Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rode blå super


Robert

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flourburkarna ser jag som rena toppningsburkar inget vidare bett i dom.

När/hur använder man toppningsburkarna? Är det t ex någon vits att toppa BlåSuper med Fast BlåsSuper?

Toppningsburkar använder du för att få en lenare framföring och förhoppningsvis ett bättre glid. Det är sällan' date=' för att säga aldrig, något som förbättrar fästet. I vissa fall kan det t.o.m försämra fästet, tänker då framförallt på mina "hat" burkar Ski-Go Flourkicker (som väl inte längre saluförs)[/quote']

Näe, jag tycker inte heller de förbättrar fästet men jag har inte testat Rodes varianter.

Kan bara hålla med dig om flourkicker ... Finns väl inte som märke men jag antar att de är grunden till ski-gos hf fästvallor.

Link to comment
Share on other sites

När/hur använder man toppningsburkarna? Är det t ex någon vits att toppa BlåSuper med Fast BlåsSuper?

Toppningsburkar använder du för att få en lenare framföring och förhoppningsvis ett bättre glid. Det är sällan' date=' för att säga aldrig, något som förbättrar fästet. I vissa fall kan det t.o.m försämra fästet, tänker då framförallt på mina "hat" burkar Ski-Go Flourkicker (som väl inte längre saluförs)[/quote']

Näe, jag tycker inte heller de förbättrar fästet men jag har inte testat Rodes varianter.

Kan bara hålla med dig om flourkicker ... Finns väl inte som märke men jag antar att de är grunden till ski-gos hf fästvallor.

http://www.polder.se/1/sv/skigo/skigo-burk-lf.php är väl nya namnet på fluorkicker?

Link to comment
Share on other sites

Får man inte samma toppningseffekt när man täcker med en kallare valla eller tappar man fästet för mycket då?

 

Jag lyckades få Blå Super att hugga lite under skidorna i -18 och ymnigt snöfall. Dock i väldigt låg fart eftersom jag åkte med barnen. Lite senare på dagen hade temperaturen stigit någon grad och då fastnade inte skidorna längre.

Link to comment
Share on other sites

Toppningsburkar använder du för att få en lenare framföring och förhoppningsvis ett bättre glid. Det är sällan' date=' för att säga aldrig, något som förbättrar fästet. I vissa fall kan det t.o.m försämra fästet, tänker då framförallt på mina "hat" burkar Ski-Go Flourkicker (som väl inte längre saluförs)[/quote']

Näe, jag tycker inte heller de förbättrar fästet men jag har inte testat Rodes varianter.

Kan bara hålla med dig om flourkicker ... Finns väl inte som märke men jag antar att de är grunden till ski-gos hf fästvallor.

http://www.polder.se/1/sv/skigo/skigo-burk-lf.php är väl nya namnet på fluorkicker?

Så är det nog. Visste inte att lf burkarna fanns!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tog fram Rode burkarna så jag kan ju skriva lite. Tror jag till och med kanske kan lite mer än Dunderklumpen om Rode.

 

Följande använder jag från kallt till varmt

 

Blå Multigrade eller Blå -2..-8 för kallare än -10 och kärv snö, det mesta blått/grönt funkar här men Rode släpper lite bättre och går lite lenare.

 

Blå Super Extra. specifikt för halvgrov snö från -5 och neråt. Ofta använder jag VR40 här men igen kan Roden ha lite bättre släpp, en fråga om att prova.

 

Blå Super. Från -5 och ned mot -15 i nysnö och finkronig snö, är det grövre/äldre går jag på Rode blå Super Extra eller Swix VR40

 

Violett Multigrade. Nysnö från -1, i snöfall ner mot -10 om blå inte fäster för att snön är lös/oljig. Använder den också ner mot -10 om det är väldigt lösa spår.

 

Violett. Nysnö/snöfall från 0 och någon grad nedåt beroende hur bra fäste man behöver, förmodligen den 0-burken som det är minst risk för ifrysning i. Bra på Tjejvasan i år.

 

Violett Extra. Nysnö om inte Violett räcker.

 

Gialla. För blöt/fuktig finkornig snö där det blir blanka spår, täck med Violett Multigrade/VR50

 

Sen finns det två till blandningar som nämnts.

 

Super Gialla. För skiftande fören runt 0, det som kallas solbackar eller om det är minusgrade vid starten och blir varmare under tävlingen eller i mixad grov/finkornig snö.

 

Gialla Silver. Mix av gul burk och silverklister. För blöt/genomblöt nysnö steget efter gul burk.

 

 

Flourburkarna ser jag som rena toppningsburkar inget vidare bett i dom.

weiss, när går den? antar att det som står på burken stämmer lika dåligt som på övriga rodeburkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Kan man få till en egen superGialla genom att mixa blå super med gul?

Rodes gula är ju ett klister, fast det ligger i en burk och har lite hårdare konsistens. Den ska alltså värmas in och helst blandas med annan valla. Men du kan som sagt blanda den i en "kastrull" också om du vill. Då kan du som du beskriver göra din egen. (liksom blandningen med silverklister...)

Link to comment
Share on other sites

Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.
Link to comment
Share on other sites

Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!

Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.

 

/TV-åkaren :D

Link to comment
Share on other sites

Tråden har drivit iväg lite från blå super' date=' och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.[/quote']

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!

Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.

 

/TV-åkaren :D

Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Tråden har drivit iväg lite från blå super' date=' och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.[/quote']

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!

Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.

 

/TV-åkaren :D

Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.

Tack Lejonet2, jag är verkligen tacksam för din sammanfattning om Rhodevallor du gjorde tidigare. Den sitter på min kylskåpsdörr. Jag har strikt följt ditt enkla recept och det har fungerat perfekt hittills. Verkligen kanon när det finns så kunniga åkare som du som generöst delar med dig till oss vanliga motionärer och på ett sätt som är enkelt att förstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Varför kör dom flesta av er inte med rode blå super i gammal grov kornig snö?

Blir det för dåligt fäste eller tar det för mycket glid?

Bröderna Aukland kör den bara i gammal snö -15 o kallare. (enl. boken)

Jag har själv inte fått bra fäste med den mer än ett par ggr, (-5-10 nysnö) jag tror den är känslig för hög luftfuktighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...