Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rode blå super

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Robert

Robert

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
läst lite här då jag är hemma med sjuka barn.

Ang rode blå super, är alla överrense om att den funkar väldigt bra ner till -10 vid nysnö,
går det att köra ännu kallare.

Här i stockholm snöar det för fullt så när spåren är dragna och det är typ kallare än -4 så
är det väl bara att dra på ovan valla !?!?

Robb

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Har kört med den ner till -18 grader med gott resultat :)

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 482 inlägg
Jag med

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Ska du köra på golfbanan i helgen kommer nog Swix V®40 funka åxå. Som sagt, temporådet på Rodes burkar är bara för att skoja lite med kunderna och har inget med innehållet i burken att göra.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg
Körde Åldersjakten DM 10km klassiskt i Stockholm igår, la på Rode Blå super för första gången, typ -8 och nysnö. Hade inte världsbäst glid, men väldigt bra fäste, tror jag fega lite för mycket, för tjockt och lite för långt. Hur tjockt lägger ni Rode Blå super? Lika tjockt som om ni skulle lägga typ VR40?

Robert

Robert

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
Är det många andra vallor som har denna ngt märkliga skillnad på tempområden.

Labrador och hur vet du att jag åker på golfbana ? visserliger stämmer det, har vi en
liten stalker här !? :o)

Robb

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Jag brukar snarare lägga ganska tunt. Dessutom möjligen lite kort åxå! Som du märkte så fäste det fint och det kommer den att fortsätta med så länge snön är någorlunda aggressiv så man behöver inte så mycket valla.

Själv kör jag ofta SkiGo's HF som ju slits uppseendeväckande fort. Jämfört med denna sitter Rode kvar bra, alltså behövs inte så mycket.

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Robert: Dels är du från Ingarö, dels kommer jag ihåg denna : http://www.skidforum...pic.php?id=3216 .

Ingen fara, du är nog mer anonym än jag :)) Jag har ju en träningskompis av det lite mindre diskreta slaget :)

madhouse

madhouse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Rode Blå super har jag använt i många år, alltid bra vid -3 och kallare.

Jag tycker skillnaden mot Swix VR40 är att Rode kräver fler lager, 4-5 st medan Swix VR serie räcker oftast med ca 3 lager. Glidet är bättre med Rode men det blir inte samma supergrepp som jag får med Swix

Detta innebär att jag använder Swix VR vid träning och Rode vid tävling.

En annan erfarenhet är att Rodes burkvallor är bäst första delen av vintern medan Swix den senare delen.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg
Underbart: Labradoren säger tunt och kort och madhouse säger tjockare än VR-serien...

Spekulation: Kan vara så att om man lägger tjockt funkar den från -3 som madhouse säger, de flesta lägger tunt och använder från -6 och kallare.

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
jag röstar på tjockt och kallare än -6. :) men jag har hårda skidor och lägger tjockt av det mesta, minst 8 lager under foten i kallföre

Labradoren

Labradoren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Det finns ju ett magiskt alternativ till ovanstående. Ett alternativ som kanske dessutom är det roligaste : Testa själv!! Det kan ju vara så att det som funkar för X inte funkar för Y.

Dessutom vill jag nog tillägga att tjockleken på fästvalla kanske borde vara beroende av skidornas vallaficka, snarare än vallafabrikat :)

Redigerat av Labradoren, 30 januari 2010 - 08:55 .

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Rode är en nysnövalla och Swix en valla för äldre snö. Kanske därför Madhouse känner att Swix funkar bättre längre in i säsongen.

Jag har för egen del aldrig lagt många lager av Rode Blå super. Senast i onsdags på DM (som jag tyvärr fick bryta) lade jag bara 3 tunna lager. Hade bra bett i den djupa nysnön.

Tror aldrig att jag lagt mer än 4 lager och då ligger de 2 sista kortare än de 2 första.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 422 inlägg
3 tjocka lager > 8 tunna....

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Nu har man en Blå super i hyllan! äntligen är burkvallesamlingen fulländad! I några dagar i alla fall, snart hittar man säkert nå mer man MÅSTE ha hehe.. ska prova supern i nysnö minus 15 - 16 grader ikväll...

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

Nu har man en Blå super i hyllan! äntligen är burkvallesamlingen fulländad! I några dagar i alla fall, snart hittar man säkert nå mer man MÅSTE ha hehe.. ska prova supern i nysnö minus 15 - 16 grader ikväll...

Man kan aldrig få för många Rode...tror man i alla fall. Man skulle nog kunna rensa ut minst en tredjedel av deras blå burkar ur sortimentet utan att det blev för tunt.

Själv saknar jag just nu multigrade 0 till -2, men ska snart köpa ny, den är ibland oumbärlig.

Hilding

Hilding

Medlem

• Members
  • Pip
  • 381 inlägg

Det finns alltid en valla man saknar...
Köpte Rode Blå Super Extra idag. Fanns inte vanliga Blå Super så det fick bli den kallare. Har liknande tempområde som blå super men går ned till minus 5.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
JÄKLAR vilket grymt fäste med rode blå super ! Nysnö och minus 16 grader ! Kom för första gången upp för en brant hemma på elljuspåret med vanlig diagonalning !

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 015 inlägg

Körde Åldersjakten DM 10km klassiskt i Stockholm igår, la på Rode Blå super för första gången, typ -8 och nysnö. Hade inte världsbäst glid, men väldigt bra fäste, tror jag fega lite för mycket, för tjockt och lite för långt. Hur tjockt lägger ni Rode Blå super? Lika tjockt som om ni skulle lägga typ VR40?

Körde vidare på samma vallning i lördags -17 typ, trögare än trögast i 2,5 timmar, idag var jag ute i minus 2, hade fortfarande fäste på samma vallning..., inget jättebätt men tillräckligt och bra glid igen, roligt. Så efter att ha kört på Rode Blå super 3 ggr i nysnö, så det verkar som om det som står på burken stämmer för mig, -1 till minus 3. Fungerade i kallare för mig men då sög den glid...

lappkast

lappkast

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg
Vinnaren i Nybroloppet 40km, ca:-15 vid start körde på Blå super, så den duger nog gott.
Har själv alltid gillat den (fast jag är ski go frälst)

Redigerat av lappkast, 01 februari 2010 - 14:16 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar