Rode blå super
Postad 17 februari 2012 - 08:51

Postad 17 februari 2012 - 09:25

Postad 17 februari 2012 - 14:34

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.
Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.
/TV-åkaren

Postad 17 februari 2012 - 14:49

Postad 17 februari 2012 - 22:19

Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.
Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.
/TV-åkaren
Postad 18 februari 2012 - 11:37

Tack Lejonet2, jag är verkligen tacksam för din sammanfattning om Rhodevallor du gjorde tidigare. Den sitter på min kylskåpsdörr. Jag har strikt följt ditt enkla recept och det har fungerat perfekt hittills. Verkligen kanon när det finns så kunniga åkare som du som generöst delar med dig till oss vanliga motionärer och på ett sätt som är enkelt att förstå.Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.
/TV-åkaren
Postad 18 februari 2012 - 14:34

Finns någon liknande lista för rodes klistervallor?
Postad 18 februari 2012 - 16:28

Postad 11 januari 2013 - 21:52

/TV-åkaren

Postad 12 januari 2013 - 12:53

Håller med, ett riktigt guldkorn i detta forum. Man kan spara in en hel säsongs förvirring och felvallning genom att läsa det här.Plockar upp en av forumets bästa trådar. Läs Lejonet2s inlägg på sid 3. WOW vilken kunskap.
/TV-åkaren
VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)
Postad 14 januari 2013 - 15:05

Blir det för dåligt fäste eller tar det för mycket glid?
Postad 14 januari 2013 - 16:12

Postad 14 januari 2013 - 21:20

Postad 15 januari 2013 - 13:34

Bröderna Aukland kör den bara i gammal snö -15 o kallare. (enl. boken)Varför kör dom flesta av er inte med rode blå super i gammal grov kornig snö?
Blir det för dåligt fäste eller tar det för mycket glid?
Jag har själv inte fått bra fäste med den mer än ett par ggr, (-5-10 nysnö) jag tror den är känslig för hög luftfuktighet?
Postad 27 januari 2014 - 13:10

Finns det nån anledning att köpa Rode blå super istället för Rode blå super extra?
Postad 27 januari 2014 - 13:25

Postad 27 januari 2014 - 13:41

Weiss ger också bättre fäste än super, funkar på både ny o gammal o hög luftfuktighet.
Weiss verkar vara favorit hos både svenska o norska landslaget vad gäller Rode.
Postad 29 mars 2016 - 12:55

Rodes gula är ju ett klister, fast det ligger i en burk och har lite hårdare konsistens. Den ska alltså värmas in och helst blandas med annan valla. Men du kan som sagt blanda den i en "kastrull" också om du vill. Då kan du som du beskriver göra din egen. (liksom blandningen med silverklister...)
Can you reveal me a recipe (exact ratio between Rode Gialla and Rode Super/silver klister) please? I am from Czech republic and Rode Super Gialla/Silver Gialla are not available in our country, so I would like to mix it at home...
Postad 29 mars 2016 - 15:31

I doubt anyone else than Rode has the exact ratio. For 7€ you can order SuperGilla at e.g. Haijjaa.fi....
Postad 29 mars 2016 - 22:28

Trodde att Super Gialla var en specialbeställning från TP Sport till Rhodefabriken och att de var de enda i Sverige som sålde den vallan.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar