Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Omkörning i Öppet Spår?


Haddock

Recommended Posts

Hm, Gäller verkligen "ur spår"? Jag är inte så säker på det. Jag har iallafall inte hittat nånstans där det står att den gäller. Däremot tror jag att jag hört speakern säga att den inte gäller...

Tro nu inte att jag försvarar dåligt uppförande, och självklart skall man underlätta för andra och inte ligga och bromsa i ytterspår. På ÖS är det ett evigt kryssande, men det får man nog tyvärr stå ut med. I tävlingar får man oxå byta spår om man vill köra om, men där brukar det inte vara så stort problem.

För övrigt så är ur-spår-regeln nästan förlegad nu tycker jag. Den hade berättigande på den tiden när det inte gick att köra om eftersom det var mjukt utanför spåren och skidorna mer bågnstyriga.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Hm, Gäller verkligen "ur spår"? Jag är inte så säker på det. Jag har iallafall inte hittat nånstans där det står att den gäller. Däremot tror jag att jag hört speakern säga att den inte gäller...[/quote]
Du har nog rätt, jag snackade just med en som kört 18 gånger (och väl borde veta) som menade att "ur spår" inte gäller i ÖS. Jag böjer mig för detta och får väl masa mig iväg tidigare till starten nästa gång...
Link to comment
Share on other sites

Jag tror "Ur spår"-ignoransen beror på okunskap. De förstår inte bättre.
Det är ingen idé att bli irriterad, det tar bara kraft och energi från din åkning.

Det är väl iofs inga problem att byta spår själv, (om det nu finns lediga spår) det kan ju vara anledning att bryta den monotona rörelsen och använda lite andra muskler, om än för en kort stund.

Finns det inga lediga spår så kan ju inte den långsammare åkaren byta han/hon heller.

Men i princip så borde de flesta hålla sej borta från vänsterspåret.
Själv går jag i mesta möjliga mån undan för en åkare som ropar "ur spår" e.dyl.

Det kanske skulle löna sej att ha en "vett och etikett i skidspåret"-avdelning i Start-PM:et,
lite om "Ur spår", att inte åka i bredd där det är mycket folk, tänka på stavspetsarna, inte ploga.... (det verkar bli en lång lista det här...;) )
Link to comment
Share on other sites

Seriöst gubbar, ÖS är ingen tävling. Det finns massor av tävlingar att seeda upp sig i. Själv har jag startat flera gånger 5 i 8 och inte haft några större problem med att ta mig fram runt 6 h. Tycker att det är mer irriterande på Engelbrekt där det bara finns två spår och en del ligger kvar och kajkar i vänster spår. Kunde inte låta bli att åka kortvasan när jag ändå släppte av grabben, trots förmaningar av min omgivning "det här är en familjefest" kunde jag inte låta bli att ta i allt mina stakars armar hade. Visst ingen högerdisciplin där heller, men det var bara att kryssa fram. Så spar på uppfostran under loppet och kör om istället:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...