Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hanna berg vann sprinten efter topplopp

Hsflot Klbo ryckte till seger - Poromaa 17:e

Resultat Ruka 15 km fri stil jaktstart

Johaug klar vinnare Ebba Andersson trea

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rode blå super

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Med tanke på att burken kostar 120:- så skulle jag aldrig själv stå och mecka i köket med kastruller och riskera kletig valla överallt. Känns som en låg försäkringspremie.........

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg

Tråden har drivit iväg lite från blå super, och jag fortsätter på det spåret. I den ultimata vallatråden listar Lejonet2 sina tävlingsvallor och skriver då supergialla eller VR50. Då undrar jag som har VR50 redan om supergiallan är överflödig. På en del andra ställen beskrivs den ju som en bra valla för stora temperaturvariationer = vasaloppet.

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!
Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.

/TV-åkaren :D

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
Näe det var väl att sticka ut huvudet att insisuera att en valla är överflödig. tack för svaret

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg

Tror inte att du kan få någon på detta forum att kalla en valla för överflödig!!!
Jag har båda och uppskattar supergiallan just för dess bredhet (nytt ord?). VR50 gillar jag också men tycker att den är lite smalare.

Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg

Jag har inte kollat vad jag skrivit tidigare, men poängen är nog att SuperGialla och VR50 kan båda användas med gott resultat i äldre/halvgrov snö strax under 0. MEN, VR50 funkar i nysnö (som Rode Violet Multigrade) medan SuperGialla är för just blandfören när en vanlig burk, med normal hårdhet för strax under 0, inte fäster tillräckligt där det blir lite grövre eller fuktigare snö. SupeGialla är INTE för nysnö.

Tack Lejonet2, jag är verkligen tacksam för din sammanfattning om Rhodevallor du gjorde tidigare. Den sitter på min kylskåpsdörr. Jag har strikt följt ditt enkla recept och det har fungerat perfekt hittills. Verkligen kanon när det finns så kunniga åkare som du som generöst delar med dig till oss vanliga motionärer och på ett sätt som är enkelt att förstå.

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Jag vill också tacka för den förnämliga rodelistan.

Finns någon liknande lista för rodes klistervallor?

illern

illern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Jaha, ska nu åka Bessemerloppet i morgon där det väntas en eller två plusgrader efter snö, eller möjligtvis regn, under natten. Har en burk Rode Röd Extra som det står 0-2+ på. Hur är den, eller ska man gå på klister? Hittade inte just den vallan i Lejonets fina lista.

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Plockar upp en av forumets bästa trådar. Läs Lejonet2s inlägg på sid 3. WOW vilken kunskap.

/TV-åkaren :)

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Plockar upp en av forumets bästa trådar. Läs Lejonet2s inlägg på sid 3. WOW vilken kunskap.

/TV-åkaren :)

Håller med, ett riktigt guldkorn i detta forum. Man kan spara in en hel säsongs förvirring och felvallning genom att läsa det här.

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

kotten1

kotten1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg
Varför kör dom flesta av er inte med rode blå super i gammal grov kornig snö?
Blir det för dåligt fäste eller tar det för mycket glid?

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
Tycker, eller iaf inbillar mig, att Swix vr ger bättre fäste än roden i gammal snö

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 160 inlägg
Körde Rode idag på hård snö (ej isig). Tycker att Swix fungerar bättre på sån snö, men just nu har jag slut på den vallan!

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg

Varför kör dom flesta av er inte med rode blå super i gammal grov kornig snö?
Blir det för dåligt fäste eller tar det för mycket glid?

Bröderna Aukland kör den bara i gammal snö -15 o kallare. (enl. boken)
Jag har själv inte fått bra fäste med den mer än ett par ggr, (-5-10 nysnö) jag tror den är känslig för hög luftfuktighet?

Väggen

Väggen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Tar upp den här tråden igen med frågan:

Finns det nån anledning att köpa Rode blå super istället för Rode blå super extra?

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
En annan fråga om de blå: Finns det skäl att komplettera blå super med weiss, med tanke på 2slow:s inlägg här ovan om luftfuktighet. Kan tillägga att jag bor i Uppsala, som för det mesta verkar ha hög luftfuktighet, i alla fall vid nysnö. Vanliga blå super ger sällan kanonfäste om det är varmare än -10

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg
Jag får för det mesta bättre fäste med superextra, som enl. Mina gamla noteringar är ofta använd att toppa med när inte super fäster, men även gammal halvgrov snö.
Weiss ger också bättre fäste än super, funkar på både ny o gammal o hög luftfuktighet.
Weiss verkar vara favorit hos både svenska o norska landslaget vad gäller Rode.

Peter_N

Peter_N

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Rodes gula är ju ett klister, fast det ligger i en burk och har lite hårdare konsistens. Den ska alltså värmas in och helst blandas med annan valla. Men du kan som sagt blanda den i en "kastrull" också om du vill. Då kan du som du beskriver göra din egen. (liksom blandningen med silverklister...)

Can you reveal me a recipe (exact ratio between Rode Gialla and Rode Super/silver klister) please? I am from Czech republic and Rode Super Gialla/Silver Gialla are not available in our country, so I would like to mix it at home...

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg

I doubt anyone else than Rode has the exact ratio. For 7€ you can order SuperGilla at e.g. Haijjaa.fi....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 041 inlägg

Trodde att Super Gialla var en specialbeställning från TP Sport till Rhodefabriken och att de var de enda i Sverige som sålde den vallan.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar