Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seednings kommittén i vasaloppet!


fr.ol

Recommended Posts

Vildmannaloppet/Gavleloppet är definitivt knepigt. Gustav Nordström vann på 2.04.45 Elitled når man på 2.15, led 1 på 2.25

Gustav vann också Gavleloppet. På tiden 2.04.45 Där är gränsen för elitledet 2.15 (dvs 15 sek), led 1 2.25 (10 min 15 sek efter segraren). Vasaloppet måste ha räknat fel!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Men totalt tycker jag seedningarna är rimliga. Tänker då på elit och led 1 o 2.

När Jerry, Daniel Tynell och Fredrik Östberg vinner är det ett större spann i marginalerna och betydligt kortare när det är åkare med mindre kapacitet som vinner. Så då känns det ganska rätt ändå. Fast tufft.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med min post var at det som stod i en gammal version som jeg tror jeg lastade ner i går helt oppenbart var felaktigt. Så vi har seedning der det kommer in en del oppenbara fel plus att seedningen i några av loppen ser konstiga ut.

 

Var det en stor klunga eller något sånt i gavleloppet? Det kunde i så fall forklara de korta intervallerna i de førsta leden.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte seednings lopp förra året som gav 7e led i VL behöll också 7e led efter loppet så det var är rätt led för min kapacitet.Åkte nu i helgen Rallarloppet mest som bra träning för VL men blev lite förvånad över så tuffa tider som krävdes för att nå bra led jag hade hamnat i 9e led enligt deras seedning.

Rallarloppet var nog en riktig nitlott för dom som hade planer på att seeda sig i det loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det för det mesta brukar vara ganska svårt att seeda upp sig om man har ett resultat från Vasaloppet året innan och inget gått snett där. I så fall får man nog ha förbättrat sig rejält om det ska gå att komma framåt i leden via seedningslopp.

Meningen med seedningen är nog främst att de som saknar seedning från förra årets Vasa ska slippa stå i 10:e led om de är bättre än så.

 

Sedan är ju seedningen i vissa lopp helt obegriplig, det håller jag med om. Det gäller tyvärr att ha tur och vara med i rätt lopp.

 

Jag åker numer loppen utan att bry mig så mycket om seedningen. Tar det som en värdemätare på formen och ett bra träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag klar med sammanställning och kan konstatera att det inte finns något lopp med lägre standard än Rallarloppet 2010 i seedningskommitténs ögon.

Endast 9% av åkarna lyckades med konststycket att seeda upp sig till 4:e led, på det näst sämsta loppet "Värmdöloppet" lyckades 15% av åkarna med detta

Här finns ett diagram över alla lopp http://www.landsbroif.se/upload/files/skidor/seedningslopp_2010.jpg

som sagt, mycket tid över när man sitter på ett hotellrum i Helsingfors och väntar på hemresan i morgon ;)

 

ps. om någon undrar så är Rallarloppet den nedersta linjen och den översta är Vålådalens classic skimaraton med Jerry A och Oscar S som 1:a och 2:a

Link to comment
Share on other sites

Bra anderssod, där har vi svart på vitt! Det där borde bita på seedningskommittén Det är ju uppenbart att seedningen från Rallarloppet är felaktig. Stackars Hallby och Bottnaryds IF. Nästa år kommer många med mig att välja andra lopp som ger betydligt bättre seedning för samma insats.
Link to comment
Share on other sites

Tror som sagt inte att seedningen alltid är korrekt men en graf som det över kan ju også vara resultat av att det var väldig dårlig klass på deltagarna på rallarloppet och väldigt bra klass på deltagarna i vålådalen.

 

Tror man behöver ta med hur bra deltagarna är tex genom att jämföra med resultat i tidligare vasalopp eller andre seedningslopp för att visa att seedningen är fel.

Link to comment
Share on other sites

Enbart utifrån grafen (dvs utan hänsyn tagen till deltagarnas klass etc i resp lopp), så är väl seedningen i Vålådalen den som sticker ut mest...?? Eller? :-)

Ja, men är det inte också trolig att det var väldig hög klass där? Tidligt på sesongen, långt ifrån områden med många vasalöppare, få deltagare (tror jeg) och sverige cup, dvs få mindre bra åkare. Tycker tiderna ser ganska bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är det högre klass i Vålådalen än i Rallarloppet och antalet åkare är också lågt, t.om under gränsen för seedningslopp.

Dock tror jag inte att klasskillnaden mellan Rallarloppet och övriga lopp är så stor som seedningskommittén tror. Smålands skiddistrikt brukar klara sig bra i Vasaloppet.

Man kanske skulle ha en rankingsida för seedningsloppen så att åkare vet till nästa år vad att välja. Arrangörerna kanske skulle bemöda sig med att få dit klassåkare mm.

Link to comment
Share on other sites

Har ni hört talas om päronet ? Det är min idé, om vad som skulle kunna hända om seedningsloppen blev mer och mer generösa och fler och fler seedade upp sig. Det skulle innebära att startfältet sett uppifrån skulle se ut som ett päron med skaftändan i 10:an och "busändan" i elitledet. En enorm ansvällning mot eliten och en lite svans i 10:an. Vilken syn, som ett päron!:D

Den som lever får se, kanske det inträffar en dag.:/

Link to comment
Share on other sites

Jag fick visst med fel tid ovan men faktum kvarstår. I Vildmanna är det 10min15sek för elitledet och i Gävle 1 min 1sek. För samma åkare/vinnare!

Detta måste ju inte alls vara fel. VL kan ju inte bara ta hänsyn till en åkare. Tex så ligger gränsen för led 1 på Stråkenloppet 21 min efter Dan Moberg men bara 12 min efter på Billingens långlopp trots att segraren hade nästan samma tid. Detta kan förklaras av att Billingens långlopp var plattare men kanske framförallt av att seedningskomitten troligen bedömde att Moberg inte behövde gå för fullt på Billingen eftersom han var överlägsen. För min del var seedningen rätt likvärdig blev tom lite bättre seedad på Billingens långlopp där det ser ut som det var svårare jämfört med segraren. För att hitta uppenbara fel i seedningen måste man titta på flera åkare. Helst alla i ett led. Just elitledet är mkt svårbedömt pga att en ensam segrare kanske inte går för fullt eller att som ngn redan påpekat ingen kör hårt i en stor tätklunga. Däremot så brukar tyvärr alla led 1-2 åkare och uppåt vara tvingade att gå på max hela vägen:)

Link to comment
Share on other sites

Just elitledet är mkt svårbedömt pga att en ensam segrare kanske inte går för fullt eller att som ngn redan påpekat ingen kör hårt i en stor tätklunga. Däremot så brukar tyvärr alla led 1-2 åkare och uppåt vara tvingade att gå på max hela vägen:)

Precis, för de bästa är det ju inte ett seedningslopp utan ett lopp att försöka vinna och i detta ingår oftast taktik

Därför måste ju VL även gå på andra parametrar än marginalen till segraren, bl.a. hur många som uppnår 3:e, 4:e, 5:e osv.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag klar med sammanställning och kan konstatera att det inte finns något lopp med lägre standard än Rallarloppet 2010 i seedningskommitténs ögon.

Endast 9% av åkarna lyckades med konststycket att seeda upp sig till 4:e led, på det näst sämsta loppet "Värmdöloppet" lyckades 15% av åkarna med detta

Här finns ett diagram över alla lopp http://www.landsbroif.se/upload/files/skidor/seedningslopp_2010.jpg

som sagt, mycket tid över när man sitter på ett hotellrum i Helsingfors och väntar på hemresan i morgon ;)

 

ps. om någon undrar så är Rallarloppet den nedersta linjen och den översta är Vålådalens classic skimaraton med Jerry A och Oscar S som 1:a och 2:a

Extremt imponerande analys. Dock kanske man kan luras av de aggregerade siffrorna. Elitåkarna i Vålådalen finns ju med "hela tiden". De är alltså framförallt lutningen (derivatan) man skall titta på. Har gjort en analys på ett lite annat sätt. Har räknat på vilken seedning de bästa åkarna på tävlingen har fått på andra seedningslopp denna säsong. Har bara tittat på skidresultat.se så jag kan säkert ha missat några resultat och även räknat fel på ngt (det är mkt lätt att tänka ett led "fel"). De som åkt på 2,24 när led1 gränsen varit 2,20 och led 2 2,30 har fått seedningspoäng 2,4. De som åkt på 2,29 har fått 2,9 osv. Sen har jag räknat snittet och jämfört med Rallarloppet. (OBS har avrundat ungefär till jämna halva tiondelar)

 

Nr 1: 1,95 Stråken 1,3 RL +0,65

Nr 2: 1,95 Landvetter Långlopp 1,4 RL -0,4

Nr 3: 2,25 Dansk hittar inga fler resultat

Nr 4: 2,25 Hittar inga fler resultat

Nr 5: 2,3 Vålådalen 1,7 RL +0,6

Nr 6: 2,5 Stråken 2,0 RL +0,5

Nr 7: 2,85 Hittar inga resultat

Nr 8: 2,90 Stråken 2,4 VästgötaL 2,35 RL +0,5 (2)

Nr 9: 3,05 Hittar inga resultat

Nr 10: 3,15 StorebroL 2,95 RL -0,2

Nr 11: 3,2 Hittar inga resultat

Nr 12: 3,45 Hittar inga resultat

Nr 13: 3,5 Storebro 3,45 Stråken 3,15 RL +0,2 (2)

Nr 14: 3,5 Hittar inga resultat

Nr 15: 3,55 VästgötaL 2,4 RL +1,15

Nr 16: 3,55 Hittar inga resultat

Nr 17: 3,6 Landvetter 2,6 Fjällbrynt 2,3 VästgL 2,3 RL +1,2 (3)

Nr 18: 3,75 Västgl 3,45 RL +0,3

Nr 19: 3,75 Hittar inga res

Nr 20: 3,8 Storebro 3,55 Stråken 3,15 VästgL 3,3 RL +0,5 (3)

 

Summa Rallarloppet +0,53 led (tar vi även hänsyn till Västgötaloppets korrigerade tid så ökar det till 0,56) Dvs Rallarloppet har jämfört med 17 andra resultat hos de 20 bästa på loppet fått i snitt 0,56 led för tuff seedning. Ni som åkte borde definitivt klaga och seedningskomitten har i mina ögon tappat lite förtroende.

 

Möjligen skulle resultaten se annorlunda ut om man bara tittade på VL-resultaten men jag tvivlar på det.

Link to comment
Share on other sites

Tar man in Vasaloppsresultaten som den tredje parametern i detta samt en manuell bedömning i slutändan så har vi väl systemet som seedningskommittén borde använda;)

Problemet är väl att de inte har tillgång till alla uppgifter och definitivt inte vill lägga ner det stora arbetet på att mata in dem.

 

Fick ett mail från Vasaloppet om att alla seedningsloppsarrangörer skulle ingå i systemet med vasaloppsid i framtiden.

Då borde alla parametrar vara tillgängliga och seedningskommittén kan ägna sig åt att prata strunt och dricka blåbärssoppa och bara övervaka datorns arbete.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju tycka att det borde finnas folk i den stora Vasaloppsstaben som går igång på att utveckla och göra detta system bättre. Det finns ju massor att göra för att få det så rättvist som möjligt och ta fram formler och regler för hur man skall räkna. Det är viktigt för åkarna, arrangörerna för seedningsloppen och även för Vasaloppet. Jag ahr bara svårt att förstå varför dom envisas med att köra sin patriarkala stil..?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...