Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla Vasaloppet


Emilomega

Recommended Posts

Gör det lätt för er: LF4 med lite LF6 i, så blir det bra. Är du ingen vallaexpert ge dig inte på HF pulver etc. Spara energi och pengar genom enkel vallning, då blir Vasan bäst... jag lovar.
Framför allt: testa inget nytt nu när det bara är få dagar kvar.
Tror inte att det finns "vallagenvägar" till Mora.

Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply
Jag har ski-gos blåa högflur kloss för kallföre. Den borde funka bra. Frågan är om man kan få det ytterligare bättre med pulver eller fluid på toppen. Enligt svt så spår de ca 57% RH på dagen och högre på natten. Gränsen för att det ska löna sig med pulver går väl vid 60% RH eller.
Är inte jättesugen på att kasta upp en tusing för en burk om resultatet är tveksamt.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Alltså, är det burkföre så använd Tokos gröna basewax. Jag har inte varit med om att den slitits bort. Det finns faktist några bra Tokovallor![/quote]
Skulle Toko ha några vallor som utmärker sig för att vara speciellt dåliga?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario][quote=Lejonet]Alltså, är det burkföre så använd Tokos gröna basewax. Jag har inte varit med om att den slitits bort. Det finns faktist några bra Tokovallor![/quote]
Skulle Toko ha några vallor som utmärker sig för att vara speciellt dåliga?[/quote]
nä men tråkiga:P


toko är som volvo bra grejjer de funkar men inga överraskningar..:P
Link to comment
Share on other sites

Nja, jag skulle nog inte använda tokoburkar på nysnö (dom kallaste kan gå hyfsat) men kanske hänger det kvar från tokos Dibloc burk/klister serie, dom var verkligen dåliga, dels försvann glidet av burkarna i finkornig snö, dels så satt inte klistret kvar många kilometer. Plocka fram en gammal burk och prova får ni se. Ändå åkte man på dom. Hur dom fick till Grundwaxet och Grundklistret vet jag inte? Deras förra violetta Diblocklister är väl nästan legendarisk för sin förmåga att inte sitta kvar på skidan, hm kanske det var svaret?
Link to comment
Share on other sites

Deras grund för nya sprayklisterserien verkar ha samma goda vidhäftningsegenskaper, allt enligt Tony Pölder. Har ej provat.

Annars verkar det bli sviiiinkallt. Brrr! Knirr, knirr! Hets efter rånarluvor...

Skönt att inte åka i år.

Välj hårdast möjliga paraffin, eller kallpulver som enklare att lägga på.
Fästet lär inte vara svårt att få till, men det kan vara aggressivt före. Välj hellre någon hårdare burk men lägg på fler lager så räcker fästet till Mora med Toko basewax invärmt i botten.

Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vallat upp tävlingsskidorna till söndag, åtminstone till grunden. Sen får jag väl komplettera med ytterligare toppning om prognosen ändrar sig. Det blev:
- 3 lager start BWLF
- 1 lager start LF08 (för slitstyrkans skull...???)
- 2 lager start HF80

Fästvallan har jag bara tagit grundvax än så länge. Det fick bli starts "extra", då det verkar kunna bli slitföre. (Om den är lika svår att nöta bort som den är att få dit borde den vara bra på söndag???)

Klockan mycket och ungar och fru sover, dags att få lite sömn själv också. Att det alltid tar sån tid!!! 02.29 pip.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Deras grund för nya sprayklisterserien verkar ha samma goda vidhäftningsegenskaper, allt enligt Tony Pölder. Har ej provat.[/quote]
Där har farbror pölder fel. Som grundklister är det snabbt och enkelt att lägga på. Sprayklistret har inte samma vidhäftningsförmåga som tex. vanligt grönt klister, som är oslagbart som grundklister när det gäller vidhäftningsförmåga.

Rugga, lägg några pluppar med klister, värm in med vallajärn. Det räcker om klistret i princip bara fuktar belaget!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tysken]Gör det lätt för er: LF4 med lite LF6 i, så blir det bra. Är du ingen vallaexpert ge dig inte på HF pulver etc. Spara energi och pengar genom enkel vallning, då blir Vasan bäst... jag lovar.
Framför allt: testa inget nytt nu när det bara är få dagar kvar.
Tror inte att det finns "vallagenvägar" till Mora.

Lycka till![/quote]
Okej, Hur många lager?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joakim Odengård][quote=Tysken]Gör det lätt för er: LF4 med lite LF6 i, så blir det bra. Är du ingen vallaexpert ge dig inte på HF pulver etc. Spara energi och pengar genom enkel vallning, då blir Vasan bäst... jag lovar.
Framför allt: testa inget nytt nu när det bara är få dagar kvar.
Tror inte att det finns "vallagenvägar" till Mora.

Lycka till![/quote]
Okej, Hur många lager?[/quote]
Map Black x1
CH4 x2
LF6 x4

skulle ja gjort om ja bara hade dessa parrafiner.
Link to comment
Share on other sites

ironman: det är alltid en kombination av spann, struktur och valla. Jag tror att vallan spelar minst roll även om ingen vill tro det. På söndag kommer förmodligen en enklare paraffin som till ex SWIX LF4-6 fungera lika bra (eller bättre) än HF varianten. Men som sagt, kör det du kan och har prövat så blir det bra.

joakim odengård: det där med antal lager kan diskuteras. Själv tror jag inte att det blir bättre med fler lager av samma valla. Hur mycket valla kan det behövas för att fylla de amorfa zonerna i belaget??? Glidvallan ligger ju inte PÅ belaget som fästvallan. Har du rätt temp på vallajärnet och täcker du belaget tillräckligt med valla så borde det räcka med ett lager. Å andra sidan skadar det inte om du kör fler lager ;) .
Jag gör så:
1 x BWFL
1 x LF 4
1 x LF 4/LF 6 (50/50)

Och sedan borsta som bara den...(men tänk på att du inte tar slut på dina Carboreserver när du borstar... ;) )

Kör hårt på söndag!
Link to comment
Share on other sites

Hur göra med strukturen?!
Jag tror att jag har för grov struktur eftersom det är LJ03, kan jag göra något åt det?!

Har en teori som går att genomföra, fin swix-rill 0,5mm (det är den finaste rill jag har), den strukturen är iofs inte finare än LJ03, men det blir fler "ränder" på andra ställen. Naturligtvis måste jag fibertexa mm för att få bort de vassa kanterna.

Ska jag göra så, eller ska jag köra på LJ03 så som den är?!

Mycket tacksam för svar, så att jag kan glida ifrån er:)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tysken]joakim odengård: det där med antal lager kan diskuteras. Själv tror jag inte att det blir bättre med fler lager av samma valla. Hur mycket valla kan det behövas för att fylla de amorfa zonerna i belaget??? Glidvallan ligger ju inte PÅ belaget som fästvallan. Har du rätt temp på vallajärnet och täcker du belaget tillräckligt med valla så borde det räcka med ett lager. Å andra sidan skadar det inte om du kör fler lager ;) .[/quote]
Enig med dig. Kan inte förstå vitsen med att sickla av och lägga på nytt av samma. Det är nog något som vallafabrikanterna hittat på för att få sälja mer. Paraffinet ska diffundera in i belaget och då handlar det om tid och temperatur. Ju varmare och ju längre tid desto längre tränger det in. (Naturligtvis med begränsningen att belaget kan skadas om det blir för varmt.)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=JeLu]Grafit..

många pratar om LF4, är det någon som testat att endast använda Grafit vid kallföre liknande det som e prognosen för söndag?[/quote]
är de snustorrt så kan grafit tex. map black gå som spjut. men så kärvt är inte föret och fuktigheten är för hög pga den nya snön.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=JeLu]Grafit..

många pratar om LF4, är det någon som testat att endast använda Grafit vid kallföre liknande det som e prognosen för söndag?[/quote]
Nja, rent grafitföre - då tänker jag på hög höjd och snustorr fin snö (på östsidan Klippiga Bergen typ - Solider Hollow, Banff och liknande); tidigt, kallt och inte ett moln...

I Sverige är det nog sällan man upplever rent grafitföre.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=JeLu]Grafit..

många pratar om LF4, är det någon som testat att endast använda Grafit vid kallföre liknande det som e prognosen för söndag?[/quote]
Nja, rent grafitföre - då tänker jag på hög höjd och snustorr fin snö (på östsidan Klippiga Bergen typ - Solider Hollow, Banff och liknande); tidigt, kallt och inte ett moln...

I Sverige är det nog sällan man upplever rent grafitföre.

/O.[/quote]
mycket sällan men kommer ihåg en sprint för något år sen så va det 25-30% å då gick de fort!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=SpångaMicke]På Skigo's sida rekommenderas: Grafit i botten, Blå HF sicklas ej borstas lägg sedan
på C380.

[url]http://minx.se/skigo/vallatester/getVasaPDF.php?id=17[/url]

Vad menas med Blå HF sicklas ej borstas?

Ska man skickla men inte borsta. Eller är det tvärtom?[/quote]
Jag antar att det enbart ska sicklas, får att det optimala är en blandning av Blå HF och C380, skulle nog gå att borsta lite och få till samma mix:). Fast 100% säker är jag inte.
Link to comment
Share on other sites

Föret kommer att påminna väldigt mycket om hur det var för 5-7 år sedan, tror jag, då var det -17 i start, sedan -10, hade LF4, fast eliten körde på CH4 (de som vallade med swix), tänkte att lite flour skadar inte för mig som har lite mer saft i spåren, hade bra glid, inte världbäst, men klart över medel. Högflour tror jag inte på, nu ska jag fibertexa hårt, efter min panik 0,5 rillning löst, och sedan lägga på 2 lager LF4. Ville få en finare struktur än min LJ03, vet inte om det var så genialt, nya mikorhår och sånt med min gamla swixriller....

Fäste: VG35 som grund, sedan värmer jag nog på ett tunt lager Blå-extra också, ett lager till i noll-zonen, sedan 2-3 lager VR40, och sist 2 lager 2VR30. Fast VR lagren lägger jag på imorgon. Sedan blir det säkert någon panikvallning när jag ska blanda i HF6 i LF4 som extralager imorgon:)

Japp, då vet jag vad jag ska göra idag!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...