Pilotio Posted February 28, 2006 Report Share Posted February 28, 2006 Hejsan! Jag har hört från en hel del så kallade valla-experter att man kan valla med ett varmare parafin längre bak på skidan för att få bästa glid! De menar att den friktion som uppstår under skidan gör att en varmare valla lättare låter vattnet som uppstår att passera förbi. Alltså: Är det typ -7, och HF7 är den för dagen bästa glidvallan, så kan man köra med HF8 efter hälen, kanske till och med en bit framför fästet. Vad tror ni andra, ligger det någonting i det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted February 28, 2006 Report Share Posted February 28, 2006 [quote name=Pilotio]Hejsan! Jag har hört från en hel del så kallade valla-experter att man kan valla med ett varmare parafin längre bak på skidan för att få bästa glid! De menar att den friktion som uppstår under skidan gör att en varmare valla lättare låter vattnet som uppstår att passera förbi. Alltså: Är det typ -7, och HF7 är den för dagen bästa glidvallan, så kan man köra med HF8 efter hälen, kanske till och med en bit framför fästet. Vad tror ni andra, ligger det någonting i det?[/quote] många som snackar om det men inget som används i landslags verksamhet. tänk på att varje valla har ett ganska brett temperaturspann oxå.. ett tag va de ju populärt att ha en grövre struktur på bakredelen av skidan men ingen som har de nuförtiden heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osquar Posted March 1, 2006 Report Share Posted March 1, 2006 Nja. Man kunde ju i sådana fall lika gärna valla med en kallare framtill istället för en varmare baktill. Dvs. Enligt ditt exempel med -7 och HF7 före: Köra med HF6 fram och HF7 bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.