Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga;Oskars stakteknik


mi

Recommended Posts

Vill inte kapa tråden, men ...

 

Har fått en känsla av att många är negativa till Oskar Svärd sådär lite allmänt. Är det pga att han verkar vara en ganska duktig taktiker, eller något annat? Känns som att det är färre som gnäller på att t ex Northug inte heller offrar krafter där det inte behövs? Rimligen är väl Svärd en riktigt duktig skidåkare med tanke på de resultat han presterar, men man hör sällan nån som pratar om att t ex ta efter hans teknik

Jag har nooterat att han är lite illa omtyckt i skidkretsar för en del otaktiska uttalanden. I skidåkarvärden skall man vara jävligt bra men också jävligt ödmjuk för att gå hem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Jag har märkt att jag gör så själv när det är riktigt branta backar som ska stakas uppför och när jag stakar med skallklar kopplade till barnvagn. Det ger en känsla av att få igenom mer kraft. Men det kan vara en dålig analys.

Har också testat hans teknik, då jag noterade detta för över två år sedan för första gången. Jag håller med "nordan", på nåt sätt känns det som man får mer kraft i motluten, jag tror dock att det går åt mer energi än vid vanlig stakning. Det känns som en "halvväxel", mellan stakning och dubbelstak med frånskjut.

 

Att det beror på trötthet köper jag inte. Oskar var den enda som orkade staka ikapp Ahrlin och Aukland när dom gick loss VL-07 och då gjorde han det med sin "egna" stakteknik.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte kapa tråden, men ...

 

Har fått en känsla av att många är negativa till Oskar Svärd sådär lite allmänt. Är det pga att han verkar vara en ganska duktig taktiker, eller något annat? Känns som att det är färre som gnäller på att t ex Northug inte heller offrar krafter där det inte behövs? Rimligen är väl Svärd en riktigt duktig skidåkare med tanke på de resultat han presterar, men man hör sällan nån som pratar om att t ex ta efter hans teknik

Sitter väll på näthinnan något Vasalopp när Raul Olle drog ifrån, Svärd vägrade dra, Staffan Larsson piskade honom med staven. Sedan tog Svärd spurten och blev 2a, detta var hans genombrått, hade inte gjort något stort innan, så han siktade in sig på att bli 2:a. Detta ligger nog Svärd i fatet fortfarande, och att han kör taktiskt rätt, vilket inte alla gör.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte kapa tråden, men ...

 

Har fått en känsla av att många är negativa till Oskar Svärd sådär lite allmänt. Är det pga att han verkar vara en ganska duktig taktiker, eller något annat? Känns som att det är färre som gnäller på att t ex Northug inte heller offrar krafter där det inte behövs? Rimligen är väl Svärd en riktigt duktig skidåkare med tanke på de resultat han presterar, men man hör sällan nån som pratar om att t ex ta efter hans teknik

Jag tycker han imponerar mycket, men det jag var inne på tidigare är att tekniken ser inte giftig ut och skrämmer aldrig konkurenterna på samma sätt som när tex. Tynell visar sig. På så vis förväntas/krävs det inte att han ska ligga framme och dra utan han kan oftast ligga och lura och konkurenterna tänker nog att --det inte är Oskars dag idag. Ni vet säkert själva vad knäckande det är att ligga bakom någon som åker sådär irriterande lätt och har man då fightingspirit så blir det automatiskt den som man håller ögonen på medans det egntligen är någon helt annan det slutligen handlar om, nämligen Oskar Svärd.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte kapa tråden' date=' men ...

 

Har fått en känsla av att många är negativa till Oskar Svärd sådär lite allmänt. Är det pga att han verkar vara en ganska duktig taktiker, eller något annat? Känns som att det är färre som gnäller på att t ex Northug inte heller offrar krafter där det inte behövs? Rimligen är väl Svärd en riktigt duktig skidåkare med tanke på de resultat han presterar, men man hör sällan nån som pratar om att t ex ta efter hans teknik[/quote']

Tror det grundar sig på att Oskar för några år sen klankade ner på sin lagkamrat när de förlorade i någon sommartävling, tror det var Fjällorienteringen.

Det gjorde han själv ett inlägg om i det gamla skidforumet(vet inte vart det forumet tog vägen eller vad det hette)och förklarade att han bett berörda om ursäkt och var ledsen att betraktas negativt av oss skidåkare. Det räckte för mig, han är en hyvens kille :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som MrT att det är ett mellanting mellan dubbelstakning och stakning med frånskjut, där han inte tar frånskjutet fullt ut. Sen finns det en annan variant som liknar Svärds, men som sker i upprätt hög ställning, där man går upp omväxlande på vänster och höger fot men inte för tillbaka skidan lika långt som Svärd. Det är ett alternativ för såna staksvaga som jag som inte orkar lyfta upp mig med båda vristerna samtidigt.

 

Men det var en annan tanke som slog mig när jag tittade på klippet från Marcia Longa. Varför kallas detta klassisk skidåkning, det är ju fristil utan skridskoskär, vore bättre att ta steget fullt ut och återgå till fri stil. Inte är det klassisk, inte, möjligen "nyklassisism".:/

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som MrT att det är ett mellanting mellan dubbelstakning och stakning med frånskjut, där han inte tar frånskjutet fullt ut. Sen finns det en annan variant som liknar Svärds, men som sker i upprätt hög ställning, där man går upp omväxlande på vänster och höger fot men inte för tillbaka skidan lika långt som Svärd. Det är ett alternativ för såna staksvaga som jag som inte orkar lyfta upp mig med båda vristerna samtidigt.

 

Men det var en annan tanke som slog mig när jag tittade på klippet från Marcia Longa. Varför kallas detta klassisk skidåkning, det är ju fristil utan skridskoskär, vore bättre att ta steget fullt ut och återgå till fri stil. Inte är det klassisk, inte, möjligen "nyklassisism".:/

Klassisk åkning för män med överkroppskapacitet som heter duga, jag är iaf grymt impad över deras stakkapacitet över långa lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som MrT att det är ett mellanting mellan dubbelstakning och stakning med frånskjut, där han inte tar frånskjutet fullt ut. Sen finns det en annan variant som liknar Svärds, men som sker i upprätt hög ställning, där man går upp omväxlande på vänster och höger fot men inte för tillbaka skidan lika långt som Svärd. Det är ett alternativ för såna staksvaga som jag som inte orkar lyfta upp mig med båda vristerna samtidigt.

Skillnaden mot när man gör frånskjut med fästvalla är ju att man här inte kan få någon som helst effekt av själva "bakdraget". Effekten jag menar att man får är att det gör flexionen av bål och höft effektivare då du får ett bättre mothåll och en mer gynnsamt utdragen höftböjarmuskel. Jämför skillnaden med att göra situps med raka respektive böjda ben.

Link to comment
Share on other sites

Jmf med Björn Lind kängurustakning från fornstora dagar :) Samma sak fast i mindre skala, du kommer upp med kroppen på ett enkelt sätt över stavarna och kan använda kroppstyngden för att få tryck i stakningen istället för armarna och magen.

 

Funkar bra när du vill accelerera eller undvika att tappa fart i branta partier, men blir jobbigare att hålla i i längden.

 

Det är så jag använder det...

Link to comment
Share on other sites

Jmf med Björn Lind kängurustakning från fornstora dagar :) Samma sak fast i mindre skala' date=' du kommer upp med kroppen på ett enkelt sätt över stavarna och kan använda kroppstyngden för att få tryck i stakningen istället för armarna och magen.

 

Funkar bra när du vill accelerera eller undvika att tappa fart i branta partier, men blir jobbigare att hålla i i längden.

 

Det är så jag använder det...[/quote']

Men det är ju inte alls så det fungerar. När man går upp på tå så bygger man upp ju upp potentiell energi som man frigör i form av rörelseenergi när man faller ner över staverna. Så blir det inte med Oskars teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, ni får tro vad ni vill, och åka hur ni vill...men kolla på filmen vid exakt 23.40 så ser ni hur Aukland faller bak med arslet medan Svärd får en högre kroppshållning tack vare att han för bak foten, går upp på tå och trycker upp hela överkroppen över stavarna!

 

Att Svärd skulle köra med fästvalla och utnyttja en friktion mellan skida och underlag för att ta sig framåt i spåret känns inte trovärdigt. Men men, som sagt var, kör som ni vill...

Link to comment
Share on other sites

Vill inte kapa tråden' date=' men ...

 

Har fått en känsla av att många är negativa till Oskar Svärd sådär lite allmänt. Är det pga att han verkar vara en ganska duktig taktiker, eller något annat? Känns som att det är färre som gnäller på att t ex Northug inte heller offrar krafter där det inte behövs? Rimligen är väl Svärd en riktigt duktig skidåkare med tanke på de resultat han presterar, men man hör sällan nån som pratar om att t ex ta efter hans teknik[/quote']

Tror det grundar sig på att Oskar för några år sen klankade ner på sin lagkamrat när de förlorade i någon sommartävling, tror det var Fjällorienteringen.

Det gjorde han själv ett inlägg om i det gamla skidforumet(vet inte vart det forumet tog vägen eller vad det hette)och förklarade att han bett berörda om ursäkt och var ledsen att betraktas negativt av oss skidåkare. Det räckte för mig, han är en hyvens kille :)

Jag vet det, men jag tror detta ligger honom till last fortfarande, folk glömmer inte alltid så lätt. Jag har inga problem med hans attityd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att jag gör så själv när det är riktigt branta backar som ska stakas uppför och när jag stakar med skallklar kopplade till barnvagn. Det ger en känsla av att få igenom mer kraft. Men det kan vara en dålig analys.

Har också testat hans teknik' date=' då jag noterade detta för över två år sedan för första gången. Jag håller med "nordan", på nåt sätt känns det som man får mer kraft i motluten, jag tror dock att det går åt mer energi än vid vanlig stakning. Det känns som en "halvväxel", mellan stakning och dubbelstak med frånskjut.

 

Att det beror på trötthet köper jag inte. Oskar var den enda som orkade staka ikapp Ahrlin och Aukland när dom gick loss VL-07 och då gjorde han det med sin "egna" stakteknik.[/quote']

Det är flera åkare som använder detta men skillnaden då har ju varit att man har fästvallat och får ett motstäm och kommer upp med kroppen. Men det är möjligt att man får det även utan fästvalla om man sas endast använder det för att komma upp och inte för att skjuta ifrån.

 

Däremot är väl Linds hoppstak något annat, då går han ju upp med båda med benen/fötterna samtidigt och får med massor av kraft energi upp och bra höjd för att sedan trycka ner det i stavarna..det är ju väl mer en extrem variant av spurtstakning när man går upp på tå. Hittar inget klipp just nu men så minns jag det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att jag gör så själv när det är riktigt branta backar som ska stakas uppför och när jag stakar med skallklar kopplade till barnvagn. Det ger en känsla av att få igenom mer kraft. Men det kan vara en dålig analys.

Har också testat hans teknik' date=' då jag noterade detta för över två år sedan för första gången. Jag håller med "nordan", på nåt sätt känns det som man får mer kraft i motluten, jag tror dock att det går åt mer energi än vid vanlig stakning. Det känns som en "halvväxel", mellan stakning och dubbelstak med frånskjut.

 

Att det beror på trötthet köper jag inte. Oskar var den enda som orkade staka ikapp Ahrlin och Aukland när dom gick loss VL-07 och då gjorde han det med sin "egna" stakteknik.[/quote']

Det är flera åkare som använder detta men skillnaden då har ju varit att man har fästvallat och får ett motstäm och kommer upp med kroppen. Men det är möjligt att man får det även utan fästvalla om man sas endast använder det för att komma upp och inte för att skjuta ifrån.

 

Däremot är väl Linds hoppstak något annat, då går han ju upp med båda med benen/fötterna samtidigt och får med massor av kraft energi upp och bra höjd för att sedan trycka ner det i stavarna..det är ju väl mer en extrem variant av spurtstakning när man går upp på tå. Hittar inget klipp just nu men så minns jag det iaf.

Jag tycker nog att det är klart jämförbart, liksom Lind lyfte med båda hälarna på upploppet så lyfter ibland Svärd på ena hälen där. Och liksom Svärd lyfter på ena hälen i uppförsbackarna för att få mera tryck så kan man om man orkar lyfta på båda hälarna där också få ett än högre tryck. I det fallet gäller det dock att inte gå för långt ned med underarmarna och för djupt med bröstet, gör man det är det svårt att komma upp igen. Istället är det korta och snabba stavtag i hög frekvens som gäller...vilket blir grymt jobbigt i längden, annars skulle det förmodligen köras hela lopp på det sättet. Nu får vi se det i de brantaste partierna samt vid extrema fartökningar, och då alltid i korta perioder.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, ni får tro vad ni vill, och åka hur ni vill...men kolla på filmen vid exakt 23.40 så ser ni hur Aukland faller bak med arslet medan Svärd får en högre kroppshållning tack vare att han för bak foten, går upp på tå och trycker upp hela överkroppen över stavarna!

 

Att Svärd skulle köra med fästvalla och utnyttja en friktion mellan skida och underlag för att ta sig framåt i spåret känns inte trovärdigt. Men men, som sagt var, kör som ni vill...

Har studerat filmen nu, måste motvilligt erkänna att du ABz kan ha rätt, verkar inte vara ett tics så som jag trodde, han använder det systematiskt när det är som brantast. Sedan så tycker jag att han hamnar får långt ner för att det ska vara optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att man får bättre kraft i åkningen när man glider bak med ena benet, tycker effekten liknar den man får av att gå upp på tå. Skillnaden är att gå upp på tå är mycket jobbigare men det ger mer effekt. Detta är inget nytt heller, ganska säker på att exempelvis Staffan Larsson stakade en del på det här viset.

 

En förklaring kan eventuellt vara att när man stakat "normalt" länge och blivit sliten i de musklerna så kan man uppleva det som att man får mer kraft eftersom att man kan koppla in lite andra fräschare muskler.

Link to comment
Share on other sites

Jaja' date=' ni får tro vad ni vill, och åka hur ni vill...men kolla på filmen vid exakt 23.40 så ser ni hur Aukland faller bak med arslet medan Svärd får en högre kroppshållning tack vare att han för bak foten, går upp på tå och trycker upp hela överkroppen över stavarna!

 

Att Svärd skulle köra med fästvalla och utnyttja en friktion mellan skida och underlag för att ta sig framåt i spåret känns inte trovärdigt. Men men, som sagt var, kör som ni vill...[/quote']

Har studerat filmen nu, måste motvilligt erkänna att du ABz kan ha rätt, verkar inte vara ett tics så som jag trodde, han använder det systematiskt när det är som brantast. Sedan så tycker jag att han hamnar får långt ner för att det ska vara optimalt.

Skoj att höra...när jag nu äntligen fått åtminstone någon med mig så ska jag nog dra mig ur den här diskussionen... :)

Link to comment
Share on other sites

Jaja' date=' ni får tro vad ni vill, och åka hur ni vill...men kolla på filmen vid exakt 23.40 så ser ni hur Aukland faller bak med arslet medan Svärd får en högre kroppshållning tack vare att han för bak foten, går upp på tå och trycker upp hela överkroppen över stavarna!

 

Att Svärd skulle köra med fästvalla och utnyttja en friktion mellan skida och underlag för att ta sig framåt i spåret känns inte trovärdigt. Men men, som sagt var, kör som ni vill...[/quote']

Har studerat filmen nu, måste motvilligt erkänna att du ABz kan ha rätt, verkar inte vara ett tics så som jag trodde, han använder det systematiskt när det är som brantast. Sedan så tycker jag att han hamnar får långt ner för att det ska vara optimalt.

Skoj att höra...när jag nu äntligen fått åtminstone någon med mig så ska jag nog dra mig ur den här diskussionen... :)

jo jag är nog delvis inne på det också, men även att det som mr_x skriver hänger ihop lite med trötthet och muskelavlastning, men ändå medvetet och beräknat, ett smart trick för att vila vissa muskler några meter och sedan trycka på igen, det var ett vinnande recept!

Link to comment
Share on other sites

När jag såg om filmen tänkte jag på hur jämn frekvens Svärd har siste kilometrarna. Nästan precis samma tempo i stakningen hela vägen. De andra kör mest med lite lägre frekvens omäxlande med korta stunder av hög frekvens, medan Svärd går som en metronom uppför hela backen. Ger lite intrycket av att han skulle kunnat ge lite till om det hade behövts.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...