Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtest med sicklat och Toko Helx (liquid)


Mario

Recommended Posts

Syfte:

Testa effekt av Toko Helx (-4 / -10C) på stålsicklade skidor. (Tidigare har jag haft god erfarenhet Helxen)

 

Förhållanden :

-3C / -4 C. Finkornig snö blandat med nysnö. Hög luftfuktighet.

 

Skidor:

Ross x-ium C2

 

Fäste :

VR40 toppat med ett lager VR45 pålagt på plats. Bra fäste, men inte mer.

 

Preparering av glid :

Rengjorde belaget med lampolja. Några lätta drag med Kuzmin original på tidigare stålsicklad skida. Toko riller 0,75 mm. Finfin Red creek rotoborste + efterföljande nylon rotoborste. Slutligen vit och blå handborste. Mycket bra finish.

 

Metod :

Uppmätt glidsträcka, mycket enkelt. Syftet är att se effekten av flourfluiden.

Efter första glidsträckan la ja på fluiden, lät torka och gnuggade in den enligt instruktion.

Som 3:e sträcka ville jag se skillnad efter 10 km tävling.

 

Resultat :

1) Referens glidsträcka utan fliud

2) Med Toko Helx -4C/-10C pålagt glidsträcka ca -5m

3) Efter loppet. glidsträcka ca -8m.

 

Slutsats :

Lägg inte på något alls! Glidet kändes faktiskt sämre direkt efter Helx.

Tyvärr fick jag alltså sämre skidor än vad jag annars kunde ha haft på tävlingen. Bra glid ändå.

 

Kommentar:

I ett test för tre år sedan fick jag enastående bra resultat med Helx. Men då följde jag Kuzmins instruktioner till punkt och pricka. Då var det inte så mycket fokus på nylonborstning och polering. Min teori är att den fina finishen som erhålls med noggrann borsting riskeras att "förstöras" fluiden. I vilket fall gjorde det mer skada än nytta i detta fall.

Link to comment
Share on other sites

Intressant test som ger en vink om vad det är vi vill åstakomma: En blank och slät yta

 

Lampolja är nytt även för mig och det ska jag testa. Lampolja är ju en sorts paraffinolja och den kanske hjälpe dig att skapa den blanka ytan. Du får en tunn hinna av paraffin som ed hjälp av borstningen ger en mycket bra yta!?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att vi ska haka upp oss på lampoljan (=fotogenolja av finare kvalitet). När vallaväcken var slut gick jag över till Lacknafta och när den tog slut hittade jag flaskan med lampoljan. Den funkar bra som valla- och smutsborttagare. Den är mindre flyktig och torkar långsammare. Om det är bra eller inte låter jag vara osagt. Efter rengöringen så sicklar jag bort en eventuell hinna.

Jag tycker inte om att köpa överprisade produkter som vallaväck, fiberlene-papper, Swix-silikon, etc. Samma produkter finns för andra applikationer men med annan etikett.

Link to comment
Share on other sites

Syfte:

Testa effekt av Toko Helx (-4 / -10C) på stålsicklade skidor. (Tidigare har jag haft god erfarenhet Helxen)

 

Förhållanden :

-3C / -4 C. Finkornig snö blandat med nysnö. Hög luftfuktighet.

 

Skidor:

Ross x-ium C2

 

Fäste :

VR40 toppat med ett lager VR45 pålagt på plats. Bra fäste, men inte mer.

 

Preparering av glid :

Rengjorde belaget med lampolja. Några lätta drag med Kuzmin original på tidigare stålsicklad skida. Toko riller 0,75 mm. Finfin Red creek rotoborste + efterföljande nylon rotoborste. Slutligen vit och blå handborste. Mycket bra finish.

 

Metod :

Uppmätt glidsträcka, mycket enkelt. Syftet är att se effekten av flourfluiden.

Efter första glidsträckan la ja på fluiden, lät torka och gnuggade in den enligt instruktion.

Som 3:e sträcka ville jag se skillnad efter 10 km tävling.

 

Resultat :

1) Referens glidsträcka utan fliud

2) Med Toko Helx -4C/-10C pålagt glidsträcka ca -5m

3) Efter loppet. glidsträcka ca -8m.

 

Slutsats :

Lägg inte på något alls! Glidet kändes faktiskt sämre direkt efter Helx.

Tyvärr fick jag alltså sämre skidor än vad jag annars kunde ha haft på tävlingen. Bra glid ändå.

 

Kommentar:

I ett test för tre år sedan fick jag enastående bra resultat med Helx. Men då följde jag Kuzmins instruktioner till punkt och pricka. Då var det inte så mycket fokus på nylonborstning och polering. Min teori är att den fina finishen som erhålls med noggrann borsting riskeras att "förstöras" fluiden. I vilket fall gjorde det mer skada än nytta i detta fall.

Mycket intressant, "flytande pulver" ska läggas ovanpå vanligt pulver för att få extra glid initialt enligt vallatillverkarna (förutom Ski-go som säger att det håller lika länge som pulver), alternativt lägga detta för att få bra glid på kortare sträckor. Nu blev det sämre glid av att lägga på något ("flytande pulver") som ska ge bättre glid på den bästa av alla glidbehandlngar, dvs. efter pulver och HF för att få det extra, extra superglidet intialt. Detta säger i alla fall för mig att ett polerat belag utan mikrohår är klart konkurenskraftigt.

Link to comment
Share on other sites

om du lade på Helix på en kall ovallad skida så är jag säker på att inget finns kvar efter 10km dvs du har igen en "ren" skida utan bromsande Helix. Men enligt test 3 är glidet ännu sämre. Vid -4 och ny/finkornig snö borde smutsen inte vara ett problem.
Link to comment
Share on other sites

om du lade på Helix på en kall ovallad skida så är jag säker på att inget finns kvar efter 10km dvs du har igen en "ren" skida utan bromsande Helix. Men enligt test 3 är glidet ännu sämre. Vid -4 och ny/finkornig snö borde smutsen inte vara ett problem.

Finns tre förklaringsgrunder enligt mig (tror också det mesta Helixet är borta):

 

1) Den polerade ytan tappar polering (har du ej polerat, utan bara borstat ala Kuzmin standard så blir poleringen varken bättre eller sämre av att köra i normalfallet), så efter en tid närmar du dig Kuzmin i ytfinhet med mikrohår osv. Dvs. du tappar glid såsom även en vallad skida skulle göra, om det är mer eller mindre kan man bara spekulera i, borde vara det som är hårdast som tappar minst.

 

2) Ändrade förhållanden efter 10km och viss tid.

 

3) Helixen är inte helt borta utan har tagit åt sig smuts på något vänster (verkar långsökt).

 

Det intressanta är att Helixen INTE gav bättre glid ens initialt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
intressant tråd. Funderar på att köpa Helx men nu tvekar man ju lite. Måste fråga om du följde rekommendationerna att lägga på fluiden inomhus och låta torka minst 15 min och sedan polera? Min erfarenhet säger att stålsicklat /ovallat är riktigt bra i lågfart vilket högflourprodukter inte är. Man måste upp i en viss hastighet innan man märker effekten. Så hur såg testbacken ut? Ett riktigt test i normal åkfart och klockning av glidsträcka vore intressant.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...