ;)

Stakning i uppförsbacke =) ?

 

Synd Vasa att vi inte åker samma dag bara! men vi får köra tiden ;) Men nästa år åker jag riktiga vasaloppet... Då kan man seeda sig till led 6 - 4 kanske ;) Missade led 6 med 25 sekunder på Norrbärke loppet ! Då får vi köra den "riktiga" Vasa VS Globe86 tävlingen !

Stakmaskin så klart :o , läs här:

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/news/senaste_nytt/nyhet_dubbelt_dubbelt_svenskt_100131

 

Ja, nästa år får det bli riktig fight! :D

Link to comment
Share on other sites

Snuvig och jävligt! känner mig inte laddad för detta lopp! hoppas man hinner bli frisk i allafall! Får bli ett "träningslopp" för milens skull! Ingen 1 mils spurt som Norrbärke loppet :D

Fan har du gått och sovit för lite eller?

 

Hade tänkt jaga ner dig, tog Bergebo på stort allvar, när du gled på 2.40 ngt på Norrbärke. Får väl hytta någon annan rygg då.

 

Krya på dig så ses vi förhoppningsvis på starten.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hehe jadu Vasa kanske går vägen de här =)

 

Japp DenisAnic det är precis vad jag gjort.. Dålig sömn lördag till söndag och söndag till måndag samma sak..Sen small de på! Dyngförkyld ! Att jag aldrig lär mig... Men men gör allt vad ja kan för att bli frisk... Gled in på 2.55 ;) Kanske jag som tar din rygg om du satsar hårt på detta lopp :P Japp ska hålla utkik efter ditt startnummer på nätet sedan leta på dig på starten !

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte finnas startnummer på sidan men håll utkik efter en kille med denna "http://www.polder.se/1/sv/craft-Craft/craft-shark-club-racingdraekt.php" så hittar du mig :D Om jag nu vågar ha på mig den och om jag kommer till start!

Den där var ju high tech, sån får du inte ha på dig ;)

 

Måste köra i mjukisbralla och kofta.

 

Skämt aside, den var ju nice. Men nu blev det investeringsstopp på skidprylar utöver vallorna och handskar, så till nästa år så.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

hehe ne ja vet måste nog bli lite bättre först annars är de ju nästan pinsamt ;) Tror jag för tillfället dämpar min förkyld ångest med shopping ! Råka lägga ett par diamond storm stavar i kundvagnen nyss :D

 

Men nu e de färdighandlat för mig också tills nästa säsong!

Link to comment
Share on other sites

Råka lägga ett par diamond storm stavar i kundvagnen nyss :D

Hum... Jag går också i valet och kvalet om det ska investeras i sådana. Nu känner man sig i underläge här om man inte har sådana, men det kan ju vara bra att slå ur underläge också. :P

 

Sådan där onämnbar k*d*sdräkt hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Vad tror du att du tjänar på milen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Råka lägga ett par diamond storm stavar i kundvagnen nyss :D

Hum... Jag går också i valet och kvalet om det ska investeras i sådana. Nu känner man sig i underläge här om man inte har sådana' date=' men det kan ju vara bra att slå ur underläge också. :P

 

Sådan där onämnbar k*d*sdräkt hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Vad tror du att du tjänar på milen? ;)[/quote']

Japp jag har vart på sportaffärer och smekt stavarna ett antal gånger! Känns så lätta och styva så ja lär prova =) plus att jag betsällde 150 cm stavar lite längre än jag har nu.. Får korta ner vid behov... Men tror ja tjänar lite stakning på det... Får se hur de tär sig i diagonalet.... Vad har du för stavar nu och vilken längd har du samt hur lång är du?

 

Haha dom e faktiskt riktigt sköna att ha på sig! Vet dock inte om jag tjänar tid ! Men ska man tävla och ligga på för fullt då e det lika bra! Bra fukttransport kan va fint när man åker 9 mil ! Kan nog bli lite kallt vid långpassen med A1 puls.. Men för tävling så då åker den på ;) I alla fall när jag blivit lite bättre hehe!

 

PS: Dräkten hade precis kommit in på stadium och de va rea på den... fick hela för ca 850 kr! Kunde ej motstå ;)

Link to comment
Share on other sites

Råka lägga ett par diamond storm stavar i kundvagnen nyss :D

Hum... Jag går också i valet och kvalet om det ska investeras i sådana. Nu känner man sig i underläge här om man inte har sådana' date=' men det kan ju vara bra att slå ur underläge också. :P

 

Sådan där onämnbar k*d*sdräkt hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Vad tror du att du tjänar på milen? ;)[/quote']

Japp jag har vart på sportaffärer och smekt stavarna ett antal gånger! Känns så lätta och styva så ja lär prova =) plus att jag betsällde 150 cm stavar lite längre än jag har nu.. Får korta ner vid behov... Men tror ja tjänar lite stakning på det... Får se hur de tär sig i diagonalet.... Vad har du för stavar nu och vilken längd har du samt hur lång är du?

 

Haha dom e faktiskt riktigt sköna att ha på sig! Vet dock inte om jag tjänar tid ! Men ska man tävla och ligga på för fullt då e det lika bra! Bra fukttransport kan va fint när man åker 9 mil ! Kan nog bli lite kallt vid långpassen med A1 puls.. Men för tävling så då åker den på ;) I alla fall när jag blivit lite bättre hehe!

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för stavar nu och vilken längd har du samt hur lång är du?

Stavlängd är kanske lite långt med 155 cm på 182 cm kropp.

 

Jag har ett par Oneway Diamond 920 (är ersatt nu av en gul Vasaloppsmodell).

http://www.skistart.com/product/784/One+Way+Diamond+920-+Performance.html?ref=prisjakt

De har fungerat bra sånär som på att jag inte tyckte om kontrollremmen som jag fick skavsår av. Så de du beställt lär ju vara kingkingking-känsla i. :D

 

Angående kontrollremmen så kör jag numera med Madshus i storlek medium som är den jag gillat mest och billiga är de med. Har även provat Skigo men dels började den flisa upp sig så är rädd att den ryker samt att Madshusen är lite mjukare (neoprenaktig) så man inte får ont när man trycker till i stakningen.

Har väl inga smenävar precis...

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för stavar nu och vilken längd har du samt hur lång är du?

Stavlängd är kanske lite långt med 155 cm på 182 cm kropp.

 

Jag har ett par Oneway Diamond 920 (är ersatt nu av en gul Vasaloppsmodell).

http://www.skistart.com/product/784/One+Way+Diamond+920-+Performance.html?ref=prisjakt

De har fungerat bra sånär som på att jag inte tyckte om kontrollremmen som jag fick skavsår av. Så de du beställt lär ju vara kingkingking-känsla i. :D

 

Angående kontrollremmen så kör jag numera med Madshus i storlek medium som är den jag gillat mest och billiga är de med. Har även provat Skigo men dels började den flisa upp sig så är rädd att den ryker samt att Madshusen är lite mjukare (neoprenaktig) så man inte får ont när man trycker till i stakningen.

Har väl inga smenävar precis...

Oki oki! Då har vi lika längd kan man säga..är 177 och betällde 150 stavar...

 

OKi oki så alla kontrollremmar passar one way stavarna ? Funkar inte one ways remmar för mig ska ja prova din variant! Håller helt med dig om skigo remmar..Riktig skit kvalite är va de är! Inne på mitt andra par för sösongen och de börjar gå sönder de med!

Link to comment
Share on other sites

OKi oki så alla kontrollremmar passar one way stavarna ? Funkar inte one ways remmar för mig ska ja prova din variant!

Jag tycker ju att du ska köra med originalremmarna och prova först för passar de dig så är de väldigt smidiga vid t.ex vätskekontroller.

 

De passar på mina i varje fall, så har de inte ändrat tjocklek så borde det gå.

Men det är precis, för Madshusremmarna har ganska tjocka band som man trär in i handtaget.

Du verkar ju bo med skidbutiker åt alla håll så du kan väl prova någonstans i sådana fall?

 

Här står det lite om remmarna:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1271

Link to comment
Share on other sites

OKi oki så alla kontrollremmar passar one way stavarna ? Funkar inte one ways remmar för mig ska ja prova din variant!

Jag tycker ju att du ska köra med originalremmarna och prova först för passar de dig så är de väldigt smidiga vid t.ex vätskekontroller.

 

De passar på mina i varje fall' date=' så har de inte ändrat tjocklek så borde det gå.

Men det är precis, för Madshusremmarna har ganska tjocka band som man trär in i handtaget.

Du verkar ju bo med skidbutiker åt alla håll så du kan väl prova någonstans i sådana fall?

 

Här står det lite om remmarna:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1271[/quote']

Ja fast jag tycker alla butiker har lite dåligt utbud med just remmar... Men som sagt ja kör one ways remmar får se om de går bra! Tack för tips ;)

Link to comment
Share on other sites

DenisAnic hur långt är loppet igentligen ? 42 km eller 40... Verkar ju stå lite olika !

Ja fan den som visste, men jag gissar på 42, skumt vore annars, mycket snö och allt tyder på att den tidigare varit 42 så.

 

Ska man behöva ta med sig skidor för våtföre mån tro?

 

Vart sugen på den där dräkten din, ska nog ner på stan och "titta" på den.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

DenisAnic hur långt är loppet igentligen ? 42 km eller 40... Verkar ju stå lite olika !

Ja fan den som visste' date=' men jag gissar på 42, skumt vore annars, mycket snö och allt tyder på att den tidigare varit 42 så.

 

Ska man behöva ta med sig skidor för våtföre mån tro?

 

Vart sugen på den där dräkten din, ska nog ner på stan och "titta" på den.

 

/D[/quote']

Hehe de får väl visa sig ! Ingen aning du ... Har du så mycket olika skidor =) Ja har ett par som jag får klara mig på hehe... Men ja vet inte enligt yr.no ska de va minus 10 kl 07.00 på morgonen och vid klockan 13.00 runt minus 4... I så fall borde väl rode blå super va alldedes ypperlig med all nysnö ??

 

hehe ja de tycker jag.. får se om den används på söndag! Annars kan jag "sparar" den till ÖS och får en kick av det :D

Link to comment
Share on other sites

Nä fasiken, det visade sig att mina gamla SCS fischer lagg hade bra slutspann för just våtföre, med tanke på klister och allt. Sen var det ju bara dumt att slänga iväg de, gudarna ska veta att Rocklunda inte alltid har så mycket snö på sina spår.

 

Har du blivit av med förkylningen nu eller? Börja bunkra på kolhydrater, blir en del stakning på söndag av vad jag fått höra.

 

Hur många härifrån åker?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Nä fasiken, det visade sig att mina gamla SCS fischer lagg hade bra slutspann för just våtföre, med tanke på klister och allt. Sen var det ju bara dumt att slänga iväg de, gudarna ska veta att Rocklunda inte alltid har så mycket snö på sina spår.

 

Har du blivit av med förkylningen nu eller? Börja bunkra på kolhydrater, blir en del stakning på söndag av vad jag fått höra.

 

Hur många härifrån åker?

 

/D

Oki oki ! Vad är bra spann för våtföre ? Har ingen koll på sånt där hehe...

 

Nej den är inte helt borta men är på jobbet nu i alla fall! Men i morgon hoppas jag kunna köra ett lätt lugnt pass... Kommer bli trögt att tävla på söndag... legat still i en vecka! men men får se det som träning helt enkelt ! Börjar bunkra lite kolhydrater i morgon kväll "fredag"... Tror ja klarar mig på det eftersom de e 4.2 mils lopp...värre med 9 mil då blir det 3 dagars laddning =)

Link to comment
Share on other sites

DenisAnic hur långt är loppet igentligen ? 42 km eller 40... Verkar ju stå lite olika !

Jag åkte loppet i fjol, det är 3varv på 13,4km~¨40km enligt arrangör, men en kompis som också åkte med GPS-klocka mätte upp loppet till 37km..... det bör stämma väldigt bra om man tittar på tiderna, så kör på bara, men ta det lungt första varvet...

Link to comment
Share on other sites

DenisAnic hur långt är loppet igentligen ? 42 km eller 40... Verkar ju stå lite olika !

Jag åkte loppet i fjol' date=' det är 3varv på 13,4km~¨40km enligt arrangör, men en kompis som också åkte med GPS-klocka mätte upp loppet till 37km..... det bör stämma väldigt bra om man tittar på tiderna, så kör på bara, men ta det lungt första varvet...[/quote']

Hur jobbig är banan egentligen för oss blåbär? Mycket stakåkning eller?

Link to comment
Share on other sites

DenisAnic hur långt är loppet igentligen ? 42 km eller 40... Verkar ju stå lite olika !

Jag åkte loppet i fjol' date=' det är 3varv på 13,4km~¨40km enligt arrangör, men en kompis som också åkte med GPS-klocka mätte upp loppet till 37km..... det bör stämma väldigt bra om man tittar på tiderna, så kör på bara, men ta det lungt första varvet...[/quote']

Hur jobbig är banan egentligen för oss blåbär? Mycket stakåkning eller?

Jag tror du skulle hellre staka än diagonala, helt klart. Se dock över valet av trugor för dagen. Skulle visserligen frysa på, men det kan vara mjukt i alla fall i stavfästet, så små trugor kan göra det lite tuffare.

 

Banan i sig är inte så hemskt mycket kuperad, lagom skulle jag vilja säga.

 

sen verkar vi köra 2,1 mil slingan 2 ggr, av vad jag får det till enligt skidspår.se, så in alles 4,2 mil.

 

Men man ska komma ihår att detta är första gången jag kör Bergebo, så jag vet faktiskt inte riktigt vad som väntar på Söndag.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...