Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga;Oskars stakteknik


mi

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply
Jag mailade Oskar och frågade honom om stakningen

 

Han svarade och har även publicerat det på sin hemsida.

Tekniken kommer från skidoerientringen.

http://www.oskarsvard.se/post/Stakteknik!.aspx

Bra initiativ kustlöparen. Minst sagt lurigt det där med bakåttitten (23.16 in i klippet). Det man ser är inte alltid det man ser! Även Svahn tolkar det som att han är het slut.

 

Han gav ju dock ingen riktig förklaring till vilken effekt det har. Belysande dock att det förtås inte, som ju föreslagits, beror på trötthet utan är ett under vissa betingelser effektivt sätt att staka när man är utan fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att Oskar kommenterar skoterns åkning i slutet av loppet.

Jag reagerade på detta när jag kollade slutet på SVT play.

 

Alltså:

Den mest avgörande delen 3-0,5 km från mål loppet är så trång att det till stora delar bara finns plats för 2 spår.

En skoter med TV-kamera kör före ledarklungan och kör sönder det ena spåret.

 

Hur sportsligt är det?

Hur TV-mässigt är det? då det straffar den som skulle vilja göra offensiva omkörningar och därmed leder till färre positionsskiften?

 

Helikopter och fasta kameror i slutdelen hade varit mycket bättre för alla parter.

Om åkarna då ibland skulle försvinna ur bild bakom någon byggnad skulle bara öka spänningen.

Italien har stark tradition med spänningsskapande filmregissörer så då borde de också kunna producera en bra TV-sändning av en längdskidtävling.

 

Tänk gamla tiders TV-sändningar som kunde bestå av flera minuters filmande av enbart ett skogsbryn och en lada. Tid som fylldes av kommentatorernas spekulationer om vem som skulle dyka upp först runt knuten av den där jäkla ladan, och om det skulle vara en ensam åkare eller flera, och om avstånden ökat eller minskat sedan senaste observationen.

Link to comment
Share on other sites

Har själv märkt att jag gör samma rörelse ibland nästan omedvetet när jag stakar hårt, om det sen gör något possitivt till min fart, ork eller åkning törs jag inte säga men på nått sett känns det som en rätt naturlig rörelseoch någogot som ger kraft framåt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...