Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergemo Skimaraton


denisanic

Recommended Posts

I början är det ganska kuperat med några kurvor i nedförsbackarna, där en del lägger sig och vilar i skogen :) sedan är det svagt uppför i princip hela vägen fram till vändning och därefter är det bara stakning, lätt utför, tillbaka till stadion.

Tävlingen kommer att gå på förra årets 13,4 km-bana tre varv.

 

Info om loppet hittar du här, http://www.domnarvet.com/skidor/ski_maraton/index.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Tackar för den ypperliga infot.

 

Själv kommer jag försöka hålla mig på benen, något jag finner rätt så svårt, kurvor i synnerhet. Brukar oftast passa på och vila i just dessa strategiska delar av banan. Stakning och uthållighet, diagonalen till viss del också är min parté. Kurvtagning, not so much. Hänger inte riktigt med tekniken där, men jag lär mig.

 

Knagg, har du varit ute i spåret? Har det frusit på? Ska man behöva byta till större truga med tanke på stavfästet?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

I början är det ganska kuperat med några kurvor i nedförsbackarna, där en del lägger sig och vilar i skogen :) sedan är det svagt uppför i princip hela vägen fram till vändning och därefter är det bara stakning, lätt utför, tillbaka till stadion.

Tävlingen kommer att gå på förra årets 13,4 km-bana tre varv.

 

Info om loppet hittar du här, http://www.domnarvet.com/skidor/ski_maraton/index.html

Vila i en snödriva i skogen, brukar inte du göra det globe86? ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Haha tyst med dig Vasa :D Slut på vurpor nu! I alla fall om jag kör med racing dräkt då vore de ju pinsamt på riktigt att vurpa haha!

 

Låter som ett fint lopp detta hoppas man bara hinner bli frisk...inte tränat på 7 dagar ! Fortfarande lite sliten men i morgon då jäklar ska jag ta mina nya diamond storm på premiär tur!

 

DenisAnic jag fick startnummer 114! Men jag tror inte dom har betydelse vart du startar utan det är väl först till kvarn som vanligt ? Får se om man vågar köra med nya stavarna på loppet..de är några centimeter längre...

 

Det var inte mycket folk anmälda tycker jag!! Ser ut som man får slåss om sistaplatsen kanske :D

Link to comment
Share on other sites

Haha tyst med dig Vasa :D Slut på vurpor nu! I alla fall om jag kör med racing dräkt då vore de ju pinsamt på riktigt att vurpa haha!

 

Låter som ett fint lopp detta hoppas man bara hinner bli frisk...inte tränat på 7 dagar ! Fortfarande lite sliten men i morgon då jäklar ska jag ta mina nya diamond storm på premiär tur!

 

DenisAnic jag fick startnummer 114! Men jag tror inte dom har betydelse vart du startar utan det är väl först till kvarn som vanligt ? Får se om man vågar köra med nya stavarna på loppet..de är några centimeter längre...

 

Det var inte mycket folk anmälda tycker jag!! Ser ut som man får slåss om sistaplatsen kanske :D

Brukar inte vara så många föranmälda men brukar sluta på 300-400 till slut iaf.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för den ypperliga infot.

 

Själv kommer jag försöka hålla mig på benen, något jag finner rätt så svårt, kurvor i synnerhet. Brukar oftast passa på och vila i just dessa strategiska delar av banan. Stakning och uthållighet, diagonalen till viss del också är min parté. Kurvtagning, not so much. Hänger inte riktigt med tekniken där, men jag lär mig.

 

Knagg, har du varit ute i spåret? Har det frusit på? Ska man behöva byta till större truga med tanke på stavfästet?

 

/D

denisiac. Jag var där och provåkte förra veckan men det har säkert kommit 10-20 cm snö sen dess så jag har ingen aning om hur det är. Enligt spårstatusrapporten på skidspår.se är det perfekta, pistade spår. http://www.skidspar.se/?option=com_skidspar&Itemid=99&id=542

Ser ut att kunna bli en kanondag med sol, lagom kallt och svag vind.

Link to comment
Share on other sites

Härliga rapporter från Ludvika! Nu e man frisk och kört första passet på hela veckan!!! Ett plus va att jag hitta en golfbana att åka på med skönt spår! Bara ca 7 km från mig.. Stavfästet där va dock lite sämre men men... Men det bästa av allt var att jag prova mina nya Diamond Storm idag! 150 cm långa, hade 145 cm på de gamla.. ! FY F*N vilken känsla! Helt otroligt! Hade skigo elit före och detta va en enorm skillnad! Till och med så jag fattar vad man menar med pendel nu :D

 

Va förstås tungt att komma igång att åka så de blev 5 km ganska högt tempo.. nu blir de vila för i morgon ses vi i Borlänge :D !

 

Ps: Vasa slå till på stavarna! De va grymma!

Link to comment
Share on other sites

Ps: Vasa slå till på stavarna! De va grymma!

Ja är väl en viss risk att det blir så... :P

Har haft lite ångest över detta senaste veckan.

 

Det ryktas ju annars att gamle Vasa har beställt en k*d*sdräkt. Tyvärr fanns inte Craft Sharken i rätt storlek på Stadium.

 

Lycka till imorgon alla Skidforumiter!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Har nyss testat skidorna inför morgondagen. De gick som missiler utför backarna :)

Lycka till imorgon allihop!

/ 163

Haha härligt ! är precis klar med glidet! La på Toko LF -2 till - 10 eller nå...Skidorna är fint blanka :D Nu blir de till att värma in lite fäste ! Kör VR40 i morgon..vad kör du?

 

/ 114

Link to comment
Share on other sites

Har nyss testat skidorna inför morgondagen. De gick som missiler utför backarna :)

Lycka till imorgon allihop!

/ 163

Haha härligt ! är precis klar med glidet! La på Toko LF -2 till - 10 eller nå...Skidorna är fint blanka :D Nu blir de till att värma in lite fäste ! Kör VR40 i morgon..vad kör du?

 

/ 114

Kollar tempen imorgon, men det lär väl bli VR40 el VR45, eller lite av varje.

Link to comment
Share on other sites

FYFAN! Där rök mina nya Diamond Storm.."ett par dagar gamla". Hade av ena staven alldedes efter starten ! Men jag tog mig i mål i alla fall :D körde CA 1 mil med en stav sen fick jag en ny av en vänlig själ efter spåret! Tror dock jag klarade 3 timmars gränsen ändå! Gjorde jag det är ja riktigt nöjd i alla fall! Sen träffa man DenisAnic också! Han kom före i mål ska bli intressant och se hur långt ;)

 

Hade dåliga skidor också men förstår ej varför... Toko LF på glidet -2 till -10 och VR40 som fäste.. Tyckte skidorna sög som fan i snön! Hörde en bekant som hade 2 par skidor som tyckte RODE blå super sög mindre än Swix... Men va många som körde swix och sa att de gick bra..ne ja vet inte.. När man ser eliten glida förbi så ser man jui vilket helvetes glid dom har... Mot motionärerna hade ja väl inge sämre glid men eliten alltså, deras skidor glider ju som tusan nerför!

Link to comment
Share on other sites

Skaplig otur med stavarna. Är det nytt par efter varje lopp? Du kanske ska prova slalomstavar nästa gång.

Om du åkte en mil med en stav och ändå klarade tre timmat så tycker iaf jag att det var jä***gt bra gjort.

Haha ja har bara krånglat med stavarna sen jag börja åka skidor... Nåt som går sönder HELA tiden... Så slalomstavar kanske jag fan ska prova.. allvar detta går inte !

 

 

Japp jag körde rätt hårt med en stav! Men brände för mycket krut... åkte hela loppet med konstant värk i rygg och armar och sista varvet va en pina! Men allt går med vilja! Ska bli intressant att se tiden... Väntar med spänning på resultatet!

Link to comment
Share on other sites

FYFAN! Där rök mina nya Diamond Storm.."ett par dagar gamla". Hade av ena staven alldedes efter starten ! Men jag tog mig i mål i alla fall :D körde CA 1 mil med en stav sen fick jag en ny av en vänlig själ efter spåret! Tror dock jag klarade 3 timmars gränsen ändå! Gjorde jag det är ja riktigt nöjd i alla fall! Sen träffa man DenisAnic också! Han kom före i mål ska bli intressant och se hur långt ;)

Ja, klarade du 3 timmar efter att ha kört 1 mil med en stav så är det ju i varje fall inte dåligt.

 

Hur gick det till när staven gick av?

Det är ju därför man är lite tveksam till att ha för bra stavar eftersom de är lite känsligare för smällar.

 

Hur är det förresten? Jag funderar på om Oneway kan ha någon brottgaranti på sina stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...