Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har ni lyckats med er seedning inför Vasaloppet?


jola61

Recommended Posts

Seeding medfører både glede og frustrasjon.

 

- Debuterte i Vasaloppet 2009 i led 10. Sluttiden ga meg led 9 i Vasan 2010.

- Gikk Birkebeinerrennet 2009 (etter Vasan) og kvalifiserte til led 8 med 4 sekunders margin :-)

- Gikk Stenfjellrunden (Hamar, Norge) lørdag og misset led 7 med 2 sekunders margin :-(

 

Nå blir det nytt forsøk i Skinnarloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Seeding medfører både glede og frustrasjon.

 

- Debuterte i Vasaloppet 2009 i led 10. Sluttiden ga meg led 9 i Vasan 2010.

- Gikk Birkebeinerrennet 2009 (etter Vasan) og kvalifiserte til led 8 med 4 sekunders margin :-)

- Gikk Stenfjellrunden (Hamar, Norge) lørdag og misset led 7 med 2 sekunders margin :-(

 

Nå blir det nytt forsøk i Skinnarloppet.

Skinnarloppet är bra om du får en bra start, tror på minst led 6 för dig! Själv är jag lycklig idag, tillbaka till "mitt" led med 2 sekunders marginal.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite off-topic, men en fråga: Jag har lyckats seeda upp mig till led 9 och känner en "gubbe" som baserat på förra årets öppna spår står i led 8. Givet att vi är vid starten samtidigt och därmed hamnar ungefär lika långt fram i våra respektive startled, hur mycket tid får jag räkna med att tappa på honom upp till Smågan?
Link to comment
Share on other sites

Kanske lite off-topic, men en fråga: Jag har lyckats seeda upp mig till led 9 och känner en "gubbe" som baserat på förra årets öppna spår står i led 8. Givet att vi är vid starten samtidigt och därmed hamnar ungefär lika långt fram i våra respektive startled, hur mycket tid får jag räkna med att tappa på honom upp till Smågan?

Det där är helt beroende på vad som händer i samband med starten. Jag har stått i nian alla gånger som jag åkt och har man lite tur kan man vinna många platser. Med all sannolikhet kommer det att öppnas möjligheter med tomma spår att komma fram efter starten och innan backen. På samma sätt kan någon ramla framför en så att man tappar jättemycket och då kan det karaktäriseras som otur. Dessutom gäller det att ha litet tur med vilken sida som går snabbast i början av backen. Jag har lyckats komma före kompisar som stod i sjunde till Smågan så har man bara litet tur så.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite off-topic' date=' men en fråga: Jag har lyckats seeda upp mig till led 9 och känner en "gubbe" som baserat på förra årets öppna spår står i led 8. Givet att vi är vid starten samtidigt och därmed hamnar ungefär lika långt fram i våra respektive startled, hur mycket tid får jag räkna med att tappa på honom upp till Smågan?[/quote']

Det där är helt beroende på vad som händer i samband med starten. Jag har stått i nian alla gånger som jag åkt och har man lite tur kan man vinna många platser. Med all sannolikhet kommer det att öppnas möjligheter med tomma spår att komma fram efter starten och innan backen. På samma sätt kan någon ramla framför en så att man tappar jättemycket och då kan det karaktäriseras som otur. Dessutom gäller det att ha litet tur med vilken sida som går snabbast i början av backen. Jag har lyckats komma före kompisar som stod i sjunde till Smågan så har man bara litet tur så.

Med risk för att tråden början bli lite väl OT, om du kört ifatt folk fån 7e redan till Smågan, varför är du kvar i led 9?

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt nöjd, även om man alltid vill prestera bättre och skall göra det framöver.

Men jag började med skidor nu i år och har åkt en hel del rullskidor ca. 70 mil, och nu 35 mil på snö. Jag seedade fram mig till led 5 nu precis. Så jo jag är nog nöjd, det är ju trots allt mitt första VL detta året.

Link to comment
Share on other sites

Körde också på medaljtid från 4:an och stod absolut längst bak med repet bakom ryggen. Det var 2008 och jag hade drygt 15 min tillgodo. Åkte upp mig ett led till nästa år också. Inte större problem att ta medalj från 4:an det året i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Rest från led 7 till led 4 de senaste 2 veckorna men har Bessemer kvar på söndag. Körde ÖS första gången i fjol så detta blir första riktiga VL. Någon som kört på medaljtid från led 4? Hur svårt är det?

Segrartid +50% gäller.

Vinnartid på 4 timmar ger medaljtid på 6 timmar.

Min erfarenhet är att det är lättare få medalj i tungt före, då åker oftast eliten på led och ingen vill dra. I typ stakföre orkar knappast en motionär öka farten i samma omfattning som eliten ;)

Link to comment
Share on other sites

Rest från led 7 till led 4 de senaste 2 veckorna men har Bessemer kvar på söndag. Körde ÖS första gången i fjol så detta blir första riktiga VL. Någon som kört på medaljtid från led 4? Hur svårt är det?

Segrartid +50% gäller.

Vinnartid på 4 timmar ger medaljtid på 6 timmar.

Min erfarenhet är att det är lättare få medalj i tungt före' date=' då åker oftast eliten på led och ingen vill dra. I typ stakföre orkar knappast en motionär öka farten i samma omfattning som eliten ;)[/quote']

Ja, det har i alla fall varit så. Ett bra exempel var 2007 då det var nysnö i spåren och rena sällskapsresan med över 100 åkare i klungan. Tjejerna var bara runt 5 min efter i mål. Tror att medaljtid var drygt 7 timmar då.

Men året därpå hade man bra med föråkare som körde upp spåret och det blev en jakt i hög fart nästan hela loppet. Lika tungt för motionärerna men betydligt snabbare tid för vinnaren. Jag tror att Vasaloppet kommer att göra allt för att se till att inte täten ska behöva ligga och spåra i framtiden. Alltså blir det antagligen inte lika generösa medaljtider framöver som det var 2007.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att tråden början bli lite väl OT, om du kört ifatt folk fån 7e redan till Smågan, varför är du kvar i led 9?

Det var 2007 och slutlig placering blev runt 7200 någonting vilket hade gett startled 8 2008. Det året åkte jag dock inte beroende på sjukdom och då ramlade jag tillbaka till nian 2009. Sedan åker man ytterligare 8 mil efter Smågan och en sämre åkare tappar vanligtvis mot en bättre när man kan börja åka på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade litet närmare på seedningstabellern för i år och kan inte annat än skaka på huvet. Om vi tittar på worldloppet/Fis maraton loppen och hur många prosent av segrartiden det krävs för att ta sig till t.ex. startled 6 så är det grymt stora skillnader

 

Dolomitenlauf 173% av segrartider

Jizerska 175%

La Scambeda 171%

Marcialonga 180%

König Ludvig Lauf 155%

Transjurassienne 159%

 

Av dessa lopp kördes alla utom Transjurassienne och La scambeda i klassisk stil.

Varför är König Ludvig Laufs seedning så tuff?

Eller har man använt en skate tabell för König Ludvig Lauf?

 

-- Thomas --

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis seedat in mig i elitledet för första gången! Drömmen är nu verklighet :)

Gratulerar. Verkligen kul att vi har sådana kanoner med oss på skidforum. Och jag tror att du får sällskap även av vår Speedzone detta år. Och vi vet ju av min tidigare undersökning att det finns fler i elitledet på skidforum. Verkligen roligt för oss alla.

Själv får jag numera som vanligt harva på i led 4.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...