Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seednings kommittén i vasaloppet!


fr.ol

Recommended Posts

Angående seedningdtiderna:

 

Jag körde rallarloppet i helgen.

 

Jag blev 4.a och står nästan i elitledet sedan min tid förra året...missade med 20 sek cirka.

 

Med detta loppet skulle jag hamna i led 2 enligt den omtalade seedningskommiten.

 

Jag kunde inte åkt mycket fortare i söndags än vad jag gjorde...och det kändes ungefär som på vasan förra året rent formmässigt. Jag är ganska säker på att jag inte hamnat runt 1000:e plats på vasan om jag kört som jag gjorde i söndags, vilket vasaloppets seedningskommitté anser att jag skulle göra för jag hamna i led 2.

 

Mycket fundersam kring denna kommittés tidsregler.

 

Vad säger ni???

 

 

 

Jämförde även tiderna i ett lopp som gick i Umeå i helgen, stora vildmannsloppet. Loppet är 40 km långt och vinnartiden blev strax under 2.05. För att komma med i elitledet krävdes att åka på en för det ledet blygsam tid, nämligen 2,15.

 

Det skumma i detta lopp var att hela 12 personer lyckades komma med i elitledet. När jag granskat vilka dessa 12 personer är det inga som är i toppen på vasaloppet. De flesta ligger från 100 och uppåt. Rätta mig om jag har fel.

Det fanns ingen "stjärnåkare" med heller som brukar gör att tidsmarginalen efter segraren får vara större för o klara eliledet.

 

Det måste vara en högst subjektiv bedömning när kommittén bedömmer loppen. Är de olika snubbar varje vecka eller??

 

Det finns ju ingen som helst "röd tråd" i bedömningarna.

 

Kan någon med insyn i kommittén ge en förklaring?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Angående seedningdtiderna:

 

Jag körde rallarloppet i helgen.

 

Jag blev 4.a och står nästan i elitledet sedan min tid förra året...missade med 20 sek cirka.

 

Med detta loppet skulle jag hamna i led 2 enligt den omtalade seedningskommiten.

 

Jag kunde inte åkt mycket fortare i söndags än vad jag gjorde...och det kändes ungefär som på vasan förra året rent formmässigt. Jag är ganska säker på att jag inte hamnat runt 1000:e plats på vasan om jag kört som jag gjorde i söndags, vilket vasaloppets seedningskommitté anser att jag skulle göra för jag hamna i led 2.

 

Mycket fundersam kring denna kommittés tidsregler.

 

Vad säger ni???

 

 

 

Jämförde även tiderna i ett lopp som gick i Umeå i helgen, stora vildmannsloppet. Loppet är 40 km långt och vinnartiden blev strax under 2.05. För att komma med i elitledet krävdes att åka på en för det ledet blygsam tid, nämligen 2,15.

 

Det skumma i detta lopp var att hela 12 personer lyckades komma med i elitledet. När jag granskat vilka dessa 12 personer är det inga som är i toppen på vasaloppet. De flesta ligger från 100 och uppåt. Rätta mig om jag har fel.

Det fanns ingen "stjärnåkare" med heller som brukar gör att tidsmarginalen efter segraren får vara större för o klara eliledet.

 

Det måste vara en högst subjektiv bedömning när kommittén bedömmer loppen. Är de olika snubbar varje vecka eller??

 

Det finns ju ingen som helst "röd tråd" i bedömningarna.

 

Kan någon med insyn i kommittén ge en förklaring?

Har ingen som helst insyn men anser att det gör ett rätt bra jobb, i år bättre än någonsin, dock har jag inte studerat Rallarloppets tider. Men tänk framförallt på fyra saker.

 

1. Alla bör få ca uppåt ett halvt led sämre än på sitt VL med samma form. Så står det ungefär på hemsidan och så fungerar det för de flesta. Så bör det också vara tycker jag. Den grundläggande seedningen skall ske på riktiga VL 90 km - inte på seedningslopp över 40 km på långt under halva tiden. Skall man kunna seeda upp sig skall man med mkt stor sannolikhet vara bättre än på senaste VL inte ungefär lika bra.

 

2. Inga subjektiva eller matematiska seedningar/bedömningar fungerar perfekt. Om tätgruppen är i bättre form än tidigare och har bra skidor så blir det svårare att seeda upp sig och tvärtom, åtminstone i de främre leden. Sen finns det fortfarande ibland som jag tycker en del svårförklarade avstånd mellan de tre första leden som varierar väldigt mkt mellan olika lopp. Men de kanske har rätt eller helt enkelt tänkt för mkt.

 

3. Den egna dagsformen och skidornas form (vallning/spann) kan variera betydligt mer än man tror utan att man märker det. Det kan säkert göra minst ett halvt led eller ett par hundra placeringar på VL.

 

4. Olika banprofiler, längder och fören passar olika åkare och deras skidor. Är du en tunn löpartyp med bra syreupptagning så kommer du sannolikt att lyckas bättre med din seedning på kuperade lopp. Är du en kraftig stakåkare så kommer du att lyckas bättre på plattare lopp. Tvärtom vad många tycks tro så kan (bör?) inte seedningskommiten ta hänsyn till detta utan måste bedöma efter ett genomsnitt av alla led 1 resp led 8 åkare osv. Men sannolikt gör de mer subjektiva bedömningar till Elitledet och led 1? För vissa åkare kanske VL är det optimala skidloppet och de kommer då aldrig att kunna seeda upp sig på korta seedningslopp om det inte avstått föregående lopp eller förbättrat sig 2 led genom att träna betydligt mer.

 

Normalt sett så tar dessa faktorer ut varandra men om de samverkar åt samma håll så kan du seedas till ca 2-3 led sämre än du borde och möjligen till ett led bättre inom de högre leden eller t.o.m två led i bakre leden, på ett enskilt lopp. MEN om du åker många seedningslopp så bör din snittseedning hamna ca ett halvt led sämre än din kommande VL-placering OCH din chans att seeda upp dig på ett enskilt lopp ökar.

 

Men om det är så att på ett seedningslopp att alla 20 tidigare led 2 åkare kommer i led 3 och på annat att alla 30 tidigare led 2 åkare hamnar i led 1 då är det naturligtvis ett allvarligt systemfel. Tror dock det är svårt att hitta sådana exempel.

Link to comment
Share on other sites

Något skumt verkar det vara...

 

Jag har roat mig med att undersöka tidsgränserna från Rallarloppet med 4 andra seedningslopp (har inget vettigare för mig)

 

Det som slår mig är att så få når ett bra led i Rallarloppet jämfört med de andra loppen.

Mellan 30-57 % av åkarna når 5-ledet eller bättre på de andra 4 loppen.

För Rallarloppet är den siffran 14,6 %.

 

Jag började misstänka att de helt enkelt har råkat placera tidsgränserna i fel kolumn så jag flyttade upp dem 1 snäpp så att 2:12 gav elitledet och 2:20 led 1 och då hamnade siffran på 23.3 % vilket fortfarande är klart sämst.

 

Klart att jag är bitter, jag nådde nästan 3:e led 2008, var sjuk 2009 men räknade med att seeda upp mig till 4:e igen.

 

Bryta ihop och komma igen, eller?

Link to comment
Share on other sites

Men hur ska de göra för att få till en rättvis seedning då?

 

Ska de ha pulsklocka på de åkare som kommer långt fram så att de kan se hur fort tätgruppen har åkt? För ni tror väll inte att alla ligger på max hela loppet? Har vart med på många lopp där det går fort i början och bildas en tätgrupp på kanske 10 personer och sen kan det gå riktigt lusigt i kanske 2 mil och sen går det fort igen på slutet, i andra lopp är det full fart i 4 mil, sånt är helt omöjligt att ta hänsyn till för dem som gör seedningstabellerna. Så ni får nog leva med det och hoppas på lite tur. Men ett tips är väll att åka lopp med åkare som åtminstone är topp 30 på vasan anmälda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat reta upp mig på dessa seedningstider för länge sedan, det ger liksom ingenting.

Jag åker en massa långlopp varje vinter, och ibland har man tur och lyckas seeda upp sig till led 1 (det är målet), och det är inte alls säkert att det lyckades på den tävling man själv tyckte gick bäst.

Jag ser det mer som ett lotteri, välkommna, det är dragning varje Onsdag. :D

Link to comment
Share on other sites

Men hur ska de göra för att få till en rättvis seedning då?

 

Ska de ha pulsklocka på de åkare som kommer långt fram så att de kan se hur fort tätgruppen har åkt? För ni tror väll inte att alla ligger på max hela loppet? Har vart med på många lopp där det går fort i början och bildas en tätgrupp på kanske 10 personer och sen kan det gå riktigt lusigt i kanske 2 mil och sen går det fort igen på slutet, i andra lopp är det full fart i 4 mil, sånt är helt omöjligt att ta hänsyn till för dem som gör seedningstabellerna. Så ni får nog leva med det och hoppas på lite tur. Men ett tips är väll att åka lopp med åkare som åtminstone är topp 30 på vasan anmälda.

Håller i stort med.

Det är bara att kämpa på och åka flera seedningslopp (3-4 eller så). Då brukar man kunna hamna ganska rätt eller åtminstone ett led bakom det man "borde" tillhöra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat reta upp mig på dessa seedningstider för länge sedan, det ger liksom ingenting.

Jag åker en massa långlopp varje vinter, och ibland har man tur och lyckas seeda upp sig till led 1 (det är målet), och det är inte alls säkert att det lyckades på den tävling man själv tyckte gick bäst.

Jag ser det mer som ett lotteri, välkommna, det är dragning varje Onsdag. :D

Jag håller med GreatSki här! Personligen har jag faktiskt aldrig upplevt seedning som "orättvis". Jag har alltid hamnat i "rätt" led (med rätt menar jag här utifrån placeringen i det efterföljande VL), med någon avvikelse ett led sämre eller bättre.

 

Dessutom är det väl så att man åker skidor för att det är kul och för att man gillar det. Så är det för mig iaf. Så för mig är själva seedningsmomentet bara en delmängd av att åka ett seedningslopp. Tävlingen, upplevelsen och adrenalinet är för mig det (nästan?) viktigaste! :-)

 

Dock har jag förståelse för frustrationen avseende Rallarloppet, där seedningstiderna verkar onormalt hårda...

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så fel i Rallarloppet? Segraren åkte ju inte VL 2009 och var 338:a 2008. Det är klart att då blir det inte så lätt för de bakom att få en gynnsam seedning.

 

Men allmännt så är det ganska hårda seedningar i år, jag ser ju en del som med stor säkerhet kommer klara sig under 500 i år men som ännu inte seedat sig till led 1. Klart starkare än mig som ligger i led 2.

 

Facit hur seedningskommitén klarat uppdraget ser man ju bättre efter VL, men detta är ju ingen exakt vetenskap, det får vi leva med.

Link to comment
Share on other sites

Tycker oxå att seedningskommitén gör ett bra jobb. Har åkt ett antal lopp de senaste åren och alltid hamnat där jag borde med facit i hand efter genomfört Vasalopp. Att jag sedan missat led med två, fem och tio sekunder är inte någon annans fel. Jag åkte helt enkelt så många sekunder för sakta.

Vi kanske borde fokusera mindre på vad seedarna gör och mer på vad vi själva gör. Fast även jag har något år varit irriterad på att jag har tyckt mig stå i fel led. Då har jag å andra sidan kört om ett stort antal medtävlare vilket är ganska skönt för psyket.

Link to comment
Share on other sites

Körde ett seedningslopp förra året som vanns av en åkare från landslaget, brukar stå i led 3-4, formen var väl så där men inte helt usel, tog mig i alla fall runt och tyckte jag körde respektabelt.

 

Blev led 7!

 

Spelade iofs ingen roll för mig eftersom jag redan hade bättre led och bara gjorde det som en träning men ändå, tycker lite synd om dom som försöker komma upp i leden och krigar i motvind.

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att hålla koll på seedningstabellerna in i det sista. 2008 ändrades tiderna för Skinnarloppet dagen för Vasaloppet (var det enda lopp jag höll reda på så det kanske är vanligare än jag vet) så det kanske går att påverka kommittén!

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Rallarloppet är ju helt felseedat från kommittens sida.

 

Jag har tänkt att bli under 150 på vasan om kroppen har en normal dag...och som sagt efter detta lopp ska jag nu stå i led 2. Kan ju inte va en rättvis bedömning i detta fall särskilt som jag kände mig i bra form i söndags.

 

 

Gå gärna in och kolla på stora vildmansloppet där seedningen är otroligt generös och snäll.

Där kunde man vara 10 min efter vinnaren, som inte ens åkte vasan förra året, för o komma med i elit. Han är en mkt duktig åkare...men håller han i 90 km? Vem vet det om han inte har ngt resultat från förra året på vasan?

 

 

Hur kommer man i kontakt med kommitte´n?

Ngn därute som har mailadress?

 

 

Bäst o glömma allt...o tänka på ngt annat. :)

livet går ju trots allt vidare!

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen om huruvida seedningen är rättvis eller ej kommer fortgå så länge inte seedningen är transparent för de berörda. Så länge seedningskommitten sitter bakom lyckta dörrar och skillnaderna blir så stora mellan olika lopp som de faktiskt ändå blir.

I de lägre leden har seedningen varit oerhört inkonsekventa udner säsongen.

 

Om de tydligt anger vilka parametrar som beaktas plus att man utgår ifrån en statistiskt/matematisk modell där man samkör föregående års VL-resultat med resultatet från aktuellt lopp istället för några enstaka riktkarlar. Då får man en seedning som alla kan kontrollera, framförallt tror jag det ger en konsekventare seedning i de lägre leden där ofta tidsdifferenserna sticker iväg lite mer i tunga lopp än vad seedningarna gör.

Kanske ska det vara en viss manuell handpåläggning på elitled och led 1 men i övrigt tror jag seedning som helhet tjänar på att jämföras utifrån VL-resulat. Framförallt försvinner då känslan av godtycke som många här uttrycker i tråden.

 

 

Om VL sedan säger att vi utgår från en viss modell och sedan lägger på 2 led, so fine, då vet alla vad som gäller.

 

Jag tror detta är huvudproblemet snarare än resultatet av själva seedningen, som så ofta handlar det om kommunikation.

 

Ens egen prestation är ju lätt att kolla genom kolla VL.resulataten på de som ligger före och efter i resulatlistan, då får man en bra uppfattning om man gjort en bra tävling eller inte. Det är detta jag går efter, eventuell seedning är en bonus, se loppen som bra träning. Vasaloppet är det lopp där det ska vara enklast att seeda sig på, seedningen är i första hand till att grena upp fältet så man inte blandar för mycket olika åkkapaciteter inte nån millimeterrättvisa.

Kanske skulle man även försöka komma bort från ordet seedningslopp det blir lite för mycket fokus på seedning tycker jag se loppen som bra träning och förberedelse, men åk även loppen för själva loppens skull. Skidsäsongen är bra mycket mer än bara VL!

Link to comment
Share on other sites

Tycker det er synd att de inte kan få till en bättre seedning. Birken har en seedning som är automatisk og jeg tror inkluderar "alle" deltagare. Har inte hört så mycket kritik av den.

 

Har sjelv åkt ett seedningslopp för lenge sen nu. Tyckte jag blev fel seedad ett led eller två och det stemde också med mitt resultat i vasaloppet. Körde opp mig fra led 5 til led 3 i vasaloppet.

 

Man kan prata om att delta i flera lopp eller ta lopp som trening eller bara för att det är roligt men som en före detta stockholmare (och det var inte några lopp i stockholm eller spesiellt nära när jag åkte vasaloppet) och nu bosatt i Trondheim så är det inte bara bara att delta i flera seedningslopp så man tilslut får rett seedning i ett av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte fortsätta med min sammanställning ikväll där jag jämför procent åkare som seedade sig i Rallarloppet. Hade tänkt skicka upp den till Seedningskommiten

Visst kan det hjälpa att klaga ibland om de gjort markant fel. Som andra skrivit har tider ändrats på enstaka lopp andra år. Men att gräva ner sig och bli bitter över seedningskommiten är nog ingen mening med. Bättre att köra några fler seedningslopp istället.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att se logiken i seedningskommiteens arbete.

Vinnaren av vildmannloppet och vinnaren i Harsa är ju inga meriterade toppåkare på Vasan men ändå blev det väldigt generösa seedningar där (typ 17 min e för led 1). Ångrar som f-n att jag inte var med.

Jämför man Hornbergsloppet och Harsa så är det liknande förhållanden men bättre segrare på Hbg. Ändå är seedningen mycket hårdare där (11 min).

Gavleloppet hade Harsasegraren som 3:a och Vildmannaloppets segrare vann. Då är det plötsligt bara 6 min efter som gäller för 1:a led.

Tycker varje lopparrangör borde vara dom som lägger anmärkningar istället då det är uppenbart fel istf att alla var och en ska klaga. Man får ju ändå aldrig något svar från Vasaloppet via mail.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte fortsätta med min sammanställning ikväll där jag jämför procent åkare som seedade sig i Rallarloppet. Hade tänkt skicka upp den till Seedningskommiten

Visst kan det hjälpa att klaga ibland om de gjort markant fel. Som andra skrivit har tider ändrats på enstaka lopp andra år. Men att gräva ner sig och bli bitter över seedningskommiten är nog ingen mening med. Bättre att köra några fler seedningslopp istället.

Nejdå, jag tänker absolut inte gräva ner mig, jag tänker träna istället.

Men efter Stråkenloppet och Rallarloppet får det vara bra för mig med seedningslopp.

Som jag skrev i mitt första inlägg, eftersom jag inte har något bättre för mig tänkter jag fortsätta med sammanställningen.

Som det ser ut nu så har Rallarloppet väldigt låg status uppe i Mora, kanske går att ändra på det med min sammanställning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...